Keskustelua viilaamisesta

jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02
Keskustelua viilaamisesta

ViestiKirjoittanut jkoljo » 25.10.2012 10:55

Laitetaan koeajalle tällainen uutuuden kiiltävä viilaustopic. Tässä viestiketjussa voidaan keskustella itse viilaamisesta, siihen liittyvistä työkaluista, menetelmistä, hyväksi todetuista käytännöistä eri moottirityyppejä käsiteltäessä, sekä muista oleellisista asioista. Myös blueprinttaus kuuluu viestiketjun aihealueeseen.

Eräs suuri syy viestiketjun aloittamiselle on eroavaisuudet skootterin ja vaihdemopon konstruktioissa. Lisäksi skootterin konetta viilatessa voidaan pääsääntöisesti keskittyä lähinnä huipputehon tuottamiseen, tehokäyrän integraalin merkitys on siis vähäisempi.

Ennen uuden yleisen kysymyksen kirjoittamista on suositeltavaa käyttää hakua. Ota myös huomioon, että mopopuolella on myös viilaustopic. Sieltä löytyy vinkkejä moneen tilanteeseen.

Tietopankin artikkelit, jotka on sisäistettävä ennen postaamista:
Portmapin teko
Virittämistä pintaa syvemmältä
Viilaus
Puristussuhde

Aiheesta kiinnostuneiden kannattaa myös tutustua alan kirjoihin, kuten:
A Bell: Two-Stroke Performance Tuning
Jennings: Two-stroke Tuner's handbook
Tiittanen: Motocross mekaanikon käsikirja

Tässä viestiketjussa ei tulla keskustelemaan yleisestä Jonneilusta. Esimerkiksi kysymyksistä, kuten "kuinka saan skoden X kulkemaan täyziä?" "missä on mallin X kurit?", "minä vahingossa sylinterin?", seuraa todennäköisesti välitön varoitus. Viestiketju on siis varattu rakentavalle ja fiksulle keskustelulle.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
laaffi
Pyörä:
Speedfight 2 03
Paikkakunta:
Tornio
Liittynyt:
28.3.2012 22:14
Re: Keskustelua viilaamisesta

ViestiKirjoittanut laaffi » 25.10.2012 16:02

tos on kuvaa mitä oon saanu speedfight 2 loholle aikaseksi http://www.motot.net/galleria/kuva163036/ pienen lisä tehon toivossa. sylinteriin käyn käsiksi kunhan löydän jonkun helpon tavan viilata pakoaukkoa ylöspäin ja vähän sivuille kun ei tuo dremeli yllä,tähän apua jos sais
jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02
Re: Keskustelua viilaamisesta

ViestiKirjoittanut jkoljo » 25.10.2012 18:27

Dremelin jatkovarsi on kova sana. Siitä saa otettua istukan takana olevan muovisen kauluksen pois, eli mahtuu hyvin moneen paikkaan.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
laaffi
Pyörä:
Speedfight 2 03
Paikkakunta:
Tornio
Liittynyt:
28.3.2012 22:14
Re: Keskustelua viilaamisesta

ViestiKirjoittanut laaffi » 25.10.2012 19:38

juu mie oon huomannu sen mut oon luullu et se levii ku sen ottaa pois mut ei siitkä oo hyötyy ku rikki kokolaitos
valtsujaa
Liittynyt:
29.12.2011 23:39
Re: Keskustelua viilaamisesta

ViestiKirjoittanut valtsujaa » 28.10.2012 19:16

Elikkä olisi tässä talven aikana tarkotus ottaa tosta streetracesta tehoja irti. Muuna settinä tulisi luultavasti toimimaan 21mm dellorto, joko s6 pro tai c16?, s6 imukaulasetti + muut varihilppeet. Elikkä olen ajatellut että pakoaukkoa nostettaisiin ja kantta laskettaisiin, mutta mitä muuta kannaittaisi vielä tehdä? Skootterina toimii yamaha aerox. Tehoelue olisi tarkoitus saada mahd. korkeelle.
laaffi
Pyörä:
Speedfight 2 03
Paikkakunta:
Tornio
Liittynyt:
28.3.2012 22:14
Re: Keskustelua viilaamisesta

ViestiKirjoittanut laaffi » 28.10.2012 19:33

lohkon imujen avarrus ainaki on ihan viisasta
jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02
Re: Keskustelua viilaamisesta

ViestiKirjoittanut jkoljo » 29.10.2012 19:22

Valtsujaa, aloitusviestin linkit tietopankkiin ovat hyvä paikka aloittaa.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Keskustelua viilaamisesta

ViestiKirjoittanut Zoneri » 3.11.2012 18:52

valtsujaa kirjoitti:Elikkä olisi tässä talven aikana tarkotus ottaa tosta streetracesta tehoja irti. Muuna settinä tulisi luultavasti toimimaan 21mm dellorto, joko s6 pro tai c16?, s6 imukaulasetti + muut varihilppeet. Elikkä olen ajatellut että pakoaukkoa nostettaisiin ja kantta laskettaisiin, mutta mitä muuta kannaittaisi vielä tehdä? Skootterina toimii yamaha aerox. Tehoelue olisi tarkoitus saada mahd. korkeelle.


Jos vaan taitoa riittää niin tehoa saisi ihan mukavasti lisää kaksi tai kolmiosaisella pakoaukolla. Mutta se on kyyllä helvetin hankala väsätä LC pyttyyn. :D
Paska mikä paska.
Juunish
Pyörä:
Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.8.2011 17:21
Re: Keskustelua viilaamisesta

ViestiKirjoittanut Juunish » 8.11.2012 17:30

Minkälainen terä dremeliin, kun pitäisi lohkoja jyrsiä/avartaa..?
Midrace Aerox projekti
jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02
Re: Keskustelua viilaamisesta

ViestiKirjoittanut jkoljo » 8.11.2012 22:06

Karkeampi iso hiomarulla ja puun/pehmeän metallin jyrsintään tarkoitettu spiraalimainen terä (luokkaa 3x8mm) ovat hyviä valintoja, ja täydentävät toisiaan.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
Juunish
Pyörä:
Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.8.2011 17:21
Re: Keskustelua viilaamisesta

ViestiKirjoittanut Juunish » 8.11.2012 23:00

OK. Kiitos! Täytyy tässä kiillottelujen lomassa joku päivä käydä hakemassa!
Midrace Aerox projekti
ppv
Liittynyt:
15.11.2012 20:06
Re: Keskustelua viilaamisesta

ViestiKirjoittanut ppv » 15.11.2012 22:25

Käyttäessäni Teboilin 10W-30-mineraaliöljyä, alkoi meno hyytyä noin 1500 kilometrin jälkeen. Puristukset olivat laskeneet noin 10 barista 8 bariin, joten joko kone oli väljä tai venttiilit vuotivat.

Karstaa koneesta sitten löytyikin:

Kuva

Toki seos saattoi olla liian rikkaalla, mutta suurimpana syynä pidän liian laihaa öljyä, koska takana ajavat kommentoivat öljyn hajua sekä savun määrää. Älkää siis säästäkö öljyssä!

Koneremontti alkoi uuden imukaulan ja varaosakannen kanavien sovittamisella. En käytä alkuperäistä ratkaisua, jossa kannen ja imukaulan väliin tulee muovinen lämpöeriste. Teen aina kartongista suurinpiirtein alkuperäisen muovieristeen paksuisen tiivisteen, jolloin vältyn O-rengasongelmilta. Tehtaan jäljiltä muovieristeen reikä on usein aivan liian pieni kanaviin nähden ja reikää suurennettaessa O-renkaan ura tulee vastaan. Kanavien sovittamisen teen dremel-kopiolla, kovametallijyrsintapeilla sekä hiomanauharullilla. Usein suurennan kanavia myös kannen puolelta ja madallan venttiilinohjurin juuressa olevaa alumiinivalua. Venttiilinohjurin saisi irti ja sitä voisi lyhentää sorvissa, mutten ole vielä ryhtynyt siihen.

Mittasin alkuperäisen palotilan tilavuuden veden avulla. Sain tilavuudeksi noin 4,5 ml. Teoreettiseksi puristussuhteeksi tuli noin 1:10,5, joka on hyvin lähellä Baotian 139QMx-moottoreiden ilmoitettua puristussuhdetta, 1:10,5. Laskin, että alentamalla palotilan tilavuutta noin 1 millilitralla, saataisiin puristussuhde 1:12,6 tietämille. Laskin myös, että kantta pitäisi laskea millin verran.

Kannen laskeminen onnistui näppärästi sorvissa, jolloin 1 mm sorvauksen jälkeen venttiilien seeteihin jäi vielä hieman etäisyyttä. Alkuperäisellä nokka-akselilla venttiilien ei pitäisi osua mäntään, kuten eivät minun tapauksessa osuneetkaan. Kuvissa näkyy myös imukanava tehtaan jäljiltä sekä sovitettuna, kuten myös alumiinivalun kaasukuplat:

Kuva Kuva Kuva

Koska venttiilit olivat irti kannesta, päätin samalla ohentaa imuventtiilin vartta hieman. Toimenpiteen olisi voinu hoitaa sorvissa samalla kertaa kun kantta laskettiin, mutta asia ei tullut siinä vaiheessa mieleen. Ohensin venttiilin vartta porakoneen ja viilan avulla. En kuitenkaan mennyt liiallisuuksiin, koska venttiilin valmistajan hitsauksista ei aina voi tietää.

Kuva

Sitten olikin koeajon aika. Puristukset olivat aluksi vain 7 bar, jolloin aloin epäillä sylinterin väljyyttä. Skootteri lähti kuitenkin käyntiin ja pääsin koeajolle. Vääntö oli perstuntumadynamometrin mukaan lisääntynyt selvästi. Mittasin puristukset uudelleen koeajon jälkeen ja mittari näytti 12,5 bar. Venttiilien väliin oli ilmeisesti päässyt roskia, jotka lähtivät liikkeelle.

Skootteri ei lähtenyt enää seuraavana päivänä käyntiin. Syyksi selvisi haljennut imukaula:

Kuva Kuva

Imukaulan porauksissa oli sattunut ilmeisesti tuotantovirhe. Kanavan poraukset olivat noin 2-3mm ohi keskiakselista, jolloin porausten kohtauspisteessä oli vastaavankorkuiset teräväreunaiset portaat. Vino poraus on ilmeisesti myös syynä kaulan halkeamiseen. Uutta imukaulaa odotellessa jatkan ajamista vanhalla imukaulalla, jota ei kuitenkaan ole sovitettu uuteen kanteen.

Säädän myös seossuhteet kohdalleen kunhan saan uudet osat. Vanhassa kokoonpanossa suutin piti porata 0,95 mm mittaan, jolloin seos oli juuri ja juuri rikkaan puolella. En viitsinyt ostaa suutinsarjaa, koska minulla on muutamia 0,78 mm luokkaa oleva suuttimia. Sijoitin siis noin 10 euroa porasarjaan, josta löytyy 0,3-1,0 mm terät 0,05 mm välein. Näitä saa ebaysta hakusanalla "micro drill set".
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Keskustelua viilaamisesta

ViestiKirjoittanut Palezu » 16.11.2012 1:12

Asiallista :) tuosta öljyn polttamisesta, noissa kiinanelareissa öljyn polttaminen tuntuu olevan pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Joka ikinen kiinan nelitahti skootteri minkä perässä olen ajanut, on haissut kamalalle ja myöskin nuo kiinan samurai crossit, kaikki mitä oon nähny, pöläyttää sinistä savua kun kaasun avaa.. tuntuu jotenkin että mitä järkeä on nelitahdissa johon saa ostaa öljyä yhtä usein kuin 2 tahtiin :lol: en ole tarkemmin tutkinut mutta ainakin nuo samurait käyvät niin kuumina että veikkaan että venttiilinvarren kumit kärtsää ja alkaa päästää öljyä läpi, tai sitten vain paikat väljistyy nopeasti/on jo valmiiksi väljät.

Kiitti suutinpora-vinkistä :)
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
ramba__
Pyörä:
CPI Hussar
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
18.11.2011 17:44
Re: Keskustelua viilaamisesta

ViestiKirjoittanut ramba__ » 14.1.2013 22:32

Tälläisenä talviprojektina on tuollaisen raiskatun koneen rassailu. Sain halvalla (40€), kierteitä on tuhottu monia, kaikki tiivisteet korvattu sikafleksillä, samaa shaissea tungettu varin joka väliin kun prikkoja unohdettu ja toinen männänsokkakin puuttui, sekä hauskinta on että koneen piti olla käyntikuntoinen.

Männänlaki on nyt viilattu että pakoaukko ja huuhtelut aukeavat kokonaan männän ollessa alhaalla, tarviiko tuon imukanavan aueta kokonaan samalla? Lohjennut imuhelmakin tuli viilailtua, imuaukko aukeaa nyt kokonaan sekä männästä hioin 1200 vesihiomapaperilla naarmut pois.

Vauhtipyörä menee sorvaukseen, paljonko siitä uskaltaa ottaa tavaraa pois ettei mennä aivan metsään? Samalla kansi pitäisi sorvilla madaltaa.

E:
Mitäs arvon raati sanoo, kestääkö nuo helman tyngät vai pistetäänkö nekin poikki.. Oli pakko vetästä kunnolla tavaraa pois halkeaman takia.

Kuva

Kuva
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02
Re: Keskustelua viilaamisesta

ViestiKirjoittanut jkoljo » 14.1.2013 23:27

Ite en kehtais tommosiks jättää, lyhemmäks vaan.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista