Minigrip kirjoitti:_joni` kirjoitti:Osaisiko joku kertoa hyvän linkin tai ohjeen katteiden kuidutuksesta? Perää olisi tarkoitus alkaa kuiduttamaan.
Kannattaa varmaan hommata jotain ohuempaa kuitua kuin mitä esim motonetin paketit. Itse kuidutin sillä ja taitaa reunat joutua vetämään uudestaan ohuemmalla kun ei oikein taitu. Muuten kaikki kuopat ja muut sain hyvin, mutta reunat sitten oikenee itsestään. Nehän on katteissa "käännetty sisäänpäin".
Tietääkö joku mitä paksuutta nuo motonetin pakkaukset ovat kun ei paketissa lue?
Joo sitä mattoa ei motonetistä kannata ostaa huonon valikoiman takia
. Ideaalia olisi että tekisi sen niin että aloittaisi "ohuella" lasikuidulla jotta saa muodot jonka jälkeen voi laittaa pari kerrosta paksumpaa jonka jälkeen yksi ohut kerros pinnaksi. Lasikuidun "paksuus" on sama asia kuin miten paljon materiaalia on käytetty per m², eli toisin sanoin miten monta grammaa kuitua on yhdessä neliömetrissä. Perus ohut lasikuitumatto on siinä 150 g/m² molemmin puolin mutta olen joskus nähnyt niinkin ohutta kuin 50g/m². Logiikkahan on että jos on enemmän materiaalia niin on kestävämpi (se ei nyt ihan niin ole mutta ei tarvita tehdä tästä vielä monimutkikkaampaa
) Lasikuituja on yleensä kaksi eri kappaletta jotka ovat perus lasikuitumatto ja lasikuitukudos. Lasikuitumatossa on kuidut ihan miten sattuu ja kudoksessa on pitkiä kuituja jotka ovat kudottu kankaaksi. Suosittelen henkilökohtaisesti jälkimmäistä koska se on paljon helpompi ja siistimpi.
Lasikuitu ei sinäänsä ole vahva materiaali vaan kovuus tulee polyesteritäytteestä. Se on niin sanottu 2k eli siihen kuuluu kaksi ainesosaa. Polyesteritäytteen lisäksi pitää olla kovetin joka käynnistää kemiallisen reaktion jonka johdosta polyesteritäyte kuivuu. polyesteritäytteeseen sekoitetaan 1% kovetetta eli toisin sanoin 1dl polyesteritäytteeseen 1ml kovetetta j.n.e. Mutta koska suomen olosuhteet on aika kylmät niin minä laitan aina 2x pakkauksessa mainitun määrän eli 2ml joka nopeuttaa kuivumista.
Kun levittää kuitumattoa niin kannattaa yrittää saada niin tasaista tulosta kuin mahdollista jolloin kittaamisvaihe. Kitti on tavallaan täyte jota käytetään saamaan tasaista pintaa. Kittejä on mahdottoman monta erillaista tyyppiä mutta suosittelen aika hienoa. Lasikuitukitin kanssa ei
mun mielestä kannata rupee leikkii. levitä kitti tasaisesti takoitukseen tehdyn lastun kanssa jonka jälkeen hiominen suht karkealla paperillä ( lisää tosta edellisestä likiststä ). Yirtä vaan saada kuituvaiheessa jo tasaista pintaa niin pohjatyö vähenee
todella paljonKaikkia tarvikkeita saa biltemasta (suosittelen) ja tietysti jos on lähellä joku iso veneliike. Fiksuksessakin jotain olen nähnyt.
Minigrip kirjoitti:Tietääkö joku mitä paksuutta nuo motonetin pakkaukset ovat kun ei paketissa lue?
taitaapa olla 300g/m²
KYSYMYS:
luin netissä että jos pehmeään kittiin sekoitetaan 1/3 polyesteritäytettä ja käyttää kovetteena polyesteritäytteen kovetetta koko soppaan saisi superkitti jota voisi levitellä pensselillä. Tällöinhan saisi paljon ohuempaa ja tasaisempaa kittikerrosta esim just perän tekoon varmaan kittaamiskerrat puoliksi. Onko kukaan kokeillut kyseistä soppaa
Niin ja _joni jos joku asia mietyttää niin YV:tä tulemaan vaan