-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Ei siinä mitään vikaa ole. Sellanen se 4T vaan on. 72cc kiinni niin alkaa jaksaan ylämäkiinkin ja alkaa mopokin olemaan lähempänä 50cc 2T moottoria.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
KUISKUIS
- Pyörä:
- -14 300EXC
- Paikkakunta:
- Kuusankoski
- Liittynyt:
- 7.4.2011 18:13
Siis se on aivan ylilaiska, kaverilla aikalailla vakio kymco joku mikälie, rajotin vaan ohitettu nii se menee ihan "heittämällä" ohi
Ja tuossa nyt kaikenmaailman pikkuviriä. Toisella kaasarillakin kokeilin tänään muttei eroa.
Präääm pärpärpärpär
Retroilija
- Pyörä:
- Pappatunturi, 1999 GSX600F
- Paikkakunta:
- Pori
- Liittynyt:
- 31.10.2011 9:11
Kymco nyt onkin vähän tehokkaampi, en tiedä millä taialla mutta aika kovaa ne menee rajottamattomina.
Ostat virijavarasta 140e setin jossa on isovenakansi ja 90cc pytty, sillä saat jo kasikyt, ysikyt vauhtia.
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Hajonta on suurta, kuten aina kiinanromuissa.
Oma edellinenkin meni 70km/h vakiona tekemättä sille mitään. Useimmat ei mene. Moottoreissa on muutoinkin eroja esim perävälitykset vaihtelee ja nelivenaiset ja eteenkin pitkävenaset (69mm) on selvästi tehokkaampia motteja kuin perinteiset 64mm venaiset.
http://www.virijavara.fi/kauppa/product ... .php?p=430Sitten joissain koneissa on jo vakiona ne ohennetut venat (
http://i6.aijaa.com/b/00196/13463055.jpg), jotka hengittää paljon paremmin kuin normaalit paksuvenaiset. Kansissa on kanavissa ihan hirveitä eroja. Pahimmillaan ne kannet on valettu ja koneistettu ihan päin persettä. Esim:
http://aijaa.com/img/b/00570/12710939.jpg (huomioi myös pinnapultinreijät)Kinkin CVK-alipainepaskakaasarit on kaikki enempi vähempi paskoja. Useammat on juurikin sitä enempi. Noista kaikenmaailman eroista ne erot vaan syntyy.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
patalukki
- Liittynyt:
- 16.7.2014 14:59
joo elikkäs.. tuo helkama sammui tuonne valoihin tuossa viimeviikolla ja ei vaa suostu käyntii lähtee... bensaa saa, tulppa antaa hyvän kipinän ja kokeiltu kahdella eri tulpalla. venttiilinvälykset on kunnossa ja muutenkin näyttäs kaikki vaa olevan kunnossa, mutta ei edes inaha ei sähköllä eikä kiksillä. ainut mikä pisti silmään niin se että kaasarista vuotaa hieman bensaa tuolta ilmansuodattimen puolelta
http://kuvaton.com/k/YI5O.jpg eli tuosta pienestä oikeassa alakulmassa olevasta pyöreästä aukosta, onko normaalia vai jotuneeko juuri tuosta?
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Ei sen kaasarin kuulu vuotaa mistään bensaa. Neulaventtiili ei sulkeudu tiiviisti jos vuotaa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
patalukki
- Liittynyt:
- 16.7.2014 14:59
elikkäs vissiin huomenna sitten kaasarin kimppuun... katellaan että mitä tuosta tulloo.
Retroilija
- Pyörä:
- Pappatunturi, 1999 GSX600F
- Paikkakunta:
- Pori
- Liittynyt:
- 31.10.2011 9:11
Mistähän johtuis tuo että starttia painettaessa kuuluu vaan pieni napsahdus ja sähköt katoaa? Siis kaikki, ei toimi vilkut eikä töötti. Sulake on ookoo. Voisko johtua vaan huonosta varauksesta? Tuli rempan jälkeen veivattua tota käyntiin aika kauan ja naapurin akkulaturi on paskana.
Reetuhai2
- Pyörä:
- 2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
- Paikkakunta:
- Vihti
- Liittynyt:
- 30.6.2010 15:41
Voipi olla. Toki voi olla myös maadotusvika. Kaapelit vaa isin tai äitin autoon kiinni. Älä kuitenkaa käynnistä autoo.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Ei ne kaikki vitsit hauskoja ole... Mutta jos nyt ihan tosissaan kysyt, niin kyllä. Juurikin näin käy jos virta ei riitä. Tähän voi olla syynä liiallinen resistanssi liittimessäkin, mutta luultavimmin nyt ei vaan akussa virta riitä. Yleismittari on tärkein sähkötyökalu eikä moinen edes maksa juuri mitään.
Reetuhai2 kirjoitti:Älä kuitenkaa käynnistä autoo.
Tuota tuota.. Mitäs tällä muutes ajetaan takaa ?
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
patalukki
- Liittynyt:
- 16.7.2014 14:59
tuli tuo kaasari purettua ja putsattua, neula oli hieman vino ja suoristettiin muuten ihan pitäisi kaikki olla kunnossa mutta ei vaan lähe käymään. nyt alkaa mennä jo mystisen vian puolelle minun puolesta.
-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Luistin neula voi olla vinokin,kunhan nyt ei takertele ja estä luistin liikkeitä. Se säätää ainoastaan polttoaineen virtausalaa. Neulaventtiili on taas eri asia. Se on kohokammiossa ja on toiminnaltaan automaattiraana. Mikäli se ei pidä, kaasari tulvii.
-Zone- kirjoitti:PVpaavo kirjoitti:Hyviä vinkkejä mihin päin mitäkin pitäisi säätää?
-Zone- kirjoitti:Pistänpä tähän itseltäni lainauksen, kun en jaksa sitä uudelleenkaan kirjoittaa. Ehkä se saa ymmärtämään kaasutinta paremmin. Rautalankaversiona asia:
Mikä on kaasutin?
Moottoreista vähän ymmärtävät ja miksei osa pidemmällekin ehtineistä määrittelee kaasuttimen merkityksen olevan seossuhteen säätämisen ohella myös tehoa tuova kapistus. Asia on tietyllä tavalla ymmärrettävää sillä kaasukahvan kääntäminenhän suuremmalle saa mopon kulkevaan kovempaa. Asia on seossuhteen osalta oikein, vaan kaasuttimen tehtävä on toimia myös tehoa rajoittavana tekijänä. Kuulostaako hullulta? Minäpä selitän...
Jos otamme moottorista koko kaasuttimen pois + laitamme polttoaineletkun päähän sopivan suuttimen ja työnnämme tämän kaasarin imukaulaan, voidaan mopolla ajaa, mikäli seossuhde on käymisen kannalta edes likimain kohdillaan. Moottorin käynnistyttyä ”kaasutin” on nyt periaatteessa täysillä ja ajaminen olisikin varsin mielenkiintoista, kun ainoa tapa hillitä eteenpäin liikuttavaa energiamäärää olisi jarruttaminen.
Tähän perustuu kaasuttimen luistin tehtävä. Sen tarkoituksena on säätää virtauspinta-alaa. Eli sitä määrää ilmaa, minkä moottorilla on mahdollisuutta sisään imeä. Kaikki varmaan sen verran tietävät, että liian pieni kaasutinhan rajoittaa moottorista saatavaa tehoa. Pienessä kaasuttimessahan tämä virtauspinta-ala on suurimmassa kohtaa pienempi, kuin suuremmassa kaasuttimessa.
Eli kun emme käännä kaasukahvaa, luisti tukkii ilman virtausreitin lähes kokonaan ja rajoittaa moottorista saatava tehoa ja vastaavasti kun käännämme kaasukahvasta saamme luistin nousemaan ylemmäksi. Virtauspinta-ala suurenee ja moottorin teho suurenee. Näin ollen kaasutinkin ON myös tehoa rajoittava elementti.
Seossuhde.
Jotta moottori toimisi mahdollisimman hyvin pitää polttoaineen määrä suhteessa moottorin ilmamäärään olla sopiva. Koska käytössä on kiinteäkokoinen pääsuutin, mutta kaasuttimen virtausala muuttuva liikkuvan luistin johdosta pitää polttoaineen määrää säätää suuremmalle sitä mukaa, kun ilman virtauspinta-ala kaasuttimessa kasvaa. Tämä toiminta on hoidettu luistin neulalla. Kun luisti nousee, nousee neula sen mukana.
Luistin neula liikkuu suutinputkessa ja polttoaine virtaa suutinputken ja neulan välisestä raosta. Jotta polttoainetta saataisiin enemmän kun luisti on noussut korkeammalle, pitää neulan olla sen päästä ohuempi, jotta neulan ja suutinputken väliin jäävä rako suurenee. Aivan samoin, kuin luisti säätää kaasuttimen ilman virtauspinta-alaa, säätää neula suutinputken virtauspinta-alaa.
Täyskaasulla neula ei enää vaikuta vaan koska pienin nimittäjä määrää minkä verran maksimisaan voi läpi virrata, seossuhteen määrää täyskaasulla pääsuutin. Yksinkertaistaen: Neulan ja suutinputken välinen rako on tuolloin jo pääsuutinta suurempi.
Seosruuvi vaikuttaa vain ja ainoastaan tyhjäkäyntipiiriin jolloin sillä ei ole käytännössä vaikutusta mihinkään muuhun kuin tyhjäkäyntiin ja siihen hetkeen kun kaasua hivenen avataan jolloin tyhjäkäyntipiiristä siirrytään pääsuutinpiirille.
Tämä on helvetin yksinkertaistettu versio kaasuttimesta, mutta tässä on sen perusajatus joka tulee ymmärtää jos aikoo kaasutinta ajatella edes yhtään sellaisena värkkinä, kuin se on.
Jos edellä kirjoitettu on ymmärretty, ei pitäisi olla vaikea tajuta esim. miksi neulaa nostamalla keskialueen seos rikastuu ja päinvastoin. Eli sekin nyt vielä rautalangasta: Jos ajatellaan luistin olevan samassa asennossa ja nostamme neulaa, niin virtausala neulan ja suutinputken välissä kasvaa sillä neulahan on sen päästä ohuempi. = Seos menee rikkaammalle sillä ilman virtauspinta-ala ei muuttunut, mutta polttoaineen virtausala muuttui.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Retroilija
- Pyörä:
- Pappatunturi, 1999 GSX600F
- Paikkakunta:
- Pori
- Liittynyt:
- 31.10.2011 9:11
-Zone- kirjoitti:Ei ne kaikki vitsit hauskoja ole... Mutta jos nyt ihan tosissaan kysyt, niin kyllä. Juurikin näin käy jos virta ei riitä. Tähän voi olla syynä liiallinen resistanssi liittimessäkin, mutta luultavimmin nyt ei vaan akussa virta riitä. Yleismittari on tärkein sähkötyökalu eikä moinen edes maksa juuri mitään.
Köh köh.
Tossa on vaan aikasemmin ollut tommosta joka johtuu siitä kun yksi johto ottaa oikkaria, hämmennyin vaan pikkasen kun se ei edes kuulosta yrittävän pyörittää.
patalukki
- Liittynyt:
- 16.7.2014 14:59
ei sielläkään puolella mitään häikkää pitäs olla... jostain luin että jos vähän öljyä laittas tulpanreijjästä männän päälle niin helpottais vähän käynnistymistä, pitääkö paikkaansa?
TeamRacing
- Pyörä:
- Yamaha aerox -04
- Paikkakunta:
- Kerava
- Liittynyt:
- 11.3.2013 19:18
Paljonko botski ottais huippuja ku kasaisin näillä osilla:
-82cc sylinterisarja 72cc kannella (avarrettuna)
-19mm keihin kaasari + 19mm imukaula.
-Vauhtipyörää pikkasen kevennetty.
-malossi multivar 5gr rullat + malossi kevlar hihna.
-Leovince scoot Pakoputkisto.
-Öljynpaine systeemi / Huohotin..
-Narakun v2 nokka..
-Narakun v2 kytkinsetti
-Pidemmät perävälitykset.
Tarkoitus myös saada lähtemään aikas rivakkaasti ja tarvittaessa stunttailuun
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista