4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Hoofy
Pyörä:
Baotian Fude Rebel
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Hoofy » 7.9.2015 20:57

Voisiko kenties vika olla tässä? nyt kun otin sen pois ja kaasarin laitoin takas niin hörähtää enää vain käyntiin sekunniksi ja sammuu :D Tuossahan pitäisi keskellä olla myös se "sisäkehä" joka tekee sitten tuohon sen o-renkaan urat? se on ainakin lähtenyt kävelemään. Ja ovat huollossa näköjään jollakin mustalla tiivistemassalla yrittäneet tiivistää tuota, kun jotain mustaa kumista materiaalia on tuon reunoilla ja lähtee vetämällä irti.

Kuva
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F

ViestiKirjoittanut Retroilija » 7.9.2015 21:31

Ei vittu mitä neroja taas huollossa löytyny. Vaihda bakeliitti ja kato mitä tapahtuu, voi hyvinkin johtua tosta.
-Zone-

ViestiKirjoittanut -Zone- » 7.9.2015 23:14

Nähtävästi ovat sikafleksillä yrittäneet tiivistää. Onhan se bakeliitti kyllä aika kallis uusia.. Taitaa olla peräti 3 euroa ;)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Hoofy
Pyörä:
Baotian Fude Rebel

ViestiKirjoittanut Hoofy » 8.9.2015 1:03

tilasin äskettäin suoraan pari kappaletta noita tiivisteitä että on sitten yksi pahan päivän varalle valmiina ;) Oliskoos jonku n. 3€ maksanu kappaleelta ja tuli myös bensaletkua tilattua kun vanha bensaletku näytti niin haperolta :S
Fr0nkale
Pyörä:
Löytyy

ViestiKirjoittanut Fr0nkale » 8.9.2015 21:44

Mietein tässä sellasta että

Mulla on ajossa koulumatka pelinä tommonen Kymco DJ S 50. Kymcoille ikävä ominaisuus eli rajotin oli poistettu sahaamalla cdi jonkun toimesta. No se tossa kärvähti ja nyt vaan sauhuaa ku iskee virrat päälle. No mulla ois noita kiinanritsoja tuola markilla, joten aattelin et käyn sieltä hakeen cdin. Eipä toiminu väri väriin kytkennällä.

No tuumailin hetken ja tajusin että perus baotian/fude yms. cdi toimii vaihtovirralla (AC). Kun kymco taas toimii tasavirralla (DC). Mikäli nyt oon oikein ymmärtänyt, jännitteensäätimen vaihtamalla saan toimimaan. Pitääkö vaihtaa jotain muuta, esim. puola? (löytyy), releet? (löytyy). Samoja mopoja nuo kumminkin on, niin en näe syytä että miksi jotain muuta pitäs vaihtaa :roll:
[x] AM120 28.11.2013 [x] A1 21.04.2015
[5] pysäytetty [] sakot [] kortti pois
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F

ViestiKirjoittanut Retroilija » 8.9.2015 22:01

Osta nyt kuiteski vaan DC boksi, kyllä niitä saa.

http://www.virijavara.fi/kauppa/product ... .php?p=208

http://www.ebay.co.uk/itm/UNRESTRICTED- ... 4637b7f82a
Fr0nkale
Pyörä:
Löytyy

ViestiKirjoittanut Fr0nkale » 8.9.2015 22:26

Joo tota ebayn boksia tulikin katteltua. Rajoittamaton on oltava, löytyy muutakin viripalikkaa isommasta pytystä ja harvemmasta perävälityksestä lähtien.

Mulla on tommonen 4+2 liitin joutavana että onko noi av motorin boksit rajotettuja vai rajottamattomia?

Ja edelleen haluaisin tietää että mitä siinä oikeesti tarvii vaihtaa kun käytännössä kaikkien sähköjen vaihto onnistuu myös koko nippuna jos siltä tuntuu.

E: mitävittua eikö tässä ollu zonen viesti välissä :lol:
-Zone-

ViestiKirjoittanut -Zone- » 8.9.2015 23:02

Poistin sen viestini kun huomasin että noissa kymcojen dc cdi-bokseissakin on eroja.
Tuosta saattaa silti olla apua. https://www.youtube.com/watch?v=wnG-S3mU-fE
Siinä kytketään AC boksin tilalle DC boksi eli toisinpäin kuin sulla on tarkoitus.

Eli siis tuohon mustapunaiseen se kytkee akulta tulevan virran. AC boksissahan se tulee magneeton käämiltä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Fr0nkale
Pyörä:
Löytyy

ViestiKirjoittanut Fr0nkale » 8.9.2015 23:18

Eli siis nyt mustapunaisen johdon virta tulee akulta. Kun haluaisin ac järjestelmän käyttöön, mustapunaisen johdon virran pitäisi tulla staattorilta (ko kö?)

Eli helpoin tapa on siis ostaa vaan uus boksi tai pistää kaikki sähköt vaihtoon? :lol:

Ellei sitten longjia speed jetissä oo dc vehkeet, ei kukaan lonkalta tietäs. Mulla on semmonenkin kasa ongelmajätettä mutta se nyt ei vaan oo tässä osotteessa että voisin sen heti kattoa.
-Zone-

ViestiKirjoittanut -Zone- » 8.9.2015 23:50

Ko Kö, Kyllä juuri näin ko kö ;)
.. Paitsi se virta ei tule suoraan akulta vaan itseasiassa vasta virtalukon takaa jotta akku ei tyhjenisi mopon seisoessa, mutta periaatteessa akulta se tulee.
Fr0nkale
Pyörä:
Löytyy

ViestiKirjoittanut Fr0nkale » 9.9.2015 0:00

Joo. Semmosta vielö että mikä auttaisi kylmäkäynnistyksessä? Minuutin poljennan jälkeen lähtee kun peittää ilmanoton kintaalla.

Venttiilit ajattelin säätää 0.10 nykyisen 0.05 sijaan ja jos sais jotenki kaasaria vähän eristettyä kaikelta kuralta ja vedeltä
Hoofy
Pyörä:
Baotian Fude Rebel

ViestiKirjoittanut Hoofy » 9.9.2015 17:09

Sainpahan nytten postista tuon bakelliitin ja asensin sen skootteriin, mutta ei vieläkään toimi... Käy vain hetken tyhjäkäyntiä ja sammuu. Venttiilit tarkistin ja ajoituksen ja näyttivät olevan ok, venttiileistä en vaan oikeen osaa sanoa kun ei ole rakotulkkia mutta luulisin olevan ok säädöissä koska huollossa säätivät.

Ja sitten kun olin saanut kaiken takaisin kasaan ja mietin että mikä helv*tti tän vian vois aiheuttaa ja polkasin pari kertaa niin huomasin että kaasari alkoi pohjasta vuotamaan bensaa... Osaisiko joku kertoa vinkkejä mikä voisi olla vikana koko skootterissa?
-Zone-

ViestiKirjoittanut -Zone- » 9.9.2015 19:33

Hoofy kirjoitti:niin huomasin että kaasari alkoi pohjasta vuotamaan bensaa...

Neulaventtiili ei pidä.

-Zone- kirjoitti:Neulaventtiili ei pidä. Kohokammio siis auki ja tutkimaan mistä johtuu.

Neulaventtiili on automaattinen hana. = Kun kohokammioon tulee tietylle korkeudelle saakka bensaa ja kun kohot on kelluvat, ne nostaa neulaventtiiliä ja neulaventtiili sulkee bensantulon. Kun moottori jatkaa käymistä vähenee tietysti bensa kohokammiosta, kohot laskee ja neulaventtiili taas aukeaa ja sama toistuu jne.. jne..

Jos neulaventtiili ei pidä kohokammio jatkaa täyttymistään ja bensat tulee ulos ylivuottoputkista. Syy miksi neulavena ei pidä voi olla; sen kuluneisuus, roska välissä, koho takertelee tai bensapinta säädetty liian ylös (kohot nousee ääriasentoon, mutta neulavena ei vielä sulkeudu).

Ja lainaan tähän samaan vielä itseäni lisää.

-Zone- kirjoitti:Tänään mulle tuotiin uusi kaasari jossa neulaventtiili putsaamisesta/säätämisestä huolimatta ei aina pitänyt. Vuosi, ei vuotanut, vuosi, jne jne.. Syvennyin sitten ongelmaan: Neulaventtiilissä se pieni rautalanka joka tulee kohon sakaraan, näkyi ottavan neulaventtiilin runko-osaan kiinni. Se oli siinä ja siinä pitikö neulavena välilä vai ei. Nyppäsin koko sen rautalangan helkuttiin neulaventtiilistä ja alkoi välittömästi pitämään. Ihan vaan vinkkinä, jos teillä on joskus neulaventtiiliongelmia.
V_T_E_C
Pyörä:
honda vt 125 shadow Baotian speedy(ikuisuus projekti)

ViestiKirjoittanut V_T_E_C » 19.9.2015 23:20

Onkos joku täällä irroittanut baotianin takajousta iskarista? Tai onko jollakin tietoa onko se irroitettavissa ehjänä ja jos on niin miten?
Tyhmät ei opi ja viisaille ei tarvitse opettaa
MBKBooster

ViestiKirjoittanut MBKBooster » 22.9.2015 19:05

Moro.
Mikä mahtaa olla vikana tommosessa Baotian eli fude classic mallin skootterissa kun meinaa pätkiä jos lyö kaasun pohjaan kerralla ja houkuttelemalla saa kierroksia nostettua mutta jossain vaiheessa kun kierrokset nousee tarpeeksi niin alkaa pätkimään ja paukkumaan. Seuraavat on jo tehty: Vaihdettu toisesta samanlaisesta toimivasta skootterista kaasari, tulppa, tulpan johto ja puola. Sekin tuli huomattua että nämä osat toimivat toisessa skootterissa hyvin. Myös venttiilit on säädetty. Vaikuttaneeko asiaan se että sähköryypyn johdon liitin on vähän väljä eikä meinaa pysyä paikallaan? jostain kuulin että jos sähköryypyn johdon irrottaa niin ryyppy on sitten koko ajan päällä? Myös imukaula näyttää olevan ehjä. Skootteri seissyt jonkin aikaa(tuoreet bensatkin vaihdoin tankkiin) ja yhden illan toimi hyvin mutta seuraavana aamuna ei enää pelannut oikein. Vauhtipyörän ja staattorin puhdistin, oli seisonnan jäljiltä aika pölyinen ja semmoisen huomasin että vauhtipyörän sisäpuolella näytti olevan joku pieni naarmaisu että vaikuttaakohan se sitten millään lailla kipinän saantiin? Ja tosiaan on kokeiltu niin että ilmanputsari on paikoillaan ja pois paikoiltaan ja röpöttelee vaikka seosruuviakin pyörittää. Ilmanputsarikin on puhdistettu.

Sitten vielä toinen samanlainen skootteri joka keskijalalla ollessaan ottaa hyvin kierroksia mutta sitten kun lähtee ajamaan niin ei kulje kuin n. 35kmh. Variaattorin rullat ei ainakaan näyttäny olevan kuluneita. Oisko syynä sitten liian kulunut hihna?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista