Joo, vakiokampura kestää hyvin 72cc, mutta 82cc lyhentää jo selvästi vakiokampiakselin ikää. Narakun kampiakselia osa on kehunut paremmaksi noilla isommilla pytyillä, mutta onhan hinta narakun akseleilla selkeästi kovempikin. Itselläni on nyt kiinni
TNT racing kampiakseli. Se on halpa akseli, ja näkee nyt ajan kanssa miten se kestää 82cc pannua. Testit on siis juuri kesken kun en ole kerennyt ajaan kuin vasta päivän. Tosin tällä kertaahan mulla ei kerennyt vakiokampura laukeen 82cc takia, vaan kun öljypumpun ratas päätti hajota ja öljyn kierto luonnollisesti loppui kokonaan.
Tojaa kirjoitti: haet sitten kunnon laakeri firmalta laakerin siihen jos alkuperäiset ei ole kestääkseen.
Tässä kannattaa muistaa että laakerit on öljypumpun rattaan ja nokkarattaan sisäpuolella ja kumpainenkin ratas on kiinni lämpösovitteella. Ne saa kyllä oikeaoppisesti menetellen irtikin ja ne saa myös uudelleen kiinnikin, mutta nokkarattaan kohdalla tulee huomioida sen asento irrotettaessa. Rattaiden alla ei kummallakaan puolella ole kiiloja ohjaamassa joten nokkarattaan ajoitus on helppo sotkeakin.
Toinen huomioitava asia on kiertokanki, joka ei vakiokampuroissa ole mitään ihan huippulaatuakaan.
Mutta muutoin voin kyllä 82cc pyttyä suositella lämpimästi. Se vääntää kyllä ihan kivasti, myös verrattuna 72cc. Siis isovenaisella kannella. Pikkuvenaisella kannattaa melkeinpä aina tyytyä 72cc vaikka 82cc nyt saakin vielä pikkuvenaisellakin toimiin. 90cc on sitten vain ja ainoastaan isovenaiselle kannelle. Putki saisi 90cc olla avarampi (***). Siis alusta lähtien, jotta pakoventtiili ei ala käymään liian kuumana liian ahtaan putken vuoksi. Tuosta kun voi seurata 2 asiaa:
Toinen on nakutus kun hehkuva pakoventtiili sytyttää seoksen ennen aikojaan ja toinen on että pakoventtiilin varsi laajenee kanavan puolelta niin paljon että se hirttää ohjuriinsa kiinni jolloin mäntä törmää aukinaiseen pakovenaan. Myös hapen johtaminen pakokanavaan ko. tilanteessa on hölmön hommaa (moro vaan Jore1961) jolloin hapetusjärjestelmät
ei näissä kuulu virikoneisiin vaikka moottorijarrutuksella kivasti putkessa paukkuisikin. Jokainen voi esim kokeilla mitä metalleille tapahtuu kun vetää sen ensin ahjossa punahehkuun ja puhaltaa siihen sitten happea sekaan. Lämpötila siinä vaan nousee ja se pakokanavan sac-järjestelmä ohjaa sen hapen suoraan siihen venttiiliin. Se voi olla vakiokoneessa ok, mutta muutoin musta siitä kannattaisi pyrkiä eroon.
Eli; 90cc kaipaa jo taas enempi paneutumista eri osa-alueihin mitä 82cc ja se taas vaatii enemmän mitä 72cc. Koska tämä paneutuminen ei yleensä ole ilmaista, homma ei siten ole pelkkä mieltymyskysymys 72cc/82cc/90cc välillä, vaan budjetti sanelee paljon.
(***) Viitaten aiempaan - Tuosta putkesta. Nimittäin EGR venttiiin poisottoa kannattaa harkita jo 72cc pytyllä. EGR venan liitosputki on asennettu melkein puoleenväliin pakoputkea. Asiasta lisää tuossa mun jutussa:
http://www.mediafire.com/view/gcd61nizq ... tkelle.pdf
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein