4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Sarders
Pyörä:
Honda Shadow 125 & Kymco Agility 72cc
Paikkakunta:
Masku
Liittynyt:
5.10.2014 23:29
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Sarders » 14.2.2016 2:15

Tulen nyt täältä viellä kysymään, kun olen laittamassa 72cc pannua kympoon.
Mites se sisäänajo suoritetaan mahdollisimman ammattitaitoisesti, että kestäs vekotin tulevaisuudessa hyvin?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.2.2016 9:43

Solkuissa käytetään myös 139QMA koneita, joten jos haluat ihan varmanpäälle sisäänajon ottaa niin uudelle mopolle ilmoitettua sisäänajoa voit halutessasi noudattaa. Solkkujen käyttöohjekirjasta sisäänajosta voit lukea : https://www.tuontitukku.fi/file_view.ph ... h_2013.pdf

Itse en ole sen kummemmin sisäänajanut pyttyjä kuin vain että ensimmäinen 50-100km rauhallisempaa ajoa jonka jälkeen vaihdan öljyt uusiin. Sisäänajossa olen käyttänyt laadukasta öljyä. Toki se ei muutoinkaan pahitteeksi olisi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 14.2.2016 13:08

Itse olen aina käyttänyt näitä ohjeita ja hyvin on pelannut.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
ironarm
Liittynyt:
15.2.2016 1:20
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut ironarm » 15.2.2016 1:23

sattuisiko jollain olemaan peugeot v-clic sähkökaaviota tai tietoa tai mistä sellaisen saa?
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 15.2.2016 2:39

Jospa menisit kyseisten laitteiden lankaan kysymään?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 15.2.2016 7:56

ironarm kirjoitti:sattuisiko jollain olemaan peugeot v-clic sähkökaaviota tai tietoa tai mistä sellaisen saa?

V-click on 99,99% sama kuin baotian classic. Se jäljelle jäävä ero tarkoittaa niitä pösön tarroja. Noh, sitten jos taas tutkitaan mikä on baotian classicin sähkökaavio, menee homma vaikeammaksi. Niitä kun on useita ja johtojen värikooditkin johdoissa vaihtelee. Helpomaa on, että kerrot mikä vaivaa ja sitten pyritään päättelemään missäpäin vika voi olla.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
ironarm
Liittynyt:
15.2.2016 1:20
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut ironarm » 16.2.2016 6:58

-Zone- kirjoitti:
ironarm kirjoitti:sattuisiko jollain olemaan peugeot v-clic sähkökaaviota tai tietoa tai mistä sellaisen saa?

V-click on 99,99% sama kuin baotian classic. Se jäljelle jäävä ero tarkoittaa niitä pösön tarroja. Noh, sitten jos taas tutkitaan mikä on baotian classicin sähkökaavio, menee homma vaikeammaksi. Niitä kun on useita ja johtojen värikooditkin johdoissa vaihtelee. Helpomaa on, että kerrot mikä vaivaa ja sitten pyritään päättelemään missäpäin vika voi olla.

Ongelmana se että johdoilla koitettu monia yhdistelmiä mm. väri väriin, mutta ei lähde valot päälle, startti pyörimään tai mitään muutakaan mikä sähköllä toimisi. Akku ei ole tyhjä.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 16.2.2016 7:28

Mun edellisestä romusta purin sähköt kokonaan kun purin sen varaosiksi muutoinkin. Se on mulla ollut uudesta eikä johtoihin ole tehty muutoksia. Kaikki johdot ei todellakaan ole väri-värissä. Vihreät ovat useimmin maajohtoja, mutta tämä ei ole mikään itsestäänselvyys.

Mutta sitten yleisesti. Ajovalot toimii vaihtojännitteellä, eli ne toimii vain moottorin käydessä. Akku ei siis vaikuta niihin mitenkään kun virta niille tulee suoraan magneetolta. Jarruvalo toimii akun kautta virtojen ollessa päällä. Jos mikään sähköverme ei puhu mitään, on ensimmäinen tarkastuskohta tietenkin sulake, mutta oletan sen olevan ilman muuta tarkistettu. Seuraava on tietysti virtalukko ja tarkemmin virtalukon pohja joka mitataan yleismittarilla.

Tuossa on yksi baotianin kaavio.
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesi ... iagram.jpg

Värimerkintöihin ei kannata luottaa ja sulla voi olla eri kytkentäkin aivan kuten osissa baotianeissakin. Pääsääntöisesti silti ajovalot ja esim starttimoottorin kytkentä ei poikkea.
Sähkövikojen selvittely näissä on aina hidasta johtuen siitä että johdotukset ja värikoodit vaihtelee. Osissa on AC sytytys ja osissa DC sytytys. Jälkimmäinen sentään on harvinaisempi. Kymcoista enimmäkseen löytyy sitä. Oikotietä ei vain oikein ole. Johto kerrallaan vaan täytyy selvittää mikä johto omassa menee mihinkin.

Usein vika onneksi löytyy liittimistä jotka hapettuu. Seuraavaksi yleisin vikapaikka onkin ikävämpi kun ne löytyy usein johtokimpun sisältä kohdissa joissa yksi johto on haarautettu kahdeksi. Niitä ei ole juotettu kiinni, vaan johdot on liitetty yhteen puristamalla niihin messinkipanta ja ajanmittaan liitos hapettuu. Nykyisestäni purinkin mahdollisimman pitkälle johdotuksen auki ja juotin kaikki löytämäni liitoskohdat itse. Vain hankalin paikka on käymättä läpi kun johtosarja oli mopossa kiinni.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Sarders
Pyörä:
Honda Shadow 125 & Kymco Agility 72cc
Paikkakunta:
Masku
Liittynyt:
5.10.2014 23:29
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Sarders » 24.2.2016 19:24

Nyt on rempat tehty ja varista kuuluu vinkumisääntä? Johtuuko se uudesta hihnasta joka on 17.5mm leveä kun ennen oli 18? ja palauttaa huonosti kierroksia
dragono
Liittynyt:
8.4.2016 23:13
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut dragono » 8.4.2016 23:44

Nyt on mystinen ongelma... ostin tuollaisen Bt49qt-12 pärisijän joka nyt toimii jos tykkää... aina ei.

Esim liikennevaloissa / tyhjäkäynnillä toimii normaalisti mutta satunnaisesti meinaa heti hyytyä/sammua kun antaa kaasua. Sitten kun se lähtee normaalisti, kiertää hyvin ja menee täyskaasulla moitteetta pidempiäkin matkoja.

Ennen teki jatkuvasti (mutta ei aina) täyskaasulla buuausta ja kulki 3/4 kaasulla paremmin kuin täyskaasulla, jonka vuoksi laitettu nyt 85 suutin, putsattu kaasaria ja neula toisiksi korkeimmassa asennossa. Myös ilmansuodatin ja öljyt tuli vaihdettua. Rullina on 6 gr liukurullat.

Mistä metsästämään vikaa? ...tai ominaisuutta.
Sarders
Pyörä:
Honda Shadow 125 & Kymco Agility 72cc
Paikkakunta:
Masku
Liittynyt:
5.10.2014 23:29
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Sarders » 9.4.2016 13:20

Vaikuttais vähän tyhjäkäyntipiirin ongelmalta.. koita eri tyhjäkäyntisuuttimia ja koita myös säätää kiihdytyspumppua
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 9.4.2016 13:23

Kannattaa myös ihan piruuttaan tarkistaa alipainekalvon sekä imukaulan bakeliittitiivisteen kunto. Kalvossa riittää ihan neulan mentävä reikä tuottamaan käyntihäiriöitä ja bakeliitteja hajoaa koko ajan.
dragono
Liittynyt:
8.4.2016 23:13
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut dragono » 9.4.2016 15:13

Minkä kokoinen tyhjäkäyntisuutin tällaisessa kuuluisi olla? Ja mistä sellaisen uuden kalvon ja bakeliitinlöytäisi? Entäs kiihdytyspumpun säätö?
Sarders
Pyörä:
Honda Shadow 125 & Kymco Agility 72cc
Paikkakunta:
Masku
Liittynyt:
5.10.2014 23:29
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Sarders » 17.5.2016 23:18

Mikäköhän tohon kympoon tuli. Toimi ihan hyvin kun ajelin kotiin, mutta seuraavana päivänä lähti kohtuu huonosti käymään. Noh kotona putsasin putsarin ja katsoin venttiilinvälykset, olivat kunnossa. Tuntuu kylmänä lähtevän paremmin käymään. Toista tulppaakin kokeilin, mutta ongelma oli sama. Ajaessa kaikki tuntuu toimivan hyvin, sitä samaa nykimistä lukuunottamatta.
Alluzz99
Pyörä:
Yamaha DT 50, Rieju MRX 50, Solifer SM50 2T EX = Zongshen hummer 250cc, Solifer SFR, Fude Sport, Tyscon XL50
Liittynyt:
7.4.2013 15:07
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Alluzz99 » 18.5.2016 14:03

jos lämpösenä ei meinaa lähteä niin voi olla hiukan liian rikkalla(?)

Kokeile lämpösellä koneella käynnistäessä pitää vähän kaasua auki. Näin ainaki itellä soliferi pelitti 8)

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista