Mun edellisestä romusta purin sähköt kokonaan kun purin sen varaosiksi muutoinkin. Se on mulla ollut uudesta eikä johtoihin ole tehty muutoksia. Kaikki johdot ei todellakaan ole väri-värissä. Vihreät ovat useimmin maajohtoja, mutta tämä ei ole mikään itsestäänselvyys.
Mutta sitten yleisesti. Ajovalot toimii vaihtojännitteellä, eli ne toimii vain moottorin käydessä. Akku ei siis vaikuta niihin mitenkään kun virta niille tulee suoraan magneetolta. Jarruvalo toimii akun kautta virtojen ollessa päällä. Jos mikään sähköverme ei puhu mitään, on ensimmäinen tarkastuskohta tietenkin sulake, mutta oletan sen olevan ilman muuta tarkistettu. Seuraava on tietysti virtalukko ja tarkemmin virtalukon pohja joka mitataan yleismittarilla.
Tuossa on yksi baotianin kaavio.
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesi ... iagram.jpgVärimerkintöihin ei kannata luottaa ja sulla voi olla eri kytkentäkin aivan kuten osissa baotianeissakin. Pääsääntöisesti silti ajovalot ja esim starttimoottorin kytkentä ei poikkea.
Sähkövikojen selvittely näissä on aina hidasta johtuen siitä että johdotukset ja värikoodit vaihtelee. Osissa on AC sytytys ja osissa DC sytytys. Jälkimmäinen sentään on harvinaisempi. Kymcoista enimmäkseen löytyy sitä. Oikotietä ei vain oikein ole. Johto kerrallaan vaan täytyy selvittää mikä johto omassa menee mihinkin.
Usein vika onneksi löytyy liittimistä jotka hapettuu. Seuraavaksi yleisin vikapaikka onkin ikävämpi kun ne löytyy usein johtokimpun sisältä kohdissa joissa yksi johto on haarautettu kahdeksi. Niitä ei ole juotettu kiinni, vaan johdot on liitetty yhteen puristamalla niihin messinkipanta ja ajanmittaan liitos hapettuu. Nykyisestäni purinkin mahdollisimman pitkälle johdotuksen auki ja juotin kaikki löytämäni liitoskohdat itse. Vain hankalin paikka on käymättä läpi kun johtosarja oli mopossa kiinni.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein