ML1 kirjoitti:Moi
Uusi täällä ja tarkoitus tehdä 12 000 huolto pojan 2008 Aeroxiin....
Moro,
Viitaten tuohon tekstiini, kysymys taisi olla suunnattu tännä päin
Mäntä tosiaan kannattaa vaihtaa noilla kilsoilla, sillä Yamaha ilmoittaa tarkastus välin 9000 km, mut kyllä mäntä toimii pidempäänkin (riippuu ajo tyylistä).
Itse olen suosinut Prox:in mäntää. On huomattava että Aerox:in sylinterin voi porauttaa/hoonata, koska ei ole kovakromipinta.Itse olen vienyt sylinterin paikalliseen koneistukseen ja sanonut heille että tilaa samalla männän, he osaavat katsoa tarvitseeko sylinteri hoonauksen vai porauksen ja sitä kautta oikean kokoinen mäntä...
Seuraavat asiat on syytä huomioida huollossa/korjauksessa:
- etulaippojen kunto (etuvari): ei pokkauksia tai jälkiä sisäpuolella eli ei hihna uria
- varirullat
- hihnankunto jos levys 15,7mm tai alle = vaihto
- kytkinkellon kunto
- kytkimenkunto
- vastapaine jousen kunto
- vesipumppu
- yläpään tiivistesarja männän vaihdon yhteydessä (kannen tiivisteet)
- männäntapin neulalaakeri
sekä tietenkin männän vaaihdon yhteydessä kampiakselin välys, eli onko tarvetta uusia kampiakselin laakereita...mutta yleensä laakerit kestävät (C3 tai 4) kestävät useitä kymmeniätuhansia km. ja antavat ääntä ennenkuin hajoavat...
ja tietenkin perus huolto:
- ilmanputsari/pesu+rasvaus tai vaihto
-tulppa
- peräöljyt
Pakoputkesta:
On pakko todeta että itsellä noissa vuosimalleissa on parhaiten toiminut vakioputki.
Olen vain modannut sen niin että hapetuslaite pois, ja sen hitsaus kiiinni, sekä se ylimääräinen kierto irti ja sen reiiän hitsaus kiinni ja ja kierto putki hitsaten takaisin.
Tämän jälkeen on tullut alavääntöä rajusti lisää, mutta silti hiljainen....
Tästä tul ny romaani, mut jos on lisä kysymyksiä niin vastailen tarvittaessa, esim rullien painosta, tai muusta...näitä laitteita itsellä ollut n. 20kpl ja tällä hetkellä 2 kpl....