Derbi Gp1

Gp1 Revolution
Paikkakunta:
Itärajalla
Liittynyt:
12.4.2007 19:10
Re: Kaikenlaista

ViestiKirjoittanut Gp1 Revolution » 27.5.2008 19:03

hilzzer kirjoitti:Muutama seikka mikä tuli mieleen juttuja lueskellessa.

Niin nämä alla olevat jutut liittyvät yksinomaan derbi gp1:een...

Ensinnäkin. Moni kysyy samoja asioita yhä uudelleen ja uudelleen kun eivät ilmeisesti viitsi lukea viestiketjun alkupäätä, missä asiat on jo käyty moneen kertaan lävitse.

Toiseksi, jos ostatte uusia mopoja ja aiotte virittää ne niin suosittelen sen tekemistä ihan ensimmäiseksi, jopa ennen koeajoa. Moottorin kestävyys, toiminta ja tehokkuus pitkällä tähtäimellä riippuu merkittävästi sisäänajosta. Sisäänajon aikana olisi hyvä ajella vain lämmitetyllä koneella noin 70-80% täyskaasusta sekä välttää nopeita kiihdytyksiä. Näin pitäisi ajaa ensimmäiset 1000 km. Ymmärrän hyvin, että kunnollinen sisäänajo ei tule onnistumaan vakiolla, sillä ketään ei kiinnosta ajaa ensimmäistä 1000 km:iä 30 km/h. Sisäänajovaiheessa on myös hyvä lisätä 1-2% täyssynteettistä 2-t öljyä myös bensan joukkoon lisävoitelun turvaamiseksi. Nämä kaikki löytyvät myös gp1:n ohjekirjasta jos sitä viitsii lukea.

Kolmanneksi. Suutin. Alkuperäinen suurin gp1 open, 2007 mallissa on kokoa 60. Jos ilmanputsarin ja kaasarin välissä olevan messinkikauluksen poistaa saa moottori enemmän ilmaa ja näin ilma-bensa suhde muuttuu. Tämän kompensoimiseksi pitäisi suutin vaihtaa kokoon 65, muuten moottori boooaaa varmasti. Jos suuttimen vaihto tuntuu hankalalta kannattaa messinkikaulus ottaa irti, porata siihen 2-3 uutta samankokoista reikää kun siinä jo on ja asentaa takaisin. Sitten vielä suurin tehoa ja nopeutta rajoittava kuristus on muuten pakoputken kaksi hukkaputkea!

Neljänneksi, häiriöt vilkun tai nopeusmittarin toiminnassa. Esim. vilkku naputtaa liian kovaa, nopeusmittari heiluu omituisesti johtuvat väärästä tulpasta. Tulpan tulee ehdottomasti olla häiriösuojattu! Moni liike tarjoilee tavallisia tulppia ja sanoo, että ei sillä väliä ole. Kyllä on.

Viidenneksi, variaattorin prikkaa poistettaessa ruuvilukite siihen pulttiin mikä avataan! Irtoaa meinaan helposti 1000-2000 km jälkeen vaikka olisikin kiinnitettu 8 bar paineella pulttipyssyä hyväksikäyttäen. Itse kiinnitin sen 3 kertaa ennenkuin hain lukitteen. Pultin irtoaessa matka loppuu siihen ja se muovinen ilmanpyörityskaulus menee uusiksi. Maksaa joku 15e.

Kuudenneksi. Minulla ei ole ollut mitään vikoja ko. pyörässä. Korostettakoon nyt vielä sitä, että myös mopoja tulee huoltaa asianmukaisesti. Tärkein huoltokohde on ilmanputsari, sillä kaasutin ei tykkää imeä kuin bensaa ja ilmaa. Isoa roskaa ei tarvita kaararin tukkimisesksi. Pitäkäähän siis suodattimet puhtaina ja öljyttyinä asianmukaisella ilmansuodatin öljyllä. Tämän öljyn tarjoitus on tietenkin sitoa pienet partikkelit, jotka muutoin pääsisivät suodattimen läpi.

Seitsemänneksi. Kuten aikaisemminkin mainitsin mittari näyttää 5 km/h enemmän kuin todellinen nopeus. Todellista nopeutta kaikki kuristukset poistettuna saa 85 km/h tasaisella asfaltilla. Vakiona mittari näyttää 49 km/h, mikä tarkoittaa mopon kulkevan 44-45 km/h.

Kahdeksanneksi. Bensan kulutuksesta on tullut paljon keskustelua. Olen jo vuoden verran seurannut kulustusta nollaamalla tripin aina tankatessani. 2007 vuosimallin gp1 open:in kulutus kuristamattomana on 3.4-4.0 l/100km. Olen yrittänyt ajaa vaijeri kireällä kuin myös rauhallisesti. Kulutus ei juurikaan muutu.
Tämä tarkoittaa, että yhden kilometrin ajaminen näillä 1.5 e/l bensanhinnoilla maksaa 6 senttiä. Tähän pitää vielä laskea 2-t öljyn kulutus ja hinta jolloin todellinen kilometrin ajaminen lämpöisellä koneella maksaa noin 7-8 senttiä.

...ja vielä viimeiseksi. Kuten kaikki varmaan tietävätkin, mopot saa suomessa virittää kulkemaan 64 km/h, mutta ei yhtään enempää.

Poliisin sivuilla mainitaan (www.poliisi.fi) "Mopon katsotaan muuttuvan moottoripyöräksi, jos sen moottorin tilavuutta suurennetaan yli sallitun 50 cm3:n tai muilla rakennemuutoksilla mopon kulkunopeus nousee suuremmaksi kuin 65 km/h."

Toki muutaman kympin sakot voivat tulla muutoinkin, mutta iso rapsu tulee jos poliisi toteaa pyöräsi kulkevan yli 65 km/h.
Ja tämän jutun juoni oli? :D Lisättäköön vielä se että, minulla kulkee juuri sen mitä mittari näyttää, vakiona tasaisella 52km/h mittariin, sekä gps:ään. Eli minulla ei ainakaan päde tuo 5km/h heitto. Mutta olihan tuossa paljon asiaa kiteytetysti mopoista vähemmin tietäville!
54M1
Pyörä:
Gilera Runner PJ
Liittynyt:
30.7.2006 20:31

ViestiKirjoittanut 54M1 » 27.5.2008 19:09

Hienon jutun kirjoittelit! Tuon voisi lisätä topicin etusivulle josta moposta kiinnostuneiden olisi se helppo löytää! Pistäppä galleriaan kuvia mopostasi ;)
arppaz
Pyörä:
Derbi GP1, Honda monkey ja KTM EXC
Paikkakunta:
Rollo
Liittynyt:
13.10.2007 15:04

ViestiKirjoittanut arppaz » 27.5.2008 20:07

Siinä oli kyllä pari korjattaavaakin asiaa esim. omassa derbi gp1 openissa oli vakiona 53 kokoinen suutin ja on vuosimallia 2007.
Oma gp1 mittari näyttää tasaisella n.46-49 kevyemmällä kuskilla reipas n.55.
JZE
Liittynyt:
15.3.2007 22:20
Re: Kaikenlaista

ViestiKirjoittanut JZE » 27.5.2008 21:43

Gp1 Revolution kirjoitti:
hilzzer kirjoitti:Muutama seikka mikä tuli mieleen juttuja lueskellessa.

Niin nämä alla olevat jutut liittyvät yksinomaan derbi gp1:een...

Ensinnäkin. Moni kysyy samoja asioita yhä uudelleen ja uudelleen kun eivät ilmeisesti viitsi lukea viestiketjun alkupäätä, missä asiat on jo käyty moneen kertaan lävitse.

Toiseksi, jos ostatte uusia mopoja ja aiotte virittää ne niin suosittelen sen tekemistä ihan ensimmäiseksi, jopa ennen koeajoa. Moottorin kestävyys, toiminta ja tehokkuus pitkällä tähtäimellä riippuu merkittävästi sisäänajosta. Sisäänajon aikana olisi hyvä ajella vain lämmitetyllä koneella noin 70-80% täyskaasusta sekä välttää nopeita kiihdytyksiä. Näin pitäisi ajaa ensimmäiset 1000 km. Ymmärrän hyvin, että kunnollinen sisäänajo ei tule onnistumaan vakiolla, sillä ketään ei kiinnosta ajaa ensimmäistä 1000 km:iä 30 km/h. Sisäänajovaiheessa on myös hyvä lisätä 1-2% täyssynteettistä 2-t öljyä myös bensan joukkoon lisävoitelun turvaamiseksi. Nämä kaikki löytyvät myös gp1:n ohjekirjasta jos sitä viitsii lukea.

Kolmanneksi. Suutin. Alkuperäinen suurin gp1 open, 2007 mallissa on kokoa 60. Jos ilmanputsarin ja kaasarin välissä olevan messinkikauluksen poistaa saa moottori enemmän ilmaa ja näin ilma-bensa suhde muuttuu. Tämän kompensoimiseksi pitäisi suutin vaihtaa kokoon 65, muuten moottori boooaaa varmasti. Jos suuttimen vaihto tuntuu hankalalta kannattaa messinkikaulus ottaa irti, porata siihen 2-3 uutta samankokoista reikää kun siinä jo on ja asentaa takaisin. Sitten vielä suurin tehoa ja nopeutta rajoittava kuristus on muuten pakoputken kaksi hukkaputkea!

Neljänneksi, häiriöt vilkun tai nopeusmittarin toiminnassa. Esim. vilkku naputtaa liian kovaa, nopeusmittari heiluu omituisesti johtuvat väärästä tulpasta. Tulpan tulee ehdottomasti olla häiriösuojattu! Moni liike tarjoilee tavallisia tulppia ja sanoo, että ei sillä väliä ole. Kyllä on.

Viidenneksi, variaattorin prikkaa poistettaessa ruuvilukite siihen pulttiin mikä avataan! Irtoaa meinaan helposti 1000-2000 km jälkeen vaikka olisikin kiinnitettu 8 bar paineella pulttipyssyä hyväksikäyttäen. Itse kiinnitin sen 3 kertaa ennenkuin hain lukitteen. Pultin irtoaessa matka loppuu siihen ja se muovinen ilmanpyörityskaulus menee uusiksi. Maksaa joku 15e.

Kuudenneksi. Minulla ei ole ollut mitään vikoja ko. pyörässä. Korostettakoon nyt vielä sitä, että myös mopoja tulee huoltaa asianmukaisesti. Tärkein huoltokohde on ilmanputsari, sillä kaasutin ei tykkää imeä kuin bensaa ja ilmaa. Isoa roskaa ei tarvita kaararin tukkimisesksi. Pitäkäähän siis suodattimet puhtaina ja öljyttyinä asianmukaisella ilmansuodatin öljyllä. Tämän öljyn tarjoitus on tietenkin sitoa pienet partikkelit, jotka muutoin pääsisivät suodattimen läpi.

Seitsemänneksi. Kuten aikaisemminkin mainitsin mittari näyttää 5 km/h enemmän kuin todellinen nopeus. Todellista nopeutta kaikki kuristukset poistettuna saa 85 km/h tasaisella asfaltilla. Vakiona mittari näyttää 49 km/h, mikä tarkoittaa mopon kulkevan 44-45 km/h.

Kahdeksanneksi. Bensan kulutuksesta on tullut paljon keskustelua. Olen jo vuoden verran seurannut kulustusta nollaamalla tripin aina tankatessani. 2007 vuosimallin gp1 open:in kulutus kuristamattomana on 3.4-4.0 l/100km. Olen yrittänyt ajaa vaijeri kireällä kuin myös rauhallisesti. Kulutus ei juurikaan muutu.
Tämä tarkoittaa, että yhden kilometrin ajaminen näillä 1.5 e/l bensanhinnoilla maksaa 6 senttiä. Tähän pitää vielä laskea 2-t öljyn kulutus ja hinta jolloin todellinen kilometrin ajaminen lämpöisellä koneella maksaa noin 7-8 senttiä.

...ja vielä viimeiseksi. Kuten kaikki varmaan tietävätkin, mopot saa suomessa virittää kulkemaan 64 km/h, mutta ei yhtään enempää.

Poliisin sivuilla mainitaan (www.poliisi.fi) "Mopon katsotaan muuttuvan moottoripyöräksi, jos sen moottorin tilavuutta suurennetaan yli sallitun 50 cm3:n tai muilla rakennemuutoksilla mopon kulkunopeus nousee suuremmaksi kuin 65 km/h."

Toki muutaman kympin sakot voivat tulla muutoinkin, mutta iso rapsu tulee jos poliisi toteaa pyöräsi kulkevan yli 65 km/h.
Ja tämän jutun juoni oli? :D Lisättäköön vielä se että, minulla kulkee juuri sen mitä mittari näyttää, vakiona tasaisella 52km/h mittariin, sekä gps:ään. Eli minulla ei ainakaan päde tuo 5km/h heitto. Mutta olihan tuossa paljon asiaa kiteytetysti mopoista vähemmin tietäville!


Kyllä ainakin itellä heittää ton 5km/h. Lienetkö kalibroinut mittarin?
hilzzer
Liittynyt:
8.5.2007 23:36

ViestiKirjoittanut hilzzer » 28.5.2008 10:04

Mikä oli idea? Siis ideani tuossa pitkässä jorinassa oli yrittää vastata mahdollisimman moneen aikaisemmin kysyttyihin kysymykseen tällä foorumilla.

Kuvia moposta? Pyöräni on tarkalleen täysin samanlainen kuin Arppaz:in galleriassa. Eli "virheä" (näyttää hieman myös keltaiselta) open-malli vm. 2007, mistä takavilkut vaihdettu. Mittariin olen saanut hurjat 2300 km, sillä ko. pyörä on itselläni vain kesäleluna.

Muuten. Derbin sivuilta löytyy säätöarvotaulukot eri Derbin mopoille. http://www.derbi.fi/dokumentit/saatoarv ... o_2006.pdf
Taulukko väittää pääsuuttimen alkuperäiskooksi 32, mutta ei ilmoita yksikköä. Ilmeisesti tuo on joku tuuma/jalka-systeemi. Ko. säätöarvotaulukosta löytyy myös variaattorin alkuperäisrullien paino, kun niitäkin joku aikaisemmin kyseli. Itselläni tosiaan pääsuutin oli alussa kokoa 60, mutta Arppaz sanoi omansa olleen kokoa 53. Kyseessä on siis sama pyörä!? No, jokatapauksessa 65 on oikea jos kaikki kuristukset poistaa. Jos tähtää noin 60 km/h nopeuteen kannattaa edelleen putki muokata ja lisätä pari reikää ilmanoton messinkikaulukseen. Sitten säätää vauhdin kohdalleen kaventamalla variaattorin prikkaa puolella. Näin kiihtyvyys saadaan kohdilleen, mutta huiput jäävät mukavasti 65 km/h alle.
Gp1 Revolution
Paikkakunta:
Itärajalla
Liittynyt:
12.4.2007 19:10
Re: Kaikenlaista

ViestiKirjoittanut Gp1 Revolution » 28.5.2008 16:55

JZE kirjoitti:
Gp1 Revolution kirjoitti:
hilzzer kirjoitti:Muutama seikka mikä tuli mieleen juttuja lueskellessa.

Niin nämä alla olevat jutut liittyvät yksinomaan derbi gp1:een...

Ensinnäkin. Moni kysyy samoja asioita yhä uudelleen ja uudelleen kun eivät ilmeisesti viitsi lukea viestiketjun alkupäätä, missä asiat on jo käyty moneen kertaan lävitse.

Toiseksi, jos ostatte uusia mopoja ja aiotte virittää ne niin suosittelen sen tekemistä ihan ensimmäiseksi, jopa ennen koeajoa. Moottorin kestävyys, toiminta ja tehokkuus pitkällä tähtäimellä riippuu merkittävästi sisäänajosta. Sisäänajon aikana olisi hyvä ajella vain lämmitetyllä koneella noin 70-80% täyskaasusta sekä välttää nopeita kiihdytyksiä. Näin pitäisi ajaa ensimmäiset 1000 km. Ymmärrän hyvin, että kunnollinen sisäänajo ei tule onnistumaan vakiolla, sillä ketään ei kiinnosta ajaa ensimmäistä 1000 km:iä 30 km/h. Sisäänajovaiheessa on myös hyvä lisätä 1-2% täyssynteettistä 2-t öljyä myös bensan joukkoon lisävoitelun turvaamiseksi. Nämä kaikki löytyvät myös gp1:n ohjekirjasta jos sitä viitsii lukea.

Kolmanneksi. Suutin. Alkuperäinen suurin gp1 open, 2007 mallissa on kokoa 60. Jos ilmanputsarin ja kaasarin välissä olevan messinkikauluksen poistaa saa moottori enemmän ilmaa ja näin ilma-bensa suhde muuttuu. Tämän kompensoimiseksi pitäisi suutin vaihtaa kokoon 65, muuten moottori boooaaa varmasti. Jos suuttimen vaihto tuntuu hankalalta kannattaa messinkikaulus ottaa irti, porata siihen 2-3 uutta samankokoista reikää kun siinä jo on ja asentaa takaisin. Sitten vielä suurin tehoa ja nopeutta rajoittava kuristus on muuten pakoputken kaksi hukkaputkea!

Neljänneksi, häiriöt vilkun tai nopeusmittarin toiminnassa. Esim. vilkku naputtaa liian kovaa, nopeusmittari heiluu omituisesti johtuvat väärästä tulpasta. Tulpan tulee ehdottomasti olla häiriösuojattu! Moni liike tarjoilee tavallisia tulppia ja sanoo, että ei sillä väliä ole. Kyllä on.

Viidenneksi, variaattorin prikkaa poistettaessa ruuvilukite siihen pulttiin mikä avataan! Irtoaa meinaan helposti 1000-2000 km jälkeen vaikka olisikin kiinnitettu 8 bar paineella pulttipyssyä hyväksikäyttäen. Itse kiinnitin sen 3 kertaa ennenkuin hain lukitteen. Pultin irtoaessa matka loppuu siihen ja se muovinen ilmanpyörityskaulus menee uusiksi. Maksaa joku 15e.

Kuudenneksi. Minulla ei ole ollut mitään vikoja ko. pyörässä. Korostettakoon nyt vielä sitä, että myös mopoja tulee huoltaa asianmukaisesti. Tärkein huoltokohde on ilmanputsari, sillä kaasutin ei tykkää imeä kuin bensaa ja ilmaa. Isoa roskaa ei tarvita kaararin tukkimisesksi. Pitäkäähän siis suodattimet puhtaina ja öljyttyinä asianmukaisella ilmansuodatin öljyllä. Tämän öljyn tarjoitus on tietenkin sitoa pienet partikkelit, jotka muutoin pääsisivät suodattimen läpi.

Seitsemänneksi. Kuten aikaisemminkin mainitsin mittari näyttää 5 km/h enemmän kuin todellinen nopeus. Todellista nopeutta kaikki kuristukset poistettuna saa 85 km/h tasaisella asfaltilla. Vakiona mittari näyttää 49 km/h, mikä tarkoittaa mopon kulkevan 44-45 km/h.

Kahdeksanneksi. Bensan kulutuksesta on tullut paljon keskustelua. Olen jo vuoden verran seurannut kulustusta nollaamalla tripin aina tankatessani. 2007 vuosimallin gp1 open:in kulutus kuristamattomana on 3.4-4.0 l/100km. Olen yrittänyt ajaa vaijeri kireällä kuin myös rauhallisesti. Kulutus ei juurikaan muutu.
Tämä tarkoittaa, että yhden kilometrin ajaminen näillä 1.5 e/l bensanhinnoilla maksaa 6 senttiä. Tähän pitää vielä laskea 2-t öljyn kulutus ja hinta jolloin todellinen kilometrin ajaminen lämpöisellä koneella maksaa noin 7-8 senttiä.

...ja vielä viimeiseksi. Kuten kaikki varmaan tietävätkin, mopot saa suomessa virittää kulkemaan 64 km/h, mutta ei yhtään enempää.

Poliisin sivuilla mainitaan (www.poliisi.fi) "Mopon katsotaan muuttuvan moottoripyöräksi, jos sen moottorin tilavuutta suurennetaan yli sallitun 50 cm3:n tai muilla rakennemuutoksilla mopon kulkunopeus nousee suuremmaksi kuin 65 km/h."

Toki muutaman kympin sakot voivat tulla muutoinkin, mutta iso rapsu tulee jos poliisi toteaa pyöräsi kulkevan yli 65 km/h.
Ja tämän jutun juoni oli? :D Lisättäköön vielä se että, minulla kulkee juuri sen mitä mittari näyttää, vakiona tasaisella 52km/h mittariin, sekä gps:ään. Eli minulla ei ainakaan päde tuo 5km/h heitto. Mutta olihan tuossa paljon asiaa kiteytetysti mopoista vähemmin tietäville!


Kyllä ainakin itellä heittää ton 5km/h. Lienetkö kalibroinut mittarin?
Gps on kyllä ihan kunnossa, liekö eroa koska mulla racing?!?! en kyl usko. mut mul on mittarit kunnos.
arppaz
Pyörä:
Derbi GP1, Honda monkey ja KTM EXC
Paikkakunta:
Rollo
Liittynyt:
13.10.2007 15:04

ViestiKirjoittanut arppaz » 28.5.2008 17:49

Jotenkin tuntuu että tuo rullien paino ei pidä paikkaansa,10.66grammaa on aika painavat kun joissain muissa skoottereissa rullat painavat 7g.
DerbiGP1
Liittynyt:
5.1.2008 22:48

ViestiKirjoittanut DerbiGP1 » 28.5.2008 21:47

Mun derbi gp1 racing sekosi. Mittaristo sekosi ihan täysin ja ei lähtenyt käyntiin akussa ei ole vika mutta akun vieressä olevasta ruskeasta pikkuboxista kuului outoa ininää startatessa, mitään muuta ääntä ei kuulunut ja mopo ei käynnistynyt ei sitten millään. :S . Mutta mopo menee perjantaina 5000km huoltoon ja ne saavat laittaa sen kuntoon sitten siellä samalla :) Olisiko jollakin mahdollisesti tietoa että mikä olisi vika ? sulakekkaan ei ollut palanut.
JZE
Liittynyt:
15.3.2007 22:20
Re: Kaikenlaista

ViestiKirjoittanut JZE » 28.5.2008 22:19

Gp1 Revolution kirjoitti:
JZE kirjoitti:
Gp1 Revolution kirjoitti:
hilzzer kirjoitti:Muutama seikka mikä tuli mieleen juttuja lueskellessa.

Niin nämä alla olevat jutut liittyvät yksinomaan derbi gp1:een...

Ensinnäkin. Moni kysyy samoja asioita yhä uudelleen ja uudelleen kun eivät ilmeisesti viitsi lukea viestiketjun alkupäätä, missä asiat on jo käyty moneen kertaan lävitse.

Toiseksi, jos ostatte uusia mopoja ja aiotte virittää ne niin suosittelen sen tekemistä ihan ensimmäiseksi, jopa ennen koeajoa. Moottorin kestävyys, toiminta ja tehokkuus pitkällä tähtäimellä riippuu merkittävästi sisäänajosta. Sisäänajon aikana olisi hyvä ajella vain lämmitetyllä koneella noin 70-80% täyskaasusta sekä välttää nopeita kiihdytyksiä. Näin pitäisi ajaa ensimmäiset 1000 km. Ymmärrän hyvin, että kunnollinen sisäänajo ei tule onnistumaan vakiolla, sillä ketään ei kiinnosta ajaa ensimmäistä 1000 km:iä 30 km/h. Sisäänajovaiheessa on myös hyvä lisätä 1-2% täyssynteettistä 2-t öljyä myös bensan joukkoon lisävoitelun turvaamiseksi. Nämä kaikki löytyvät myös gp1:n ohjekirjasta jos sitä viitsii lukea.

Kolmanneksi. Suutin. Alkuperäinen suurin gp1 open, 2007 mallissa on kokoa 60. Jos ilmanputsarin ja kaasarin välissä olevan messinkikauluksen poistaa saa moottori enemmän ilmaa ja näin ilma-bensa suhde muuttuu. Tämän kompensoimiseksi pitäisi suutin vaihtaa kokoon 65, muuten moottori boooaaa varmasti. Jos suuttimen vaihto tuntuu hankalalta kannattaa messinkikaulus ottaa irti, porata siihen 2-3 uutta samankokoista reikää kun siinä jo on ja asentaa takaisin. Sitten vielä suurin tehoa ja nopeutta rajoittava kuristus on muuten pakoputken kaksi hukkaputkea!

Neljänneksi, häiriöt vilkun tai nopeusmittarin toiminnassa. Esim. vilkku naputtaa liian kovaa, nopeusmittari heiluu omituisesti johtuvat väärästä tulpasta. Tulpan tulee ehdottomasti olla häiriösuojattu! Moni liike tarjoilee tavallisia tulppia ja sanoo, että ei sillä väliä ole. Kyllä on.

Viidenneksi, variaattorin prikkaa poistettaessa ruuvilukite siihen pulttiin mikä avataan! Irtoaa meinaan helposti 1000-2000 km jälkeen vaikka olisikin kiinnitettu 8 bar paineella pulttipyssyä hyväksikäyttäen. Itse kiinnitin sen 3 kertaa ennenkuin hain lukitteen. Pultin irtoaessa matka loppuu siihen ja se muovinen ilmanpyörityskaulus menee uusiksi. Maksaa joku 15e.

Kuudenneksi. Minulla ei ole ollut mitään vikoja ko. pyörässä. Korostettakoon nyt vielä sitä, että myös mopoja tulee huoltaa asianmukaisesti. Tärkein huoltokohde on ilmanputsari, sillä kaasutin ei tykkää imeä kuin bensaa ja ilmaa. Isoa roskaa ei tarvita kaararin tukkimisesksi. Pitäkäähän siis suodattimet puhtaina ja öljyttyinä asianmukaisella ilmansuodatin öljyllä. Tämän öljyn tarjoitus on tietenkin sitoa pienet partikkelit, jotka muutoin pääsisivät suodattimen läpi.

Seitsemänneksi. Kuten aikaisemminkin mainitsin mittari näyttää 5 km/h enemmän kuin todellinen nopeus. Todellista nopeutta kaikki kuristukset poistettuna saa 85 km/h tasaisella asfaltilla. Vakiona mittari näyttää 49 km/h, mikä tarkoittaa mopon kulkevan 44-45 km/h.

Kahdeksanneksi. Bensan kulutuksesta on tullut paljon keskustelua. Olen jo vuoden verran seurannut kulustusta nollaamalla tripin aina tankatessani. 2007 vuosimallin gp1 open:in kulutus kuristamattomana on 3.4-4.0 l/100km. Olen yrittänyt ajaa vaijeri kireällä kuin myös rauhallisesti. Kulutus ei juurikaan muutu.
Tämä tarkoittaa, että yhden kilometrin ajaminen näillä 1.5 e/l bensanhinnoilla maksaa 6 senttiä. Tähän pitää vielä laskea 2-t öljyn kulutus ja hinta jolloin todellinen kilometrin ajaminen lämpöisellä koneella maksaa noin 7-8 senttiä.

...ja vielä viimeiseksi. Kuten kaikki varmaan tietävätkin, mopot saa suomessa virittää kulkemaan 64 km/h, mutta ei yhtään enempää.

Poliisin sivuilla mainitaan (www.poliisi.fi) "Mopon katsotaan muuttuvan moottoripyöräksi, jos sen moottorin tilavuutta suurennetaan yli sallitun 50 cm3:n tai muilla rakennemuutoksilla mopon kulkunopeus nousee suuremmaksi kuin 65 km/h."

Toki muutaman kympin sakot voivat tulla muutoinkin, mutta iso rapsu tulee jos poliisi toteaa pyöräsi kulkevan yli 65 km/h.
Ja tämän jutun juoni oli? :D Lisättäköön vielä se että, minulla kulkee juuri sen mitä mittari näyttää, vakiona tasaisella 52km/h mittariin, sekä gps:ään. Eli minulla ei ainakaan päde tuo 5km/h heitto. Mutta olihan tuossa paljon asiaa kiteytetysti mopoista vähemmin tietäville!


Kyllä ainakin itellä heittää ton 5km/h. Lienetkö kalibroinut mittarin?
Gps on kyllä ihan kunnossa, liekö eroa koska mulla racing?!?! en kyl usko. mut mul on mittarit kunnos.


Itellä kyllä kanssa racing :)
hilzzer
Liittynyt:
8.5.2007 23:36

ViestiKirjoittanut hilzzer » 29.5.2008 8:40

Jos tuo variaattorin rullien paino(kaan) ei pidä paikkaansa niin olisiko kellään tietoa minkä painoiset tuossa on vakiona. Edelleen vielä enemmän kiinnostaa minkäpainoiset rullat siellä pitäisi olla täysin kuristamattomana? Onko tietoa vai meneekö arvailuksi?
hilzzer
Liittynyt:
8.5.2007 23:36

ViestiKirjoittanut hilzzer » 29.5.2008 8:46

DerbiGP1 kirjoitti:Mun derbi gp1 racing sekosi. Mittaristo sekosi ihan täysin ja ei lähtenyt käyntiin akussa ei ole vika mutta akun vieressä olevasta ruskeasta pikkuboxista kuului outoa ininää startatessa, mitään muuta ääntä ei kuulunut ja mopo ei käynnistynyt ei sitten millään. :S . Mutta mopo menee perjantaina 5000km huoltoon ja ne saavat laittaa sen kuntoon sitten siellä samalla :) Olisiko jollakin mahdollisesti tietoa että mikä olisi vika ? sulakekkaan ei ollut palanut.


Kokeilitko saatko sitä käyntiin jalkastartilla? Onko racing mallissa muuten edes sellaista? Äkkiseltään en muista mikä boksi siellä akun vieressä on, enkä jaksaisi käydä katsomassakaan. Huolto kertoo sitten mistä kenkä puristi.
Gp1 Revolution
Paikkakunta:
Itärajalla
Liittynyt:
12.4.2007 19:10
Re: Kaikenlaista

ViestiKirjoittanut Gp1 Revolution » 29.5.2008 13:57

JZE kirjoitti:
Gp1 Revolution kirjoitti:
JZE kirjoitti:
Gp1 Revolution kirjoitti:
hilzzer kirjoitti:Muutama seikka mikä tuli mieleen juttuja lueskellessa.

Niin nämä alla olevat jutut liittyvät yksinomaan derbi gp1:een...

Ensinnäkin. Moni kysyy samoja asioita yhä uudelleen ja uudelleen kun eivät ilmeisesti viitsi lukea viestiketjun alkupäätä, missä asiat on jo käyty moneen kertaan lävitse.

Toiseksi, jos ostatte uusia mopoja ja aiotte virittää ne niin suosittelen sen tekemistä ihan ensimmäiseksi, jopa ennen koeajoa. Moottorin kestävyys, toiminta ja tehokkuus pitkällä tähtäimellä riippuu merkittävästi sisäänajosta. Sisäänajon aikana olisi hyvä ajella vain lämmitetyllä koneella noin 70-80% täyskaasusta sekä välttää nopeita kiihdytyksiä. Näin pitäisi ajaa ensimmäiset 1000 km. Ymmärrän hyvin, että kunnollinen sisäänajo ei tule onnistumaan vakiolla, sillä ketään ei kiinnosta ajaa ensimmäistä 1000 km:iä 30 km/h. Sisäänajovaiheessa on myös hyvä lisätä 1-2% täyssynteettistä 2-t öljyä myös bensan joukkoon lisävoitelun turvaamiseksi. Nämä kaikki löytyvät myös gp1:n ohjekirjasta jos sitä viitsii lukea.

Kolmanneksi. Suutin. Alkuperäinen suurin gp1 open, 2007 mallissa on kokoa 60. Jos ilmanputsarin ja kaasarin välissä olevan messinkikauluksen poistaa saa moottori enemmän ilmaa ja näin ilma-bensa suhde muuttuu. Tämän kompensoimiseksi pitäisi suutin vaihtaa kokoon 65, muuten moottori boooaaa varmasti. Jos suuttimen vaihto tuntuu hankalalta kannattaa messinkikaulus ottaa irti, porata siihen 2-3 uutta samankokoista reikää kun siinä jo on ja asentaa takaisin. Sitten vielä suurin tehoa ja nopeutta rajoittava kuristus on muuten pakoputken kaksi hukkaputkea!

Neljänneksi, häiriöt vilkun tai nopeusmittarin toiminnassa. Esim. vilkku naputtaa liian kovaa, nopeusmittari heiluu omituisesti johtuvat väärästä tulpasta. Tulpan tulee ehdottomasti olla häiriösuojattu! Moni liike tarjoilee tavallisia tulppia ja sanoo, että ei sillä väliä ole. Kyllä on.

Viidenneksi, variaattorin prikkaa poistettaessa ruuvilukite siihen pulttiin mikä avataan! Irtoaa meinaan helposti 1000-2000 km jälkeen vaikka olisikin kiinnitettu 8 bar paineella pulttipyssyä hyväksikäyttäen. Itse kiinnitin sen 3 kertaa ennenkuin hain lukitteen. Pultin irtoaessa matka loppuu siihen ja se muovinen ilmanpyörityskaulus menee uusiksi. Maksaa joku 15e.

Kuudenneksi. Minulla ei ole ollut mitään vikoja ko. pyörässä. Korostettakoon nyt vielä sitä, että myös mopoja tulee huoltaa asianmukaisesti. Tärkein huoltokohde on ilmanputsari, sillä kaasutin ei tykkää imeä kuin bensaa ja ilmaa. Isoa roskaa ei tarvita kaararin tukkimisesksi. Pitäkäähän siis suodattimet puhtaina ja öljyttyinä asianmukaisella ilmansuodatin öljyllä. Tämän öljyn tarjoitus on tietenkin sitoa pienet partikkelit, jotka muutoin pääsisivät suodattimen läpi.

Seitsemänneksi. Kuten aikaisemminkin mainitsin mittari näyttää 5 km/h enemmän kuin todellinen nopeus. Todellista nopeutta kaikki kuristukset poistettuna saa 85 km/h tasaisella asfaltilla. Vakiona mittari näyttää 49 km/h, mikä tarkoittaa mopon kulkevan 44-45 km/h.

Kahdeksanneksi. Bensan kulutuksesta on tullut paljon keskustelua. Olen jo vuoden verran seurannut kulustusta nollaamalla tripin aina tankatessani. 2007 vuosimallin gp1 open:in kulutus kuristamattomana on 3.4-4.0 l/100km. Olen yrittänyt ajaa vaijeri kireällä kuin myös rauhallisesti. Kulutus ei juurikaan muutu.
Tämä tarkoittaa, että yhden kilometrin ajaminen näillä 1.5 e/l bensanhinnoilla maksaa 6 senttiä. Tähän pitää vielä laskea 2-t öljyn kulutus ja hinta jolloin todellinen kilometrin ajaminen lämpöisellä koneella maksaa noin 7-8 senttiä.

...ja vielä viimeiseksi. Kuten kaikki varmaan tietävätkin, mopot saa suomessa virittää kulkemaan 64 km/h, mutta ei yhtään enempää.

Poliisin sivuilla mainitaan (www.poliisi.fi) "Mopon katsotaan muuttuvan moottoripyöräksi, jos sen moottorin tilavuutta suurennetaan yli sallitun 50 cm3:n tai muilla rakennemuutoksilla mopon kulkunopeus nousee suuremmaksi kuin 65 km/h."

Toki muutaman kympin sakot voivat tulla muutoinkin, mutta iso rapsu tulee jos poliisi toteaa pyöräsi kulkevan yli 65 km/h.
Ja tämän jutun juoni oli? :D Lisättäköön vielä se että, minulla kulkee juuri sen mitä mittari näyttää, vakiona tasaisella 52km/h mittariin, sekä gps:ään. Eli minulla ei ainakaan päde tuo 5km/h heitto. Mutta olihan tuossa paljon asiaa kiteytetysti mopoista vähemmin tietäville!


Kyllä ainakin itellä heittää ton 5km/h. Lienetkö kalibroinut mittarin?
Gps on kyllä ihan kunnossa, liekö eroa koska mulla racing?!?! en kyl usko. mut mul on mittarit kunnos.


Itellä kyllä kanssa racing :)
Kyllä mä sen tiedän, mutta hilzer tossa alkuperäisessä viestissään ymmärtääkseni puhui openista?!?! Sitä vaan tarkotin, en sun mopoa :)
54M1
Pyörä:
Gilera Runner PJ
Liittynyt:
30.7.2006 20:31

ViestiKirjoittanut 54M1 » 29.5.2008 14:25

Täytyy varoittaa teitä tosta lainauksen pituudesta. Kohta voi varmaan bannia sadella jos jatkatte..

Mitä öljyä muuten käytettä gp1:sissä?
Itsellä on teboilin 2t bikea tankissa, hyvää tavaraa.
arppaz
Pyörä:
Derbi GP1, Honda monkey ja KTM EXC
Paikkakunta:
Rollo
Liittynyt:
13.10.2007 15:04

ViestiKirjoittanut arppaz » 29.5.2008 15:25

Mulla on vielä talvelta jäljellä jotain moottorikelkka racinki öljyä.Käytin yhessä vaiheessa jotain prisman puoli syntettistä kun se oli niin halpaa mutta kaikki vaatteet haisi ihan paskalle ja savutti niin paljon että piti alkaa ostaan jotain laatuöljyjä.
Jälleen ilmeni pieni onkelma eli kun painan startti nappulaa niin variaattorin kopasta kuuluu vain kolinaa,starttia pitää painaa yleensä n.5 kertaa että vingahtaa ja skootteri lähtee käyntiin.Onko kellään ollu vastaavan laista vikaa ja miten korjattu?
Tuo on pikku hiljaa lisääntyny eli alussa toimi ilman mitään ongelmaa sitten alkoi josku kolisemaan ja koko ajan lisääntynyt.
Gp1 Revolution
Paikkakunta:
Itärajalla
Liittynyt:
12.4.2007 19:10

ViestiKirjoittanut Gp1 Revolution » 29.5.2008 18:20

Mä käytän ihan mobil 1, se on ihan tarpeeks hyvää mun tarpeisiin :D

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista