hilzzer kirjoitti:Muutama seikka mikä tuli mieleen juttuja lueskellessa.
Niin nämä alla olevat jutut liittyvät yksinomaan derbi gp1:een...
Ensinnäkin. Moni kysyy samoja asioita yhä uudelleen ja uudelleen kun eivät ilmeisesti viitsi lukea viestiketjun alkupäätä, missä asiat on jo käyty moneen kertaan lävitse.
Toiseksi, jos ostatte uusia mopoja ja aiotte virittää ne niin suosittelen sen tekemistä ihan ensimmäiseksi, jopa ennen koeajoa. Moottorin kestävyys, toiminta ja tehokkuus pitkällä tähtäimellä riippuu merkittävästi sisäänajosta. Sisäänajon aikana olisi hyvä ajella vain lämmitetyllä koneella noin 70-80% täyskaasusta sekä välttää nopeita kiihdytyksiä. Näin pitäisi ajaa ensimmäiset 1000 km. Ymmärrän hyvin, että kunnollinen sisäänajo ei tule onnistumaan vakiolla, sillä ketään ei kiinnosta ajaa ensimmäistä 1000 km:iä 30 km/h. Sisäänajovaiheessa on myös hyvä lisätä 1-2% täyssynteettistä 2-t öljyä myös bensan joukkoon lisävoitelun turvaamiseksi. Nämä kaikki löytyvät myös gp1:n ohjekirjasta jos sitä viitsii lukea.
Kolmanneksi. Suutin. Alkuperäinen suurin gp1 open, 2007 mallissa on kokoa 60. Jos ilmanputsarin ja kaasarin välissä olevan messinkikauluksen poistaa saa moottori enemmän ilmaa ja näin ilma-bensa suhde muuttuu. Tämän kompensoimiseksi pitäisi suutin vaihtaa kokoon 65, muuten moottori boooaaa varmasti. Jos suuttimen vaihto tuntuu hankalalta kannattaa messinkikaulus ottaa irti, porata siihen 2-3 uutta samankokoista reikää kun siinä jo on ja asentaa takaisin. Sitten vielä suurin tehoa ja nopeutta rajoittava kuristus on muuten pakoputken kaksi hukkaputkea!
Neljänneksi, häiriöt vilkun tai nopeusmittarin toiminnassa. Esim. vilkku naputtaa liian kovaa, nopeusmittari heiluu omituisesti johtuvat väärästä tulpasta. Tulpan tulee ehdottomasti olla häiriösuojattu! Moni liike tarjoilee tavallisia tulppia ja sanoo, että ei sillä väliä ole. Kyllä on.
Viidenneksi, variaattorin prikkaa poistettaessa ruuvilukite siihen pulttiin mikä avataan! Irtoaa meinaan helposti 1000-2000 km jälkeen vaikka olisikin kiinnitettu 8 bar paineella pulttipyssyä hyväksikäyttäen. Itse kiinnitin sen 3 kertaa ennenkuin hain lukitteen. Pultin irtoaessa matka loppuu siihen ja se muovinen ilmanpyörityskaulus menee uusiksi. Maksaa joku 15e.
Kuudenneksi. Minulla ei ole ollut mitään vikoja ko. pyörässä. Korostettakoon nyt vielä sitä, että myös mopoja tulee huoltaa asianmukaisesti. Tärkein huoltokohde on ilmanputsari, sillä kaasutin ei tykkää imeä kuin bensaa ja ilmaa. Isoa roskaa ei tarvita kaararin tukkimisesksi. Pitäkäähän siis suodattimet puhtaina ja öljyttyinä asianmukaisella ilmansuodatin öljyllä. Tämän öljyn tarjoitus on tietenkin sitoa pienet partikkelit, jotka muutoin pääsisivät suodattimen läpi.
Seitsemänneksi. Kuten aikaisemminkin mainitsin mittari näyttää 5 km/h enemmän kuin todellinen nopeus. Todellista nopeutta kaikki kuristukset poistettuna saa 85 km/h tasaisella asfaltilla. Vakiona mittari näyttää 49 km/h, mikä tarkoittaa mopon kulkevan 44-45 km/h.
Kahdeksanneksi. Bensan kulutuksesta on tullut paljon keskustelua. Olen jo vuoden verran seurannut kulustusta nollaamalla tripin aina tankatessani. 2007 vuosimallin gp1 open:in kulutus kuristamattomana on 3.4-4.0 l/100km. Olen yrittänyt ajaa vaijeri kireällä kuin myös rauhallisesti. Kulutus ei juurikaan muutu.
Tämä tarkoittaa, että yhden kilometrin ajaminen näillä 1.5 e/l bensanhinnoilla maksaa 6 senttiä. Tähän pitää vielä laskea 2-t öljyn kulutus ja hinta jolloin todellinen kilometrin ajaminen lämpöisellä koneella maksaa noin 7-8 senttiä.
...ja vielä viimeiseksi. Kuten kaikki varmaan tietävätkin, mopot saa suomessa virittää kulkemaan 64 km/h, mutta ei yhtään enempää.
Poliisin sivuilla mainitaan (
www.poliisi.fi) "Mopon katsotaan muuttuvan moottoripyöräksi, jos sen moottorin tilavuutta suurennetaan yli sallitun 50 cm3:n tai muilla rakennemuutoksilla mopon kulkunopeus nousee suuremmaksi kuin 65 km/h."
Toki muutaman kympin sakot voivat tulla muutoinkin, mutta iso rapsu tulee jos poliisi toteaa pyöräsi kulkevan yli 65 km/h.