Tänään käytiin Specialistin kanssa Myllykoskella Jawatallin avajaisissa -Jawoja ja sinistä savua oli runsaasti.
Samalla sain Artolta tilaamani kaasuttimen kumit ilmanpuhdistimeen ja imusarjaan päin jotka olivatkin ihmeellisen notkeat. Nämä kun kovettuvat kivikoviksi kymmenessä vuodessa. Specialisti osti samat kumit sitä varten kun kaasutin tarvitsee hänenkin oikeasti irroittaa.
Ideahan on se että ainakin ilmanputsarin puolelta kumi käännetään nurinniskoin jolloin se mahtuu pois ja takaisin.
Vanhan kumin kanssa kannattaa tehdä niin että sahaa tai leikkaa sen kylmästi poikki.
Eikä tässä vielä kaikki: Imusarjan puolella on myös kartiomainen kumi joka sallii pienen sivuttaispoikkeman kun kaasaria vängetään paikalleen ja jos tämäkin on kovettunut ja halkeillut niin homma on vaikeaa.
Käytiiin sitten Susikoskella jonne mennessa vaihdettiin pyöriä vertailun vuoksi Style/Chopper
Tulokset:
1) Style on paljon klassisen JAWAN oloinen satulan korkeuden ja ohjaustangon suhteen. Ajotuntuma on hyvä ja erikoiset modatut joustavat jalkatapit eivät juuri värinöitä välitä
2) Pakoputkisto ja paisarit antavat laiskan tuntuman alle 3000 RMP jossa taas Chopperilla on tyypillinen toinen alempi vääntömomenttimaksimi mutta kun taas Stylellä meno alkoi 4000 RPM tietämissä ja meno & vääntö jatkuu iloisesti ja vaivattomasti yli 5500 RPM.
Niinpä mielelläni pyöritin yli 3000 kierrosta
3) Vaihteet tuntuivat menevän säpäkämmin kuin chopperissa, poistettuun automaatikytkimeen kun tottui (heh).
Lyhennetty vaihdepaaka toimi tosi hyvin modattujen vaimennusjalkatappien kanssa
4) Tihennetty välitys (yksi hammas vähemmän eturattaassa) vaikutti hyvältä valinnalta
5) Erilaisen stongan ja rengaskoon ja sitäkautta ohajusgeometrian kautta takia ei kääntynyt kaarteeseen niin vaistomaisesti kuin Chopper -joka ikäänkuin imaisee mutta kuitenkin rauhallisesti
6) Jotenkin helpompi nousta satulaan vanhan äijän. -matalampi istuinkorkeus? Satula on hyvä
7) Kytkin tuntuu tiukemmalta ottoalueeltaan vs Chopper. Hyvä tuntuma anyway
Vähintäänkin yhtä hyvä jousitus/vaimennustuntuma, ehkä jopa parempi vs Chopper ( minulla tosin yli 10v ja 25 000 km etuiskariöljyt...)
9) Jotenkin iisimmät äänet vs Chopper
10) Voi kuvitella että nyt isompi 19" etupyörä karkella kuvioinilla vie soralla hyvin. Outoa on että sivuseisontatuki vääntää pyörän parkissa oudon kallelleen -pitää ennakoida.
Isompi etupyörä ei aiheuta mitään outoutta ohjausgeometriaan, ehkä jopa orkkista keveämpi/parempi?
Specialistin eka tuntumat "kuulusteltuna":
1) Hyvä ja rauhallinen Chopper ajotuntuma
2) Alavääntö voimakas noin 2500 - 3500 RPM mutta 4000 RPM ja yli ei niin "räjähtävää" kuin Style.
3) Satula ok ja myös vaimon kannalta Chopperin varsin kapea takaistuin ok. Toisin vaimonsa on siro!
4) Kovemmat m/ Simpanen etujarrupalat eivät aiheuttaneet moitteita
5) Pakoäänet paremmat korviin vs Style (!?)
6) Rauhallinen vääntö ja käyttäytyminen ylipäätänsä (?)
7) Jalkatappivärinät maltillisia tyyliin tyypillistä JAWAa jossain yli 100 kmh ja 80 km/h aistittavissa
Malli Biltema aputuulisuojan totesi hyväksi tai ei ainakaan häiritseväksi -räksä ei välttämättä tule suuhun.
**En jaksa kuvitella miten istuisi Stylen stongaan - ja imagoon tuskin ollenkaan mutta toisaalta asennelmaa voi säätää hyvinkin laajasti**