Suzuki GT 250 (Ojahierontaa mopolle ja miehelle)

Santa69
Paikkakunta:
Tre
Liittynyt:
30.1.2003 21:39

ViestiKirjoittanut Santa69 » 4.1.2005 23:25

Mitä noista jännitteentasaajista omina Aqua-aikoinani huomasin, niin navat ovat aika herkät hapettumaan ja kosketus katoaa helposti. Tälläisen pikkuvian vuoksi melkein erehdyin luulemaan joskus jännitteentasaajaa vialliseksi. Suojaus ja puhtaanapito on noissa valttia.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 6.1.2005 2:21

viilasin ja höyläsin lohkoa, onkin aimo askeleen edennyt karkeasta työstämisestä käsin hiomista kohden. Valmistelin samalla hitsauksia varten tuota ja huomasin että lohkon magneetonkopan puoleista kylkeä pitää vähän taivuttaa lämmöllä kun on vinossa.

Tärkeämpi aikaansaannos oli kun tarkistin vaihteiston. Tämän jouduin tekemään koska kuudes vaihde on kiinteä ratas vaihteiston toisioakselilla, eli jouduin vaihtamaan akselin. Samallahan vaihdoin siis 6.vaihteen vastakkaisen rattaan ja molemmat 5.vaihteen rattaat varakoneesta. Nyt kun olin kasannut vaihteiston näillä palikoilla ja vaihtanut laakerit niin huomasin että yksi 'vapaa' ratas tökki pyöritettäessä, siispä purin koko höskän ja otin varaosatkin pöydälle. Huomasin että vapaan rattaan sisäreikä oli 0,5mm isompi kuin varaosa, oli siinä ihmettelemistä! Vaihdoin varaosan tilalle ja kappas, ei mitään ongelmia ja pelaa loistavasti. Samalla päätin että vaihdan vetoakselin ison laakerin suojattuun ja poistan sisemmän puolen suojan jolloin kyseiselle akselille tulee tripla tiivistys(ei pitäis vuotaa enää). Tämä vaatii vähän ulosvetäjän käyttöä ja laakeriostoksia mutta ei voi mitään. Tarkastin myös kaikki muutkin rattaat ja laakerit, pelaavat hienosti.
Viltsur
Paikkakunta:
Koskenkorva
Liittynyt:
3.4.2003 15:18

ViestiKirjoittanut Viltsur » 6.1.2005 12:57

En olisi ikuna uskonu jos joku (muu) olis tullu ja väittänyt, että klassikko GT:ees on 6 vaihdetta...
Jarru on vauhdin surma!!! heh

-----------

Kuvia nöpöistäni galleriassa... (clik!)
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 7.1.2005 2:52

äläs nyt viltsur, tämän kokoluokan pyörässä suikkelit oli edistyksellisiä. t20 super six tuli 60-luvun puolivälissä markkinoille, siinä oli kuus vaihdetta, tuorevoitelu, sähköstartti ja muuta kivaa. Tämä siis verrattuna esim yamahaan jolla oli aivan alkeellisia vekottimia vielä pitkään. T250 mallissa tiputettiin sähköstartti pois, ilmeisesti halvemman hinnan ja 'kisaisuuden' takia. GT250 malliin tuli sitten -73 kevyjarru eteen, kawan isommissa oli levyjarru jo -82 ja hondissa mekaaninen levyjarru vuodesta -7?, gt:seen tuli myöskin ramair jäähdytys joka vähensi epämuodostumia aikalailla. Tuon huomasi selkeinten tulppien lämpöarvoissa jotka oli GT ramairissa B7 arvoa ja sitten T250 ja uudemmissa GT250 malleissa B8 arvoa. Näiden mallien heikkoja puolia on kicksin palautusjousi, vaihteiston viitos rattaat ja jännitteentasaajan puuttuminen kaikista paitsi amerikanmalleista. Hyviä puolia on sitten CCI tyyppinen tuorevoitelu joka siis kampeaa öljyä suoraan paineella kampiakselin petilaakereiden kautta kiertokangelle ja siitä vasta kampikammioon. Toiset linjat menee suoraan imukanavan loppuun ja siitä suoraan sylinterin seinämiin.

Pahin miinus nykyhetkeä tarkastellen on tiivisteiden tyypit joita ei löydy kuin alkuperäistavarana moneen paikkaan, puhumattakaan kahdesta petilaakerista jotka siis keskipakoisvoimalla vauhdittavat 2-t öljyn matkaa laakerin läpi kiertokangille. Mäntiä yms saa kyllä todella hyvin vielä pitkään JOS sattuu olemaan virallisen ylikoon mitoissa sylinterit.
Viltsur
Paikkakunta:
Koskenkorva
Liittynyt:
3.4.2003 15:18

ViestiKirjoittanut Viltsur » 7.1.2005 13:10

MänTä kirjoitti:äläs nyt viltsur, tämän kokoluokan pyörässä suikkelit oli edistyksellisiä. t20 super six tuli 60-luvun puolivälissä markkinoille, siinä oli kuus vaihdetta, tuorevoitelu, sähköstartti ja muuta kivaa. Tämä siis verrattuna esim yamahaan jolla oli aivan alkeellisia vekottimia vielä pitkään. T250 mallissa tiputettiin sähköstartti pois, ilmeisesti halvemman hinnan ja 'kisaisuuden' takia. GT250 malliin tuli sitten -73 kevyjarru eteen, kawan isommissa oli levyjarru jo -82 ja hondissa mekaaninen levyjarru vuodesta -7?, gt:seen tuli myöskin ramair jäähdytys joka vähensi epämuodostumia aikalailla. Tuon huomasi selkeinten tulppien lämpöarvoissa jotka oli GT ramairissa B7 arvoa ja sitten T250 ja uudemmissa GT250 malleissa B8 arvoa. Näiden mallien heikkoja puolia on kicksin palautusjousi, vaihteiston viitos rattaat ja jännitteentasaajan puuttuminen kaikista paitsi amerikanmalleista. Hyviä puolia on sitten CCI tyyppinen tuorevoitelu joka siis kampeaa öljyä suoraan paineella kampiakselin petilaakereiden kautta kiertokangelle ja siitä vasta kampikammioon. Toiset linjat menee suoraan imukanavan loppuun ja siitä suoraan sylinterin seinämiin.

Pahin miinus nykyhetkeä tarkastellen on tiivisteiden tyypit joita ei löydy kuin alkuperäistavarana moneen paikkaan, puhumattakaan kahdesta petilaakerista jotka siis keskipakoisvoimalla vauhdittavat 2-t öljyn matkaa laakerin läpi kiertokangille. Mäntiä yms saa kyllä todella hyvin vielä pitkään JOS sattuu olemaan virallisen ylikoon mitoissa sylinterit.


:O Tuo tiputti kyllä jo alaleuan....
Jarru on vauhdin surma!!! heh

-----------

Kuvia nöpöistäni galleriassa... (clik!)
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 10.1.2005 15:37

mjooh, ei hjuva. Töitä sain nyt että talouspuoli korjaantuu projektin tiimoilta kohtapuoliin mutta luistinkansia ei noihin kaasareihin saa tarvikkeena, orkkiksena tai reprona :( onni onnettomuudessa on että vmpk:n väki osaa ja uskaltaa, on jo tarjottu orkkisosia epäilemättä 'sopu'hintaan. Tämä siis jos en saa korjattua vanhan luistinkannen kierrettä, saa nähä mitä siitä saadaan aikaan.
RM
Liittynyt:
4.7.2004 19:35

ViestiKirjoittanut RM » 10.1.2005 23:14

http://www.alpha-sports.com/suzuki_parts.htm

Tuolta muuten löytyy GT:een ja monen muun suzuki parts diagrammit!
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 11.1.2005 8:01

on tuola käyty kyllä, hinnat vain niin suolaisia ettei köyhällä etelänpojalla ole pätäkkää. Vilkaisin niin kyllä nuo kannet vielä kelpaavat kun putsasin kierteet kunnolla. Saa käyttää varovaisuutta asentaessa mutta kiristyy molemmat kannet, loppuun asti. Jos olisi 3000e ni ostaisin tuolta kyllä uudet sylinterit, kaasarit, kurkut, ilmanputsari, ketjusuojat yms :)
GAMMA500
Paikkakunta:
Hattula
Liittynyt:
1.5.2003 23:55

ViestiKirjoittanut GAMMA500 » 12.1.2005 1:57

Löysittekö tuolta RG 500 listalta?
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 12.1.2005 14:01

luulen että on, käy ihmeessä tarkistamassa! Edistystä sen verran että kävin allrightissa, ostin sieltä uudet vilkut. Maksoivat 54e + 3e korvatulpat. Siis kokonaisuudessaan sain tingittyä hintaa sen mahtavat 9e jee. On aika nätit vilkut, ei liian pienet toivon. Alumiinikuori eli kiillotukseen menee.
RM
Liittynyt:
4.7.2004 19:35

ViestiKirjoittanut RM » 12.1.2005 21:12

ei ollut rg500 tuolla. löytyy kyllä jostain päin nettiä kuten löytyy myös RG500 workshop manual.

http://www.motofiches.com/

Tuolta löytyy RG500. Jos tarttet varaosa numeroita niin kato tuolta osa niin voin kattoo sen numeron. Himassa toi paperinen parts catalog RG500:esta.
JTJT
Liittynyt:
2.12.2003 19:47

ViestiKirjoittanut JTJT » 20.1.2005 17:27

MänTä kirjoitti:.....kawan isommissa oli levyjarru jo -82 .....



:roll:?
"Si Vis Pacem, Para Bellum"
Viltsur
Paikkakunta:
Koskenkorva
Liittynyt:
3.4.2003 15:18

ViestiKirjoittanut Viltsur » 20.1.2005 18:49

Juhe S kirjoitti:
MänTä kirjoitti:.....kawan isommissa oli levyjarru jo -82 .....



:roll:?


Siis jos et ymmärtänyt, se oli vitt..lua kawa kuskeille, siitä kuinka myöhässä kawa oli tuolloin kehityksessä..
Jarru on vauhdin surma!!! heh

-----------

Kuvia nöpöistäni galleriassa... (clik!)
JTJT
Liittynyt:
2.12.2003 19:47

ViestiKirjoittanut JTJT » 20.1.2005 20:58

Viltsur kirjoitti:
Juhe S kirjoitti:
MänTä kirjoitti:.....kawan isommissa oli levyjarru jo -82 .....



:roll:?


Siis jos et ymmärtänyt, se oli vitt..lua kawa kuskeille, siitä kuinka myöhässä kawa oli tuolloin kehityksessä..



hmmm..... en tiiä, miten mäntä määritteli "ison" pyörän, mutta niissä oli levari jo vuonna -72. oisko männälle tullut pikkuinen kirjoitus virhe, vai olenko mä ihan jäässä ;)
"Si Vis Pacem, Para Bellum"
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 21.1.2005 19:13

typohan se, kawahan oli se kisanen merkki jo silloin.