Hyvä jos jotakuta kiinnostaa lukea.
Jarrulevy meni tänään Tommi's Billetiin spacerin malliksi, viikon-parin sisään pitäisi olla läpyskät noudettavissa. Vaimentimen suoja, imuilmaputket, peilinkuoret, hihnakotelot, kytkinkopat ja etulokari puolestaan menivät maalarin hoiviin odottamaan hiontaa ja lakkausta. Kilven teline oli tehnyt katoamistempun enkä saanut sitä tällä erää mukaan. Eipä siinä kyllä kovin huono pinta ollutkaan. Loput hiilariosat saavat kelvata sellaisenaan, suurin osa onkin uusia.
Postipate kiikutti tänään kuplamuovikuoren verran titaania, eli moottorin pulttisarjan. On tuo sen verran kevyttä tavaraa että ennen kuoren avaamista luulin pulteista unohtuneen puolet jenkkilään
Näillä korvataan siis mm. kytkinkopan, staattorin kopan, vesipumpun kopan ja hihnakoteloiden pultit.
Ranskalaisen kauppiaan kanssa saatiin diili 999R:n takakatteesta väännettyä kokoon ja pyrstö on tänään lähtenyt kohti Suomea. Toisen italialaisen kauppiaan kanssa on kaupanhieronta (= "700€?" -No. "800€?" -No. "900€?" -No! jne.) Termignonin 57mm putkistosta vielä kesken. On (valitettavasti) tuota ensimmäisellä sivulla näkyvää uudempaa mallia litistetyllä väliputkella ja teräsvaimentimella, mutta kaikkea ei voi saada. Titaanivaimentimissa on tosin ollut melko lailla paljon ongelmia kiinnityspaikan murtumisen kanssa, ja vanhan mallin pyöreä väliputki sulattaa alakatetta...
JalkatappisarjoistaNämähän ovat likipitäen se jokaisen pyörän perustuunaus, sliparin ja minivilkkujen ohella. Mistähän sitä alottaisi, voi perk-. Kuka tunnustaa olleensa tilanteessa jossa pitäisi valita jotain miljoonasta vaihtoehdosta, joista yksikään vähänkin kelvollinen ei ole a) saatavilla b) järkevässä hintaluokassa?
999:ään on tehty aika monen valmistajan toimesta jos jonkinlaista jalkatappisarjaa. Muutama merkkiä valikoitui lopulliseen listaan josta päätös oli tehtävä. Vaatimuksina oli ulkonäön ja hinnan lisäksi normaalin kaavion vaihdepoljin/linkusto.
Gilles:Alkujaan en näistä juurikaan pitänyt, enkä oikein edes tiedä miksi. Putken puolella tuo nilkkatuki ei oikein istu muotoiluun, ja nuo kymmenet eri säätömahdollisuudet vaikuttavat hieman turhilta. Hintaakin noilla on puolisen tuhatta.
Acculign:Näissä muotoilu on aika jees, ja tuo kuvan gunmetal/titaaninvärinen setti on varsin maukas. Ja samalla ~mahdoton löytää. Yksi sarja tuli vastaan n. 350€ hintalapulla mutta ehtivät mennä kaupaksi, eikä siinä ollut jarrupoljinta.
Cycle Cat:Erikoisimman näköiset ja kaikkein vaikeimmat löytää, etenkin kelvollisella värikombolla ja täysin ehjinä. Kolhittuja sarjoja löytyi parikin, mutta varaosat maksavat maltaita ja ei tuo ulkonäkökään aivan sataprosenttisesti viehätä.
Ja sitten, se märkä päiväuni,
999RS-kisamallin sarja:
Tuo iso hiilikuituinen jalkasuoja on silkkaa pornoa, ja kaikessa yksinkertaisuudessaan nuo koneistetut ja numeroidut (osanumero + valmistuspäivä) tappien rungot ovat sanalla sanoen kauniit. Näissä ei ole itsessään minkäänlaista säätöä, ja RS-mallissa takajarrun pääsylkkäkin on eri paikassa katumalliin nähden - näin ollen myös poljin on suoraan tapin rungossa kiinni. Eivät siis sovi sellaisenaan suoraan katumalliin, ja vaikka tuollaiset jostain sattuisikin löytämään niin kukkaroa saapi raottaa nelinumeroisen summan verran. Myynnissä olen nähnyt kaksi settiä ja niistä kumpikin oli puutteellinen. Lisäksi tiedossa on yhdet replicat ilman hiilikuitusuojia, niilläkin pyyntihinta vaatimattomat 600€. Näissä ei tietystikään ole normaalin kaavion vaihdepoljinta, vaan kisakäytössä on aina käänteisen kaavion poljin suoraan vaihdeakselilla. Ja se
RS-mallin kikkare titaanipultteineen ja quickshiftereineen maksaa vain tonnin luokkaa.
Mutta... Ahkeran nuuskimisen myötä löytyi tieto että RCM-niminen pulju Italiassa on joskus tehnyt RS-replicoita katumalleihin, sisältäen siis esikuvansa mukaiset tappien rungot/tapit, aidot CM Compositin hiilikuituiset jalkasuojat ja RS-look -jarrupolkimen omalla linkustollaan vakiosylinterin kanssa käytettäväksi. Lisäksi sarjoissa on samantyylinen vaihdepoljin + linkusto. Näitä vielä myyvä firmakin löytyi Japanista, mutta hintaa on uutena ujot +1000€ postikuluineen. Plus verot.
http://sp-co.com/ducatism/hndlstep.html#999Metsästys jatkui siis tuollaisen käytetyn sarjan osalta, ja sitten tärppäsi Italiasta. Pitkien rallikuskienglannilla käytyjen neuvottelujen jälkeen sain sovittua että aiemmalla sivulla näkynyt 999RS:n öljynhuohottimen tankki vaihtuu päittäin tuollaiseen sarjaan kaikkine hiluineen. Kunnon pitäisi olla uudenveroinen. Toivon mukaan tämän viikon lopulla tuon setin pitäisi olla matkalla kohti Suomea, ja öljytankin kohti Italiaa. Koko hoidolle jäänee hintaa siis n. 300€
Ei tosin pitäisi vielä olla mielissään, eiköhän siitä satsista puutu jotain oleellista tai postiaasi murra nilkkaansa kesken kuljetuksen...
Tiedustelin paikalliselta pulverimaalaamolta hintaa tulevien vanteiden maalaukselle ja arvio oli huimat 15€/kpl. Vielä pitäisi löytää paikka joka lasikuula
(?)puhaltaisi vanhat maalit pois. Uudet laakerit ja tarrat pitää myös hankkia.