Musta tuntuu että meistä jokainen kuka on ajanut joskus mopolla on ollut jonkun sortin tuittupää eikä olla kuunneltu ku vanhemmat sanoo että ajakaa varovasti ja käyttäkää suojavarusteita. Täällä topicissa selvästi yleisetetään kaikkia mopopoikia niinkuin piikki-ikäisiäkin idiooteiksi ja lahopäiksi. Yksi suuri ongelma on se kun he luulevat olevansa hyviä kuskeja ja sanovat että "Kyllä mä osaan aja emmä mitää varusteita tarvitse." Ja tiedä isekkin vaikka vasta piikki-iästä pääsinkin kuinka järkyttävästi mopoilija ajavat.
Mutta kyllä niitä on ihan oikeasti järkevämpiakin ihmisiä, esimerkiksi viimekesänä näin monta mopoilijaa jotka ajoivat kunnon ajotakki ja laatukypärät päässä mopoilla, mikä oli mielestäni todella hyvä parannus. Ajokamojen puute ei ole todellakaan vain mopoilijoissa ja piikki-ikäsissä, välillä näkee moottoritiellä kuinka joku kova kaveri tulee uudella kiiltävällä pleitillä pelkällä teepaidalla ja farkuilla, siitä jos kaatuu niin on sellaiset tuskat että hirvittää ajatella. Ja kuten moneen kertaan sanottu parhaiten oppii kantapään kautta.
Itse kannatan hyviä ajokamoja ehdottomasti, ja vaikka on kuuma ja menee lyhyelle lenkille eikä millään jaksaisi laittaa sitä takkia tai housuja jalkaan niin joku päivä se kyllä kaduttaa, on niin monta kertaa ihmisille käyny niin ja kunnolliset ajovarusteet on pelastanu todellamonia ihmisiä, kuolemilta ja vakavilta vammoilta. Ja nykyäänkin ajovarusteita on monelaisia, on ns. lämpiman kelin varusteita joissa on hieman enemmän ilmaa läpipäästävämpi pinta kuin muissa. Omassa takissa on olkapäissä sellasiet tuuletus aukot jotka saa halutessaan auki, ja selässä yksi jolloin ilma pääsee kulkemaan läpi.
Ainakun lähden ajelulle niin aina on kypärä, takki, hanskat, joko ajofarkut tai kunnon housut ja kengät. Monet ajattelee että miksi ostaa 600e kypärä ku saa halvemmanki, niin no, montakohan ihmistä on kuollu ku ei oo ollu kypärää tai kypärä ei oo kestäny (ja onhan ne mukavempiakin) Kegät ovat myös todella tärkeät viakka monelta puutuvatkin, itse käytän koska niillä on mielestäni mukavempi ajaa kuin tavallisilla lenkkareilla, eikä niillä ole edes paha kävellä että voi käyttää kousussakin koko päivän.
E:Korjatkaa toki jos oon kirjoittanu sivu suun.