elr kirjoitti:Jos jostain on EU-alueella maksettu alv niin eihän sitä toiseen kertaan tarvi maksaa.
Toi 6000km tai 6kk vaikuttaa siihen
autoveron määrään. Uudesta tarvii tietenkin maksaa koko autovero mut käytetyssähän se on pienempi.
@ tulli.
EU:n ulkopuolelta tuotavista ajoneuvoista kannetaan lisäksi tulli ja maahantuonnin arvonlisävero.
Voin kun Suomen tulli ajattelisikin tuon asian noin.
Tuo 6kk ja 6000km raja ei vaikuta suoranaisesti autoveron määrään. Jos on esim. 4000km ajettu niin pitää maksaa autoveroa siitä hinnasta minkä tulli katsoo olevan käypä hinta tuollaiselle 4000km ajetulle + uuden ajoneuvon arvonlisävero. Jos taas esimerkiksi on 7000km ajettu niin pitää maksaa autoveroa 7000km ajetun käyvästä arvosta, mutta ei uuden ajoneuvon arvonlisäveroa. Tulli laskee tuon käyvän arvon kyseisen pyörän pyyntihinnoista tietyillä kertoimilla.
"Tuonti EU:sta - uuden kuljetusvälineen arvonlisävero
Toisesta EU-maasta tuotavasta uudesta ajoneuvosta on suoritettava autoveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisävero Suomeen.
Uudella kuljetusvälineellä tarkoitetaan arvonlisäverolainsäädännössä moottorikäyttöistä maakuljetusvälinettä, jonka moottorin iskutilavuus on yli 48 cm³ tai teho yli 7,2 kW; ja se on myyty enintään 6 kk kuluttua sen ensimmäisestä käyttöönotosta tai sillä on ajettu enintään 6 000 km. Kuljetusväline on uusi kun jompikumpi edellytys on voimassa.
.
.
.
Uuden kuljetusvälineen arvonlisävero on 24 % ajoneuvon hankintahinnasta."
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jspEli siis joutuu maksamaan ALV, mutta tuo alkuperäiseen maahan maksettu ALV on ilmeisesti ( ainakin teoriassa ) mahdollista saada takaisin.
Itse olen tuonut ja rekisteröinyt 7 pyörää, joten kokemusta tästä hommasta jonkin verran on.