Moottoripyörä Saksasta tai muusta EU maasta

Jaik_
Pyörä:
-Husqvarna sm 125 -10
Liittynyt:
5.6.2010 17:54
Re: Moottoripyörä Saksasta tai muusta EU maasta

ViestiKirjoittanut Jaik_ » 30.4.2011 23:21

TimoZeus kirjoitti:Pitää maksaa alv eli 23% jos pyörä on ollut käytössä alle 6kk tai sillä on ajettu alle 6000km.

Niin hullulta kuin se kuulostakin, mutta totta...


Ok. Mutta kun tuossa ilmoituksessa on kaksi hintaa(4280e ja 3597e) niin onko toinen Saksan verolla ja toinen ilman??? Ja pitääkö se Saksan vero maksaa Suomen veron lisäksi??? Eli kummalla hinnalla tuon saisi?
Sergey Eläkeläinen
Pyörä:
CX500,DT125R,Fude
Paikkakunta:
Åland
Liittynyt:
9.7.2005 3:03
Re: Moottoripyörä Saksasta tai muusta EU maasta

ViestiKirjoittanut Sergey » 1.5.2011 17:28

saksan alv on 19% joten kannattaa ennemmin maksaa se kuin suomen 23%. Kahteen kertaan ei tarvi alvia maksaa.
"One should have German car, chinese scooter, Finnish house and Russian wife"
TimoZeus
Pyörä:
1190
Paikkakunta:
Lahti > Nastola > Ruuhijärvi
Liittynyt:
19.5.2006 16:23
Re: Moottoripyörä Saksasta tai muusta EU maasta

ViestiKirjoittanut TimoZeus » 2.5.2011 20:30

Väärin.

Ei ole väliä oletko maksanut alvin Saksaan tai ei. Jos pyörällä on ajettu alle 6000km tai se on ollut käytössä alle 6kk niin joudut maksamaan uuden ajoneuvon arvonlisäveron.

Näin se vaan menee niin hullulta kuin se kuulostaakin. :(

Luulisi, että tämä rikkoisi jotain EU:n direktiivejä?

Eli kannattaa yrittää anoa Saksan alvi pois niin ei tarvitse kahteen kertaan maksaa.
HiTec
Pyörä:
Seuraava on vielä haussa...
Paikkakunta:
Hki
Liittynyt:
28.9.2001 3:00
Re: Moottoripyörä Saksasta tai muusta EU maasta

ViestiKirjoittanut HiTec » 6.5.2011 10:29

TimoZeus kirjoitti:Ei ole väliä oletko maksanut alvin Saksaan tai ei. Jos pyörällä on ajettu alle 6000km tai se on ollut käytössä alle 6kk niin joudut maksamaan uuden ajoneuvon arvonlisäveron.

Juuri näin. Muiden tuotteiden kohdalla ALV maksetaan sinne myyjämaahan, mutta ajoneuvot ovat (vielä) poikkeus = uusien ALV maksetaan aina Suomeen, oli siitä ALV:ia maksettu myyjämaahan tai ei. Kato eihän kaikkia pykälia varsinkaan autoverotuksessa voi laakista kuntoon laittaa, tehdään vain tilkkutäkkiä sitä mukaa kun EU-oikeus sellasta määrää ja tuohon eivät ole herrat vielä hoksanneet puuttua :roll:
Honda NTV650 Revere -92 > Suzuki AN400 Burgman -99 > Kawasaki ZR-7S -02 > Honda FJS600 Silverwing -02 > Suzuki GSF 1250 SA GT -08
juudso
Pyörä:
Triumph Daytona 675 -09
Liittynyt:
11.11.2008 20:37
Re: Moottoripyörä Saksasta tai muusta EU maasta

ViestiKirjoittanut juudso » 24.5.2011 20:39

Eli jos haen saksasta uuden suzukin 750 gsr, pitää siihen maksaa vielä suomessa 22% alv siitä ,millä hinnalla noita pyöriä suomessa myydään? Mikä olis kannattavin ostos tuoda saksasta? R6r on mielestäni aika samoissa hinnoissa suomen kanssa, kun taas uusi 750 gsr olis vaan 7500-8000, mutta siihen uuden pyörän verot, niin alkaa olla hintaa jos taas.. Eli mikä pyörä kannattais tuoda jos jonkun toisin, luokasta sport/kyykky/naku/fighter? Elokuussa ois reissu eessä. Kiitos jos joku viittis tota vero hommaa vähän selventää.
Juhou's
Pyörä:
Piaggio Fly, KTM 125 exc -09
Paikkakunta:
Kärsämäki
Liittynyt:
2.6.2009 20:38
Re: Moottoripyörä Saksasta tai muusta EU maasta

ViestiKirjoittanut Juhou's » 16.6.2011 16:59

Paljonko tulis verot sun muut toimituskuluineen maksaan, jos tuon hankkis välittäjän kautta? http://cgi.ebay.co.uk/HUSQVARNA-WR-125- ... 415ac7b22c

ja entä joutuuko jotain nopeudenlukijoita vaihtaan kun tuolla englannissa on mailia tunnissa? :|
whitez
Liittynyt:
31.7.2011 21:03
Re: Moottoripyörä Saksasta tai muusta EU maasta

ViestiKirjoittanut whitez » 31.7.2011 21:08

Ostin moottoripyörän, joka on tuotu briteistä ja se pitäisi tullata alkuviikosta. Voinko toimia näin:

- Käyn näyttämässä sen tullissa ja laitan verotuksen aluilleen
- Maksan verot
- Katsastan/rekisteröin sen vasta ensi keväänä

Syy tähän on, että ei tarvitsisi maksaa vielä tälle syksylle/talvelle liikennevakuutusta ja voisi rauhassa pyörää remppailla. Tarkoitus ei ole ajella enään pyörällä tänä vuonna.
makee678
Pyörä:
Suzuki pv
Paikkakunta:
kirkkonummi
Liittynyt:
21.8.2009 23:32
Re: Moottoripyörä Saksasta tai muusta EU maasta

ViestiKirjoittanut makee678 » 6.10.2011 0:47

http://www.ebay.co.uk/itm/TM-125-2003-G ... 826wt_1185

paljo tulis yhteishinnaks ? saaks sen sit iha normisti suomes kilpii'?
TimoZeus
Pyörä:
1190
Paikkakunta:
Lahti > Nastola > Ruuhijärvi
Liittynyt:
19.5.2006 16:23
Re: Moottoripyörä Saksasta tai muusta EU maasta

ViestiKirjoittanut TimoZeus » 7.10.2011 23:32

whitez kirjoitti:Ostin moottoripyörän, joka on tuotu briteistä ja se pitäisi tullata alkuviikosta. Voinko toimia näin:

- Käyn näyttämässä sen tullissa ja laitan verotuksen aluilleen
- Maksan verot
- Katsastan/rekisteröin sen vasta ensi keväänä

Syy tähän on, että ei tarvitsisi maksaa vielä tälle syksylle/talvelle liikennevakuutusta ja voisi rauhassa pyörää remppailla. Tarkoitus ei ole ajella enään pyörällä tänä vuonna.


Pitäisi onnistua, tosin en ole ihan varma.

Ei sun sitä pyörää tarvitse käydä näyttämässä ellei erikseen pyydetä.
whitez
Liittynyt:
31.7.2011 21:03
Re: Moottoripyörä Saksasta tai muusta EU maasta

ViestiKirjoittanut whitez » 8.10.2011 20:44

TimoZeus kirjoitti:
whitez kirjoitti:Ostin moottoripyörän, joka on tuotu briteistä ja se pitäisi tullata alkuviikosta. Voinko toimia näin:

- Käyn näyttämässä sen tullissa ja laitan verotuksen aluilleen
- Maksan verot
- Katsastan/rekisteröin sen vasta ensi keväänä

Syy tähän on, että ei tarvitsisi maksaa vielä tälle syksylle/talvelle liikennevakuutusta ja voisi rauhassa pyörää remppailla. Tarkoitus ei ole ajella enään pyörällä tänä vuonna.


Pitäisi onnistua, tosin en ole ihan varma.

Ei sun sitä pyörää tarvitse käydä näyttämässä ellei erikseen pyydetä.


Ei kannattanut tehdä noin. Tullautan vasta ensi vuonna ja verot tippuu. Meinasin katsastaa nyt syksyllä, mutta totesin, että sama katsastaa vasta ensi keväänä.
Atter
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
8.1.2010 20:23
Re: Moottoripyörä Saksasta tai muusta EU maasta

ViestiKirjoittanut Atter » 25.2.2013 20:25

Jos ostaa pyörän briteistä, jolla on ajettu alle 6000 mutta on kuitenkin yli 6kk vanha, niin tarviiko maksaa sitä suomen alv:ia joka on se 23%

Ja toisekseen, onko verotus määrässä suurikin ero 700cc pyörässä ja 800cc pyörässä?

Kiitos jo etukäteen vastanneille!
elr
Pyörä:
tön :(
Paikkakunta:
Tois puol jokkee
Liittynyt:
4.4.2009 19:46
Re: Moottoripyörä Saksasta tai muusta EU maasta

ViestiKirjoittanut elr » 25.2.2013 21:20

Eu-alueelta ostetuista pyöristä ei tarvii maksaa ALV:ia
TimoZeus
Pyörä:
1190
Paikkakunta:
Lahti > Nastola > Ruuhijärvi
Liittynyt:
19.5.2006 16:23
Re: Moottoripyörä Saksasta tai muusta EU maasta

ViestiKirjoittanut TimoZeus » 15.3.2013 12:32

elr kirjoitti:Eu-alueelta ostetuista pyöristä ei tarvii maksaa ALV:ia


Ei pidä paikkaansa. Jos on ajettu alle 6000km tai alle 6kk käytetty niin uuden ajoneuvon arvonlisävero peritään. Tämän maksettuasi voit yrittää periä britteihin maksettua arvonlisäveroa takaisin itsellesi, en tiedä miten tämä tapahtuu käytännössä, mutta kuulemma ainakin teoriassa pitäisi onnistua.

700 kuutioisen veroprosentti on 22 kun taas 800 kuutioisin 24,4 joten on tuossa pieni ero.
elr
Pyörä:
tön :(
Paikkakunta:
Tois puol jokkee
Liittynyt:
4.4.2009 19:46
Re: Moottoripyörä Saksasta tai muusta EU maasta

ViestiKirjoittanut elr » 15.3.2013 13:50

Jos jostain on EU-alueella maksettu alv niin eihän sitä toiseen kertaan tarvi maksaa.

Toi 6000km tai 6kk vaikuttaa siihen autoveron määrään. Uudesta tarvii tietenkin maksaa koko autovero mut käytetyssähän se on pienempi.

@ tulli.

EU:n ulkopuolelta tuotavista ajoneuvoista kannetaan lisäksi tulli ja maahantuonnin arvonlisävero.
TimoZeus
Pyörä:
1190
Paikkakunta:
Lahti > Nastola > Ruuhijärvi
Liittynyt:
19.5.2006 16:23
Re: Moottoripyörä Saksasta tai muusta EU maasta

ViestiKirjoittanut TimoZeus » 15.3.2013 15:14

elr kirjoitti:Jos jostain on EU-alueella maksettu alv niin eihän sitä toiseen kertaan tarvi maksaa.

Toi 6000km tai 6kk vaikuttaa siihen autoveron määrään. Uudesta tarvii tietenkin maksaa koko autovero mut käytetyssähän se on pienempi.

@ tulli.

EU:n ulkopuolelta tuotavista ajoneuvoista kannetaan lisäksi tulli ja maahantuonnin arvonlisävero.



Voin kun Suomen tulli ajattelisikin tuon asian noin.

Tuo 6kk ja 6000km raja ei vaikuta suoranaisesti autoveron määrään. Jos on esim. 4000km ajettu niin pitää maksaa autoveroa siitä hinnasta minkä tulli katsoo olevan käypä hinta tuollaiselle 4000km ajetulle + uuden ajoneuvon arvonlisävero. Jos taas esimerkiksi on 7000km ajettu niin pitää maksaa autoveroa 7000km ajetun käyvästä arvosta, mutta ei uuden ajoneuvon arvonlisäveroa. Tulli laskee tuon käyvän arvon kyseisen pyörän pyyntihinnoista tietyillä kertoimilla.

"Tuonti EU:sta - uuden kuljetusvälineen arvonlisävero

Toisesta EU-maasta tuotavasta uudesta ajoneuvosta on suoritettava autoveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisävero Suomeen.

Uudella kuljetusvälineellä tarkoitetaan arvonlisäverolainsäädännössä moottorikäyttöistä maakuljetusvälinettä, jonka moottorin iskutilavuus on yli 48 cm³ tai teho yli 7,2 kW; ja se on myyty enintään 6 kk kuluttua sen ensimmäisestä käyttöönotosta tai sillä on ajettu enintään 6 000 km. Kuljetusväline on uusi kun jompikumpi edellytys on voimassa.

.
.
.

Uuden kuljetusvälineen arvonlisävero on 24 % ajoneuvon hankintahinnasta."

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp

Eli siis joutuu maksamaan ALV, mutta tuo alkuperäiseen maahan maksettu ALV on ilmeisesti ( ainakin teoriassa ) mahdollista saada takaisin.

Itse olen tuonut ja rekisteröinyt 7 pyörää, joten kokemusta tästä hommasta jonkin verran on.