hmm..
oon tässä viimepäivinä juossu pitkin tamperetta lääkärintodistus, ajokorttipaperit ja puhelin kourassa etsimässä vastausta tähän(ikuiseen) kysymykseen kevarikortista ja väli-a mp kortista.
autokoululla(nokian EKA) minulle sanottiin että siitä vaan lähtee ajamaan A1 kortilla 25kw pyörää kun täyttää 18, näin olen sen muualtakin ymmärtänyt. Nokialla joku katsastusmies oli sanonut samaa, kun taas toinen katsastusmies oli sanonut että hakemus on jätettävä asuinpaikkakunnan poliisille. ( omassa tapauksessani autokoulu jättää B - kortin hakemuksen, mutta vasta pari viikkoa synttäreiden jälkeen ).
asiaa saapastelin kysymään tampereen poliisilaitokselta ja sieltä virvottiin että ensinnäkään se täti siinä pitkällä tiskillä ei tiedä yhtään sanonko mitään(mulla olis kännykässä pätkä äänitettynä mut en viitti laittaa nettiin ku se on sille taas niin noloo ja joku kuolis nauruun)[toinen ennakkotapaus kyseisten tätien tietämättömyydestä on, kun kaverini soitti kyseiseen paikkaan ja kysyi samaa asiaa noin puoli vuotta sitten. sieltä vastannut henkilö kysyi toiselta:"mikä se sellanen pikku-a on??"]
noniin. no tämä tietämätön tiskin takana muka töitä tekevä henkilö meni puhumaan päällikölleen asiasta ja tuli takaisin väärän vastauksen kera; rupesi ehdottamaan että jospa lähtisin autokouluun ilmoittautumaan väli a kurssille, yeah right.
tämä "päällikkö" sitten juoksee toimistostaan tiskin taakse ja sanoo että kertoi väärin; (HUOM 99% VARMASTI VÄÄRÄÄ TIETOA-->) "A1 kortin pitäisi olla 2 vuotta, eli 2 vuotta siitä päivämäärästä kun sen on suorittanut, sitten saa ajaa 25kw pyörää, MUUSSA tapauksessa pitäisi suorittaa UUSI kuljettajantutkinto (teoria, käsittely, ajokoe) jos aikoo synttäreiden jälkeen mutta ennen 2 vuoden täyttymistä ajaa 25kw pyörällä."
no ei auttanu vänkääminen asiassa, täti vaan vitsaili että: "kyllähän sinä nyt kestät sen ylimääräiset 5 viikkoa".
#¤"¤"¤=%#"&
tämän jälkeen vietin aikaa internetissä pyöreät 6 tuntia putkeen.
sieltä löytyi joka paikasta pelkkää : "18 vuotta täytettyään henkilö voi saada 25kw pyörän ajamiseen oikeuttavan ajoluvan jne jne"(kun sitä estäviä esteitä ei ole, esim ajokielto/suorituskielto tms)
Lakikirjaakin on jo tähän hätään tutkittu, sama juttu.
näyttää siis siltä että pitäisi viedä ajokorttihakemus asuinpaikan poliisille jossa hakee väli-a korttia, vasta sen hyväksymisen jälkeen saa ajaa 25kw pyörää.
Tilanne on sinänsä hankala että autokoulu on ensiviikolla laittamassa B-kortin hakemuksen menemään ja sen käsittelyssä kestää se 1kk-1,5kk, kuitenkin täytän 18 jo viikon päästä. Ajattelin viedä a hakemuksen nyt erikseen maanantaina ja pyytää kassantätiä kirjottamaan väliaikaisen paperiajokortin,jotta pääsen pyörällä ajelemaan ja autokouluun suorittamaan b kortin loppuun(ei tarvi pummia kyytiä/mennä bussilla).
nyt onkin pari kysymystä ja lopputulos;
a)
kuinka äkkiä poliisiasemalta voi saada väliaikaisen ajokortin jätettyään ajokorttihakemuksen? saako sen heti pyytämällä, vai pitääkö odottaa hakemuksen hyväksymistä, tai jopa muoviläpyskää(lopullista ajokorttia) postilaatikkoon??
b)
mitä muut ovat tehneet kyseisessä tilanteessa?
monet ajelee A1 kortilla 25kw pyörää sen väliajan synttäreistä B-kortin inssiin, mutta mulla se väliaika on reilusti sitä paria viikkoa pidempi = "kiinnijäämis"riski kasvaa.
ja tietenkin vielä että esim. nokialla on kuulemma sellainen käytäntö jopa poliisilaitoksella että A1 kortilla SAA ajaa 25kw pyörää kun on täyttänyt 18.
eli riippuuko kortin lähtö poliisista/selitystaidoista
vai mikä prkl tässä hommassa nyt on ongelmana..
jos en saa väliaikaista tampereelta enkä nokialta, sitten mennään A1 kortilla. ja jos kortti lähtee, a-kortti JA B kortti molemmat siirtyvät vuodella ja siitä se riemu repeää.
toivottavasti jollain on tiedossaan(varmaa tietoa) tekstistä puuttuva palanen, eli mikä on lain sallima käytäntö A1-a tilanteessa, ja minkälaisia ennakkotapauksia on käynyt ilmi.