1/11 Sodankylä, jääkäriprikaati.
Hyviä hommia sen aikaa mitä pyörän kanssa pääsee pelaamaan, eli n.2-3 viikkoa + joitakin leirejä. Autohalleilla tehdyt pyörien huollot ja rappailut olivat kuin lomaa. Ajopaikat olivat monipuolisia ja viihdyin kyllä kovasti. Kalusto oli hyvää, saatiin jopa uudet kypärät!
Kalustoa oli Ktm:ltä 640 lc4, ja militarymallin nelisatanen, Yamahalta wr250. Militarymalleja ei otettu enään ajoon meidän saapumiserälle. Muutamia kuristettuja 640:iä kylläkin, loppukalusto olikin sitten Yamahaa.
KTM oli aika raskas viedä vetisessä maastossa ja hitaassa kikkailussa, mutta jos ei sitä päästänyt istumaan, pärjäsi kuristetun versionkin voimavaroilla hyvin. Pääsin kokeilemaan myös kuristamatonta versiota, ja en kyllä persdynolla kovin valtavaa eroa niiden välillä huomannut, ainakaan maastossa.
Yamaha hyvin kevyt ja näppärä. Hidas kikkailu metsässä sujuisi muuten kuin tanssi, mutta välitykset pyörissä olivat sen verran raskaat, ettei piskuinen kone jaksanut enää vetää, vaan sammahti helposti töksähtäen. Nämä varoittamattomat stumppailut aiheuttivat allekirjoittaneellekkin parit turhat lipat. =) Mutta vaikka välitykset eivät olleet täysin maastoon sopivat, oli pyörä todella helppo käsitellä ja kokoonsa nähden kuitenkin ihan pirteä. Muistaakseni joku kouluttajista mainitsi että pyöriin aiotaan vaihtaa vielä välitykset kevyempiin, joten tuosta stumppailusta eroon päästyään Yamaha on ajoltaan varsin toimiva kampe metsässä.
Sodankylässä oltiin juuri siirtymässä käsittääkseni kokonaan Yamahaan, Mielestäni kuitenkin aika omituinen ratkaisu. Pyörässä kun ei ole esimerkiksi käynnistyspoljinta ollenkaan. Ruiskutusjärjestelmä vaatii virran lähteäkseen käyntiin, joten jos pyörän akku kuolee, ei lähde edes työntämällä. Mitenhän lie kampe toimii sitten kun sitä aletaan starttailemaan 30-40 asteen pakkasilla..
Elämäni parhaimpia ajokokemuksia, voin suositella! Aikaisempaa ajokokemusta tulee olla, ihan ummikko siellä ei pärjää. Ja kuntoahan se vaatii..
Leipasi yksi kuristettu 640 niin lahjakkaasti kiinni että tuli hilut lohkosta läpi. Terveisiä vaan sinne luutnantti Aholle ja ylikersantti Hoppulalle!