Ride_to_live kirjoitti:Onko tämä nyt ihan fakta, ettei korttia tarvitse "leimata" ison A-oikeuden saamiseksi?
On fakta. Asia on minulle ollut selvä jo autokoulusta asti eli kymmenen vuoden takaa, mutta olen sen silti Motot.netin aiempaa keskustelua varten varmistanut (asiastahan on puhuttu aiemminkin, "lukekaa näitä keskusteluja" huom... Viimeksi olen asiasta kirjoittanut tällä nyt luettavalla sivullakin 25.9.2007 eli tuossa hieman ylempänä...). Jos haluat välttämättä henkilökohtaisen varmistuksen, lähetä
AKE:n palautelomakkeella kysymys, näin itse tein ja piakkoin oli ylitarkastajan vastaus sähköpostissa. Jotkut ovat netissä väittäneet eräiden paikkakuntien poliisien olevan asiasta eri mieltä,
mikäli nämä väitökset pitävät paikkaansa, niin silloin on toimittu väärin.
Laki sanoo, että siirryttäessä A1:stä väli-A:han tarvitaan uusi ajokorttihakemus. Siksipä tulee päivitetty korttikin, kun kerran hakemus täytetään. Sen sijan väli-A:sta isoon mentäessä ei tarvita hakemusta, eikä täten korttiakaan. Yksinkertaista, eikö totta. Samoin se ylitarkastajakin kirjoitti vastauksessaan.
Mutta, kuten sanottu: Joissakin toisissa valtioissa merkintä vaaditaan oikeaan kohtaan, eli jos prätkällä meinaa enemmän reissuta vaikkapa ympäri Eurooppaa, niin uusi kortti kannattaa hakea. Ja toki sen voi hakea huvikseen muutenkin, kun ei mistään elämää suuremmasta hinnasta ole kyse. Esim. itse en kuitenkaan ole hakenut.
(
Kirjoitan harvoin fiktiota ja jos niin teen, niin mainitsen kyllä - toisaalta, olen kyllä tälläkin foorumilla huomannut, että kaikki eivät näin toimi, joten epäily on sinällään paikallaan.)
Asian & American cars / bikes only.