Mitä lääkkeeksi törttöilyyn?

Gleb
Pyörä:
CBR 600F
Liittynyt:
19.8.2007 22:56
Mitä lääkkeeksi törttöilyyn?

ViestiKirjoittanut Gleb » 15.6.2010 23:05

Sattui silmiin juttu mopoilijoiden edesottamuksista:
http://yle.fi/alueet/oulu/2010/05/mopok ... 23481.html
ajattelin virittää keskustelun motoristien mielipiteistä mopokorttien insseihin ja ajotunteihin, sekä yleistä avautumista mopoilijoiden edesottamuksista.
Tilastot puhuvat valitettavaa tosiasiaa... oma mielipiteeni on uuden käytännön kannalla. Koulutus on tehokkaimpia keinoja vähentää onnettomuuksia, vielä kun saisi kypärän sisään pitemmät harkinta-ajat sekä tietoisuuden riskeistä!

Toisekseen ei pidä osoitella sormella pelkkiä mopoilijoita, löytyy meistä "motoristeistakin" näitä jotka surffailevat kaupungilla shortseissa, sandaaleissa ja ilman hanskoja. Ja parhaimmat näistä vanhalla kytky A-kortilla vailla minkäänlaista tietoa a)ajamisen fysiikasta b)varusteiden tärkeydestä.

Motoristihan ei riisu nahkapukuaan edes kokoontumisajon olutteltassa... ;)
Hyvä tapa on rasvata ketjut aina tankkauksen yhteydessä.
Yzä
Pyörä:
r6
Liittynyt:
17.12.2007 18:57

ViestiKirjoittanut Yzä » 16.6.2010 20:12

Ei niitä ajovarusteita jaksa aina läheskään laittaa päälle (paitsi kypärä ja hanskat aina), jos menee esimerkiksi vain kaupungille/ kavereitten luo/töihin, ihan turhat silloin. Jos sillon sattuu kaatumaan niin ei siinä sitten, se on elämää :)

Pitemmälle matkalle tai jos lähen ihan vaan kaupungille pelkästään ajelemaan niin tulee se takkikin jo laitettua, pisimmille jopa housutkin+ jonkinmoiset kengät.

Mopoilijoilla, kun sattuu vaan se kypärän hihnakin olemaan melkeen aina auki :roll:
Skipidiveinau
-Riuku-
Pyörä:
Ktm 400 exc
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
8.7.2006 12:38

ViestiKirjoittanut -Riuku- » 16.6.2010 23:51

Yzä kirjoitti:Ei niitä ajovarusteita jaksa aina läheskään laittaa päälle (paitsi kypärä ja hanskat aina), jos menee esimerkiksi vain kaupungille/ kavereitten luo/töihin, ihan turhat silloin.
Valitettavasti yleensä se kaatuminen tapahtuu silloin, kun sitä vähiten odottaa. Itsekkin viime syksynä piikkikortin omaavana, mutta pyörä remontissa, lähdin kouluun siskon sachs dirty devil -mopolla. Ajokamoiksi laitoin farkut, ajotakin, kypärän ja hanskat. Piikillä ajaessa käytin lähes aina myös ajohousuja. No satuimpa sitten kaatumaan sillä mopolla 40 km/h:n vauhissa ja ei ne farkut kummemmin suojannu ja polvi oli reilusti auki vielä kuukaudenkin päästä. Kanttasin vain normaalisti, vaikka hiekkaa tai mitään ei asvaltilla ollutkaan, niin pyörä vaan lähti kylelleen.

Kyllä tulee itsekkin kauhulla katseltua mopoilla ja skoottereilla shortseissa ja t-paidassa ajavia tyyppejä. Varmasti oppiivat käyttämään ajokamoja kunhan kerran kaatuvat. :|

Kannatan ajotunteja mopokorttia varten. Käytännon kautta oppii parhaiten. Pelkkä teoriakoe ei kaikkien kohdalla riitä tarvittavaan osaamisen.
JayEll Moderaattori
Pyörä:
ZX12R -03, GSX 500cc R4, Honda NSR
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
31.3.2004 20:48

ViestiKirjoittanut JayEll » 18.6.2010 12:43

-Riuku- kirjoitti:
Yzä kirjoitti:Ei niitä ajovarusteita jaksa aina läheskään laittaa päälle (paitsi kypärä ja hanskat aina), jos menee esimerkiksi vain kaupungille/ kavereitten luo/töihin, ihan turhat silloin.
Valitettavasti yleensä se kaatuminen tapahtuu silloin, kun sitä vähiten odottaa.

Kyllä tulee itsekkin kauhulla katseltua mopoilla ja skoottereilla shortseissa ja t-paidassa ajavia tyyppejä. Varmasti oppiivat käyttämään ajokamoja kunhan kerran kaatuvat. :|

Kannatan ajotunteja mopokorttia varten. Käytännon kautta oppii parhaiten. Pelkkä teoriakoe ei kaikkien kohdalla riitä tarvittavaan osaamisen.


Itsellä myös aina täydet ajokamat päällä, kun pyörällä johonkin lähden.. Tosimotoristi on goretexeissa vaikka 30-asteen helteessä :)
Itseäkin vähän kummastuttaa, että mihin on tuo nuorten itsesuojeluvaisto hävinnyt.. Shortseilla ja t-paidalla 80km/h kulkevalla kapineella.. Ei siinä välttämättä tartte kaatumisen jälkeen oppia enää yhtään mitään.. Tuosta yza:n postauksesta huomaa hyvin tuon mopoilijan/kevarimopoilijan asenteen.. Tosin onhan näitä samoinajattelijoita myös isojen poikien joukossa.. Ko. henkilöt on omasta mielestä ns. muotimotoristeja.. Ajetaan ne muodikkaat shortsit ja hieno t-paita päällä sillä uudenkarheella busalla, jotta kaikki varmasti näkevät mikä on tullut ostettua.. Sitten tulee mutka ja mietitään, et miten tää peli mahtaa kääntyä.. :| Se kuuluisa suomalainen asenne: "ei mulle mitään voi sattua" toimii tässäkin kohtaa erittäin hyvin..

Ajokoe ja törttöilyn sattuessa kunnon rapsut.. Jos tulee enemmän tutuksi poliisille, niin mopo pois.. Samaa voi toki soveltaa myös isoihin pyöriin..
~ Käyttömopojen kirjo: Z750S -> ZX12R -> ZZR1200 -> GSX1400 ~
~ Muut lelut: GSX500 -83, NSR125 -01 ~
Winegum
Pyörä:
Suzuki GSX-R 1000 K2
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
9.8.2005 8:44

ViestiKirjoittanut Winegum » 18.6.2010 15:18

Tuohon alaikäisten liikennekäyttäytymiseen.

Eikös alaikäisenä tarvita joku lupa holhoojalta jos meinaa kortin suorittaa? Varmaan tästäkin joskus ollut jotain juttua, mut ei äkkisältään vaikuttaisi huonolta idealta sakottaa lupalapun allekirjoittaneita vanhempia mikäli mopoilija/piikkikuski perseilee liikenteessä sakkojen arvoisesti. Varmasti alkaisi vanhempiakin kiinnostaa lastensa kulkupelien laillisuus ja liikennekäyttäytyminen. Nythän vanhemmat makselevat lastensa sakkoja, mutta vanhemmillehan ei tule minkäänlaisia merkintöjä rekisteriin.
Yzä
Pyörä:
r6
Liittynyt:
17.12.2007 18:57

ViestiKirjoittanut Yzä » 18.6.2010 21:58

DriveFast kirjoitti:Tuosta yza:n postauksesta huomaa hyvin tuon mopoilijan/kevarimopoilijan asenteen.. Tosin onhan näitä samoinajattelijoita myös isojen poikien joukossa.. Ko. henkilöt on omasta mielestä ns. muotimotoristeja.. Ajetaan ne muodikkaat shortsit ja hieno t-paita päällä sillä uudenkarheella busalla, jotta kaikki varmasti näkevät mikä on tullut ostettua.. Sitten tulee mutka ja mietitään, et
Mutta, kun se kevari sattuu olemaan ainut kulkuväline niin sillä mennään missä kelissä vaan mihin vaan, että ei siinä tule ajateltua mitään motoristi-imagoa ollenkaan.

Huvi-ajelulle lähettyä tulee laitettua jo takkia aina yms.

Ja onko siinä jotai muodikasta, kun puotan piikillä turvavarusteet päällä töihin :) ,se on vaan käytännöllistä.
Skipidiveinau
Napoleon Dynamite
Pyörä:
Lieju Marathon PRO 125cc
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
13.4.2009 21:24

ViestiKirjoittanut Napoleon Dynamite » 19.6.2010 0:44

Kyllä siinä asiassa samaa mieltä yza:n kanssa, että en pelkän kauppareissun takia (pari kilsaa), jaksa housuja laittaa, mutta aina kuitenkin ajelen ajotakki, hanskat, kypärä ja pitkät housut jalassa. Ei mua sais tuon pyörän kyytiin ilman pitkiä housuja (vaikka ei suojaakaan läheskään yhtä hyvin, kuin ajohousut). Pidemmälle reissulle/huviajelulle täydet ajokamat päällä.
Kahta en vaihda: neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
juuso_91
Pyörä:
Daytona 675 -09
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
17.7.2006 20:58

ViestiKirjoittanut juuso_91 » 19.6.2010 12:59

Itehän tämän pääsin viime kesänä huomaamaan että ne ajovarusteet pitäis laittaa jokaiselle lyhimmällekkin ajoreissulle, oli nimittäin varmaa 2km matka ja ajovarusteina oli ajotakki, kypärä, hanskat. Housut oli ihan vaa farkut jotka sitten mukavasti palo ihoon kiinni ku pyörä karkas käsistä, kaasun hirttämisen takia tosin ;) Ajokenkiäkään ei ollut, jonka seurauksesta varvas murtui kahdesta kohtaa.. Tosin en näköjään oppinut itsekkään tästä mitään sillä vieläkin joskus ajan farkut jalassa..
Super-Karpo
Pyörä:
Mito '07
Liittynyt:
12.4.2010 21:02

ViestiKirjoittanut Super-Karpo » 19.6.2010 21:08

Itsehän olen harkinnut sellaisia kevlar-vahvisteisia ajofarkkuja, varmasti suojaavat paremmin kun tavalliset farkut mutta silti luulisi olevan normaaleja ajohousuja käytännöllisemmät ja vähemmän tukalat lyhyemmille matkoille, kaupungilla pyörimiseen ja kaupassa käymiseen yms. :D Eivätkä ole mitään hirmuisen kalliitakaan.
Pommi-
Pyörä:
998
Liittynyt:
17.1.2007 0:04

ViestiKirjoittanut Pommi- » 20.6.2010 4:02

Yleensä ite tulee laitettua päälle kaikki varusteet ajosaappaista kypärään saakka kun johkin lähtee pyörällä. Välillä tosin saattaa ajohousut jäädä kotio kun kesäkuumalla johkin lähtee. Ja viime vuoden syyskuussa juuri sillä reissulla kiepautin 12-ärrällä metsähallituksen puolelle. Pyörä lunnaiksi, farkuissa reikä ja polvesta lähti iho hieman peukalon päätä isommalta alueelta. Tuuria oli sillä kertaa, mutta huomannut sen että ajohousut on nykyään aina jaloissa ennen kuin pyörän päälle hyppää. Ja ilman nahkatakkia- ja hanskoja olisi (varsinkin vasen) kädet olleet melko heikossa hapessa.

Ne varusteet kannattaa pitää päällä, ja niitä ostaessa ei kannata tinkiä. Varsinkin jos sattuu olemaan asenne luokkaa kusipäähullu.. Niin kuin allekirjoittaneella.
Raptor 660R
Sergey Eläkeläinen
Pyörä:
CX500,DT125R,Fude
Paikkakunta:
Åland
Liittynyt:
9.7.2005 3:03

ViestiKirjoittanut Sergey » 20.6.2010 21:21

mitkään lisätreenit ja lisätunnit yms. ei auta nii kaua ku korvienvälissä ei ole tarpeeksi asiallaista toimintaa. Tämän ongelman juuret on KOTONA, ei liikennekoulussa.
"One should have German car, chinese scooter, Finnish house and Russian wife"
Zwei
Liittynyt:
2.4.2010 11:34

ViestiKirjoittanut Zwei » 22.6.2010 15:54

Itellä ei muuta takkia ole kuin ajotakki niin käytän sitä ainavaikken ajaiskaan. Takki, hanskat ja kypärä aina päällä, mutta housuja ei nyt vähään aikaan ole tullut käytettyä edes pitemmällä matkalla :nolo:
V:Huippu kuntoinen GPR125 nelariin. YZF-R125 kiinnostais eniten.
Henkkis_
Liittynyt:
8.9.2005 21:32

ViestiKirjoittanut Henkkis_ » 22.6.2010 22:12

Sergey kirjoitti:mitkään lisätreenit ja lisätunnit yms. ei auta nii kaua ku korvienvälissä ei ole tarpeeksi asiallaista toimintaa. Tämän ongelman juuret on KOTONA, ei liikennekoulussa.

Tuossa on kyllä hyvä pointti että kotoota se lähtee. Autokoulusta muistan ku mainittiin että nuoret ottaa hyvin paljon oppia vanhempiensa ajamisesta ja liikennekäyttäytymisestä. Ja pitkä lista muita seikkoja...

Tänään autolla ajelin niin kyllä tuli mopo ihan perässä kiinni. Ei ois tarvinnu kun kevyesti hipasta jarrua niin ois kolahtanu. Siinä se sit pisteli ohi ku useempi kaista oli, suoraan jonkun toisen takaluukkuun kiinni.

Tunnustaa että tässä on nykyiset mopoilijat hiekottaneet tulevien mopoilijoiden ladun, viitaten tuleviin mopokortti uudistuksiin yms. Päättäjät ovat nähneet muutokset ilmeisesti parhaaksi vaihtoehdoksi muuttaa asenteita ja käytöstä. Itsekkin näen koulutuksen lisäämisen hyvänä asian (kotikasvatuksen rinnalla), koska tunnustaa että mopoilijoilla ei ole mitään hajua käytännönseikoista kuten reaktioaika, pysähtymismatka jne jne.

Lopuksi vielä Yzä:lle terkkuja että se kevaripuoli on tossa hiiren verran alempana :)
Yzä
Pyörä:
r6
Liittynyt:
17.12.2007 18:57

ViestiKirjoittanut Yzä » 22.6.2010 22:49

En näe pyörän koolla hirveesti väliä tässä topikissa.
Skipidiveinau
HiTec
Pyörä:
Seuraava on vielä haussa...
Paikkakunta:
Hki
Liittynyt:
28.9.2001 3:00

ViestiKirjoittanut HiTec » 23.6.2010 9:46

Yzä kirjoitti:En näe pyörän koolla hirveesti väliä tässä topikissa.

On sillä merkitystä. Reverellä tuli aikanan vedettyä jopa ihan shortsi-asussa noita lyhkäsiä, parin km kauppa- yms. reissuja. Kawalla ei enää, sillä moottorin 4 mukia rinnan => tulikuuma venakansi polttaa aika ikävästi paljaaseen polveen. Reiskassa oli vain 2 mukia ja nekin peräkkäin, hyvin katteiden alla suojassa => ei em. "ongelmaa" ;)

Mutta noin vakavissaankin niin pienemmällä, tehottomammalla pelillä se tuppaa olemaan aika digitalista tuo ajelu. Kaasu on joko läppä levällään tai tyhjäkäynnillä, jarrua painetaan joko ei ollenkaan tai sitten ihan pidon rajoilla jne. Vaan teeppäs tuo liikenteen seassa jollain 100+ hirnuvaa jalkojen välissä :s Joku on joskus sanonut että moottoripyörässä on silloin riittävästi tehoa kun sitä ei tartte aina kokeilla. Tällöin tuosta ajamisestakin tulee luontevampaa ja pehmeän sujuvaa, parhaassa tapauksessa jopa turvallista 8)

Ja mitä noihin määräyksiin yms. tulee, niin eiköhän siellä ole alan yrittäjät saunottamassa ja juottamassa päättäjiä siihen malliin jotta "ihan pakko" on tuollaiset pykälät voimaan saada. Tuohon vielä sopivat mainosbudjetit medialle niin saadaan kansan "mielipidekin" asian taakse ja niin sitä taas mennään :paha:

Tässä hiljan oli suurissa otsikoissa kuinka erään Hki koulun lähellä oli joku mies hiiviskellyt aseen kanssa => poliisit varpaillaan ja suuretsinnät käyntiin. Media takoo rahaa minkä kerkiää, millon oli kyseessä perheensä murhannut vankikarkuri, milloin tykkinä vähintään Magnum 44. Ja kun asia sitten lopulta selvisi mistä ihan oikeasti oli kyse, ei tuota asiaa mediassa enää kinnostanut pätkän vertaa oikaista. Kyseessä kun sattuikin olemaan kehityksestään jälkeen jäänyt, nyt jo tosin täysi-ikäinen mies-henkilö, joka leikki itseään 5-6v nuorempien kavereidensa kanssa muovikuula-aseilla, kuten niin monasti jo tänä- ja aikaisempinakin kesinä. Tällä kertaa vain paikka oli siinä mielessä "väärä" että tilanne tallentui valvontakameroihin. Siis kärpäsestä tahkottiin jälleen kerran mediassa sellainen härkänen ettei tosikaan. Ja kun oikaisua ei koskaan tehty, niin kohta ollaan vähintään 3m turva-aitoja rakentamassa kaikkien Suomen lastentarhojen ympärille ja metallipaljastimia oville kun "yleinen mielipide" näin vaatii. Ja mikäs mikäs-kukas sen "yleisen mielipiteen" aikaansai. Jep, jep. Money talks :seko:

Tai yksityinen pysäköinninvalvonta. Kyllä on sellainen hunaja-astia taas tuossakin kuin olla ja osaa! Nyt jo parhaat tarjoavat alueiden omistajille jopa siivua sakkotuloistakin jotta saisivat ko. alueen oman firmansa valvonnan piiriin. Ai että miten niin on taas joiltain mopo karannut :roll:
Honda NTV650 Revere -92 > Suzuki AN400 Burgman -99 > Kawasaki ZR-7S -02 > Honda FJS600 Silverwing -02 > Suzuki GSF 1250 SA GT -08