Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

Durr90
Liittynyt:
19.6.2011 16:19
Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

ViestiKirjoittanut Durr90 » 19.6.2011 16:37

Morjes kaikille. Hirvee pyöräkuume iskeny ja ajattelin tässä kesän aikana tai syksyllä ostaa jonkun moton. Töitä on hirveesti pariksi kuukaudeksi eteenpäin, joten ei kerkeä todennäköisesti ajella tänä vuonna. Ensi vuodeksi siis ajattelin hommata.

Todella paljon kiinnostais hommata tollainen Fs 650. Todellakin ensimmäinen iso pyörä vasta tulossa. Kyykkyä / fighter ei kiinosta ollenkaa, enkä oikein vakuutu noista katumotoistakaan. Katuräppäilyyn pääasiassa tämäkin pyörä tulisi.

Huoltamista vaatii varmasti. Tässä oon pikkuhiljaa perehtyny enemmän 4-tahti moottoreihin, sekä pyörän huoltoihin. Öljyjen vaihto ilmeisesti ajotyylin mukaisesti. Varmaan kaupunkiajossa 10h välein?

Pyörän aion ostaa vasta sitten, kun olen tarpeeksi saanut tietoa 4-tahti moottoreista ja varsinkin Husabergin huolloista, vioista jne.

Muutama kysymys tähän mitkä askarruttaa, ja en oo löytäny suoraa vastausta.

1) Onko vaihteistoöljyt ja moottoriöljyt erikseen, vai tulevatko molemmat samaan?
2) Venttiilit ovat taas täysin uus juttu, kun 4-tahti vehkeisiin en ole perehtynyt. Uskon, että osaisin säätää ja tarkastaa välyksiä itsekkin. Onko Husabergeissä ruuvisäätöiset vai palasäätöiset? Onko venojen tarkastaminen / säätäminen hankalaa? Mistä löytäisin ohjeita säätöön?
3) Nyt tulee varmaan todella aloittelijakysymys, mutta kysytään kun en varma ole. Onko 1 sylinterisissä vehkeissä yksi vai kaksi nokka-akselia? Ja onko venttiileitä yhteensä kaksi vai neljä?

Tästä kuvasarjasta lähinnä tuo kysymys: http://the4strokers.tripod.com/tech/valves.htm
Keskimmäisessä kuvassa koneen päällä on kaksi kantta, jonka alla ilmeisesti ovat venttiilit. Onko siis toisen kannen alla imuventtiilit, ja toisen kannen alla pakoventtiilit? Molempia kaksin kappalein?

Tarkoitus on siis ymmärtää ja oppia, ennen kun tälläistä pyörää lähtee hankkimaan. Haluaisin myös itse oppia huoltamaan, purkamaan, kokoamaan jne..

Ainoat aikaisemmat kokemukset 2-pyöräisistä ovat mopoiältä ja jonkun verran piikkisillä radalla.

Käytettynä meinasin ostaa budjetti max 7k€. Mistä vuosimallista ylöspäin kannattaa katsella? Jostain luin, että vanhimmissa on enemmän tyyppivikoja.

Kiitti jo valmiiks, kuka jaksaa selventää. Pitää perehtyy kyl huomattavasti enemmän vielä asioihin, ennen kun viittii mopon hommata 8)

Toinen vaihtoehto ois sit ktm exc 525, johon varmaan varaosien saanti ois parempaa, mutta enemmän tää Bergi kiehtoo.
J!gs@w#
Pyörä:
Ktm 250sx-f -10
Paikkakunta:
Lojo
Liittynyt:
13.3.2007 23:46
Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

ViestiKirjoittanut J!gs@w# » 19.6.2011 17:10

Durr90 kirjoitti:Morjes kaikille. Hirvee pyöräkuume iskeny ja ajattelin tässä kesän aikana tai syksyllä ostaa jonkun moton. Töitä on hirveesti pariksi kuukaudeksi eteenpäin, joten ei kerkeä todennäköisesti ajella tänä vuonna. Ensi vuodeksi siis ajattelin hommata.

Todella paljon kiinnostais hommata tollainen Fs 650. Todellakin ensimmäinen iso pyörä vasta tulossa. Kyykkyä / fighter ei kiinosta ollenkaa, enkä oikein vakuutu noista katumotoistakaan. Katuräppäilyyn pääasiassa tämäkin pyörä tulisi.

Huoltamista vaatii varmasti. Tässä oon pikkuhiljaa perehtyny enemmän 4-tahti moottoreihin, sekä pyörän huoltoihin. Öljyjen vaihto ilmeisesti ajotyylin mukaisesti. Varmaan kaupunkiajossa 10h välein?

Pyörän aion ostaa vasta sitten, kun olen tarpeeksi saanut tietoa 4-tahti moottoreista ja varsinkin Husabergin huolloista, vioista jne.

Muutama kysymys tähän mitkä askarruttaa, ja en oo löytäny suoraa vastausta.



1) Onko vaihteistoöljyt ja moottoriöljyt erikseen, vai tulevatko molemmat samaan?
2) Venttiilit ovat taas täysin uus juttu, kun 4-tahti vehkeisiin en ole perehtynyt. Uskon, että osaisin säätää ja tarkastaa välyksiä itsekkin. Onko Husabergeissä ruuvisäätöiset vai palasäätöiset? Onko venojen tarkastaminen / säätäminen hankalaa? Mistä löytäisin ohjeita säätöön?
3) Nyt tulee varmaan todella aloittelijakysymys, mutta kysytään kun en varma ole. Onko 1 sylinterisissä vehkeissä yksi vai kaksi nokka-akselia? Ja onko venttiileitä yhteensä kaksi vai neljä?

Tästä kuvasarjasta lähinnä tuo kysymys: http://the4strokers.tripod.com/tech/valves.htm
Keskimmäisessä kuvassa koneen päällä on kaksi kantta, jonka alla ilmeisesti ovat venttiilit. Onko siis toisen kannen alla imuventtiilit, ja toisen kannen alla pakoventtiilit? Molempia kaksin kappalein?

Tarkoitus on siis ymmärtää ja oppia, ennen kun tälläistä pyörää lähtee hankkimaan. Haluaisin myös itse oppia huoltamaan, purkamaan, kokoamaan jne..

Ainoat aikaisemmat kokemukset 2-pyöräisistä ovat mopoiältä ja jonkun verran piikkisillä radalla.

Käytettynä meinasin ostaa budjetti max 7k€. Mistä vuosimallista ylöspäin kannattaa katsella? Jostain luin, että vanhimmissa on enemmän tyyppivikoja.

Kiitti jo valmiiks, kuka jaksaa selventää. Pitää perehtyy kyl huomattavasti enemmän vielä asioihin, ennen kun viittii mopon hommata 8)

Toinen vaihtoehto ois sit ktm exc 525, johon varmaan varaosien saanti ois parempaa, mutta enemmän tää Bergi kiehtoo.




Moro !

1.Öljyt ovat samassa
2.ruuvisäätöiset ja kestää noin 30min tarkastaa/säätää. todella helppoa.
husabergiltä on service manual niin siellä on todella hyvät ja tarkat ohjeet tuohon !
3.riippuu ihan pyörästä että onko yksi vai kaksi akselia mutta näissä on kaksi ja neljä venttiiliä. imu 2 ja pako 2.

ja kyllä kaasarin puoleisessa venttiilikopan alla olevassa on imu ja toisessa pako venttiilit ja härpäkkeet.

ja 7kilolla saat ihan hyvän pelin jo 650cc husista. eli joku vm 07 alkaa olla noilla summilla. riippuen tietysti ihan mitä on tehty ja pyörän mukaan tulevista osista jne..ihan tapauskohtaisesti.

ja tuohon osa hommaan. että kyllä husaan saa hyvin osia. itse ostan melkein kaiken kaverin liikkeestä mutta niitä mitä ei saa tarvikkeena niin käyn racingbikesidecarista hakemassa. yleensä on hylly tavaraa mutta kannattaa toki soittaa että onko ja jos ei ole niin mennyt max. 4pvä niin on niillä.

ja ennemmin itse hankkisin tuon 650cc fs kuin 525 exc.. enemmän potkua ja vääntöä ja ei tule joka nakki kiskalla vastaan :D

ihan maku kysymyksiä nämä on !

itsellä on 05 vuoden 450 fs/fe ja suht hyvin on toiminut . vähän remppaa tietysti tuon ikäiseenkin on joutunut tekemään kun on 200 tuntia jo mittarissa...
Everyone crashes. Some get back on. Some don't. Some can't
-SP-
Pyörä:
Volvo
Paikkakunta:
Uusikaupunki
Liittynyt:
5.12.2008 18:02
Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

ViestiKirjoittanut -SP- » 19.6.2011 17:19

Hyvin täältä Bergiinkin varaosia saa, että Husaa vaan alle, niin ei ole joka pojalla ja potkua löytyy tuosta 650:stä aivan varmasti ;)
EX pyörät: Beta RR enduro, KTM EXC 125, Suzuki PV, Husqvarna WRE, KTM EXC 125 -07
Durr90
Liittynyt:
19.6.2011 16:19
Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

ViestiKirjoittanut Durr90 » 19.6.2011 17:39

Kiitti molemmille. Täällä ilmeisesti noita users manualeja? http://www.husaberg.com/Downloads.33.8.html

Availin tossa huvikseni 2006/2007, mutta ei nyt nopeesti katsottuna sisällysluettelos näkyny mitää venttiileistä.

Miten usein niitä venoja joutuu säätäämään? Vai riittääkö yleensä pelkkä tarkastus? Voin kuvitella miten vituillee ne hommat menee kun ekan kerran joutuu säätämään, ja avaa sen lukitusmutterin, ja sit pitäs johonkin päin niitä ruuveja osata vääntää. :D

Kait sitä vois alkaa nettimotoo selailee, jos sitä joku tarttuis messii :) Jotain vinkkejä vielä, jos lähden pyörää ostamaan, mitä noista kannattais kattoo erityisesti paikan päällä? Kuunnellä sivuääniä? Onko järkeä ostaa vaikka 200h ajettu, josta ei oo vielä kantta avattu? Varmaan iso riski, että heti joutuu ison rempan tekemään.
Tixksi
Pyörä:
Husse 450SMR
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.4.2009 16:32
Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

ViestiKirjoittanut Tixksi » 19.6.2011 20:31

Durr90 kirjoitti:Kiitti molemmille. Täällä ilmeisesti noita users manualeja? http://www.husaberg.com/Downloads.33.8.html

Availin tossa huvikseni 2006/2007, mutta ei nyt nopeesti katsottuna sisällysluettelos näkyny mitää venttiileistä.

Miten usein niitä venoja joutuu säätäämään? Vai riittääkö yleensä pelkkä tarkastus? Voin kuvitella miten vituillee ne hommat menee kun ekan kerran joutuu säätämään, ja avaa sen lukitusmutterin, ja sit pitäs johonkin päin niitä ruuveja osata vääntää. :D

Kait sitä vois alkaa nettimotoo selailee, jos sitä joku tarttuis messii :) Jotain vinkkejä vielä, jos lähden pyörää ostamaan, mitä noista kannattais kattoo erityisesti paikan päällä? Kuunnellä sivuääniä? Onko järkeä ostaa vaikka 200h ajettu, josta ei oo vielä kantta avattu? Varmaan iso riski, että heti joutuu ison rempan tekemään.



Kun meet ostamaan pyörää ni eka kannattaa tää lukasta ainaki läpi : http://www.motot.net/wiki/K%C3%A4ytetyn ... tajan_opas
Durr90
Liittynyt:
19.6.2011 16:19
Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

ViestiKirjoittanut Durr90 » 19.6.2011 20:50

Kiitti tostaki, pitää ettii haulla nyt kaikkee mitä tarviikaan tietää. Sellanen kysymys vielä, mites poliiseja kiinnostaa nää tehot paperilla? Meinaan jos 6kW paperilla tälläses vehkees vähä hymyilyttää. :) Eikös piikitkin oo 11kW papereissa.

Mitä tosta tulee, jos poliiseja sattuu kiinnostamaan? Tuleeko sakkoa, vai lähteekö kilvet, ja pitäs jotenkin saada kuristettuu se 6kW, että saa kilvet takas?
-Ola-
Pyörä:
wr450f
Liittynyt:
4.10.2006 23:37
Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

ViestiKirjoittanut -Ola- » 20.6.2011 13:36

Ite kyl kattoisin ennemmin 550 tai 450 husaa, kuin sitä isointa 650cc. Maahantuoja ainakin sanoi ettei noissa 650:sissä taho kiertokanki oikein kestää. En tiedä onko vika sitten vaan joissain vuosimalleissa vai kaikissa.
Durr90
Liittynyt:
19.6.2011 16:19
Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

ViestiKirjoittanut Durr90 » 20.6.2011 18:08

Aattelin et isompi ois parempi kadulla ku enemmän vääntöö..

Vaihtoehtoina täl hetkel siis 650 husa ja 525 ktm..

Kattelin kyllä myös 450 esim wr ja ktm 450 ja miks ei sit husankin 450.. Mut mutulla vaikka mistään en mitään tiedä, aattelin et isompi parempi kadulla.
JL-
Pyörä:
KTM 300 EXC
Paikkakunta:
HML
Liittynyt:
8.10.2006 9:38
Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

ViestiKirjoittanut JL- » 20.6.2011 19:23

Koitappa se husan 550, ei oo iha mopo sekää
J!gs@w#
Pyörä:
Ktm 250sx-f -10
Paikkakunta:
Lojo
Liittynyt:
13.3.2007 23:46
Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

ViestiKirjoittanut J!gs@w# » 20.6.2011 19:45

-Ola- kirjoitti:Ite kyl kattoisin ennemmin 550 tai 450 husaa, kuin sitä isointa 650cc. Maahantuoja ainakin sanoi ettei noissa 650:sissä taho kiertokanki oikein kestää. En tiedä onko vika sitten vaan joissain vuosimalleissa vai kaikissa.


itsellä 450cc fs ja ei se siinä sen kauempaa ole kestänyt.. juuri tänään menee vaihtoon.. sekin on sellanen metallipala mikä maksaa maltaita...400e onko hajua mistä saisi yhtään halvemmalla ? ja suht äkkiä..
Everyone crashes. Some get back on. Some don't. Some can't
P. Lanttola
Liittynyt:
7.3.2006 14:36
Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

ViestiKirjoittanut P. Lanttola » 10.7.2011 15:39

http://www.taffmeisters.co.uk saa myös pelkkää tappia ja laakeria jos itse kiertokanki on kunnossa.

Ainakin tuossa 650:ssä on vanhemmissa 32mm kiertokangen tappi ja uudemmissa 35mm, uudistus on tullut samalla kun kone pieneni 644cc->628cc. Eli -05 tai -06 vuodelle.

Venttiilit on helppo säätää siten että avaa lukitusmutterin, kiertää välyksen kokonaan pois säätöruuvista ja sitten avaa sitä 1/6 kierroksen eli mutterin yhden sivun verran. Sitten vaan säätöruuvi kiinni. Toki moottorin pitää olla puristustahdin yläkuolokohdassa ettei kummatkaan venttiilit ole auki.

Niin ja yksi nokka näissä vaan on, mutta yleisesti ottaen riippuu ihan merkistä onko 1 vai 2 nokkaa.
Carl0s
Pyörä:
Husaberg FS650e
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
13.12.2003 18:17
Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

ViestiKirjoittanut Carl0s » 14.7.2011 9:17

Moro!

Täällä ilmoittautuu toinenkin husaa kuolaileva.

Nyt tuli sitten ilmottauduttua autokouluun A-korttia varten, ja pyörähän pitäisi kanssa ostaa. Kotari ei tule kysymykseen, niitä tuppaa olemaan nykyään sen parikymmentä tusinassa. Muutenkin toi husa vaikuttaa jotenkin "brutaalimmalta".

Mutta mutta, kysymyksiä :D

Onko noi husat oikeasti niin "kisapelejä" ettei ajomäärää ilmoiteta kilometreissä, vaan tunneissa ?
Tullut kuolattua tollasta vm. -05 450E:tä, osaakos kukaan kertoa onko noissa mitään erityistä mihin pitää kiinittää huomiota kun pyörää lähtee katsomaan / koeajamaan ?
wothov
Pyörä:
Husaberg Fs 650e, Yamaha Yz 250, Kawasaki Kx 250f
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
10.7.2009 15:12
Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

ViestiKirjoittanut wothov » 28.7.2011 14:28

Noniin, lauantaina pitäis lähtee hakemaan itellekki oma husa kotio. Fs 650e malli kyseessä. Kuvia tulee jahka on tallissa. :)
Carl0s
Pyörä:
Husaberg FS650e
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
13.12.2003 18:17
Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

ViestiKirjoittanut Carl0s » 2.8.2011 23:44

Todih... Tollanen FS650e sitä sitten tarttu matkaan :)

Pari pikaista kymysystä... Mikäs tää 2:n bensahanan systeemi oikein on? Oikealla puolella pyörää on aivan normaali on - off bensahana, ja vasemallapuolella hanana on niinkuin sormipultti, jota pystyy ruuvata ~3kierrosta laidasta laitaan. Kummastakin hanasta lähtee letkut Y-haaraan, joka on aivan normaalisti kiinnii kaasarissa.

Näin nopeasti ekana tuli mieleen että toi vas. puolimmainen olisi jonkinsortin varatankki, mutta vaikuttaa jotenkin niin hankalalta toteutukselta etten ihan heti sitä niele.

Toinen kysymys, eikös näissää Husabergeissäkin orkkisputki ole samanlainen kiiltävä krominen kun KTM:issä ? Omaani on vaihdettu ainakin Remuksen slipari, ja jäin mietiskelemään olisikohan koko rööri alusta-asti mahdollisesti Remuksen tuote. Putkessa kun ei lue mitään, mutta pintamateriaali on tollanen outo, ruskeahko matta... :/
supermoto31
Liittynyt:
7.9.2006 18:19
Re: Supermotot Husaberg Fs 650e vs. Fs 450e

ViestiKirjoittanut supermoto31 » 3.8.2011 1:20

Pitää sen bensan sieltä toiseltakin puolelta tankkia valua. Ei sen kummempaa.