ENSIMMÄINEN JA VIIMEINEN KERTA : BIKETEAM
Tässä palautteeni Biketeamille ja kertomukseni nettipalstoille.
Johdanto: Olen keski-ikäinen nainen. Ajokortti ollut 30 vuotta, siitä voi päätellä minkä ikäinen vähintään olen. Nopeasti arvioiden, moottoripyöriä on ollut 7 ja autoja ehkä 12 kpl 30 vuoden aikana. Noin puolet menopeleistä olen ostanut liikkeestä ja toisen puolen yksityiseltä myyjältä. En ole rikas, enkä kaunis, mutta luottoasiat on kunnossa ja sopimuksista olen aina pitänyt kiinni. Siis aika tavallinen lainkuuliainen nainen.
Tapahtui lauantaina 20. 4. 2013:
Olin potenut jo pitkään prätkäkuumetta. Ensioireina tsekkaillut netistä pyörätarjontaa, lueskellut käyttäjäkokemuksia, vertaillut teknisiätietoja yms.
Seuraava vaihehan on se, että lähdetään ihan oikeasti katsomaan ja myöskin koeajamaan kiinnostavia mp-yksilöitä.
Päätin suunnata ensimmäiseksi pääkaupunkiseudulle muutamaankin liikkeeseen, joissa oli hinta- ja kokoluokkaan sopivia pyöriä myynnissä.
Aurinkoinen ja melkeinpä jo kesäinen päivä edessä. Nakkasin ajovarusteet auton takapenkille ja ajoin lähes 100km matkan moottoripyöriä tsekkaamaan. Ensimmäisenä listalla oli Biketeam, Vantaa. Siellä oli jopa kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa.
Jotenkin tämän suuntaisesti tapahtumat menivät. Kävelin liikkeeseen sisälle ja löysin nopeasti toisen mielenkiintoni kohteista, kohta jo myyjäkin saapui paikalle. Tähän asti kaikki siis sujui ihan niin kuin pitääkin. Muutama sana siinä vaihdettiin ja sanoin sitten, että josko pääsis koeajelulle. Tähän myyjä alkoi selittämään jotain tämän suuntaista (ihan sanasta sanaan en muista): ”…ei noita vaihtopyöriä niin vaan pääse koeajamaan. Siellä on vähän rapanen kelikin, sit ne pitää pestä ja kaikkea…”
Kuten jo kerroin, päivä oli aurinkoinen, asfatti täysin kuiva, enkä toki ollut ajatellut lähteä ajelemaan hiekkateille ja kaahaamaan jokaisen mahdollisen vesilätäkön kautta.
Kysyin, että: ”Et tosiaan päästä koeajolle?” Myyjä: ”Jos kaupat tehdään, niin sit.”
Olin täysin äimistynyt, etten tajunnut edes hermostua heti ja siinä. Eihän se ole mikään koeajo, jos kaupat sovitan ensin. Vain tyhmä tai todella rikas ostaa kulkuneuvon ilman koeajoa.
Lähdin menemään vähän niin, että, kiitti ja moi. Pihalla vielä kävi mielessä, josko tv-kuvausryhmä rientää esiin kulman takaa ja sanoo: ”Olet piilokamerassa, menepäs nyt tekemään niitä kauppoja ihan normaaliin tapaan.” Mitään kuvausryhmää ei paikalle rynnännyt, joten ajoin seuraavaan etappiin muutaman kilometrin päähän, eli Bike Worldiin. Siellä olen aiemminkin käynyt, ostanut ajopuvun, hanskoja ja muuta pientä, pyörää tosin en (toistaiseksi ainakaan). Kohtelu on ollut asiallista.
Asiallista Bike Worldissa oli nytkin. Yksi kiinnostava pyörä, jota pyysin koeajolle. Myyjä alkoi heti viemään prätkää pihalle koeajoa varten, ei valittanut mitään (olemattomasta) rapakelistä, tai vaatinut etukäteen sopimaan kauppoja. Siis näinhän normaalisti toimitaan.
Sen verran tämän kevään prätkäkuumeesta vielä, että löysin sitten yksityiseltä samanlaisen, pikkasen uudemman, silti halvemman, pyörän, kuin mitä olisin siellä Biketeamilla ollut halukas testaamaan. Kaikki olisi voinut mennä ihan toisinkin. Olisin saattanut vaikka Biketeamilta prätkän ostaa, jos olisin palannut tyytyväisenä koeajolta. Tuollaisella myyntitavalla kyseinen pyörä luultavati vie tilaa ja kerää pölyä Biketeamin hallissa vielä ens keväänäkin, mutta eipähän ainakaan ole rapainen. Tuskin kukaan sitä ostaa ilman koeajoa.
Minulle ei ole kyllä vielä koskaan aiemmin näin käynyt, sen enempää mp-, kuin autokaupoissakaan, että ei olisi päässyt koeajolle. Ihan sadekelilläkin on saanut ajella. Joskus on tullut kaupat, joskus ei.
En koskaan enää mene mihinkään Biketeamin toimipisteeseen. Ja pitkävihaisena, sekä kostonhimoisena ihmisenä, tulen kertomaan huonosta kokemuksesta mahdollisimman monelle. Kauppakoulussakin aikoinaan opetettiin, että asiakas ei kerro hyvistä kokemuksista välttämättä kenellekään. Sehän on vain normaalia palvelua, jota asiakas voi ihan odottaakin saavansa. Jos on jotenkin erityisen hyvää palvelua saanut, niin sitten kertoo parille kaverille. Mutta huonosta palvelusta kertookin sitten jo todella monelle. Ja nykyään netin kautta huonot kokemukset pääsevät vielä entistä useamman tietoon ja vaikuttvat varmaan ainakin joidenkin ostopäätöksiin. Tapauksen jälkeen jo löysinkin muutaman samantapaisen kokemuksen netin kautta, että tämmöinen lienee ihan tavallista "asiakaspalvelua" Biketeamilla.
Palvelun tuottajien kannattaisi muistaa myöskin, että se resuisen näköinen ukko, saattakin olla miljonääri. Tai räkänokat ja pissikset ovat muutaman vuoden päästä ihan varteenotettavia asiakkaita. Tai se omituinen eukko voikin voittaa Lotossa ens viikolla. Eli kannattaa kaikkia asiakkaita kohdella kunnioittavasti, niin myynti varmaan paranee…