Eipä se aina myyjäkään voi tietää milloin joku osa pyörästä sanoo sopimuksen irti. Omallenikaan en uskaltaisi takuuta myöntää, koska en ole konetta aukonut tai tiedä tarkemmin sen historiaa
Itselläni on myös pari huonoa kokemusta käytetyistä, molemmat olen ostanut liikkeestä. Esimerkiksi edellisestä kawasakista oli toinen sytytystulppa väännetty väärälle kierteelle tai liian tiukkaan ja korkkasi alle 200km:n ajon jälkeen. Pikku vääntö piti käydä liikkeen kanssa takuusta, koska oli myynnissä asiakkaan lukuun eikä siis liikkeen oma vaihdokki. Korjasivat kuitenkin mieluummin kuin alkoivat kauppojen purkuun. Vahingosta viisastumatta ostin kuitenkin myös nykyisen hondani liikkeestä, joka kuitenkin toistaiseksi on toiminut, lukuunottamatta loppuunajettuja takapyöränlaakereita.
Uskon siis, että helpommin omistaja sen tiedostetun "pommin" tuuppaa sinne liikkeeseen myytäväksi tai vaihdossa, kuin alkaa myymään itse ja toivoo kestävän niin kauan ettei sanomista tule. Ja vaikka liikkeellä onkin jonkinlainen vastuu myymistään käytetyistäkin pyöristä, niin se korjauksen vaatima kuukausi on kuitenkin pois ajokaudesta, mikä varsinkin syksyllä harmittaa kun ei saa pyörää remontista ennen pakkasten ja lumen tuloa.
Yksityiseltä pyörää ostaessa on oikeastaan jopa helpompi päätellä pyörän kuntoa, koska myyjän olemus ja asiantuntemus sekä pyörän ulkoinen kunto ja varustelu kertovat paljon. Myyjän asiantuntemusta on helppo arvioida vaikka juttelemalla vähän yleisesti pyöristä ja tekniikasta, sillä nykyään kun moottoripyöriä alkaa olemaan joka pojalla ja tytöllä, on selvää etteivät kaikki voi olla yhtälailla harrastukselleen vihkiytyneitä.
Loppujen lopuksi käytetyn kauppa on aina lähinnä onnenkauppaa, vaikkakin varmasti suurin osa myytävistä pyöristä on asiallisesti pidettyjä ja huollettuja.