EiNiinNopea kirjoitti:Juu no tuo TL-R onkin hieman "massiivisempi" kuin TL-S, jonka kuva ensimmäisenä tuli mieleen (tuli luettua hieman liian kiirellä ensimmäinen viestisi).
Kuristaminen 25kW tehoihin varmasti onnistuu keinolla tai toisella, mutta sen järkevyydestä on sitten hankala sanoa mitään. Tehon rajoitus kun voi onnistua eri tavoilla ja rajoitetun pyörän ajettavuus voi olla sitten hyvä tai huono..
Esim. kaasukahvasta rajoitetun pyörän ajaminen (varsinkin 1000cc, jonka kahva tuskin kääntyy sitten juuri mitään
) voi olla hieman ärsyttävää.
Enkä ole kuullut mistään phot-eco -tyylisistä rajoittimista (kuten mopoissa), joilla tehoa saisi napin painalluksella rajoitettua, vaikka ovela veikko sellaisen varmasti jotenkin voisi kyhätäkin.
Pakko muuten kysyä, että oletko ajanut 600cc kyykkyä? Niidenkin huonoksi haukuttu alavääntö on normaaliin ajoon kyllä varsin riittävää.
Itse en ole katunut hetkeäkään, etten ottanut ekaksi isoksi kyykyksi tonnista.. Sen verran hurjia vehkeitä ovat, vaikka Tellu on ehkä niistä kuitenkin miedommasta päästä.
Eka iso pyöräni oli Husse SMR510, sitten CBR600RR, sitten Husse 610, Yammu R6, ZX-10R, DR-Z 400 ja nyt siis CBR954RR. Kokemusta löytyy siis jonkin verran erilaisista vehkeistä
Milla mittapuulla Tellu-Suiza on hurja peli verrattuna nopeimpiin kusiaisiin? Tehoa muutama heppa enemmän kun esim. 05/06 ZX6R, mutta niin on kokoa ja painoakin.
Ja lisäksi onhan Tellu ulkomitoiltaan jättilaissarjaa verrattuna vähänkään uudempiin 600 sportteihin. Vielä sen ajan pyörä, kun sporttipyörätkin oli suunniteltu käypäiseksi isommallekin kuljettajalle. Varttimaililla saattaa olla kymmenyksen-kaks nopeampi kuin joku ZX6R ja huippunopeudessa voi jäädä jopa toiseksi.
Joten en nää mitään ongelmaa, ei ainakaan suorituskyvyllä ja teholla mitattuna ole yhtään sen hurjempi peli kun 600cc sportti. Se taas tuleeko se huipputeho 9trpm vai 13trpm kohdalla on aivan yhdentekevää, sillä on täysin sama vaikutus pyörän etenemiseen ja käyttäytymiseen.
Veljellä oli vuosia sitten 04 Aprilia RSV 1000 factory putkiviritteinen, ja kyllähän se ihan kiehtova peli oli muuten, mutta jos sitä luonnetta ja nopeutta vertaa omiin entisiin 00-01 750 gsx-r:ään, niin eihän siinä twinissä sitten tapahdu yhtään mitään kun vedetään 200km/h gps-nopeutta, kierrokset punarajalle ja kuski matalaksi. Vaikka paperilla RSV ei hirveän paljoa tehottomampi ja painavampi ollut. Minusta ainakin oli varsin hauskaa että gsx-r:ssä tehokäyrä nousi lineaarisesti aina 13600rpm asti, kun noissa twineissä paras teho saavutetaan jo ennen 10t, ja kierroksetkin loppuvat nopeasti kesken. Toki ei se RSV:kään niin mahdottoman hidas ollut loppupeleissä.
Kuristaminenkaan ei ole mitenkään ongelmallista. Kahvan avautuma toki jää pienemmäksi, kun suuremmassa moottorissa on suurempi vääntömomentti(enemmän tehoa alhaisilla pyörimisnopeuksilla). Pitää olla todella jo todella iso moottori, jotta kahvakuristaminen ei onnistuisi.
Eli osta vaan Tellu Ärrä jos siltä tuntuu, ja pistä alta 25kW papruihin.