Nojoo kyllähän se on erilaista ajaa tuleeko se huipputeho 9000rpm vai 13000rpm kohdilla. Mutta ainakin mitä itse olen ajellut kusiaisilla, niin nehän oikein "anelee" sitä kierrättämistä. Kohta huomaakin että mutkapätkällä ei kierrokset halua enää alle 10t juuri laskeakaan.
Jos käytännön suorituskyvyllä tarkoittaa kiihtyvyyttä isolla vaihteella/alhaisella pyörimisnopeudella niin aina isolla iskutilavuudella yleensä sitä on enemmän. Mutta vaihdelaatikkohan on sitä varten, että saadaan poljinta painamalla se sopivin välityssuhde tiettyyn tilanteeseen etsittyä. Ja toki välityssuhteet vaikuttaa myös tähän, eräässä mp lehdessähän oli suurimalla vaihteilla mitattu kiihtyvyyksiä 80-120km/h ja n.70hp kawasaki er6 päihitti siinä Suzuki B-kingin, jossa tehoa n.100hp enemmän. Hieman eri rpm-alueella käy noi koneet tossa 80km/h vauhdissa suurimalla vaihteella. Jos joku sen testin perusteella väittää er6:ssä olevan enemmän käytännön suorituskykyä niin täytyy ihmetellä
Pitäisin omien kokemuksien mukaan veljen entistä 1200 Buell:ia jopa parempana ensipyöränä kuin samanikäistä 600 supersporttia. Jos omaan ensipyörääni vertaa joka aikanaan oli -98 ZX6r n.100 takarengashevosellaan, niin kyseinen Buell hieman piristeltynä yltää suunnilleen samoihin teholukemiin. Sillä erotuksella ettei kookasta V-twiniä tee edes mieli aina huudattaa, kun taas sitä Ninjaa on kiva käskeä sinne punarajalle kun tehoa on pähkinänkuoressa sitä enemmän, mitä enemmän moottoria kierrätät. Toki siinä suuressa twinissä on alhaisilla kierroksilla potkua paljon enemmän, mutta se ei kyllä taas pääse helposti yllättämään kun vääntömomentti kääntyy laskuun jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Ja tuollainen 600 sportti kun kelaa 10sekunnissa 200km/h nopeutta jos sitä käskee, naku-Buellilla hyvä jos koskaan tekee edes mieli ajaa noin kovaa.
Itselle ajateltuna aikanaan 600-sportti, ei edes aivan nopeimmasta päästä sellaisista, oli kyllä liian hurja peli kulkupuolensa vuoksi. Tehot eivät sinällään yllättäneet, hillitöntä powerwheelieta ei esiintynyt millään vaihteella. Mutta tyhmänä kortin saaneena sitä ihastuu siihen sporttipyörän nopeuteen ja ja tulee ajeltua sitten tieliikenteessä typerästi. Jos ei ole itsehillintää, niin kannattaa suosiolla ottaa joku max. 120hp nakupyörä, niillä ei tee mieli kovin lujaa edes ajella, eikä kiihtyvyyskään suurissa nopeuksissa ole niin yllättävää. Mikäli on järkeä päässä eikä tarvitse heti koetella rajojaan yleisillä teillä, pystyy kyllä aloittamaan tehokkaalla ja katetulla pyörälläkin.