Nuo sun huuhtelut on kyllä niin kaukana tosta pakoaukosta, että turhaan pienennät paon aika-alaa tuolla. Sen takiahan ne gurut noin tekee, jotta saavat huuhtelualaa lisää. Ja jos suuntakses on edes sinnepäin niin uskaltaisin luvata ettei short circuitin vaaraa ole.
Onhan se näinkin. Mutta mulla on tällä hetkellä sellainen käsitys että blowdown-aika-ala on se mikä merkkaa, eikä se pakoaukon huuhteluaukkojen tasolla oleva osa enää niin suurta roolia toimita pytyn huuhtelussa. Ja nuo pienemmästä paon alaosasta luvatut hyödyt vaikuttaa sen verran järkeenkäyviltä myös että annan nyt olla tuommoisena. Jos ei kulje niin voishan sitä kokeilla levittää, mutta toisaalta, voihan se vika olla muuallakin eikä metallipölyä saa liimattua takaisin..
Tai sitten mäkin kokeilen levittää huuhteluaukkoja kohti pakoa.
Kerropas nyt tietämättömälle minkä perusteen ne gurut tälle on heittäny?!
Olikohan muistaakseni niin että porras estää pakokanavaan imaistun tuoreen seoksen ja pakokaasun sekoittumista. Ja saattoi olla myös että parantaa vääntöä piikin alapuolella kun paluupulssi ei pääse niin tehokkaasti häiritsemään huuhtelua väärään aikaan. Enpä mene vannomaan miten se oli
Ei siinä, hyvän näköstä jälkeä huuhteluiden kanssa. Se jäi kyllä epäilyttämään pääsekö tolla sun työkalulla kunnolla sinne kurvin perukoille. Jos ei niin toimiikohan ne huuhtelut sillai että alhaalta ylös mentäessä ne ensin supistuu ja lopussa taas laajenee..
Kyllä sillä aika hyvin pääsee kun vaihtaa erilaisen tasapaksun terän mutta sinne ei vain tahdo nähdä että mistä jyrsii, ja terän värinä "korjatusta" laakerista huolimatta haittaa tarkkaa työskentelyä että ei se kurvi varmasti kaikkien taiteen sääntöjen mukainen ole mutta on sitä yritetty sinnepäin viilata.
Tapahtunutta:
saanko esitellä Palezu Racing tee-se-itse ohjelmoitava CDI:
Kytkentä on osittain otettu täältä, on muuten aika hyvät ohjeet:
http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.htmTuolta kopioin vain tyristorin kytkennän, muuten on omaa suunnittelua(eipä kylläkään mitään ydinfysiikkaa, aika lailla helpoimmasta päästä). Koodi on tietysti myös oma.
Kasaan kolvailun jälkeen hämmästys oli vallan suuri kun laitos antoi jopa kipinän. Laite oli tarkoitus laittaa 40cc samuraihin, sitä kun ei vakiosähköillä saanut kiertämään millään yli 10krpm ja sehän ei 32mm iskunpituudella riitä mihinkään, värkki pitäisi saada ulvomaan 15000rpm että voisin kutsua sitä tehokkaaksi. Parin illan säätämisen jälkeen kävi kuitenkin niin että romusain vauhtipyörä halkesi ja jouduin jättämään sen taas siihen kuolleena lojumaan
Ennakko oli pielessä ja vehje potki takaisin jota alumiininen vauhtipyörän keskiö ei kestänyt ja hajosi. Uusia näkyy löytyvän kiinasta mutta samurain kohtalo jää vielä näillä näkymin pimentoon.
Tuli sitä samuraita muuten värkättyä tuota ennenkin, vaihdettiin uusi kytkin ja pienempi eturatas. Laitos alkoi niillä kiihtyä jo kohtalaisen hyvin, keulin pari kertaa lähes vahingossa ympärikin ja putosin kyydistä kovalle tielle. Siinä ei voinut kuin nauraa, on nimittäin sen verran koominen vehje tuo
Ehkä siitäkin tulee joskus videota kun edistyy.
Noh, rupesin sitten laittamaan DIY-CDI:tä Benelliin. Hyvin kipinöi siinäkin ja nyt ennakon piti olla kohdillaan kun sain triggerin laitettua paremmin kuin samuraissa. Innosta puhkuen hinkkasin sitten sen pytyn yläpään tasaiseksi, samalla tuli kansikin tasoitettua ja löin kasaan. Puristusta alkoi löytymään, ja kolkattipa tuo mäntäkin kanteen joten laitoin väliin kuparisen kannentiivisteen. Paljevälys täytyy vielä mittailla sekä puristussuhde, veikkaan että se on aika kova.
CDI:n triggeri on optinen anturi, tunnistaa tuon mustan tussinjäljen reunan. Helppo säätää perusennakko kohdilleen, tussilla vain isontaa merkkiä
Lähtihän se sillä jopa käyntiinkin ja hienosti kävikin, tyhjäkäynti oli erittäin tasainen. Vastasi hyvin kaasuun mutta ei tahtonut kiertää kunnolla, no syy oli myöhäisessä ennakossa mutta helpostihan tuon suttasi tussilla kohdilleen ja jopa alkoi mopo kiertää:
http://www.youtube.com/watch?v=gR9CbeXxR6A&feature=youtu.beYli 12krpm rötäsi kyllä vähän vieläkin, vissiin vieläkin vähän liian myöhäisellä ennakko tai sitten oli normaalia rikkaan seoksen röpinää mutta jos ei nyt äänitys valehdellut niin tais mennä 14000rpm rikki
Kyllä se melko kisaisen oloisesti kierroksia nappasi. Otin siinä vähän lähtöjä tallissa ja aika rivakasti ampaisi liikkeelle ja poltti se kumiakin
Idea tuossa CDI:ssä on siis se että ennakon saa muuttumaan kierrosten mukaan millä saa laajennettua tehoaluetta. Piikin alapuolelle sylinterin täytöksen ollessa huono ennakon voi laittaa aikaiselle jolloin tehokuoppa pienenee. Koneen ulvoessa piikillä väännön ollessa suurimmillaan ennakon saa taas myöhemmälle ettei nakuta ja saa parhaan tehon ulos. Piikin yläpuolella ylikierroksilla ennakkoa voi vähentää lisää jolloin pakokaasun lämpötila ja sitä myöten putken aallonnopeus nousee mikä venyttää kierroskaistaa. Tällä hetkellä ennakko on tosin kiinteä kun en ole ehtinyt vielä koodailemaan, mutta hyvin se jo käy kiinteälläkin ennakolla. Ei tarvikkaan venailla sitä CDI:tä kiinasta
Ledinauha kysyi putkesta niin sehän on syksyllä valmistettu PzR-1:
Tuo ei ole kovin kovakiertoiseksi suunniteltu(muistaakseni) mutta ainakin vapaalla kiertää
Sittenhän tuon näkee miten kulkee.
Huudattelun jälkeen irrotin kannen ja ei siinä vuotojälkiä näy(kai, oikean ylänurkan jälki on epätasainen kohta mitä en jaksanut hioa enempää koska pinta jo tasoittui sylinteriputken ympäriltä täysin):
Männänpään karstakuvio oli muuten suhteellisen tasainen(ei kyllä kuvassa näytä oikein siltä), eli ei ne huuhtelut ainakaan vielä pilalla ole.
Mittasin muuten ne asteet nyt tuolla rossipojan menetelmällä ja tällä kertaa sain tuloksiksi paolle 189 astetta ja huuhteluille 125. Kaitpa ne on sitten nuo, tietokoneen laskuriin kun olin heittänyt ytp:n ja männänlaen välyksen mutulla.
Alkaa vaikuttamaan ihan hyvältä. Seuraavaksi sytkän säätelyä ja ihmettelyä.