Palezu racing - samurai AM6

Jammu1234432
Liittynyt:
4.6.2012 23:25
Re: Paletsun säädöt: Ruoska-Tuning

ViestiKirjoittanut Jammu1234432 » 4.1.2014 16:09

hyvältä kuulostaa suunnitelmat :) täsä rojussa on just sitä rakentelemisen meininkiä (y)
Ite sain fillarista aikoinaa maalit pois keskiöistä sillain, että ekaks nitromorssia vaikuttamaan ja sit solmin sinne kengännauhan joka jynssäs sen keskiön puhtaaks kun ajeli xd mut eihän se ihan kaikkea maalia poista mut kummiskin suurin osa.
Viimeksi muokannut Jammu1234432 päivämäärä 4.1.2014 21:10, muokattu yhteensä 1 kerran
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Paletsun säädöt: Ruoska-Tuning

ViestiKirjoittanut nevssons » 4.1.2014 16:47

EIpä tässä muuta, mutta pienoinen tekemisen aromi rupesi maistumaan juu ;)
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Paletsun säädöt: Ruoska-Tuning

ViestiKirjoittanut Palezu » 26.1.2014 23:19

Laitetaan pientä päivitystä.

Niinhän se kävi tässäkin kuten project Keewayssa että ruvetaan projektoimaan, tehdään puolivalmiiksi ja ajellaan sillä sen aikaa kun huvittaa ja viimeisenä päivänä ennen myyntiä tehdään pikaisesti loppuun :D Ajelemaan piti päästä ja isäntä alkoi vaatia autollekin paikkaa tallista joten piti kasata mopo.

Kuvat on taas paskaa kännykkälaatua.

Kuva

Kuva

Takavanne on hiottu kokonaan(lähti muuten teräsharjalaikalla maalit varmaan 10x nopeammin kuin normi puhdistuslaikalla, jos oisin tuonkin jo heti alussa hoksannut...) ja etuvanne puoliksi :D Olkoon nyt tuommosena jonkun aikaa, vielä siitä pitäisi hioa ja maalata ne siniset osat ja moottori maalata niin alkais olemaan hyvä, kattoo milloin ne saa tehtyä.. :roll:

Onhan se nyt jo paljon paremman näköinen. Takaiskariin tein madalluspalat, mielestäni paremman näköinen noin. Pitänee ostaa uusi lyhyempi iskari, tuossa kun ei se vaimennuskaan toimi. Vähän kyllä epäilyttää onko tuo edes alkuperäinen iskari sillä iskarin yläpäätä on joku joskus hitsaillut ja kuvista kun kattoo niin tuo mopo näyttää vakiona paljon matalammalta kuin mitä tuo oli mulle tullessaan.

Käytössä kärsineen ohjauslaakerin korjaus:

Kuva

Kuva

Kuva

Ei töki enää ohjaus :)

Korjaantui muuten etupumppujen vuotokin sillä että puhdistin vain stefat kunnolla. Sekä ongelmat sähköjen kanssa kenties viimein ratkesivat kun ostin tyyriin yleismallin 1-johtoisen 12v jännitteensäätimen. Eteen näkee nyt hienosti mutta vielä pitäisi viritellä taka ja jarruvalo.

Kiinasta saapui myös jokin aika sitten uusi 19mm PHBG kopiokaasari:

Kuva

Hintaahan oli postikuluineen ruhtinaaliset 23e, ei kai tuota voi siihen hintaan kuin kehua :D Laatu vaikuttaisi olevan ihan ok ja osat näyttäis olevan yhteensopivia aitojen dellortojen kanssa. Lisäksi kohokammio on metallia toisin kuin aidossa lortossa jossa se on muovia, mielestäni parempi tuo metallinen. Säätojenkään kanssa ei tarvinnut juuri tapella, neulaa piti laskea pykälällä ja pääsuuttimeksi joku hirveän kokoiseksi porattu että toimii kovallakin pakkasella, hieman seosruuvin säätöä ja voila, hienosti käy ja kiekuu, tyhjäkäyntikään ei oo varmaan koskaan ennen toiminut näin hyvin. Ryyppysuuttimen porasin millin poralla että varmasti lähtee kovassakin pakkasessa käyntiin, no tolkuttomasti se rötää kun käyntiin lähtee eli soppaa ainakin saa, mutta ei siltikään lähde hyvin -20 pakkasessa, -10 asti tuntuis lähtevän kohtuudella. Ei näitä mopon koneita taida olla oikein pakkasiin suunniteltu, -20 asteessa tuntuu olevan muutenkin niin kankea polkea.

Noh, isomman kaasarin vaikutus tehoihin: tuntuis että keskialueen vääntö parani jonkun verran ja kenties yläkierroksillekin tuli hieman lisää puhtia. Hienosti se ainakin jaksoi 2-päällä vetää täyttä höyryä -15 pakkasessa. Samalla reissulla meinasi sitten poliisikin päästä testaamaan mopon vetoja uudella kaasarilla mutta tällä kertaa kävi tuuri, mopo ei jostain kumman syystä kröh kröh lähtenytkään enää käyntiin kun poliisi käski käynnistää ja selvisin 6 päiväsakolla, takavalo ja nopeusmittari puuttuivat, mopossa tehoputki ja kulkee omistajan mukaan 60km/h :D Ei vienyt edes kilpeä, se kyllä olikin jäänyt tallin pöydälle :D No parempi noin, ei nimittäin ois suorituskielto nyt vituttanutkaan kun autokoulun olen juuri aloittanut. Kyllähän sitä tunsi itsensä vähän idiootiksi, pitänee lopettaa tämä mopolla kaahottaminen ainakin siihen asti että sen autokortin saa.

Dynokäyrää pitäisi taas ottaa että näkisi kaasarin vaikutuksen kunnolla mutta lähistöllä oleva kiihdytyssuorani on taas jäässä joten ei pysty. Ruuvirenkaaseen ostin muuten niitä wronic ruuveja mutta enpä jaksanut alkaa tekemään enkä taida jaksaakkaan.

Sitten tuli aloitettua jo pitkään suunniteltu ultimaattinen monitoimimittari joka tietysti sisältää entistäkin kehittyneemmän P.H.V.E. Poliisin Huiputtaja Verojen Estäjä ominaisuuden. (edellinen P.H.V.E. laite kärähti jokin aika sitten jännitteensäädinongelmien takia ja se oli muutenkin vähän ongelmallinen). Videota tulee ehkä joskus jos saan edes laitoksen tehtyä.

Kuva

Piirilevyä siinä jo piirtelin mutta vituiksihan se eka yritys taas meni ja piirilevy loppui, pitää sitä ostaa lisää. Mittariin tulee siis 4-numeroinen led segmenttinäyttö ja siinä on nopeusmittaus, matka, koneen lämpö ja kierrosluku. Näitä saa ostaakkin, hinta on alustavasti 200e ja toimitusaika puolesta vuodesta vuoteen :D

Ai niin, alussa puhuin Keewaysta ja muistin että en oo vissiin edes laittanut tänne kuvaa millainen siitä loppujen lopuksi tuli ennen kuin myin sen niin tässä:

Kuva

Oli se kyllä kaikkine pirun vikoineenkin ihan hyvä mopo. Melkein tulee tippa silmään sitä muistellessa.

Njoo, vähän tuli kuvia ja liikaa tekstiä mutta jatketaan säätöjä :)

e: jaa oli tuo keewayn kuva sittenkin jo.. :D no olkoon, jos siitä saisi nyt kommenttia että tuliko siitä hieno.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Paletsun säädöt: Ruoska-Tuning

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 27.1.2014 0:15

Ihan hieno Kiiwi. Eikös sulla ollut joku Benellikin tässä topicissa? 8o
Zanddu
Pyörä:
-98 Peugeot Trekker Offroad, Derbi Senda Sm, Proju X-Limitti
Paikkakunta:
Kymenlaakso
Liittynyt:
16.12.2011 21:21
Re: Paletsun säädöt: Ruoska-Tuning

ViestiKirjoittanut Zanddu » 27.1.2014 0:59

No kyllähän tuosta keewaystä ihan hieno tuli mun mielestä :D
Miltä sivulta sä tilasit ton kaasarin? :)
Mopo muuttaa miestä ja mies mopoa.
Tsekatkaapas Ilmotukset!!!
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Paletsun säädöt: Ruoska-Tuning

ViestiKirjoittanut Palezu » 28.1.2014 18:37

Ebaysta kaasari: http://www.ebay.com/itm/251408281042?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Onhan se Benellikin tosiaan.. :D Siellä se kerää pölyä. Ehkä se vielä joku päivä käynnistyy taas, jäi se vauhdintavoittelu vielä sen verran kesken.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

ViestiKirjoittanut Palezu » 2.3.2014 0:42

Ehkä se benelli vielä joku päivä käynnistyy taas


No tänään koitti se päivä. Saksan eebaysta tuli paketti:

Kuva

se sisälsi:

Kuva

Kyllä vain, uusi ilmajäähypyttysarja. DIY pyttyä en oo vieläkään porattavaksi vienyt koska hieman epäilyttää mahtaako se toimia 5km enempää, ja tuli halvemmaksi tuo uus ilmajäähdytteinen sarja. En tiiä, ehkä se diy pytty vielä joku päivä kokeillaan. Onhan mulla se aeroxin pyttykin, mutta siitä pitäisi tasoittaa ylätiivistepinta ja siinä on semmonen ongelma että pakoa pitäisi saada korotettua että siitä saisi kunnolla tehoja mutta sitä ei pysty enää korottamaan juuri yhtään ennen vesitilaan puhkeamista.

Alkuperäisellä ilmajäähypytyllähän mentiin viime kesänä parhaimmillaan 83,6km/h, mutta pari kertaa leikannut pytty ei enää pitänyt öljykalvoa ja kulutti männänrenkaat 10km ajolla loppuun, joten heitin ilmapytyn silloin hyllyyn. Tehoja siinä oli tähän asti parhaiten, joten kokeillaan nyt saisko ennätystä parannettua. Tämän projektin yksi alkuperäinen ideahan oli kokeilla kuinka lujaa 50cc ilmajäähytekniikalla pääsee.

Pyttysarjalla oli alun perin hintaa naurettavat 25e, mutta harmikseni postikuluja tuli 20e verran. Aika halpa silti :D Pytty on olevinaan alkuperäisen kopio, mutta tuossa on paljon pienemmät aukot ja pienempi pakokanava kuin benellin alkuperäisessä eli viilattavaa siis löytyy mikä pisti hieman ärsyttämään, mutta toisaalta sehän se aina hauskinta on vinguttaa pyttyä :D

Kuva

Kuva

Kuva

Kattelin että pyttyä saa korottaa aika hemmetisti ja samalla joutuu taas nysväämään ylätiivistepinnasta tavaraa pois. Huuhtiksia pitää viilata alaspäin ja pakoa korottaa vähän. Pytyn alle laitoin 3mm edestä korotuslevyjä mikä ei vielä riitä ja viilasin aukot sinnepäin valmiiksi. Huuhtiksissa jälki on karmeaa johtuen siitä mun DIY kulmapäästä jossa terä heittää pyöriessään 2mm eikä pysy edes kunnolla paikallaan :D Teen siitä paremman version ja viimeistelen huuhteluaukot sitten. Oikeastaan niissä on vielä aika paljon viilattavaa. Paon levensin 70%:iin ja korotin pari milliä.

Männästä tuli tuttuun tapaan pyöristeltyä reunat, ja parin muun virittäjän juttuja lukeneena kevensin mäntää hieman pakopuolelta jos ei kilkkaisi niin herkästi kiinni:

Kuva

Parin tunnin vingutuksen jälkeen sain paketin kasaan. AKK:

Kuva

YKK ja välys :D

Kuva

Ajoitukset vaikutti olevan vasta 118 ja 180 joten korotusta tarvitsee vielä lisää jotta huuhteluajoitus tulee 130 asteen paikkeille ja paolle tähdätään 190 astetta hollantilaisten oppien mukaan.

Kanneksi laitoin vanhan huolella nysvätyn ja hyväksi todetun kannen, n. 50% squish ratiolla:

Kuva

Jonkun aikaa sai polkea mutta kyllähän se lopulta henkiin heräsi! Cleanerpullovaimentimen takaama karmea räpätys toi ihan kesämuistot mieleen.

Jonkun aikaa sitä siinä tyhjäkäynnillä käyttelin ja kävin sitten vähän ajamassakin. Piikin alla ei väännä minkään vertaa ja ottaa kierroksiakin todella hitaasti, johtunee onnettomasta puristussuhteesta tai sitten se kävi laihalla. Rupesin sitten huudattamaan sitä rengas ilmassa, pientä karaistusta männälle, ja komeasti kyllä huusikin, varmaan yli 12000rpm mutta sitten "booooooooooo" :D Ajattelin jo siinä sitten että se oli 5 minuutin pytty se, mutta selvisikin että kipinä on kadonnut. Sitä ei hetken ihmettelyllä tuntunut löytyvän, epäilen että cdi boksi kärähti... :P

Purin sitten yläkerran leipomisvaaran tarkistusta varten:

Kuva

Kuva

5 min käyttelyllä ei vielä mitään vakavempaa havaittavissa, kappas :D Pakoaukon ylä- ja alapuolella sekä imupuolella samalla korkeudella on kylläkin jo tuommoista lasittumaa/jälkeä, mutta tuo taitaa olla ihan normaalia?

Seuraavaksi pitää tehdä vielä pari korotuslevyä pytyn alle ja rälläköidä ylätiivistepinnasta varmaan 5mm pois että puristukset saa kohdilleen. Huuhteluvinkua pitää parannella ja viilata huuhtikset kuntoon. Huuhtelulähdöt pitää kohdistaa lohkojen kanssa sopiviksi. Jäähdytystä pitää koittaa parantaa jotenkin ja ajattelin ostaa kallista Shell racing M öljyä mistä on kuulunut kehuja, jos pysyis ehjänä vähäsen pidempään. Tässä on nyt hyvää aikaa viilailla tekniikka kohdilleen niin eiköhän tällä nyt se 90km/h ainakin rikota, sen verran hyvin jo tuntui lähtevän sillä edellisellä ilmapytylläkin.

Niin ja se penteleen kipinä, on se kumma kun ongelmat alkaa heti.. :D Pitänee kokeilla modata tilalle jotain muuta cdi-boksia, noita kiinaminarellin DC-mallin bokseja mikä tässä on, kun ei tunnu oikein halvalla löytyvän.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 2.3.2014 1:20

Tätä onkin odotettu! :)

Pytty ei mikään kallis kyllä ollut Suomen hintatasoon verrattuna, vaikka nyt postikuluja tulikin.

CDI-ongelmaan sen verran voin apua antaa että jos tässä on (hyvin todennäköistä) tuo kiinalaisten 1PE40QMB koneena, noita CDI-pokseja saa kympillä suoraan eBaysta. Toimitusaika tosin sen 2-3 viikkoa. Ulkoisesti ihan saman näköinen kuin mitä myyvät Mankeihin ja kiinanelarinskopiin/GY6. Mankin ja GY6 boksit ovat ihan samoja eri liittimillä, tuosta 2t versiosta ei tietoa mutta voi sekin olla sama. Varoituksena kerrottakoon vielä että näissä ei ole mitään ylikierrosrajoittimia. ;)
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

ViestiKirjoittanut Palezu » 2.3.2014 22:13

Juu, noita cdi bokseja oonkin katellut. 1E40QMB konehan tässä on mutta jostain kiinalaisten ihmeen älynväläyksestä tässä mallissa on DC mallin staattori ja nuo boksit ovat AC malliin jolloin eivät toimi tässä. Mutta ongelma saattoi ratketa, muistin että mulla on kaverilta saatu varaosakone ja siinä oli AC staattori joten vaihdoin sen tähän ja täytynee laittaa sitten tuommonen cdi tilaukseen.

No hyvä jos ei oo rajoitinta sillä tätä tullaan huudattamaan ainakin sinne 14000rpm asti mikäli kone kestää edes alkutestit, luultavasti ei kestä, kuten yleensä :D

Tänään tuli taas kädet liattua. Alkuun parantelin huuhteluvinkua ja se onnistuikin. Ongelma oli siis terän heilunta joka johtui siitä että olin hitsannut laakerin varren päähän ja laakerin ulkokehä murtui lämpöjännityksestä jolloin laakeri jäi väljäksi. No hitsasin pienen täpän murtumakohtaan jolloin se kuroi sen takaisin kiinni ja väljyys vähenikin huomattavasti. Kunnon patentointia :D Toinen ongelma oli että terää ei voinut laittaa kovin syvälle karaan että se mahtui pyttyyn jolloin se ei pysynyt kunnolla kiinni. No keksin lyhentää karan "kiristyskorkkia" jolloin systeemin sai entistä pienempään tilaan niin sekin ongelma ratkesi. Tässä kuva palezu racing professional transfer porting toolista, saa kopioida:

Kuva

Kuva

Laakeri ja kara on ryöstetty vanhasta leiponeesta kiinandremelistä. Värkki toimii työmäärään nähden ällistyttävän hyvin, kuminauha vain tahtoo kulua ja roiskii kumipalasia naamalle, ja onpa tuo laakerikin jo ehtinyt väljistyä niin tärisee se terä vähän mutta aika hyvin tuolla saa viilattua :D

Huuhteluaukoista tuli oikein mukavannäköiset, toivottavasti ei vaan oo suuntaukset kovin perseelleen menneet :D Eiköhän se kohtalaisesti toimi. Sitten rupesin paskamaisimpaan hommaan, madaltamaan pyttyä. Palezu racing professional cylinder machining, work in progress:

Kuva

Homma sujui odotettua näppärämmin ja sain tiivistepinnan yhtä kohtaa lukuunottamatta jo tasaiseksi mutta hiomapaperit kuluivat loppuun, pitää niitä vielä ostaa ja viimeistellä sitten.

Nyt ois YKK lähestulkoon optimaalinen:

Kuva

Ja AKK uudestaan, tehokkaalta näyttää kanavat:

Kuva

Huomatkaa uudenlainen innovaatio: pakoaukon alareuna on tahallaan jätetty viilaamatta alaspäin eli alareuna jää pari milliä männän reunan yläpuolelle, ja en muutenkaan levittänyt pakoa alaosastaan juurikaan. Lisäksi, tässä pytyssä on normaalia pienempi n. 21-22mm pakokanava(pitänee vielä mitata, mutta normaalia pienempi se on) jota en myöskään juurikaan avartanut. Kanavan ulostulon ja putken väliin jää tahallaan pieni porras. Ideana näissä on ulkomaisilta guruilta luetut vinkit, eli ylös jätetty paon alareuna sekä sopivan ahdas pakokanava parantaa blowdownvirtausta. Ovat jopa hitsanneet/liimailleet täytettä paon alareunaan tässä tarkoituksessa, hyvin tuloksin. Tällä pytyllä täytyy siis kulkea ja keulia :D

En tiiä mikä kumma tuossa asteiden mittauksessa aina kusee, mutta olin siis ensin astelevyllä mitannut että ajoitukset olisivat 118 ja 180. Kokenut virittäjäsilmäni väitti että kyllä nuo huuhtelut näyttää väkisinkin isommilta, ei voi olla noin vähän. No laskin sitten tietokoneella portmapin mitoista ja se väittää asteluvuiksi 129 ja 190 ? :D Taidan uskoa sitä sillä aukot näyttääkin mun mielestä enemmän tuota vastaavilta. Astelevyllä mittaus kusee kaiketi siksi että mulla on se astelevy ihan huonosti kiinni vauhtipyörässä.

Mutta sehän oli varsin hyvä juttu, pyttyä ei siis tarvitsisi enää korottaa lisää. Pytty alkaa siis olla jo melko valmis leivotusta varten, enää täytyy hinkkailla ylätiivistepinnat tiiviiksi.

Yritin siinä sitten vielä saada kipinää takaisin, vaihdoin sen AC mallin staattorin ja yritin viritellä hyllystä löytynyttä Ducatin cdi:tä kiinni, ja kappas kummaa, kipinä tulikin mutta se vaikutti heikolta eikä mopo käynnistynyt(kansi tosin vuosi kuin seula viimeistelemättömän ytp:n takia). Annoin olla, tilaan sen oikean CDI:n niin saa senkin puolen kuntoon.

Eiköhän se tästä. Kesäkin tulossa hyvää vauhtia, pommitussuora on kohta sula :D
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 2.3.2014 23:43

No kyllä tuolla pytyllä se 90 pitäisi jo mennä rikki! Minkäslaisesta tuutista ne kaasut sitten tulevat ulos?
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

ViestiKirjoittanut rossipoika » 3.3.2014 18:40

Palezu kirjoitti:Huomatkaa uudenlainen innovaatio: pakoaukon alareuna on tahallaan jätetty viilaamatta alaspäin eli alareuna jää pari milliä männän reunan yläpuolelle, ja en muutenkaan levittänyt pakoa alaosastaan juurikaan.
Nuo sun huuhtelut on kyllä niin kaukana tosta pakoaukosta, että turhaan pienennät paon aika-alaa tuolla. Sen takiahan ne gurut noin tekee, jotta saavat huuhtelualaa lisää. Ja jos suuntakses on edes sinnepäin niin uskaltaisin luvata ettei short circuitin vaaraa ole.
Kanavan ulostulon ja putken väliin jää tahallaan pieni porras.
Kerropas nyt tietämättömälle minkä perusteen ne gurut tälle on heittäny?!
ylös jätetty paon alareuna sekä sopivan ahdas pakokanava parantaa blowdownvirtausta.
Ja ehkä vieläkin enemmän pakopulssin amplitudia.
Astelevyllä mittaus kusee kaiketi siksi että mulla on se astelevy ihan huonosti kiinni vauhtipyörässä.
Teeppä niin että kietaset teipin vauhtipyörän ympäri. Ja siihen teippiin aina merkit aukkojen aukeamis ja sulkeutumiskohdissa. Teippi irti ja mitta käteen. Pienellä suhdelaskulla selviää aukkojen asteet.

Ei siinä, hyvän näköstä jälkeä huuhteluiden kanssa. Se jäi kyllä epäilyttämään pääsekö tolla sun työkalulla kunnolla sinne kurvin perukoille. Jos ei niin toimiikohan ne huuhtelut sillai että alhaalta ylös mentäessä ne ensin supistuu ja lopussa taas laajenee..
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

ViestiKirjoittanut Palezu » 5.3.2014 23:55

Nuo sun huuhtelut on kyllä niin kaukana tosta pakoaukosta, että turhaan pienennät paon aika-alaa tuolla. Sen takiahan ne gurut noin tekee, jotta saavat huuhtelualaa lisää. Ja jos suuntakses on edes sinnepäin niin uskaltaisin luvata ettei short circuitin vaaraa ole.


Onhan se näinkin. Mutta mulla on tällä hetkellä sellainen käsitys että blowdown-aika-ala on se mikä merkkaa, eikä se pakoaukon huuhteluaukkojen tasolla oleva osa enää niin suurta roolia toimita pytyn huuhtelussa. Ja nuo pienemmästä paon alaosasta luvatut hyödyt vaikuttaa sen verran järkeenkäyviltä myös että annan nyt olla tuommoisena. Jos ei kulje niin voishan sitä kokeilla levittää, mutta toisaalta, voihan se vika olla muuallakin eikä metallipölyä saa liimattua takaisin.. :D Tai sitten mäkin kokeilen levittää huuhteluaukkoja kohti pakoa.

Kerropas nyt tietämättömälle minkä perusteen ne gurut tälle on heittäny?!


Olikohan muistaakseni niin että porras estää pakokanavaan imaistun tuoreen seoksen ja pakokaasun sekoittumista. Ja saattoi olla myös että parantaa vääntöä piikin alapuolella kun paluupulssi ei pääse niin tehokkaasti häiritsemään huuhtelua väärään aikaan. Enpä mene vannomaan miten se oli :D

Ei siinä, hyvän näköstä jälkeä huuhteluiden kanssa. Se jäi kyllä epäilyttämään pääsekö tolla sun työkalulla kunnolla sinne kurvin perukoille. Jos ei niin toimiikohan ne huuhtelut sillai että alhaalta ylös mentäessä ne ensin supistuu ja lopussa taas laajenee..


Kyllä sillä aika hyvin pääsee kun vaihtaa erilaisen tasapaksun terän mutta sinne ei vain tahdo nähdä että mistä jyrsii, ja terän värinä "korjatusta" laakerista huolimatta haittaa tarkkaa työskentelyä että ei se kurvi varmasti kaikkien taiteen sääntöjen mukainen ole mutta on sitä yritetty sinnepäin viilata.


Tapahtunutta:

saanko esitellä Palezu Racing tee-se-itse ohjelmoitava CDI:

Kuva

Kytkentä on osittain otettu täältä, on muuten aika hyvät ohjeet: http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.htm

Tuolta kopioin vain tyristorin kytkennän, muuten on omaa suunnittelua(eipä kylläkään mitään ydinfysiikkaa, aika lailla helpoimmasta päästä). Koodi on tietysti myös oma.

Kasaan kolvailun jälkeen hämmästys oli vallan suuri kun laitos antoi jopa kipinän. Laite oli tarkoitus laittaa 40cc samuraihin, sitä kun ei vakiosähköillä saanut kiertämään millään yli 10krpm ja sehän ei 32mm iskunpituudella riitä mihinkään, värkki pitäisi saada ulvomaan 15000rpm että voisin kutsua sitä tehokkaaksi. Parin illan säätämisen jälkeen kävi kuitenkin niin että romusain vauhtipyörä halkesi ja jouduin jättämään sen taas siihen kuolleena lojumaan :D Ennakko oli pielessä ja vehje potki takaisin jota alumiininen vauhtipyörän keskiö ei kestänyt ja hajosi. Uusia näkyy löytyvän kiinasta mutta samurain kohtalo jää vielä näillä näkymin pimentoon.

Tuli sitä samuraita muuten värkättyä tuota ennenkin, vaihdettiin uusi kytkin ja pienempi eturatas. Laitos alkoi niillä kiihtyä jo kohtalaisen hyvin, keulin pari kertaa lähes vahingossa ympärikin ja putosin kyydistä kovalle tielle. Siinä ei voinut kuin nauraa, on nimittäin sen verran koominen vehje tuo :D Ehkä siitäkin tulee joskus videota kun edistyy.

Noh, rupesin sitten laittamaan DIY-CDI:tä Benelliin. Hyvin kipinöi siinäkin ja nyt ennakon piti olla kohdillaan kun sain triggerin laitettua paremmin kuin samuraissa. Innosta puhkuen hinkkasin sitten sen pytyn yläpään tasaiseksi, samalla tuli kansikin tasoitettua ja löin kasaan. Puristusta alkoi löytymään, ja kolkattipa tuo mäntäkin kanteen joten laitoin väliin kuparisen kannentiivisteen. Paljevälys täytyy vielä mittailla sekä puristussuhde, veikkaan että se on aika kova.

CDI:n triggeri on optinen anturi, tunnistaa tuon mustan tussinjäljen reunan. Helppo säätää perusennakko kohdilleen, tussilla vain isontaa merkkiä :D

Kuva

Lähtihän se sillä jopa käyntiinkin ja hienosti kävikin, tyhjäkäynti oli erittäin tasainen. Vastasi hyvin kaasuun mutta ei tahtonut kiertää kunnolla, no syy oli myöhäisessä ennakossa mutta helpostihan tuon suttasi tussilla kohdilleen ja jopa alkoi mopo kiertää:

http://www.youtube.com/watch?v=gR9CbeXxR6A&feature=youtu.be

Yli 12krpm rötäsi kyllä vähän vieläkin, vissiin vieläkin vähän liian myöhäisellä ennakko tai sitten oli normaalia rikkaan seoksen röpinää mutta jos ei nyt äänitys valehdellut niin tais mennä 14000rpm rikki :D Kyllä se melko kisaisen oloisesti kierroksia nappasi. Otin siinä vähän lähtöjä tallissa ja aika rivakasti ampaisi liikkeelle ja poltti se kumiakin :D

Idea tuossa CDI:ssä on siis se että ennakon saa muuttumaan kierrosten mukaan millä saa laajennettua tehoaluetta. Piikin alapuolelle sylinterin täytöksen ollessa huono ennakon voi laittaa aikaiselle jolloin tehokuoppa pienenee. Koneen ulvoessa piikillä väännön ollessa suurimmillaan ennakon saa taas myöhemmälle ettei nakuta ja saa parhaan tehon ulos. Piikin yläpuolella ylikierroksilla ennakkoa voi vähentää lisää jolloin pakokaasun lämpötila ja sitä myöten putken aallonnopeus nousee mikä venyttää kierroskaistaa. Tällä hetkellä ennakko on tosin kiinteä kun en ole ehtinyt vielä koodailemaan, mutta hyvin se jo käy kiinteälläkin ennakolla. Ei tarvikkaan venailla sitä CDI:tä kiinasta :D

Ledinauha kysyi putkesta niin sehän on syksyllä valmistettu PzR-1:

Kuva

Tuo ei ole kovin kovakiertoiseksi suunniteltu(muistaakseni) mutta ainakin vapaalla kiertää :D Sittenhän tuon näkee miten kulkee.

Huudattelun jälkeen irrotin kannen ja ei siinä vuotojälkiä näy(kai, oikean ylänurkan jälki on epätasainen kohta mitä en jaksanut hioa enempää koska pinta jo tasoittui sylinteriputken ympäriltä täysin):

Kuva

Männänpään karstakuvio oli muuten suhteellisen tasainen(ei kyllä kuvassa näytä oikein siltä), eli ei ne huuhtelut ainakaan vielä pilalla ole.

Mittasin muuten ne asteet nyt tuolla rossipojan menetelmällä ja tällä kertaa sain tuloksiksi paolle 189 astetta ja huuhteluille 125. Kaitpa ne on sitten nuo, tietokoneen laskuriin kun olin heittänyt ytp:n ja männänlaen välyksen mutulla.

Alkaa vaikuttamaan ihan hyvältä. Seuraavaksi sytkän säätelyä ja ihmettelyä.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 6.3.2014 1:15

Kermaa. 8)

Itseänikin kiinnostaa tuo sytkäjuttu, hyvin keksitty tuo optinen triggeri! Piirinä joku Atmelin tuote vai ihan perinteinen PIC vaiko jotain muuta?

Pitänee itsekin koittaa kehitellä jotain tuon tapaista ihan mielenkiinnosta, ei mulla mitään näin tehokasta menopeliä sentään ole... :lol: Hyvin kiertää videolla tuolla(kin) putkella, jos ei kerta edes korkeakiertoiseksi tehty!

Niin ja tuo 50cc samurai ilmeisesti sellanen ihme narukäynnistyksellä oleva härpäke millä ei mahdu yli 120cm ajamaan? Taitaa löytyä jostain samanlainen, kytkin taisi siitäkin levitä. Maksimi kuskin painorajahan noissa lienee jotain 2.5kg rajoilla. :lol:
jonik1
Pyörä:
CPI Oliver -04 "Only for competition use" & CPI Formula R -07 70cc
Paikkakunta:
Ähtäri/Seinäjoki
Liittynyt:
4.4.2006 15:13
Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

ViestiKirjoittanut jonik1 » 6.3.2014 9:56

Tuossa meidän omassa on 50kg painoraja ja ainakin 189cm pystyy vielä ajamaan :lol: En tosin uskaltanut 50km/h kovempaa, veli ajoi yli 70km/h gepsiin :D Kytkin ei kestä juuri mitään, jos elopainoa löytyy. Sai mennä aika kovaa ettei luistanut.

Tuo CDI on kyllä hieno kapistus. Itellä on kaikki rajoittamattomat setit kiertäneet suunnilleen sen 14-15krpm ilman hihnaa. Tehoja vaan on älyttömän vaikea saada nuin ylös. Olisko joskus ollut 12500rpm max teholliset kierrokset ja sillon oli viilailtu S6R ja Yasuni C20 yms. Löyty näköjään joku videokin, ei kyllä mitään hajua osista.
http://www.youtube.com/watch?v=mOQ_q-tBEHU
TJ 0 Ilmoitukset Kuvagalleria Blogi
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

ViestiKirjoittanut rossipoika » 6.3.2014 17:33

Kova juttu tuo CDI, vielä jos saat sytytyskäyrää sisälle :) Minäki kattelin tuolta sportdevicen sivuilta vinkkiä dynon elektroniikkaan.

Kohtuu hyvin se kuulostaa keräävän kierroksia siihen verrattuna kuinka hitaasti ne laskee. Joko siinä on oltava tehua ja painava vauhtipyörä tai sitten omituisemmat kaasuttimen säädöt.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista