Tehdäänpäs yllätyscomeback. Kylläpä aika lentää, viime päivityksestä yli 2 vuotta.
Ajattelin jo että en enää postaa tänne koska foorumin taso ja käyttäjämäärät ovat ilmeisesti melkolailla laskeneet ja PV foorumin puolella on parempaa virityskeskustelua. Mutta mulla ei ole oikein muutakaan paikkaa postailla yleisiä mopoprojektipäivityksiä, kun en voi PV foorumille topikkia tehdä pv moottorin puutteesta johtuen niin laitetaan sitten kuitenkin vielä tänne ettei ihan hukkaan mene
Samurai ei ole ulkoisesti muuttunut 2 vuodessa käytännössä ollenkaan, mutta tekniikalle on tehty jotain todella erikoista. Olen ollut jo vuosia kiinnostunut ajatuksesta valaa mopoon sylinteri itse, ja viime kesänä päätin kokeilla aloittaa projektin toden teolla. PV foorumin sylinteritopicciin tuli jo kirjoiteltua pitkät selostukset eri työvaiheista joten laitan tähän vain lyhyesti mitä on tullut tehtyä.
Visio DIY sylinteristä oli siis sellainen että siinä olisi 70 kuutiota, sopii suoraan AM6 lohkoihin, voi käyttää vakiomallista kantta ja siinä olisi pinnapulttien sijaan vaarnapulttikiinnitys, jotta pako ja huuhtelukanavista pystyy tekemään karmaisevan kokoiset. Ensimmäinen versio näytti tältä Fusionissa:
3D mallista tulostetut mallikappaleet ja ns. keernalaatikot millä tehdään valumuotin sisälle tulevat keernat:
Fast forward, tässä sylinterimuotti jonka sisällä on pakokanavaa lukuunottamatta hiekkakeernat mitkä muodostavat tarvittavat ontelot sylinterin sisään.
Koska alumiinin valaminen on liian helppoa, niin päätin valaa sylinterin samantien valuraudasta, siitähän ne alkuperäisetkin sylinterit tehdään
Valuraudan sulattamiseen tarvitaan sulatusuuni mihin pitää saada 1400-1500C lämmöt ja sen tekeminen olikin aivan oma lukunsa. Tässä on jo valu menossa:
Raudan jäähdyttyä purin muotin ja sisältä paljastui historiallinen ensimmäinen PzR sylinteri joka omasi melko karun ulkomuodon.
Ikävä kyllä sylinteri oli kuitenkin susi jo syntyessään, sillä vesitila oli muotoutunut väärään kohtaan ja oli puhki toiselta puolelta. Sylinterissä oli lisäksi liuta muitakin valuvikoja joten siitä ei toimivaa kampetta tullut.
Yli puoli vuotta myöhemmin, pitkän ja uuvuttavan kehitystyön tuloksena, syntyi sylinteri numero 4, joka oli jo niin hyvä valultaan, että siitä pystyi alkaa koneistamaan toimivaa sylinteriä. Tämä sylinteri on sulatettu about 100v vanhasta venäläisestä ompelukoneesta jonka ostin Torista 20 eurolla.
(tässä kuvassa itse asiassa numero 2, kaatokanava eri puolella)
Ostin pajalle metallisorvin josta tuli haaveiltua jo tämän topicin alkuaikoina. Päämotivaatio metallisorvin hankintaan oli pelkästään tämän sylinteriprojektin koneistukset, mutta onneksi sillä voi tehdä paljon kaikkea muutakin
Tässä sylinteri on valmiina koneistettuna sorvilla ja hoonaus tehty ebaysta ostetulla intialaisella "pakkosyöttö" hoonilla. Poraus on hieman kartio mutta käyntivälystä pitäisi olla noin 0.07mm, eiköhän se toimi
Pakoaukosta tuli valtavan kokoinen, koska pakokeerna kääntyi jostain syystä vinoon muottia sulkiessa ja vinoutuma piti korjata viilaamalla koko aukko ylimmän kohdan tasalle. Paolla on ajoitusta yli 200 astetta ja pinta-alaa valtavasti, sen puolesta tehoja pitäisi löytyä..
Huuhteluaukkoja on sen sijaan vain 3, koska keernaboksien mallinnus ei tahtonut onnistua 5-huuhteluiselle ja pienien kanavakeernojen tekeminen oli muutenkin vaikeaa joten päätin oikaista hieman. Harmillisesti huuhteluajoitus tuli melko matalaksi, noin 118 astetta sillä pyttyä piti laskea ettei pako olisi noussut liian korkeaksi. Tämä luultavasti rajoittaa tehoja paljon
Sylinteri asennettuna koneeseen. Valoin aiemmin myös tuon alumiinisen imukaulan joka on juuri sopiva 26mm PWK kaasarille. Putkiadapteri on kans romualumiinista valetusta tangosta sorvattu. Putki on erittäin lyhyt "pzr-5" jolla kierroskaista pitäisi yltää 15-16000rpm asti mikäli pytyssä riittää hönkää. Tiedossa on kyllä että putki mahtaa olla turhan lyhyt, mutta saapahan ainakin kuulostamaan tehokkaalta
Tähän voisi mainita että viime vauhtipäivillä samuraista dynotettiin 10.5 hp sillä kiinalaisella 70cc sylinterillä jonka viilauksista on topicissa kuvia. Huiput oli sillä noin 100.
DIY sylinteri lähti kuin lähtikin vallan iloisesti käyntiin, ja olihan se melkoinen fiilis. Yhteensä projekti on kestänyt vuoden ja rahaa palanut tarvikkeisiin yli tonni. Sillä rahalla olisi ostanut muutaman valmiin tehopytyn, mutta sehän olisi ollut tylsää.
Olen kerran koittanut ajaa sillä, pääsuutin oli selvästi liian pieni mutta laitos tuntui lyhyellä kiihdytyksellä silti vähintään yhtä tehokkaalta mitä edellinen sylinteri. Kierroksia irtoaa varmuudella enemmän. Aika on nykyään tiukassa mopon virityksiin, mutta tarkempaa evaluaatiota suorituskyvystä ja videota on kyllä tulossa jossain vaiheessa.
Lopuksi vielä juttua toisesta moposta. Tuli ostettua hetken mielijohteesta 300e heikkokuntoinen Gilera SMT, jonka aion kunnostaa hyvin toimivaksi tieliikennemopoksi. Kokeilen tähän myös virityksiä ja parannuksia mitkä parantaa polttoainetaloudellisuutta ja kiihtyvyyttä silleen että "vakio" olemus säilyy. Tässä kuva ostohetkellä, oli kyllä aivan oppikirjan mukainen jonnederbi:
Myyjä myi mopon vaihteistovikaisena, kuulemma hyppi yli vaihteita eikä kiksi toiminut. Kotona totesin että vaihteistossa ei ollut mitään vikaa ja kiksin mekanismissa oli jokin häikkä ja se ei ottanut kiinni polkaistessa. Mekanismista oli syystä X hukkunut lukkorengas joka oli päätynyt pyörimään vaihteistoon ja mennyt murusiksi, luultavasti samalla aiheuttanut ajoittaisia vaihteistovikoja. Laitoin uuden lukkorenkaan ja huuhtelin vaihteiston eikä moottorissa tunnu olevan mitään vikaa. Lisäksi tuli vaihdettua vesipumppu ja kaasarin tiivisteet. Mopossa ei ollut ostohetkellä katteet paikallaan mutta ne oli tallessa ja vieläpä ihan hyvässä kunnossa, tosin täynnä tarroja. Poistin tarrat, hioin ja maalasin katteet metallinhohtosinisellä ja mopedin arvo nousi heti parillasadalla:
Seuraavia taloudellisuutta parantavia eksperimenttejä on tullut jo tehtyä:
-kansi laskettu niin alas että paljevälys minimissä, joku 0.4mm. Puristussuhde yli 15
-poistin vakio termostaatin ja sorvasin kotelon auton 87C termostaatille, jolla mopo tosin keitti ilman pientä ohivirtauskanavaa jolloin kone ei edelleenkään saavuta kunnon lämpöjä
-omatekoinen ohjelmoitava CDI asennettu 9000rpm rajoittimella
Kulutusta en oo vielä tarkkaan mitannut, pitäis saada mittaristo toimimaan
Kulkee vähän vajaa 60 ja kiihtyy reippaasti, sylinterihän on vakio 50cc ja pakoputki tyhjennetty vakio.
Gileraan pitäisi maalailla vielä maski ja etulokari sekä huoltaa keula. Jossain vaiheessa ajattelin myydä sen, mutta eipä siitä voitolle jää jos tunnit laskee.
Mopojen laittelu ei lopu, allekirjoittaneella on tullut jo 24 täyteen ja taitaa topicillakin olla jo yli 8 vuotta täynnä