Jokatapauksessa itsellä se jäi jo 10 vuotta sitten taakse, mutta jostain se idea taas tuli. Tarkoituksena oli hommata ensikesälle työmatkakulkine ja talvelle jotain tekemistä, joten nettimotoa selailemaan ja sopivaa etsimään. Jonnekin oli hävinnyt ne Tigerit, S1:set, sun muut ja nekin myynnissä olevat yksilöt melko kalliita kuntoon nähden. Jtn klassikon makua, ehh..? Jostain muistui kuitenkin mieleen, että kaverin pikkuveljellä on, tai ainakin oli mopo omilta mopoajoiltaan jäänyt tallin nurkkaan, joten eipä sitä mitään häviä vaikka kysäsisi vieläkö löytyy. Löytyihän se. Ehkä näin parempikin? Vanha ”klasikko” olisikin ruoskaksi jäänyt, mutta ehkä tästä jotain?
Mopohan on siis Gilera smt, vuosimallia 2005(?), josta motot lähtenyt maailmalle ja tilalle tullut jotkut kovettuneet nappulakumit. Kunto muutenkin melko huono, kun tallissa/ulkona ollut ajamatta liki 5 vuotta. Tekniikkana Airsalin 70cc, joku 21mm kaasari ja E-Nox(?)
Melkoisesti oli kaikkea pientä näprättävää, öljyvuotoa, vaihdepoljin pysy paikallaan, osat keskimäärin yhdellä pultilla kiinni sormitiukkuudessa, laakereita mennyt, etupumput tyhjät, jarrut ei toimi, valot ei toimi jne jne.. Olihan nappatakki perääkin kilven verran keventänyt vuosia sitten.. Kuitenkin tuon sain lunastettua itselle alle tekniikaan hinnan, joten mopo ”talliin” ja purkamaan.
Toki ennen purkamisen aloitusta vaihdoin öljyt, lisäsin jäähdytysnestettä ja metsästin kadonneen kipinän, jonka seurauksena pääsin pienen koeajon tekemään. Ihan mukavasti tuo tuntui vetävän, vaikkakin mäntä jo vaihtokunnossa olikin ja melkoisesti röpelti ennen piikkiä.
SUUNNITELMAT
Tarkoituksena oli, niinkuin yllä mainitsin tehdä tästä työmatkaan sopiva kulkine, mutta ideoitahan tuli kokoajan lisää ja loppuviimein pääsuunnitelma onkin tehdä tästä jonnekkin pienelle kartingradalle tai vastaavalle sopiva kilvetön lelu.
Tekniikka olkoon nyt vielä hetken tuo airsalin motti hilppeineen, mutta tähän tulossa todennäköisesti muutosta isomman kuutiotilavuuden muodossa (80cc, 85, 90cc?), sekä toki isompaa kaasaria, sähköt, alakerran päivitys, jne..
Tässä talven aikana voisi haalia jo sopivan putken, joka toimisi hetken tuon airsalin kanssa, mutta myös isommankin sylinterin kanssa. Vinkkejä otetaan vastaan. Tarkoituksena myös maalata koko härveli ja heivata nuo paolit ongelmajätteeseen ja päivittää usd keula, sekä karsia olemassa olevat turhat sähköt ja muutamat turhat metalliroippeet, numerokilpeä, tarraa, jne jne. Mitä näihi ratavehkeisiin nyt yleensäkään tehdään..
PROJEKTOINTI
Jos nyt viimein asiaan. Purkamisen aloitin tosiaan koeajon jälkeen muutamana iltana, jonka jälkeen putsasin paljaan rungon siitä kaikesta öljyhiekkamoskasta. Sen jälkeen siistin rungosta ylimääräisiä kiinnikeitä, kuten kartturinjalkatapit ja tukijalankiinnikkeen. Hioin rungon ja vedin päälle pohjamaalin. Sama homma takahaarukalle.
Varmasti joku tähän väliin voisi sanoa, että puhaltamalla olisi saanut paremmin puhtaaksi ja pulverilla paremman/ kestävämmän pinnan, jne jne, mutta tämä nyt ei varmasti siistinä tule pysymään käyttötarkoituksessaan, jotenka värin suihkin päälle jollain motonetin maalin kaltaisilla käläkälä purkeilla. Pysyy miten pysyy.
Seuraavaksi pintaväri ja lakka. Rungon värinä siis mattamusta ja päällä mattalakka.
Siinä maalin kuivumista ihmetellessä putsailin vähän moottoria ja otin pytyn irti. Mäntä ja kampiakseli oli vähän siipeensä saaneet, mutta pytty itse oli hyvä kuntoinen. Kampiakseli nyt kestää vielä sen aikaa mitä tarvitsee ennen uuden ostoa.
Uuden männän, tiivisteet, pinnapultit, sekä etupään päivitys osat kävin perjantaina (14.10) postista hakemassa ja kone tuli lyötyä nippuun.
Etupään päivitys nyt saattaa vähän tehdä harmaita hiuksia, mutta eiköhän tässä jo joku ratkaisu ole keksitty. Tästä sitten lisää, KUN pumput on saatu kiinni.
Etupumput ovat tosiaan 200cc samuraista ja T-Palat jotkin yleismallin kottöset. Ongelmana on että emäputken akselia ei kaupanpäälle tullut ja vanha ei tuosta alakolmiosta irtoa. Visiot on miten asia hoidetaan ja tästä sitten tuonempana lisää.
Seuraavaksi olisi alettava tekemään katteisiin pohjatöitä ja suihkittava maali päälle.
Aloitusviesti jäi melko tyhjänpäälle tässä vaiheessa, hitaan etenemisen takia, mutta kuitenkin voidaan sanoa tätäkin mopopuolta lukeneena, että tämä projekti EI kesken ole jäämässä, niinkuin jokainen kiinnostava projekti täällä yleensä.
JOS JOLLAKIN ON MYYNNISSÄ SUPERMOTOVANTEITA, NIIN VIESTIÄ TULEMAAN!