Selvittelin vähän saksan tuontia ja hyvän lainaustekstin löysin tuolta mersufoorumilta:
"Kaikkein halvimmalla voi ajaa auton Suomeen jos löytää auton, jossa on Saksan kilvet ja onnistuu puhumaan omistajan jättämään ne siihen Suomeen ajoa varten. Kilvet, rekisteriote ja 30eur pitää lähettää suomessa Saksan Suomen konsulaattiin (PL5 00340 Helsinki), jossa auton saa poistettua Saksan rekisteristä. Muutoin Saksan liikennevirasto etsintäkuuluttaa auton ja vanhaa vakuutusta ei saa poikki. Konsulaatista saa pyynnöstä takaisin mitätöidyn rekisteriotteen, joka on hyvä olla suomalaisessa katsastuksessa mukana.
Saksassa jos ostaa kilvettömän auton (autoliikkeissä suurin osa) kannattaa ottaa huomioon, että rekisteröinti ei onnistu viikonloppuisin ja keskiviikkoisin. Muinakin päivinä vain rajoitetun ajan -> byrokratian luvattu maa.
Kannattaa pyytää kilpienhaku reissulle myyjä mukaan (ainakin ekalle kerralle). Tai vaihtoehtoisesti antaa liikkeen hoitaa kilvet.
Huom. Ns. 2viikon kilvet (punainen pää), jossa on päivämäärä (n.170eur) saa ajaa Ruotsin läpi Suomeen, mutta keltapäisillä (n.100eur) vain Saksassa.
Hauskaa on, että 2viikon kilvillä on vakuutus voimassa kaikissa EU-maissa, mutta täällä pikku-venäjällä ei saa Suomalainen ajaa moisella autolla. Jokun muun EU-maan kansalainen kyllä saisi."
Teksti pätee siis kaikkiin ajoneuvoihin ja halvin vaihtoehto (30¤) on 99,9% tapauksista mahdoton, pitää siis varautua ainakin 170¤ lisäkuluihin ja siihen että pitää käydä siellä saksan konsulaatissa hakemassa se rekisteriote henkilökohtaisesti. Syitä lisää miksi helpompaa ja ennen kaikkea halvempaa hakea ruotsista, sieltä haettaessa kun ei ole mitään tällasta rumbaa. Ei sinänsä, kun puhutaan autoista ja kymmenistä tuhansista euroista, ei tuo ole mikään ongelma. Mutta Moottoripyörissä tuo hinta onkin yhtäkkiä 10% lisähintaa.
"One should have German car, chinese scooter, Finnish house and Russian wife"