Honda Shadow

V_T_E_C
Pyörä:
honda vt 125 shadow Baotian speedy(ikuisuus projekti)
Paikkakunta:
RAISIO
Liittynyt:
9.10.2011 20:59
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut V_T_E_C » 4.10.2017 20:42

Se on tietenkin riskinä, että kaasarin tiivisteet ja muut kumiosat ei kestä etanoolia:( itsellä ei tosin ole yhtään kaasaria sulannut/vaurioitunut re85 kanssa vaikka on talven ollut käyttämättömänä re85 kaasarissa ja tankissa(en uskalla luvata että kaikissa kaasareissa kestää osat)
Pääsuuntinta joutuu isontamaan noin30% ja tyhjäkäynti suutinta saattaa joutua suurentamaan(ei välttämättä) ja neulan noston saattaa vaatia, muita pakollisia muutoksia ei ole. Tietenkin nälkä kasvaa syödessä, jolloin tulee säädettyä sytytystä ja nostettua puristuksia re85 sallimissa rajoissa ;)
Tyhmät ei opi ja viisaille ei tarvitse opettaa
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 5.10.2017 17:43

V_T_E_C kirjoitti:Tietenkin nälkä kasvaa syödessä, jolloin tulee säädettyä sytytystä ja nostettua puristuksia re85 sallimissa rajoissa ;)


No noinhan siinä tuppaa aina käymään :D :D :D

E1: Tulipa vihdoin käytyä Uudenkaupungin automuseossa, kun möksän talvikuntoon laittamisen retkellä olin onnistunu myöhästymään puolenpäivän lauttavuorolta. Ihan isohan museo on, hyvinkin sen kympin sisäänpääsymaksun väärti, vaikka sen mp-osuus koostui tällä kertaa lähinnä Suomi-mopoista. Jotain kuvia räpsin, mutta saas nähä tuliko niistä esmes Wikiin ladattavaks kelvollisia. Museon seinillä oli pitkiä riviä autokalustokuvia 1950- ja 1960-luvun vaiheilta, missä oli vallan ihmeellisiä mm. englantilaisia malleja kuvattuina (Länsi-) Suomen turuilla ja toreilla: osa aika harvinaisia ja hienoja (Armstrong-Siddeleyn eri malleja, vaikkapa). Tietysti museon kokoelmien valtaosa oli Suappeja, joitain jänniä protoja, ja huikea Maybach DS8 (1931) mistä jenkkihamstraajat olis varmaan valmiita maksamaan ziljardi taalaa. Käyn kyl varmaan toistekin, paremmissa kuin möksäretki-vaatteissa, sillä museonhoitajan säikähtäny ilme oli näkemisen arvoinen, et "mi-mikäs hiton karvaturri-hampuusi se sieltä mun museooni tunkee"?!? :D

Oli ollu ajatus heittää toi keikka Shadowlla koska etenkin alkuiltapäivästä oli vielä mukava keli, mutta mukaan otettavat kamat eivät olis oikein mahtuneet kyytiin. Tavallaan onnekasta, sillä iltaan venyneellä paluumatkalla olisin varmaan jäätyny (paikoittain oli enää 2-3 astetta "lämmintä"). Taitaa ajokausi olla nyt ohi, ellei yllättäen tulis vielä kohtuukelejä. Olin jo heittäny varavanteen vanhalla G508-lisulla alle, ja purkanu renkaan pois varsinaiselta käyttövanteelta, mutta patalaiska kun oon en vielä ole joutanu asentaan aiemmin mainittua kiinalaista endurorengasta testattavaks. Noh, ehkäpä saan työn aikaiseks, ja jos tulis sopivan lämpimiä kelejä ehtis vielä testailtua miltä se ajossa tuntuu.

E2: Tulipa viimein kekattua miten Wikin aakkostus menee oikein - moottoriurheilupuolen kuskien nimet etunimen mukaan alunperin aakkostettuina oli ärsyttävä virhe. Tulipa tuokin nyt korjattua odotellessa, että päivä lämpenis (jopa 10 astetta lupailtu), ja että ehkä kävis hoitamassa yhden ajokeikan Shadowlla: sedällä on niin vauhti kallossaan, että täytyy olla hauskoja, tehokkaita ajopelejä... mitkä tosin sitten ryystää bensaa aika estottomasti. Minkäs ihminen ittelleen voi :D

E3: Noniin, tiätysti hauska ja tehokas käyttöauto levis, ja Shadow on saanu pari päivää toimia kulkineena kunnes talveks rauhoitettu vara-auto tai tuo risa tulee liikennekuntoon. Enduro-takarengasta en ollu vielä viitsiny asentaa alle - mikä täytynee hoitaa tänään kuntoon - mutta eipä se vielä paljon auta sillä edessä Heidenau tuntuu olevan sohjokeleillä ja nollalämmöillä aika saippuanpala. Täytyis etsiä jokin 3.00-17 nappula Heiskan tilalle, niin eiköhän talviajokin alkais sujua. Lie autoilijat ihmetelly et kuka HULLU se siellä paahtaa kevarikustomilla räntätuiskussa plexi umpeen muurautuneena: that would be me :D Jälkikirjoituksena endurorenkaan suht ryhdikäs runko ei pistäny oikeastaan ollenkaan hanttiin, sujahti vanteelle ilman ärräpäitä, eli täytynee käydä ostamassa nappula-eturengas (harvinaisempi koko vaan vähä hidastaa) sen pariks kunhan töiltä ehtii.

E4: Tuli kirjoitettua tietopankkiin kuljettaja-esittely Keith Campbellista, aussien ensimmäisestä mp-maailmanmestarista (1957). Oikeastihan pitäis purkaa uudempien ja kuuluisampien kuskien listaa, mutta mä oon röyhkeesti oman mieleni - tai sattumankin - mukaan poiminu kirjoituksiin vähemmän tunnettuja kilpailijoita, joiden tarinat on tuntunu jotenkin mielenkiintoisilta vaikka he eivät ehkä saavuttaneetkaan suoranaista maailmanmainetta. Esmes Campbell oli huippulahjakas (tosin ei niin lahjakas, että olisi selvinny kaatumatta vikurin Moto Guzzi V8-moottorisen "Otto"-raaserin kanssa... toisaalta kukaan ei tainnu hallita tuota prätkähirviötä, mikä yritti tappaa kaikki sen satulaan uskaltautuneet), ja olis varmaan vetäny wanhalla weltolla hetekallakin huikeita kierrosaikaennätyksiä ;) Nojoo, täytyy ny katsoa jääkö talvikaudella joutoaikaa tollaseen tietopankki-hömppään... ja juttuja saa mielellään korjailla, jos siis joku niitä edes lukee ;)

E5: Välillä taas jotain ihan ihan muuta ;) Ohessa linkki Jay Leno`s Garagen eilen (4.12.) julkaisemaan uutuusvideoon 2018-mallin Lamborghini Huracán Performantesta, mikä toki on hauska vehje... mutta ennen kaikkea Lamborghini-johtaja Alessandro Farmeschi opettaa videolla huvittavasti, jopa häiritsevän huvittavasti miten enkkua kuuluu viäntää italialaisittain. I watcha vídeo I talka like an itálian, bada bing bada boom! https://www.youtube.com/watch?v=P4fk0Kfy3qw

E6: Liikennelääketieteen rohvesoori Timo Tervo puhuu täyttä ja tutkittua asiaa (7.12.): https://www.mpmaailma.fi/tuohtunut-liik ... ipuolista/
V_T_E_C
Pyörä:
honda vt 125 shadow Baotian speedy(ikuisuus projekti)
Paikkakunta:
RAISIO
Liittynyt:
9.10.2011 20:59
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut V_T_E_C » 26.12.2017 14:31

Potkaistaas aihe taas ylös :)
Olisiko jonkulla täällä myytävänä 125 shadow? Mielellään halvalla myös moottorivikaiset huomioidaan kunhan ulkoisesti siisti!
Vaihdossa olisi antaa rahaa ja keeway f act skootteri(katteeton mopo puolelta löytyy projekti tästä)
Tyhmät ei opi ja viisaille ei tarvitse opettaa
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 28.12.2017 22:10

V_T_E_C kirjoitti:Olisiko jonkulla täällä myytävänä 125 shadow? Mielellään halvalla myös moottorivikaiset huomioidaan kunhan ulkoisesti siisti!


Mun yksilö ei ainakaan oo myynnissä, mutta Nettimotossa näytti olevan musta Varjo tyrkyllä jonkinlaisen kaasarifeelun riivaamana 800e:llä Turuus. Voit halutessas myös ottaa takaisin ne kromiosat, koska mulla on pahvilaatikollinen kaikenlaista hilpettä, mitä ei ole ollu tarvetta tai halua vielä laittaa kii. Kustomissa on ihan ok olla hiukan kromia... mutta en haluais omastani sellaista "farklitis"-kromihimmeliä mitä joskus on näkyny.

Mielenkiinnon vuoks tässä pikavilkaisu AUTOSCOUT24.DE:n Euroopan kattavaan Varjo-tarjontaan, eli näistä ja muista uudemmista V2-kustomeista (Dragu, Intikka) pyydetään kyl aika kovia hintoja nykyään, ja halvemmat näyttää olevan jollain tavoin viallisia "ei liikennekelpoisia". Tosin ajomäärät Euroopassa on todella pieniä verrattuna esimerkiks Suomeen, ja ainakin ite varoisin tollaista oudon vähän ajettua - ne on siis alttiita tutulle nokka-akselien laakerien kuivumiselle pitkien seisonta-aikojen aikana, mitkä sit kuluu ennenaikaisesti loppuun (jopa alle 10tkm, kun mulla 60tkm:n kohdalla koneessa yhä orggisosat). No ehkä täällä Suomessakin tapahtuis jotain samansuuntaista kehitystä hinnoissa, sillä uusia V2-kevareita ei enää saa (jos ymmärsin oikein ei EURO4-saastenormi ole täytettävissä kakssylinterisellä 125-koneella ilman kalliita temppuja), ja ainaki itseeni Shadow jaksaa huvittaa yhä vaik kesäisillä mp-retkillä... missä se kyl on eri mukava, eikä vähän laimee kulkukaan häiritse.

https://www.autoscout24.de/ergebnisse?m ... ard&desc=0

E1: Happy New Year`s Jay ;) Joo siis tässä Jay Lenon uudenvuoden jakso, missä koeajossa on harvinainen 1970 Plymouth Superbird-siipiauto ihan ihka elävänä. Okay, jutulla ei ole mitään tekemistä prätkien eikä etenkään pikku-Shadown kanssa (paitsi onhan kummassakin tiätysti haaramoottori kuten kuuluu olla, heh ;) ), mutta tässä linkki:

https://www.youtube.com/watch?v=NDrwGfd1IyI

E2: Hyviä uutisia 12.1.2018 LVK:n Onnettomuustutkimusinstituutti OTI:lta:

http://www.lvk.fi/fi/liikennevakuutuske ... kohtaista/ (tiedote 12.1.2018)

Eli A1-prätkillä ajettujen kuolonkolareiden selvän jo parin vuoden takaisen vähenemiskäänteen jälkeen nyt myös kokonaislukemissa on tapahtunut selvä väheneminen (-14%, kokonaisluku pienin koko yli 40v-tilastointihistorian aikana). Vaikeaa sanoa liittyvätkö asiat jotenkin toisiinsa, vai onko syynä vain kökkö kesä 2017 (siis... MIIIIKÄÄ kesä?!?), vaiko selvästi fiksumpi turvallisuusasioiden materiaali. Noh, jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin "kolarit vähenevät = vakuutusmaksut nousevat!" ? Sillä täytyyhän köyhien vakuutusyhtiöidenkin jotenkin elää! "We saw that coming from a mile away"-terveisin ;)

E3: Pitipä sedän pakkaskauden kunniaks taas horista jotain mm. kuljettajaesittelyjä Tietopankkiin, kun oli mennyt laittamaan sisälinkki-viittauksia olemattomiin artikkeleihin - joita nyt sitten tuli kirjoiteltua. Enemmän wanhoja kuskeja taas, kun ei ole viitsiny kirjoittaa aktiivikuskeista tai vasta hiljattain aktiiviuransa lopettaneista, ja sellaisia elämänkertoja joissa on jotain erikoista, sankarillista tai dramaattistakin... "hyvä tarina", ehkä. Olin välillä ollu jo enemmän Wikipedian puolella, ja pitäiskin seuraavaks ehkä korjailla vanhoja kirjoituksia Wiki-standardin mukaisiks. Mua paljon tietävämmät sais mielellään korjailla ja parannella mun "jätöksiä": esimerkiks Aermacchi-juttuun en ole kyl vieläkään saanu lupaa käyttää hyvää lähdekirjoitusta... esimerkiks jonkun aikaa sitten Suomessa oli myynnissä ultraharvinainen, 1950-luvulla hetken suosittua villiä "avaruusalus"-tyyliä edustanut Aermacchi Chimera-projekti, oliko hp. vaatimattomat 11.000€, ja "haastava projekti" jos mikä... Tällainen:

https://www.motorcycleclassics.com/clas ... wz14mazbea

Shadowsta pitäis vaihtaa jarrunesteet, ja heittää kakkosvanne alle missä on se kiinalainen enduronappula vanteensuojuksena. Tulin hiljattain hankkineeks Ebaysta Bridgestonen tuhdimman 140/90-15 takanakin harvinaisella G508-kuviolla (sama kuvio mikä oli orggis-130/90-15 renkaassa), minkä ehkä touhuaisin nyt alla olevalle vanteelle. Nythän svingissä on sitä selvästi tarkemmin ohjaavat neulalaakerit alkuperäisten nuljujen muovipuslien sijaan, eli luultavasti tuo paksumpi pallo ei aiheuta niin ikävää kampeamista ku aiempi kokeilu.

Satuin näkemään myös ilmoituksen Hollolan/Lahden renkaanpoltto&cruising-tapahtumista 9.6.2018, missä vois käydä jos muilta menoiltaan joutaa. Nythän Shadow ei polta gummia kovin hyvin, eikä sen puoleen oikein innosta ajaa 100km päähän kotitallilta räjäyttämään pyörästään takarengasta/sisäkumia, kun sillä ei rengas paskana ajeta juuri metriäkään... ts. joutuis vaihtaan rengasta "kenttäoloissa" (ja kantamaan vaihtoa varten toki ylimääräistä kumia/kortsua mukana). Tuollainen ei oikein innostais... mutta voishan tonne ajaa katsomaan kun toiset tekee niin :D Noh, jos kustomväkeä on menossa sinne stadin suunnalta vois katsoa keräiskö porukkaa.

https://fi-fi.facebook.com/poltakumiaalahuumeita/

Ainiin, kun tuosta Aermacchi Chimera-erikoisuudesta tuli kirjoitettua, täydensin vielä kovin heikkoa Aermacchi-juttua sen osalta. Kuvia pitäis ehkä vielä lisätä, esimerkiksi Chimeran lailla aika "far out"-muotoiltu Zweirad-Unionin (eli DKW, Express ja Victoria) Hummel 115/155 mopo/kevari, mikä floppas markkinoilla Chimeran tavoin, mutta on nykyään haluttu ja kallis erikoisuus - samoin kuin vaikkapa Jenkkilän 1950-luvun samankaltaisesti "rakettimuotoillut" siipiautot tai raskaat kruiseri-polkupyörät. Niin ekstroverttia suomalaista ei taida löytyäkään, että tuollaisen Chimeran päällä haluaisi tulla nähdyksi julkisella paikalla :D

E4: "Vieläkö mun vanha heteka on liikenteessä?" Nyt TRAFI tarjoaa tuon perustiedon ilmaiseksi, ja tarkemmat tiedot maksullisena:

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut ... lmaisiksi/ (lehtijuttu 19.2.2018)

https://asiointi.trafi.fi/fi/web/asioin ... teritiedot (tarkista ajoneuvon tiedot)

Koklatessa mun wanha Itsari-Jamppa näytti edelleen olevan rekisterissä ;)

E5: Lisäsin tekniikkapuolelle sähkökaaviothreadiin jo kuvan Shadow VT125C 1999-2004:n kaaviosta (lähde: HAYNES-korjausopas, mikä on Honda-korjausoppaan lakanaa selkeämpi), mutta voishan sen linkittää tännekin jos joku sattuis tarvitsemaan sitä kevätkunnosteluissaan:

https://servimg.com/view/17480707/106

Oli pitänyt poistaa se ja jotain muutakin matskua Servimg:sta jo aikoja sitten, mutta oon näemmä joskus vaihtanu salasanan mitä en nyt tiätysti muista, eikä linkki uuden pyytämiseen näytä toimivan :( Matsku on siis tekijänoikeuden alaista, eli pelisääntönä sen kopsaaminen omaan käyttöön on OK mut pls. älä pistä tiedostoa esiin tai jaa sitä omanasi.

Ei ole nyt pakkasilla huvittanu tehdä em. pikku huoltotöitä koska tallin ovi on hieman harva, eli töitä touhutessa on epämukavan kylmää/vetoisaa. "Yep, I`m a slacker" :D Tietopankkiin tuli sen sijaan väsättyä aika pitkä yleisnero Rex McCandlessin esittely (pitäis ehkä Muut-kategoriaan kirjoittaa muistakin suurista suunnittelijoista kuten brittikolmikosta Hopwood-Page-Turner), ja ehkä vihdoin pureutua ikuisuuksia jo odottaneisiin Indian- ja Norton-valmistajajuttuihin. En tiedä kiinnostaako joidenkin vanhojen setien esittely ketään, mutta ainakin itseoppineen suunnittelijanero McCandlessin tarina on, heh, "inspiroiva". Täytyy kyllä nyt alkaa "vähentää, ei lisätä" noita tietopankin jaaritteluja ennenku Sami bannaa taikka serveri räjähtää, perata vaik irrelevantit sivujuonet pois vaikka ne sinänsä kiinnostavia ehkä onkin. Sanos, ja meni lisäämään jutun Harold Willisistä, yhdestä Velocetten neroista. Hmm, niinnoh, toki nuo kaksi liittyvät etäisesti pikku-Shadowiinkin, koska siinä on Willis-tyyppinen takasvingi stereoiskareilla... ja ainakin alkuperäisellä alustalla sen ajettavuus oli "kuin pedillä olisi ajanut"... tosin tässä tapauksessa, ööh, risalla vieteripedillä :)

E6: Oho, joku näytti tänään olevan stadissa jo liikkeellä 125-Shadowlla, vaikka kuskilla varmaan muodostu jääpuikkoja alaleuan alle näillä keleillä :D Kyllä minäkin... kohta... prkl.

Ainiin, tuoretta FEMA:n takaisinkutsujen listaa. Muutamia 125-kuutioisiakin mainittu:

http://www.fema-online.eu/website/index ... m-recalls/

E7: Pitipä kevätauringon jo lämmitellessä vihdoin ja viimein laittaa alle se kiinalainen nappularengas, mikä oli jo valmiiks asennettuna vanteelle. Siinä touhutessa sitten huomasin, että prkl halpaketjussa linkit jumittelee pahasti. No eipä muuta kuin vitja öljykylpyyn, ja kylläpä siitä pa*kaa irtoskin. Nitkutin sitten suht jokaisen ketjulinkin kerrallaan, ja suurin osa niistä vetreytyikin tosi hyviks... muutama ei. Siinä kyl kiroilin valintaa, ja vannoin ettei koskaan enää pistetä alle mitään muuta kuin DID:n ketjut.

Vihdoin nyt sitten iltamyöhään on uus pyörä alla, ja se hyrrää vauhditettaessa iloisesti ketjun vetreydyttyä... tuskin malttaa odottaa ajokelejä testatakseen paljonko huippunopeutta tekee comebackin (jospa edes 5 km/t...). Samalla "helman alle" kurkkaamisella putsailIn ja suojasin niitä näitä esillä olleita osia, ja akku sai lisää latinkia vaikka se sinänsä ihan terveeltä vaikutti. Vielä pitäis joku päivä vaihtaa jarrunesteet, ja takajarrun vipu tuntui tahmaavan eli sekin kuntoon sitten... en tuntien pyörän ääressä kyykyssä touhuamisen jälkeen enää viitsiny katsoa miks jarru ei palauta tomerasti.

E8: Kausi aloitettu, pikakäynti lähi-Shellillä tankkaamassa Varjoon hyvää ja ravitsevaa V-Poweria, ja kompurasta vähän lisää ilmaa renkaisiin. Vähemmän mukavaa, että lyhyellä keikalla tien varressa oli omituinen musta VW-paku... ja "räps", candid camera iski. Noh, tuskin oli sakon vertaa ylinopeutta, vaikkei oikein ole vielä mitään tuntumaa ajoon, mutta tietysti tuo idutti. Ketju rullaa tuntuvan kevyesti nyt, kiinamiehen nappulakumes ei täristä ajaessa, mutta mitään ihmeempiä havaintoja ei 3km aikana ehtiny vielä tehdä kuin että Shadow toimii asiallisesti. Työt häiritsee ikävästi vapaa-ajan viettoa...
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 18.5.2018 20:50

Meinasin editoida vaan lisää turhaa tarinointia, mutta josko aloittaiskin uuden...

Pelkkä kunnon ketjuhoiva sai Shadown näemmä taas kulkemaan oikein mukavasti. Tänään tietysti oli aika tuulinen keli (mielestäni enempi sivu- kuin myötätuuli), mutta suuremmin yrittämättä wanhus otti motarilla 125 km/t mittariin... eli jtn. >5 km/t lie palautunu (itse asiassa yrittämättä jopa 130 tässä yks päivä - lie ollu myötätuulta). Noh, ketju oli kyl päässy yllättävän huonoon kuntoon, ehkäpä noiden talven kynnyksen loska-/suola-ajeluiden aiheuttamana.

Enduronappula on edelleen takakumina. Se on ehkä aavistuksen kovempi ja täristävämpi ajossa kuin vaik ennen alla ollu Exedra Max R, mikä tosin onkin suht fletku ja kuviointi vähäistä. Kuivalla kelillä nappula on pitäny sen minkä tarvii, kantatessa en ole havainnu mitään nappuloiden "kaatumisesta" aiheutuvaa oiretta, mutta ilmeisen kovan kiinalaisseoksen tositestihän oliskin vasta sadekelillä. Laitoin tossa yks ilta kuitenkin jo vaihtopyörän asennusvalmiiks: oli näet tullu hommattua alkuperäisellä G508-pinnalla oleva vanteensuojus 140/90-15 ylikoossa, eli nyt kun Shadown kulkua on palautunu se ehkä jaksaa hieman pidemmän kokonaisvälityksen (140/90:n kehämitta on siis jotain 2-3 cm 130/90:ä suurempi). Ajatus oli vähän tunnustella tuhdimman renkaan ajettavuutta nyt kun svingissä on neulalaakerit, sillä ainakin vanhoilla muovipuslilla edellinen kokeilu 140-kumilla aiheutti tosi ikävää kampeamista ja nuljuilua.

Oli ajatus käydä heinäkuussa Etelä-Saksassa koulukaverin luona vastavisiitillä, ja ehkä samalla viimein ajaa jo vuosia haaveena ollu "Itämeren rundi": siis Baltia-Puola-Itäinen Saksa mennessä, ja Tanska-Ruotsi takaisin tullessa - kumpaankin suuntaan vähä nähtävyyksiä kierrellen. Juuri tuo paksu, lähes ikikestoinen kovamuovituote-G508 lie turistikiemuroista riippuen jopa 5-6tkm pituiseen reissuun aivan ehdoton valinta, siis jos ei ajettavuus mene kehnoks. 130-kokoiset G508:t on kestäny mulla 16-18tkm, eli 140 ehtii tuskin edes karhentua mainittavammin Eurooppa-retkellä :)

E1: Nuorten motoristien kuolonkolareiden jyrkkä väheneminen jo usean vuoden ajan näyttäisi nyt jatkuvan autopuolella, ja juuri kauheita suistumisonnettomuuksia (monesti auto ollut täynnä nuoria) tapahtui tammi-huhtikuussa 2018 OTI:n raportin mukaan... vain yksi. Tämä siitäkin huolimatta, että oli kunnon talvi, ja aika ajoin tosi ikäviä ajokelejä.

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/nuorten ... ahentyneet

E2: Kesäflunssan kunniaksi Wikin Moottoriurheilu-luokkaan Bonneville-suolajärven sekä Linas-Montlhéryn esittelyt ja niitänäitä vanhempien wikijuttujen fiksailuja (nopeusennätysaihetta liipaten). Unohdin yöks tuuletusikkunan auki, ja nyt klyyvari vuotaa kuin risa ORAS-hana :(

Shadow on ollu ajettavuudeltaan ihan ok paksummalla takapallolla sen vähän mitä oon joutanu ajella sillä. Svingin neulalaakerit ei fleksaa toisin kuin orggis muovipuslat, ja kumin profiili on pyöreämpi kuin muinoin ensi kokeilun kanteille kulunut 140-rengas. Ainoastaan tienpinnan urissa on hiukan vetelyä, mutta se johtuu e/t-renkaiden suuresta leveyserosta. Esimerkiks mutkiin kantatessa Varjo menee ihan nätin pyöreesti. Navin nopeustietoa en vielä ehtiny katsoa (mittarivirhehän pienenee, sillä elektroninen mittari reagoi kokonaisvälityksen muutoksiin), mutta ainakin tuossa yks ilta Varjo vaikutti laukkaavan ihan mukavasti pitkälläkin välityksellä. Ällistyttää miten paljon ketjun huolellinen vetreyttäminen öljykylvyssä vaikutti pikkupyörän kulkuun.

E3: Tossa näytti FEMA:lta tulleen listaa eri maiden liikennelainsäädännön erikoisuuksista. Autoliitolla on tosin myös samankaltaiset matkailusivut (paljon laajemmat) ihan suomeksi.

http://www.fema-online.eu/website/index ... ng-abroad/

https://www.autoliitto.fi/matkustusopas

Ainiin, Imatran Ajotkin olis 6.-8.7.2018 taas. Täytyy katsoa Nixlandian matkan kohtalo, sillä käynti Imatralla supistais kaukomatkan aikaraon mulla vajaaseen kahteen viikkoon, eli tietäis sumeaa syöksyä naru kireenä Saksaan ja takas. Sinänsä olis kyl mukava kannattaa omalta mitättömältä osaltaan kotimaan wanhaa mp-tapahtumaa, ja ainakin vuos-pari sitten Imatran suunnalta Ajojen päätyttyä sunnuntaina stadiin palaillessa 125-Shadow oli 6-valtatietä matelevan ruuhkajonon takia nopeempi kulkine kuin esimerkiks yks jonoon jumittunut hieno Maserati-urheiluauto... eräs nopeimmista, koska se jaksaa kulkea juuri sen verran yli 100-rajoituksen, että konstaapelin silmät kapenevat vihaisiksi viiruiksi... mutta pysäytyskäsi ei vielä heilahda :) Tossa toi lippukauppa (via Ace Café Lahti):

https://www.ticketmaster.fi/artist/imat ... uja/966773

Lisätty "Merkkipaaluja mp-historiasta"-wikijuttuun 2003 Dodge Tomahawk V10-pyörän osioon britti Allen Millyardin samanlainen Viper V10-prätkä (kuuluu saavuttaneen 207 mph eli reilusti yli 300 km/t), sekä hänen Youtube-kanavansa missä esitellään Millyardin muita moottorimuutoksia: mm. V12 "Möhkö"-Kawa sekä Kawan 1970-luvun 2T-triplojen muunnokset 4- tai 5-sylinterisiks (ajovideoita, ääninäytteitä hänen monista muistakin moottoriprojekteista, jotka siis toimivat - joillain ajettu jopa 20.000 mls).

E4: Tällä ei ole niin mitään tekemistä prätkien eikä etenkään pikku-Varjon kanssa (noh, näis autoissakin on haaramoottorit), mutta Jäääääg on pistäny pienimpään XE-koppaansa nyt äkäsimmän mahdollisimman moottorinsa, 5.0-V8:n, ja tällä XE SV Project 8:llä se nappasi marraskuun koleilla keleillä Nürburgringillä juuri ennen sen sulkemista talven ajaksi uuden neliovisten kierrosennätyksen... mikä on 11s parempi kuin Alfan Giulia QV:n nimissä ollut edellinen (mikä oli ajosuorituksena aika villi). Jääääg uskoo, että kesäkeleillä enkka paranis vielä pari sekuntia. Tässä siisti suoritus, ja vertailun vuoks vielä kuolemaa halveksivan kuskin Alfalla repäsemä wanha enkka:

https://www.youtube.com/watch?v=iePeZxpvpTI (Jääääg)
http://www.automobilemag.com/news/2018- ... rst-drive/ (Jääääg-testi)
https://www.youtube.com/watch?v=5gEdJmIVqLY (Alfa)

E5: Pitipä nyt kuitenkin vielä ostaa vuoden VIP-jäsenyys, kun serveri ähkyy kaikesta mun tarpeettomasta jorinasta täällä ja tietopankissa ;) Passi oli yllättäen menny vanhaks (Saksan reissua ajatellen), mutta uus ehtinee ajoissa... sikäli kun työt ja fyffetilanne ei häiritse ikävästi kesäajan viettoa.

E6: Onkohan täs nyt jo harhautunu liian kauas varsinaisesta 125-kustomin aiheesta (no mitäs Varjosta olis kerrottavaa kun eihän siin koskaan ole mitään ihmeempää, tylsä mopo.... tylsä IS good!), mut ohessa Timo Bernhardin Porsche 919 Hybrid Evo:lla kesäkuun 2018 lopulla ajaman Nürburgringin kaikkien aikojen kierrosennätyksen 5:19,546 min aika sairas onboard-video (toi on nopeutettu...täytyy olla... eihän se voi... no kyl se aito on ;) ). Kyl Nürburgringikin muuttuu aika kartingradaks kun vauhtia on sinne ~370 km/t asti... :D

https://youtu.be/PQmSUHhP3ug

E7: Lisätty Yzän tietopankkijuttuun havaintoja (linkki+viite TM-analyysiin) Volkswagen-konsernin TFSI-moottoreiden 2008-2011 öljyrengasongelmista, joiden ajallinen ja oireellinen samankaltaisuus alkuajan Minarelli MC125-moottorin ongelmien kanssa herättää uteliaisuutta olisiko tekninen perussyy saman suuntainen kummassakin moottorissa."The plot thickens". Joka tapauksessahan korvausvastuu kuuluu selvästi valmistajalle, ei asiakkaalle. Audin tekoa olevien TFSI-moottoreiden osalta valmistaja on tietyin ehdoin nyt suostunut kantamaan jopa 70% korjauskustannuksista (linkki, saksaksi) mikä kuulostaisi ihan reilulta diililtä myös tyypillisten MC125-ongelmien iskettyä: saahan asiakas korjatun (toivottavasti nyt kestäväksi konstruoidun) eli suht uudenveroisen moottorin ajopeliinsä. Pari päivää sitten tuli hellekelin kunniaks heitettyä about 700km keikka Savoon Shadowlla, ja mennessä katselin Porvoon motarilla että Yzä siinä Sipoonlahden sillalla huilas pientareella - no, toivottavasti vaan gaso loppu tmv. eikä vakavaa.

http://www.autobild.de/artikel/audi-hoh ... 38703.html

Shadown kulku pakattuna, sivuvastaisessa tuulessa ja lepattavilla kevyillä ajokamoilla oli kyl pettymys, sillä hikisesti GPS:ään sen 110 km/t myötämäkeen ja kyyryssä. Ehkä se on 140-takapallolla (eli vähän pidempi kokonaisvälitys) vaan pirun herkkä kaikenlaisille summautuville vastuksille. Toisaalta se otti kylläkin 10 km/t lisää mittarivauhtia pari päivää aiemmin, ja olis ottanu enemmänkin ellen olis vähä himmannu rajoituksen takia (yks sakko tänä vuonna jo tilillä nääs, mistä tosin jätin vastalauseen). Noh, alkuviikosta ötökkäsplatterit pois putsaillessa täytyy tutkia mikä sitä vaivaa kun se ei jaksa kiekaista kunnolla. Alkavalla viikolla sitten lomantapaisen alkaessa toivottavasti enemmän reissuja Varjolla, jos hellekelit palaa...

E8: Nyyh. Sollentunassa (Tukholma) sijainnut hieno MC Collection-museo on sulkenut ovensa tänä kesänä näemmä lopullisesti. Ilmeisesti sen 140 mp:n kokoelma on tarjolla Mecum-huutokaupassa Las Vegasissa 22.-27.2.2019, tosin luetteloa ei ole vielä julkistettu. Harmi kun suunniteltu reissu Ruotsiin eri mp-museoita kiertämään ei onnistunut ajoissa, ja hienoin niistä on nyt sitten poissa. Löytyispä vaik Suomesta joku rahakas henkilö, joka pelastais noita harvinaisuuksia tänne, etteivät ne kaikki häivy Jenkkilään.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... KvM5RDTRA/

https://www.mecum.com/auctions/las-vega ... /featured/

E9 (vai pitäiskö olla "E10"): siis toi NESTE:en "ihana" Futura 95 E10...

https://yle.fi/uutiset/3-10385612

Varjoon en ole vuosiin pistänyt moista litkua kuin yhden ainoan kerran hätätapauksessa - kun muuta ei ollu saatavilla, eikä bensaa olis riittäny vaihtoehtoiselle asemalle. V-Poweria sen olla pitää, tietenkin, koska kyseessä on V2-kone :) NESTE:en 95 E10:ssähän on myös tuttu Hondan pikkuvinkkeleitä rikkonut nakutusongelma, koska sen AKI on vain 90,3-90,0 kun Varjossa (ja monessa muussakin modernissa 125-pannussa, vaikkapa KTM Duke/RC) valmistajan vaatimus on AKI 91 tai korkeampi. Koskakohan Kilpilahden ponunkeittäjät tajuavat, että heidän perusautoissakin ongelmia aiheuttavalla 95E10-keitoksellaan ei ole mitään asiaa korkeaviritteisen prätkämoottorin pa-säiliöön?

E10: Huima (ja pitkä) kertomus prätkäreissusta/seikkailusta BAM-radan viertä Siperiassa (2009), ja toki myös ylistyslaulu venäläismotoristien mahtavasta vieraanvaraisuudesta:

https://advrider.com/f/threads/the-bam- ... ne.533442/

... ja video tiesillasta (entinen rautatiesilta), joka vie 15 metrin korkeudella jääkylmän, rajuvirtaisen Vitim-joen yli - tämä erään puolalaisryhmän autolla ylittäessä kuvaamana. Prätkäreissaajat taluttivat 600 metriä sen yli, koska ajaessa ei olisi ollut varaa minkäänlaisiin horjahduksiin, mitkä olisivat tarkoittaneet putoamista jokeen, ja varmaa hukkumiskuolemaa. Tarkemmin AVD-jutun s. 28...

https://www.youtube.com/watch?v=bUp1wXiYkSc

Ja ei, en ajais BAM-reittiä pikku-Shadowlla, vaikka se onkin soralla yllättävän hyvä :)

E11: Taaskaan ei Shadow-juttua, mutta muuten vaan yllättävä ajopeli haaramoottorilla... eli Uudessa Seelannissa rakenneltu Toyota Cressida, jonka pellin alla jyllää Toyota Century-loistoauton V12-kone. Tällaisia "sleeper"-kummajaisia nyt vaan, koska työputken takia pikku-Varjo on seissy pääasiassa vaan tallissa, eikä siitä ole ihmeempää tarinointia silloinkaan kun se on ajossa. On tuo pikkukruiseri kyl aika lepokoti moottoripelien saralla: ei juuri koskaan edes pikkukränää kunhan sitä vaan jaksaa hoivata edes vähän (ajopelin Job #1), ja kaikkine puutteinekin - ehkä juuri niiden takia? - ylen huvittava ajossa.

http://www.speedhunters.com/2017/06/rol ... a-mark-ii/

E12: OTI:lta väliraportti tammi-elokuulta 2018 (ladattava pdf):

http://www.lvk.fi/fi/tilastot-ja-raport ... #page-1851

Raportista poimittua (sivu 3): "Kuluvana vuonna onnettomuudet ovat vähentyneet nuorinta ja vanhinta kuljettajaikäryhmää lukuun ottamatta. 21−24-vuotiaiden osalta onnettomuusmäärät ovat historiallisen vähäisiä, sillä kyseisen ikäryhmän kuljettajat ovat aiheuttaneet vain neljä kuolemaan johtanutta onnettomuutta kuluvana vuonna.

Nuorimman kuljettajaryhmän osalta tulosta voidaan pitää silti hyvänä, koska onnettomuusmäärät olivat vain tavanomaista tasoa, vaikka kesä oli erittäin lämmin. Yleensä lämmin keli heijastuu myös päihteiden käyttöön, mikä puolestaan näkyy onnettomuuksissa. Tälläiset nuorten onnettomuudet ovat tyypillisesti suistumisia, mutta viime kesänä suistumisia oli jopa keskimääräistä vähemmän (kuvio 3)."

Kun nuorta aina sätitään, niin oliskohan välillä kehujenkin aika? :)

E13: Tässä nyt vielä MC-Collectionin huutokaupattavien prätkien listaa:

https://www.mecum.com/auctions/las-vega ... stockholm/

E14: Uudesta Seelannista niin pöhkö road rage/action-pätkä, että se on jo huvittava (via Hemmings):

https://www.youtube.com/watch?v=dTX9NKymhIY

E15: Neuropsykologi Sari Kukkamaa liikenneturvallisuudesta YLE-uutisissa:

https://yle.fi/uutiset/3-10485101

Nojoo, en tiedä lukeeko kukaan Shadow-Wikijutun liikenneturvallisuusosuutta, mutta aika samanlaista taisin kirjoitella sinne jo joitain vuosia sitten. Vähän mua nolottaa tuo typerä kapulakielinen vanha kirjoitus, täytyis vähä siivoilla sitä.

E16: Helmut kävi sitten vetäsemässä katumaasturi-enkat Nürburgringillä Mercedes-AMG GLC 63 s:llä. Palatessaan crew avas kabiinin oven auttaakseen häntä turvavöiden kanssa, mutta vastaan lehahti voimakas Number two-lemu. "Mein Gott Helmut, taisit sitten mennä aika lailla äärirajoilla?"...

https://www.youtube.com/watch?v=_dzBY8KAbKA

No Germans were harmed in the making of this movie... for now *virn*. Mielenkiintoista ehkä vielä tuo kommenttipuolelta löytynyt toteamus, että AMG-kuljettajakoulutus suosii nykyään tuota videossa nähtyä väkivaltaisempaa (brutalo-germaanista?) tyyliä, missä elektroniikka hoitaa nykyään sen seuraamukset, eli pitää auton ojien välissä tilanteessa, kun ihminen olisi vähemmän tarkkatuntoisena jo altis virheille ellei peräti menettämässä ajohallinnan.

E16: Tässä vielä Vintagent-sivun video tukholmalaisesta MC Collectionista, mikä nyt siis valitettavasti on menossa huutokaupattavaksi, eli katoamassa maailmalle:

https://www.youtube.com/watch?v=kvvA1-2vRSg
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 22.1.2019 21:48

Joup, josko uuden kauden kunniaks aloittais uudet jorinat... :)

Pitipä tilata ja saada Varjoon tunnetun ikikestoinen Bridgestone-alkuperäisrengas, kun pitäis kesän aikana käydä vastavisiitillä Saksassa, ja mennen tullen kierrellä matkan varrelle sattuvia kiinnostavia kohteita Baltia-Puola-Itäsaksa (mennessä) ja ainakin Tanska-Ruåtti (palaillessa). Württembergistä olis tosin myös aika lyhyt matka kiertää pikku lenkki Ranskan puolelle (vaikkapa Mulhousen suuri Cité de l`Automobile, eli entinen Schlumpf-veljesten Bugatti-kokoelma), jos/kun niille seuduille suoriutuu. Suorahko reitti on jo jotain 4.300km, kaikkine kiertelyine kai yli 5.000, joten ainakin tuon G508:n kesto riittää (>10K). Tai ehkä pistän Suomessa aika kelvottoman Pirellin alle, jonka olin äkkiväärän ajokäytöksen takia oikeastaan jo hylänny tallin perukoiden roinakasaan, niin tulee sekin kihnutettua pois.

Bugattista vielä vähän lisää. Jay Leno oli tuoreeltaan esitelly ja koeajanu harvinaisen Bugatti EB110:n, mikä on siis 1990-luvun alun liikemies Artiolin väli-Bugattin (alkuperäisen ja Volkkari-Bugatin väliaskel), ja josta mulla oli ollu aika hatara ja epäluuloinen käsitys. Noh, tosiasiassa EB110:n synty on sankaritarina, ja auto oli taitavien ihmisten upeassa työyhteisössä suurella intohimolla rakentama tuote, huikean hieno luomus, mikä oli valovuosia edellä saman ajan vaikkapa Lamborghineja (Lambo, Ferguson ja Bugatti siis sijaitsivat kaikki Modenan "osaamiskeskuksen" alueella). Jutulla ei tietenkään (taaskaan) ole niin mitään tekemistä pikku-Varjon kanssa - mitäs kertomista siitä oliskaan - mutta ehkä sankareita ja vähän roistojakin (kateelliset naapurit) tihkuva suurenmoisen epäonnistumisen tarina kiinnostaa?

JLG Bugatti EB110: https://www.youtube.com/watch?v=mxS2ZYzrUdI

Davide Cironi: "Särkyneen sydämen superauto", mainioita taustahenkilöiden haastatteluja (italiaksi, textitys enkuks): https://www.youtube.com/watch?v=4BKnyIKRBnc

Cironilla on muitakin haastatteluvideoita, vaikkapa Horacio Pagani (Zonda-superauto) tai Loris Bicocchi, joka aloitti Lambolla tsupparina ja kehittyi alustaspesialistiksi Artioli-Bugatin jälkeen mm. Koenigseggille ja vihdoin Volkkari-Bugatille (Veyron). Tosi mielenkiintoisia ovat myös hauskan insinöörisetä Nicola Materazzin haastattelut (Lancia Stratosin, Fergusonien 288 GTO, GTO Evoluzione ja F40 isä). Hauska on myös hänen sanontansa "yksinkertaisesta ratkaisusta monimutkaiseen, tarpeettoman kautta kiertäen" (EB110:n neljän turboahtimen V12-moottorista). Että tällaisia hauskoja löytöjä talvikauden ratoks tällä kertaa...

E1: Nikolaj Coster-Waldau ("Jaime Lannister") Mika Häkkisen oman McLaren P1:n kyydissä Monacon GP-radalla, ei ihan rajoitusten mukaan. Oudon vähän katsottu. https://www.youtube.com/watch?v=xDrwqlT8HiQ

E2: Taas sunnuntai, eikä Shadowsta mitään mainitsemisen arvoista. Noni, tässä siis sedät kiusaa Lancian legendaarisia ralliautoja, ja Chris Harris on mukana painolastina. Eargasm ;) https://www.youtube.com/watch?v=mXgWWNJVdYA

E3: Neliovinen Ferrari? Melkein, mutta itse commendatore Enzo Ferrarin mahtisanalla... ei sittenkään. Pininfarinan muotoilema Ferrari Pinin oli kuitenkin esillä näyttelyissä, herätti kohua ja kiinnostusta, ja kyseinen muotoilututkielma on sittemmin saanut tekniikan korinsa alle, eli on ajokelpoinen. Tässä Davide Cironin esittely- ja haastatteluvideo: https://www.youtube.com/watch?v=KT9jGALuXiI Nythän on huhuttu, että Fergusonikin meinaa vihdoin ja viimein hypätä mukaan megamaasturikilpaan, kun Lambolla on jo Urus (noh, Audi SQ7 italialaisissa hepeneissä), ja Rolls-Roycella tyylitön brutaaligermaaninen "en oikein tiedä mikä olen"-ökymastodonttimöhkäle Cullinan. Nih! (<- ei varaa mihinkään mainituista). Noh (Edith), maailman kasinotalous-ziljardöörit todistavat mauttomuutensa tilaamalla Cullinania kuin viimeistä päivää: https://www.bloomberg.com/news/articles ... f-ceo-says ... myös Bugatti Chironin uusin "La Voiture Noire"-versio ("musta auto"), kappalehinta vaatimattomasti 16,7 miljoonaa €, on myyty loppuun jo ennen ensiesittelyään: https://www.youtube.com/watch?v=DHvewgsDHsk . Jos kyse olikin vain pakoputkikateudesta pääsisi halvemmallakin, sillä Benellin 750 Sei:ssähän oli myös 6 pakoputkea :) ... niin ja olihan myös BSA/Triumph-triploissa hauskat "ray gun"-vaimentimet, joissa oli 3 loppupilliä per puoli: https://www.youtube.com/watch?v=Cgfibnw4YR0

Shadowlla ehkä huomenna kauden avaus, jos Föhn-tuuli ja lämpö sulattelee pikkutiet. Varmaankin tosin käyn vain lähihuoltoasemalla hakemassa tuoretta, hyvää ja ravitsevaa V-Poweria sen tankkiin, vähän lisää ilmaa gummeihin, ehkä jopa kevätpesu jos kadut ehtivät kuivua. Eiköhän se talvi kohta taas palaa :(

E4: Noh, kausi korkattu ja huoltoasemalla (sekä Mätänetissä) käyty. Gasoa en ottanu vielä, koska silmämääräisesti tuskin ees 2 litraa oli menny... ja siitäkin suurin osa varmaan haihtumisen takia, sillä Varjohan ei ryyppää... tylsä askeettinen samurai-mopo, m.o.t. :D Kadut yhä märät, joten ihan turha ajaa pesupaikalle kun takas tullessa pyörä on samannäköinen kuin lähtiessä.

E5: Pitipä taas riehata Tietopankin puolella, ja kirjoittaa juttu italialaisesta Omobono Tennistä, joka voitti ensimmäisenä ei-brittinä Mansaaren TT:ssa (1937, 250ksm Lightweight). Black Devil-liikanimen saanut vähävarainen Tenni oli eräs aikakautensa huippulahjakkuuksista, prätkien lisäksi myös auton ratti pysyi hänellä Tazio Nuvolarin kaltaisesti hyvin hyppysissä. Pitipä vaan koostaa juttu tänne Motottiin kun Wikipedia FI:ssa ei vielä ollut esittelyä. Sveitsin Bernissä sijainneesta Bremgarten-radasta on jo Wiki FI-juttu, mutta jos olisin ahkera (fat chance!) pitäis kirjoittaa siitäkin... ehkä.

E6: Superbike-tyyliä Costa Ricasta. Kilpailijaan hiiltyny kuski törmäilee hänen kanssaan, hyppää tämän kyytiin, ja pyörän pysähtyessä matsi jatkuu nyrkkiotteluna :D

https://video.gazzetta.it/incredibile-c ... e919454f4d

E7: Tarpeetonta ja mp-aiheeseen vähemmän liittyvää aineistoa lisää: tässä video 10:16 minuuttia hepusta, joka otti luvatta (ja ilman lentokokemusta muuten kuin peleistä) käyttöönsä työnantajansa Alaska Airlinesin kaksimoottorisen DHC Dash 8 Q400-syöttöliikennekoneen, ja veti sillä taitolentoa Seattlen alueella. Mukana radioliikenne lennonjohdon ja pilootin välillä, jolla oli itsemurhatarkoitus, ja joka sen sitten tekikin. Ei tietenkään suositeltava temppu, kuten ei itsemurhakaan.

https://www.youtube.com/watch?v=LeYVtVg6aGs

Muuten ei ihmeempää blogattavaa: Shadowlla tullut ajeltua, ja Bimppeen uusittu akku, mutta vähän "väkisin harrastamisen" makua aamuisin/iltaisin vielä aika kirpeän kylmyyden takia. Kesän Saksan reissua varten katsellu reittiä Baltia-Puola-Tsekki-Saksa kautta alas, ja palatessa läntistä Saksaa ylös Tanska-Ruåttiin. Yhtä jos toista kohdetta ympätty mukaan, mutta saas nyt nähdä - olis paljo halvempaa ottaa flygari. Täs ollu laiska tietopankkisunnuntai: kirjoitin/käänsin juttua Ernst Henne:stä (mm. BMW-nopeusennätykset 1930-luvulla), joka oli aika huima kaveri. Jäi 5-vuotiaana täysorvoks, mutta kasvatti pikku prätkäpajansa erääks Saksan suurimmista Mersu-liikkeistä... kaiken prätkillä ja autoilla kilpailemisen ohessa. Perään tuli vielä kirjoitettua Élie-Victor Buchet`ista, joka lienee laajalti tuntematon mutta nerokas mies, 1900-vuosikymmenen alun jättimäisten moottoreiden aikakauden merkkihenkilö, joka linkittyy Santos-Dumont`in ja Alessandro Anzanin kautta myös ilmailuhistorian alkuajan suurmiehiin. Näistäkään merkkimiehistä ei vielä ollu juttua Wikipedia FI:ssä, mutta Motot-tietopankissapa on (heh), kun setä harmistui välillä taas iso-Wikipedian keskeneräisiä töitä pois pyyhkiviin sääntönipottajiin :)

Rupesin myös rakentelemaan juttua Piero Taruffista, joka oli oikea "Renaissance man", eli paitsi taitava mp-, urheiluauto- ja formulakuski, myös diplomi-inssi ja suunnittelija... ja osin omilla ajopeleillään 39 (auto) + 52 (mp) nopeusennätyksen mies. Vanhemmilla vuosilla hän ryhtyi vielä kirjailijaksi ja lehtimieheksi, mm. eräs kilpa-auton ajotekniikan ensimmäisistä tieteellisistä perusteoksista (nykyautot eivät toki enää ole sillei luistelevia ja jopa häijyjä kuin wanhan ajan automobiilit, vaan elektroniset apurit fiksailevat kuskin virheitä... jos fiksailevat: yritäpä tarjota elektroniikan sallimaa väkivaltaista nykytyyliä jolleki vaik Porschen wanhalle takamoottori-"vasaralle" ni se haukkaa kuskilta pään irti tuossa tuokiossa). Taruffista löyty valtavasti italiankielistä aineistoa, jota pitäis kahlata läpi... ja mun italiankielen taidot, noh, niitä ei juurikaan ole :) En tiä kiinnostaako noi wikijutut ketään, mut taluttakaa mut pois kun alatte saada tarpeeksenne sedän jorinoista :D

E8: Shadowlla tuli kerättyä vähän enemmän kilometrejä kauniiden kevätpäivien aikana, nyt takatalven aikana varmaan jotain pieniä huoltohommia jos sen Saksan keikan pääsis heittään sillä. Taruffi-juttu on ajojen takia saanu vähä levätä: jotain italiankielisiä laajempia kirjoituksia hänestä on tosin auki, joita vois viimein alkaa tavata. Äänikarkkina (vinkkelikone taas, tottakai, mutta V-12) tässä Harry`s Garagen Lamborghini Miura S:n esittelyajo ja tarinaa... Miura oli 1966 eka keskimoottori-superauto, ja se loi Lamborghinille nykyisen maineen. Cironilla on siitä kans mielenkiintoista juttua. Mitäs tuota sen kummemmin selostelemaan:

https://www.youtube.com/watch?v=XGNHVYU0Xok

Ainiin, siis kuka Harry? Noh, EVO-lehden perustaja ja pitkäaikainen päätoimittaja, petrolhead, mp- ja autokeräilijä, jolla on aika mukava oma autotalli: https://www.carscoops.com/2016/09/harry ... nside-his/

E9: Yllättävän paljon tullu kerättyä kilometrejä Shadowlla: jopa pari pidempää tarveajo-lenkkiä, kun ei kevätauringon paistellessa ole tarvinnu käyttää juoppoja autoja. Lähinnä tuossa vaan harmittaa, että harvinainen ylikoko-G508 takana sulaa kevätasfaltilla silmin nähden, varmaankin >1mm/1.000km: tarkoitus oli vaihtaa se vasta kesän mahdollista reissua varten, mutta näemmä pinta ei riitä niin pitkäänkuin ajattelin. Svingin orggislaakereilla aiemman 140-gummin testin nuljuilu pysyy nyt kurissa, ne neulalaakerit olivat oikea ratkaisu, mutta tämänhetkisten syvien nastaurien vuoks eriparinen takanakki kampeaa, eli suoralla tiellä ajaessa Varjo vaeltelee kaistalla normaalia ajolinjaa enemmän. Muutenhan wanhus (62K rikki) kyllä toimii ihan ok: pakkaukset päälläkin ajoittain sen 120-125 mittariin aika shaisse-ketjulla ja pidemmällä välityksellä (heh, "pienet on ilot"...). Vinkkeliääniä taas, mutta kuiskaavan pikku-Varjon sijaan kunnon iäniä... Shmee150 (get a real name, mään *virn* ) koeajaa La Ferraria avoimilla putkilla :eek: https://www.youtube.com/watch?v=6whLKwynZNk

E10: Tossa vielä juttu (ja video; esimerkki autosta, mutta pätee tietysti prätkäänkin) miks moottoria ei pitäis rasittaa kiihdyttämällä liian isolla vaihteella ("lugging the engine"), vaan vaihtaa ajotilanteeseen sopiva pienempi vaihde: https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... or-engine/. Tässä näemmä Varjon etupytyn puola pimeni (pääsin takapytyllä hiipimään kotitallille)... syy lienee kierroslukumittarin ryöstäjäliittimen irtoaminen, mutta onpahan v-mainen paikka tankin alla runkoputkien katveessa. Inspiraatiota odotellessa tässä hauska haastatteluvideo 8.6.2019 lähes 100-vuotiaana menehtyneestä Norman Dewisistä, joka oli Jaguarin alustainsinööri sen kilpailutoiminnan ja E-Typen synnytyksen aikaan... loistava tarinankertoja ja inspiraatio: https://www.youtube.com/watch?v=p_dzGvWZm38 (julkaistu 11.6.2019). Ainiin, joo supersiisti väsymismurtuma 8 vuotta vanhassa liittimessä, jonka kieli ei vaan ensin ollu havaittavissa vastakappaleensa sisästä (hanki rillit, dumkopf!). No nyt kierroslukumittari ei hetkeen näytä mithän, mutta kone hyrisee taas iloisesti.

E11: Tulipa tässä mieleen, että mulla on 1999-vuosmallin ongelma-punaisen R101CU:n kumppaniksi tarkoitettu tankkitarra 87113-KGB-610ZC erään tuttavan hoteissa (mahdollista jäljennöstä varten, mikä ei sitten ollutkaan järkevä: moniväri-metalliväri-seripainona lisäkappaleiden teettäminen tulisi järjettömän hintaiseksi) YHTENÄ kappaleena. Jos siis joku on aikonu restauroida oman Varjonsa candypunaiseksi, ja löytää edes yhden oikeanvärisen tankkitarran, saa multa sille parin vaik 20€:llä (oikea hinta lie hieman kalliimpi) kunhan ilmoittaa tarpeestaan vaik YV:llä. Luultavasti nuo tankkitarrat ovat kyl joka puolella jo harvinaisempia ku kuukivet... silkkaa "unobtainiumia".

E12: Noniin... VIP:piä ei tullu uusittua, kun linkki ei ollu näemmä Mäc-yhteensopiva. Shadowlla tullu kerättyä vähä enemmän kilometrejä ku edellisvuosina, muun muassa Tampere-keikka missä hävisin vain pari minsaa navigaattorin lähtiessä antamasta saapumisaika-arviosta (=autolle). Not bad at all. Piti vaihtaa nesteet ja tehdä huolto itse, mut teetin sen sitte laiskuuttani korjaamolla... 64K, eikä ollu ees venttiilivälyksissä säätötarvetta, vaikka Tampereelle mennessä oli pakko ajaa suht "all in". Valuin Motot-tietopankkeilusta kesällä enempi Wikipedian puolelle, mut jotain keskeneräisiä töitä pitäis syyssateilla taas parannella täällä. Kun jossain vaiheessa linkitin juttua wanhasta Bugatti EB110:sta... niin eikös nyt VW-Bugatti luonu EB110 SS-versiota kunnioittavan uuden "Centodieci"-mallin (110 italiaks siis), jossa vaatimattomasti 1.600hv... sata enemmän ku Chironissa. Davide Cironin uunituore (16.8.2019) esittelyvideo siitä: https://www.youtube.com/watch?v=uR8v3YDPC4s

E13: Pikku tauko kirjoitteluissa, kun hetken aikaa oli sekaannus salasanan kanssa (selaimella on selvästi jopa huonompi muisti kuin sedällä *virn*). Kohtuu-kilometrit tullu Varjolla tänä kesänä, ja jopa "big dog"-Bimotaa on tullu ulkoilutettua kun oon miettiny raskisko siitä luopua. Vitutti hiljattain, kun erään kreisin piece-of-caca Kraisler-SUV:n kuskin oli pakko ängetä kuolemaa ja liikennesääntöjä halveksien ohi Kehä I:llä... mut en sitte viittiny Turun motarille tultua rykäistä karstoja Bimpen koneesta. Antaa ääliöiden mennä... vai onko kalkkeutuminen alkanu?

E14: Hondan mp-kokonaistuotanto nyt (23.12.2019) noussu yli 400 miljoonan kappaleen:

https://ridermagazine.com/2019/12/23/ho ... roduction/
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 16.1.2020 14:21

Uus vuos, uudet höpinät. Ajokausi 2020 jo aloitettu, kun on ollu kohtuu mukavat ajokelit, mutta eipä tässä muuta joristavaa tällä hetkellä kuin toivottaa hyvää ja turvallista vuotta.

E: Setä oli riehunu enemmän varsinaisen Wikipedian puolella, mutta hermostuin vähäsen siellä liikkuviin tyyppeihin (kirjoituksissa samaa sössötystä ja tarpeettomia detaljeja ku täällä mototin tietopankissakin, eli aiheesta tullu noottia ;) ), joten tulinpa taas tänne tietopankkiin häiriköimään. Pitäis kyl ensin siivoilla noita vanhoja suttuisia juttuja... noh, ehkä kukaan ei käy lukemassa niitä, toivottavasti. Varjo on ollu pikkuajossa kun ethelässä on ollu eurotalvi. Piti jopa hakea uus annos hyvää ja ravitsevaa Shellin V-Poweria. Mun puolesta näin sais jatkua, mut eiköhän kylmät ja lumiset viikot kohta ala.

E2: Norton (2008-2020) on haettu selvitystilaan 30.1.2020 eli perinnemerkki taas kerran vaikeuksissa:

https://www.cyclenews.com/2020/02/artic ... istration/
https://www.youtube.com/watch?v=0ryb8qoIdWM (skandaalinkäryä)

E3: Taas jotain täysin tarpeetonta kunnollisen ajokauden alkua odotellessa. Bimppe on ollu myynnissä ajatuksella, että vaihtaisin pappamaisempaan vehkeeseen. Viimeks syyskuussa sitä jalotellessa surutti taas, että se on oikeasti kiva vasta törkeän laittomilla nopeuksilla, mulle vähän liian ahdas, ja tietysti vain soolopyörä. Pikku-Shadown oon pitäny liikenteessä kun siunautu tällainen eurotalvi, ja jotain pientä ajoa on viitsiny vaikka näillä koleilla keleillä onkin ollu vähän väkisin harrastamisen makua. En viitsiny heittää enduronappulaa takavanteelle, kun sopivaa nappula-eturengasta sen pariks ei ole löytyny, eikä erityisemmin huvittais tapella eteen asennettua Heidenau-koppuraa irti - se oli/on pirullinen asentaa, eikä tunnu kuluvan ollenkaan. Nojoo, blogimaisen höpinän jatkeeks löyty vuoden 1966 lähes 3-tuntinen "Grand Prix"-elokuva (jos ketä kiinnostaa), jonka yhdessä pääroolissa on James Gardner. Ehkä vähemmän tunnettua on, että Garner oli oikea "petrolhead", ajoi myöhemmin tosissaan kilpaa, piti jopa omaa kilpatiimiänsä, ja ajautui kilpailutoimintaan osittain tuon elokuvan myötä. Wikipedia (EN) tietää, että Garner oli elokuvatähdistä ainoa, joka oikeasti osasi ajaa (koutsina 1966 toiminut Bob Bondurant sanoi häntä lahjakkaaksi... minkä hän sittemmin todistikin), kun muut tähdet olivat osittain ihan kädettömiä autojen kanssa. Tossa siis linkki kyseiseen elokuvaan (ei tekstitystä tietenkään), jos ketä kiinnostaa:

https://www.youtube.com/watch?v=QFKUtDQsk_4
Esamies
Liittynyt:
18.3.2020 13:08
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Esamies » 18.3.2020 13:42

Tuli kaivettua vanha vuoden 2006 Honda 125c Shadow naftaliinista ja ajattelin nostalgiapärinöissäni laittaa vehkeen pitkästä aikaa kesäkuntoon. Viimeisen kymmenen vuoden aikana pyörän mittariin on tullut alle 5000 kilometriä ja huoltoja on valitettavasti tehty vastaavasti aika vähän. Öljyt ja suodattimen olen kyllä vaihtanut harrastusmielessä joka syksy, mutta siinäpä ne huollot ovat pitkälti olleetkin.

Toisioketju rattaineen ja takanakki on uusittu 7000 km sitten ja ne vaikuttaa olevan vielä hyvässä terässä. Edessä on edelleen alkuperäinen rengas, paistoleima vuodelta 2005 ja mittarissa 30 000 km joten sekin alkaa olla vaihdon tarpeessa. Tilasin uuden eturenkaan Saksasta (Bridgestone 100/90-17 55S L 309 TT) ja samalla ajattelin uusia sisärenkaan. Mahtaakohan tämä kyseinen sisäkumi olla sopiva? https://www.motonet.fi/fi/tuote/9834748 ... -17-TR4-MC

Akku on alkuperäinen mutta näytti pitäneen varauksen hyvin ja pyörä lähti kerrasta käyntiin. Kävin ostamassa pönikän laatuöljyä, uudet suodattimet sekä öljylle että ilmalle, parin NGK:n iridium-tulppia ja Philipsin X-tremeVision polttimon etulyhtyyn.

Huomasin myös että toisen takavilkun lasi on hapertunut ja pysyy kiinni pitkälti pyhällä hengellä. Haaveilin vaihtavani vilkut hieman maltillisempiin, ja ajattelin tiedustella onko jollakulla kokemusta vilkunvaihdosta / suosituksia vaihtoehtoisiksi vilkuiksi?
Löysin netistä tällaiset. Meneekö nuo paikalleen ilman suurempaa taistelua?
https://www.xlmoto.fi/minivilkut-hyper- ... halogen#?p
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 18.3.2020 20:47

Hyvähyvä, joo piikki-Shadow on ikuinen :) Arvostukseni sitä kohtaan on vuosien varrella vaan kasvanut, kun muissa kulkupeleissä lahoaa milloin mitäkin... mutta huvittavassa liivintasku-kustomissa ei koskaan ole ollu mitään mainittavampaa vikaa vaikka se on yli 64K veteraani.

Bridgestonen L309-paketeissa on joskus tullu mukana uus sisärengas ja vannenauhakin... eli pitäiskö tsekata tulisko nuo Saksasta renkaan mukana? Toi 3.25-17 on kyllä oikea koko.

Nesteistä vaihtaisin vielä jarrunesteet (jos näyttävät ikääntyneiltä), ja jäähdytysnesteet oon ainakin omassani vaihtanu sen parin vuoden välein. Jos et tiennyt: vesipumpun alta akselin kohdilta löytyy tarkastusreikä, eli jos se on kostea on stefat alkanu päästää jäähdytysnestettä ohi, ja vesipumppu tarvii remontin. Entä oletko vaihtanu keulaöljyt, tai onko oireita että keula on väsähtäny/painunu (shimmy)?

Minivilkut tais vaatia lisävastuksen, muistelisin. Itellä edelleen alkuperäiset "telkkarit" vilkkuina.

E: Ai niin, kun tuli linkitettyä noita katumaasturi-norsujen Nürburgring-ajovideoita: tässä nyt sitten tuorein ennätysajo Audin uudella RS Q8-möhköllä, mikä alitti entisen ~4 sekunnilla:

https://www.youtube.com/watch?v=ANbhV6j05ys (whoaa Gunther, siis sä rupeet näpläämään alustan asetuksia Fuchsröhressä, kun mittarissa on 234 km/t ?!? (ks. 1:32-1:38 min))
Esamies
Liittynyt:
18.3.2020 13:08
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Esamies » 21.4.2020 18:15

mustavi kirjoitti:Bridgestonen L309-paketeissa on joskus tullu mukana uus sisärengas ja vannenauhakin... eli pitäiskö tsekata tulisko nuo Saksasta renkaan mukana? Toi 3.25-17 on kyllä oikea koko.

Ei ollut sisärengasta mukana tällä kertaa. Ostin tuon motonetin kumin ja kävin vaihdattamassa sen alle Lappeenrannan MP-paikassa. Oli yllättävän halpaa hupia kun alta alle asennus hifistelyineen maksoi 35€. Olin varautunut paljon kalliimpaan reissuun.

Kävin heittämässä vaihdon jälkeen 60 kilsan reissun uudella kumilla kun aurinkokin paistoi ekan kerran kunnolla tälle keväälle. Yhtä kivaa tuo tuntui olevan kuin 16-vuotiaanakin.

mustavi kirjoitti:Nesteistä vaihtaisin vielä jarrunesteet (jos näyttävät ikääntyneiltä), ja jäähdytysnesteet oon ainakin omassani vaihtanu sen parin vuoden välein. -- Entä oletko vaihtanu keulaöljyt, tai onko oireita että keula on väsähtäny/painunu (shimmy)?


Hyviä pointteja. Pitää perehtyä nesteisiin loppuviikosta tarkemmin kun parin kuukauden lomautukset iskee päälle. Onpahan kerrankin aikaa ropata mopota ilman että työkuviot häiritsee harrastuksia. Ruuvailin viikonloppuna uudet tulpat paikalleen ja vaihdoin öljyt ynnä parit suodattimet. Ketjunkin rasvasin ja kiristelin sopivaan mittaan.

Pitää vielä miettiä vähän tota vilkku asiaa. Tokihan sitä voisi tilata ihan orkkis vilkun hapertuneen tilalle kun nuo ei mahdottomia maksa. Huomasin myös että pakoputken lämpösuoja on alkanut kukkimaan muutamasta nurkasta. Pitää kokeilla jos lähtis vielä autosolilla puhtaaksi.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 21.4.2020 21:39

Olen joskus ostanu Varjoon purkuosia Saksasta, bike-teile.de:stä, kuten vaikkapa sylinterikansien koristekoppien kromiversiot. Luulis että sieltä vois löytyä vilkkujakin? Mun pitäis ostaa uus kuskin satula, koska vanhan pinta pahus repes (oliko avainnippu takataskussa, missä jokin terävä kulma rikkoi sen), eli voisin samalla katsoa noitakin. Ainakin aikaisemmissa kaupoissa saksalaisfirmojen kanssa tavarat on ollu vähintään sitä kuntoa mitä lupailtiin, ja hinta ok. Tietysti 125-Shadown uusi suosio Saksassa on voinu tyhjentää osavarastot.

E: Tässä esimerkiks 2 kpl orggisvilkkuja, ilman kiinnikekumia, käytön jälkiä: 22,22€/kpl tai 39,39€/pari + kulut... kuvista ymmärtäisin, että nämä ovat taakse. Eteen näytti olevan toinen tarvituista, ja olikos parikin NOS-osina eli tyyriimpinä.

https://www.bike-teile.de/index.php?sei ... id=1602865

E2: Tossa ajokauden alun mietelauseita ajotavoista Motorcyclenews-testikuski Michael Neevesiltä (englanninkielinen):

https://www.youtube.com/watch?v=TTyRXUHOcWc

E3: Lisäilty Wikiin joitain mp-valmistajien esittelyjä - osin kummajaisia, joita ei ole Suomen rekisterissä, mutta SYM:in myötä kohta lähes kaikista rekisterissä (31.12.2019) esiintyville valmistajille on nyt omat artikkelinsa - ja poistettu muutama kilpalkuljettajien punalinkki viitteeksi FI-Wikipediaan, sikäli kun siellä oli jo olemassa "tynkää" laajempi henkilöesittely. Toivottavasti ok, eli turha tehdä tuplatyötä. "Yep, I`m a slacker" :)

E4: Prätkistä ei mainittavampaa: Shadow hyrisee, ja Bimotan akku ladattu josko olis aika aloittaa sen ajokausi. Leno/Elon-parivaljakko koeajaa radikaalin luodinkestävän Tesla Cybertruckin: https://www.youtube.com/watch?v=25ZuKkbHdqM
Jarppani
Pyörä:
Honda VT600C
Paikkakunta:
Ylöjärvi
Liittynyt:
31.5.2020 14:56
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Jarppani » 31.5.2020 15:20

Moi kaikille harrastajille ja ammattilaisille.

Olen itse uudehko Shadown omistaja ja käyttäjä, eli nöösi. :D Pyörä on tarkemmin Vt 600 C Shadow, vuosimallia 93-94. Olen omistanut nyt kolmatta vuotta ja ajoa on suhteellisen vähän vielä.
Nyt on kuitenkin tullut aika uusia molemmat gummit pyörään. Heräsi kysymys, että tarvitaanko myös sisäkumit vai onko tubeless oikea rengas? Pyörässä on originaalit pinnavanteet edessä ja takana. Voinko mitenkään ulkoisesti päätellä onko sisäkumia vai ei?
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 31.5.2020 22:43

Moi, ja tervetuloa Shadow-porukkaan vähän isommallakin kaliiberilla :)

Pinnavanteilla olevista vain muutamissa (BMW ja Cagiva esmes) vanne on tiivis, kuin näissä perinteisissä pinnat kulkevat vanteen läpi. On kai olemassa jotain tiivistysratkaisuja, mutta ei sen tarkempaa tietoa miten tyyristä tai kestävää tuollainen olisi. Sisärenkaita täytyy siis käyttää VT600:ssakin.

Ikäsuositus niin palttoon kuin sisäkumin osalta on 10 vuotta, mutta ainakin itselläni Shadow 125:ssa ja museopeleissä on ollut iäkkäämpiäkin käytössä. Kannattanee vaihdattaa renkaat liikkeessä raskaamman pyörän osalta: muutaman kympin työveloitus on aika pieni todelliseen vaivaan nähden. Nuuka miäs kyl vaihtaa itse, ja tekee irtopyöriin samalla tarvittavia huoltotöitä tai ainakin huolelliset putsaukset (mm. pinnavanteissa tyypillinen sisäinen ruostuminen), mutta vain jos on kokemusta ja asialliset työkalut.
Jarppani
Pyörä:
Honda VT600C
Paikkakunta:
Ylöjärvi
Liittynyt:
31.5.2020 14:56
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Jarppani » 31.5.2020 23:47

Kiitos infosta.
Tarkoitus on itse hankkia kumit, mutta asennus on ammattilaisen työtä. Osaatko neuvoa millaisia speksejä sisäkumin suhteen tulisi ottaa huomioon? Tietysti vanteen tuumakoko on oleellinen, mutta miten esim. sisäkumin vahvuus? Pyörän kuivapaino on aika lailla 200kg.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 1.6.2020 1:36

No renkaiden rungothan sen painon kantaa, eli valitset oikean koon, kantavuusindeksin ja nopeusluokan. Renkaissa on kyl tuntuvia ajettavuuseroja. Sisärenkaissa tunnetut laatumerkit ovat varma valinta (Metzeler, Misukka jne.), mutta kai muutkin tunnetut merkit myös Kauko-Idästä (Duro jne.) ovat ok. Paksunahkaisempia krossi- tai heavy duty-sisäkumeja ei taida saada kustomiin sopivaa kokoa, mutta ei niitä kyl mun mielestä tarvitakaan.

Merkeissä näyttää olevan pieniä eroja. Ite suosin aiemmin japanilaisia Dunlop-sisärenkaita, mitkä oli 125-Varjon alkuperäismerkki, mutta niiden valmistus on nyt loppunut: ei juurikaan ollut tihkuvuotoa, ja ne on molemmat yhä pintapuolisesti ok, ikänsä takia vaan siirretty varalle. Nyt e+t on Bridgestonet käytössä, mitkä sinänsä on laadukkaita, mutta kumpikin tihkuu kympän-pari noin parin viikon tarkistusvälillä. Näyttää olevan ominaisuus, ei vika. Ei se nyt suuri riesa ole, mutta kun oli ehtiny tottua parempaan.