Joup, josko uuden kauden kunniaks aloittais uudet jorinat...
Pitipä tilata ja saada Varjoon tunnetun ikikestoinen Bridgestone-alkuperäisrengas, kun pitäis kesän aikana käydä vastavisiitillä Saksassa, ja mennen tullen kierrellä matkan varrelle sattuvia kiinnostavia kohteita Baltia-Puola-Itäsaksa (mennessä) ja ainakin Tanska-Ruåtti (palaillessa). Württembergistä olis tosin myös aika lyhyt matka kiertää pikku lenkki Ranskan puolelle (vaikkapa Mulhousen suuri Cité de l`Automobile, eli entinen Schlumpf-veljesten Bugatti-kokoelma), jos/kun niille seuduille suoriutuu. Suorahko reitti on jo jotain 4.300km, kaikkine kiertelyine kai yli 5.000, joten ainakin tuon G508:n kesto riittää (>10K). Tai ehkä pistän Suomessa aika kelvottoman Pirellin alle, jonka olin äkkiväärän ajokäytöksen takia oikeastaan jo hylänny tallin perukoiden roinakasaan, niin tulee sekin kihnutettua pois.
Bugattista vielä vähän lisää. Jay Leno oli tuoreeltaan esitelly ja koeajanu harvinaisen Bugatti EB110:n, mikä on siis 1990-luvun alun liikemies Artiolin väli-Bugattin (alkuperäisen ja Volkkari-Bugatin väliaskel), ja josta mulla oli ollu aika hatara ja epäluuloinen käsitys. Noh, tosiasiassa EB110:n synty on sankaritarina, ja auto oli taitavien ihmisten upeassa työyhteisössä suurella intohimolla rakentama tuote, huikean hieno luomus, mikä oli valovuosia edellä saman ajan vaikkapa Lamborghineja (Lambo, Ferguson ja Bugatti siis sijaitsivat kaikki Modenan "osaamiskeskuksen" alueella). Jutulla ei tietenkään (taaskaan) ole niin mitään tekemistä pikku-Varjon kanssa - mitäs kertomista siitä oliskaan - mutta ehkä sankareita ja vähän roistojakin (kateelliset naapurit) tihkuva suurenmoisen epäonnistumisen tarina kiinnostaa?
JLG Bugatti EB110:
https://www.youtube.com/watch?v=mxS2ZYzrUdIDavide Cironi: "Särkyneen sydämen superauto", mainioita taustahenkilöiden haastatteluja (italiaksi, textitys enkuks):
https://www.youtube.com/watch?v=4BKnyIKRBncCironilla on muitakin haastatteluvideoita, vaikkapa Horacio Pagani (Zonda-superauto) tai Loris Bicocchi, joka aloitti Lambolla tsupparina ja kehittyi alustaspesialistiksi Artioli-Bugatin jälkeen mm. Koenigseggille ja vihdoin Volkkari-Bugatille (Veyron). Tosi mielenkiintoisia ovat myös hauskan insinöörisetä Nicola Materazzin haastattelut (Lancia Stratosin, Fergusonien 288 GTO, GTO Evoluzione ja F40 isä). Hauska on myös hänen sanontansa "yksinkertaisesta ratkaisusta monimutkaiseen, tarpeettoman kautta kiertäen" (EB110:n neljän turboahtimen V12-moottorista). Että tällaisia hauskoja löytöjä talvikauden ratoks tällä kertaa...
E1: Nikolaj Coster-Waldau ("Jaime Lannister") Mika Häkkisen oman McLaren P1:n kyydissä Monacon GP-radalla, ei ihan rajoitusten mukaan. Oudon vähän katsottu.
https://www.youtube.com/watch?v=xDrwqlT8HiQE2: Taas sunnuntai, eikä Shadowsta mitään mainitsemisen arvoista. Noni, tässä siis sedät kiusaa Lancian legendaarisia ralliautoja, ja Chris Harris on mukana painolastina. Eargasm
https://www.youtube.com/watch?v=mXgWWNJVdYAE3: Neliovinen Ferrari? Melkein, mutta itse commendatore Enzo Ferrarin mahtisanalla... ei sittenkään. Pininfarinan muotoilema Ferrari Pinin oli kuitenkin esillä näyttelyissä, herätti kohua ja kiinnostusta, ja kyseinen muotoilututkielma on sittemmin saanut tekniikan korinsa alle, eli on ajokelpoinen. Tässä Davide Cironin esittely- ja haastatteluvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=KT9jGALuXiI Nythän on huhuttu, että Fergusonikin meinaa vihdoin ja viimein hypätä mukaan megamaasturikilpaan, kun Lambolla on jo Urus (noh, Audi SQ7 italialaisissa hepeneissä), ja Rolls-Roycella tyylitön brutaaligermaaninen "en oikein tiedä mikä olen"-ökymastodonttimöhkäle Cullinan. Nih! (<- ei varaa mihinkään mainituista). Noh (Edith), maailman kasinotalous-ziljardöörit todistavat mauttomuutensa tilaamalla Cullinania kuin viimeistä päivää:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... f-ceo-says ... myös Bugatti Chironin uusin "La Voiture Noire"-versio ("musta auto"), kappalehinta vaatimattomasti 16,7 miljoonaa €, on myyty loppuun jo ennen ensiesittelyään:
https://www.youtube.com/watch?v=DHvewgsDHsk . Jos kyse olikin vain pakoputkikateudesta pääsisi halvemmallakin, sillä Benellin 750 Sei:ssähän oli myös 6 pakoputkea
... niin ja olihan myös BSA/Triumph-triploissa hauskat "ray gun"-vaimentimet, joissa oli 3 loppupilliä per puoli:
https://www.youtube.com/watch?v=Cgfibnw4YR0Shadowlla ehkä huomenna kauden avaus, jos Föhn-tuuli ja lämpö sulattelee pikkutiet. Varmaankin tosin käyn vain lähihuoltoasemalla hakemassa tuoretta, hyvää ja ravitsevaa V-Poweria sen tankkiin, vähän lisää ilmaa gummeihin, ehkä jopa kevätpesu jos kadut ehtivät kuivua. Eiköhän se talvi kohta taas palaa
E4: Noh, kausi korkattu ja huoltoasemalla (sekä Mätänetissä) käyty. Gasoa en ottanu vielä, koska silmämääräisesti tuskin ees 2 litraa oli menny... ja siitäkin suurin osa varmaan haihtumisen takia, sillä Varjohan ei ryyppää... tylsä askeettinen samurai-mopo, m.o.t.
Kadut yhä märät, joten ihan turha ajaa pesupaikalle kun takas tullessa pyörä on samannäköinen kuin lähtiessä.
E5: Pitipä taas riehata Tietopankin puolella, ja kirjoittaa juttu italialaisesta Omobono Tennistä, joka voitti ensimmäisenä ei-brittinä Mansaaren TT:ssa (1937, 250ksm Lightweight). Black Devil-liikanimen saanut vähävarainen Tenni oli eräs aikakautensa huippulahjakkuuksista, prätkien lisäksi myös auton ratti pysyi hänellä Tazio Nuvolarin kaltaisesti hyvin hyppysissä. Pitipä vaan koostaa juttu tänne Motottiin kun Wikipedia FI:ssa ei vielä ollut esittelyä. Sveitsin Bernissä sijainneesta Bremgarten-radasta on jo Wiki FI-juttu, mutta jos olisin ahkera (fat chance!) pitäis kirjoittaa siitäkin... ehkä.
E6: Superbike-tyyliä Costa Ricasta. Kilpailijaan hiiltyny kuski törmäilee hänen kanssaan, hyppää tämän kyytiin, ja pyörän pysähtyessä matsi jatkuu nyrkkiotteluna
https://video.gazzetta.it/incredibile-c ... e919454f4dE7: Tarpeetonta ja mp-aiheeseen vähemmän liittyvää aineistoa lisää: tässä video 10:16 minuuttia hepusta, joka otti luvatta (ja ilman lentokokemusta muuten kuin peleistä) käyttöönsä työnantajansa Alaska Airlinesin kaksimoottorisen DHC Dash 8 Q400-syöttöliikennekoneen, ja veti sillä taitolentoa Seattlen alueella. Mukana radioliikenne lennonjohdon ja pilootin välillä, jolla oli itsemurhatarkoitus, ja joka sen sitten tekikin. Ei tietenkään suositeltava temppu, kuten ei itsemurhakaan.
https://www.youtube.com/watch?v=LeYVtVg6aGsMuuten ei ihmeempää blogattavaa: Shadowlla tullut ajeltua, ja Bimppeen uusittu akku, mutta vähän "väkisin harrastamisen" makua aamuisin/iltaisin vielä aika kirpeän kylmyyden takia. Kesän Saksan reissua varten katsellu reittiä Baltia-Puola-Tsekki-Saksa kautta alas, ja palatessa läntistä Saksaa ylös Tanska-Ruåttiin. Yhtä jos toista kohdetta ympätty mukaan, mutta saas nyt nähdä - olis paljo halvempaa ottaa flygari. Täs ollu laiska tietopankkisunnuntai: kirjoitin/käänsin juttua Ernst Henne:stä (mm. BMW-nopeusennätykset 1930-luvulla), joka oli aika huima kaveri. Jäi 5-vuotiaana täysorvoks, mutta kasvatti pikku prätkäpajansa erääks Saksan suurimmista Mersu-liikkeistä... kaiken prätkillä ja autoilla kilpailemisen ohessa. Perään tuli vielä kirjoitettua Élie-Victor Buchet`ista, joka lienee laajalti tuntematon mutta nerokas mies, 1900-vuosikymmenen alun jättimäisten moottoreiden aikakauden merkkihenkilö, joka linkittyy Santos-Dumont`in ja Alessandro Anzanin kautta myös ilmailuhistorian alkuajan suurmiehiin. Näistäkään merkkimiehistä ei vielä ollu juttua Wikipedia FI:ssä, mutta Motot-tietopankissapa on (heh), kun setä harmistui välillä taas iso-Wikipedian keskeneräisiä töitä pois pyyhkiviin sääntönipottajiin
Rupesin myös rakentelemaan juttua Piero Taruffista, joka oli oikea "Renaissance man", eli paitsi taitava mp-, urheiluauto- ja formulakuski, myös diplomi-inssi ja suunnittelija... ja osin omilla ajopeleillään 39 (auto) + 52 (mp) nopeusennätyksen mies. Vanhemmilla vuosilla hän ryhtyi vielä kirjailijaksi ja lehtimieheksi, mm. eräs kilpa-auton ajotekniikan ensimmäisistä tieteellisistä perusteoksista (nykyautot eivät toki enää ole sillei luistelevia ja jopa häijyjä kuin wanhan ajan automobiilit, vaan elektroniset apurit fiksailevat kuskin virheitä... jos fiksailevat: yritäpä tarjota elektroniikan sallimaa väkivaltaista nykytyyliä jolleki vaik Porschen wanhalle takamoottori-"vasaralle" ni se haukkaa kuskilta pään irti tuossa tuokiossa). Taruffista löyty valtavasti italiankielistä aineistoa, jota pitäis kahlata läpi... ja mun italiankielen taidot, noh, niitä ei juurikaan ole
En tiä kiinnostaako noi wikijutut ketään, mut taluttakaa mut pois kun alatte saada tarpeeksenne sedän jorinoista
E8: Shadowlla tuli kerättyä vähän enemmän kilometrejä kauniiden kevätpäivien aikana, nyt takatalven aikana varmaan jotain pieniä huoltohommia jos sen Saksan keikan pääsis heittään sillä. Taruffi-juttu on ajojen takia saanu vähä levätä: jotain italiankielisiä laajempia kirjoituksia hänestä on tosin auki, joita vois viimein alkaa tavata. Äänikarkkina (vinkkelikone taas, tottakai, mutta V-12) tässä Harry`s Garagen Lamborghini Miura S:n esittelyajo ja tarinaa... Miura oli 1966 eka keskimoottori-superauto, ja se loi Lamborghinille nykyisen maineen. Cironilla on siitä kans mielenkiintoista juttua. Mitäs tuota sen kummemmin selostelemaan:
https://www.youtube.com/watch?v=XGNHVYU0XokAiniin, siis kuka Harry? Noh, EVO-lehden perustaja ja pitkäaikainen päätoimittaja, petrolhead, mp- ja autokeräilijä, jolla on aika mukava oma autotalli:
https://www.carscoops.com/2016/09/harry ... nside-his/E9: Yllättävän paljon tullu kerättyä kilometrejä Shadowlla: jopa pari pidempää tarveajo-lenkkiä, kun ei kevätauringon paistellessa ole tarvinnu käyttää juoppoja autoja. Lähinnä tuossa vaan harmittaa, että harvinainen ylikoko-G508 takana sulaa kevätasfaltilla silmin nähden, varmaankin >1mm/1.000km: tarkoitus oli vaihtaa se vasta kesän mahdollista reissua varten, mutta näemmä pinta ei riitä niin pitkäänkuin ajattelin. Svingin orggislaakereilla aiemman 140-gummin testin nuljuilu pysyy nyt kurissa, ne neulalaakerit olivat oikea ratkaisu, mutta tämänhetkisten syvien nastaurien vuoks eriparinen takanakki kampeaa, eli suoralla tiellä ajaessa Varjo vaeltelee kaistalla normaalia ajolinjaa enemmän. Muutenhan wanhus (62K rikki) kyllä toimii ihan ok: pakkaukset päälläkin ajoittain sen 120-125 mittariin aika shaisse-ketjulla ja pidemmällä välityksellä (heh, "pienet on ilot"...). Vinkkeliääniä taas, mutta kuiskaavan pikku-Varjon sijaan kunnon iäniä... Shmee150 (get a real name, mään *virn* ) koeajaa La Ferraria avoimilla putkilla
https://www.youtube.com/watch?v=6whLKwynZNkE10: Tossa vielä juttu (ja video; esimerkki autosta, mutta pätee tietysti prätkäänkin) miks moottoria ei pitäis rasittaa kiihdyttämällä liian isolla vaihteella ("lugging the engine"), vaan vaihtaa ajotilanteeseen sopiva pienempi vaihde:
https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... or-engine/. Tässä näemmä Varjon etupytyn puola pimeni (pääsin takapytyllä hiipimään kotitallille)... syy lienee kierroslukumittarin ryöstäjäliittimen irtoaminen, mutta onpahan v-mainen paikka tankin alla runkoputkien katveessa. Inspiraatiota odotellessa tässä hauska haastatteluvideo 8.6.2019 lähes 100-vuotiaana menehtyneestä Norman Dewisistä, joka oli Jaguarin alustainsinööri sen kilpailutoiminnan ja E-Typen synnytyksen aikaan... loistava tarinankertoja ja inspiraatio:
https://www.youtube.com/watch?v=p_dzGvWZm38 (julkaistu 11.6.2019). Ainiin, joo supersiisti väsymismurtuma 8 vuotta vanhassa liittimessä, jonka kieli ei vaan ensin ollu havaittavissa vastakappaleensa sisästä (hanki rillit, dumkopf!). No nyt kierroslukumittari ei hetkeen näytä mithän, mutta kone hyrisee taas iloisesti.
E11: Tulipa tässä mieleen, että mulla on 1999-vuosmallin ongelma-punaisen R101CU:n kumppaniksi tarkoitettu tankkitarra 87113-KGB-610ZC erään tuttavan hoteissa (mahdollista jäljennöstä varten, mikä ei sitten ollutkaan järkevä: moniväri-metalliväri-seripainona lisäkappaleiden teettäminen tulisi järjettömän hintaiseksi) YHTENÄ kappaleena. Jos siis joku on aikonu restauroida oman Varjonsa candypunaiseksi, ja löytää edes yhden oikeanvärisen tankkitarran, saa multa sille parin vaik 20€:llä (oikea hinta lie hieman kalliimpi) kunhan ilmoittaa tarpeestaan vaik YV:llä. Luultavasti nuo tankkitarrat ovat kyl joka puolella jo harvinaisempia ku kuukivet... silkkaa "unobtainiumia".
E12: Noniin... VIP:piä ei tullu uusittua, kun linkki ei ollu näemmä Mäc-yhteensopiva. Shadowlla tullu kerättyä vähä enemmän kilometrejä ku edellisvuosina, muun muassa Tampere-keikka missä hävisin vain pari minsaa navigaattorin lähtiessä antamasta saapumisaika-arviosta (=autolle). Not bad at all. Piti vaihtaa nesteet ja tehdä huolto itse, mut teetin sen sitte laiskuuttani korjaamolla... 64K, eikä ollu ees venttiilivälyksissä säätötarvetta, vaikka Tampereelle mennessä oli pakko ajaa suht "all in". Valuin Motot-tietopankkeilusta kesällä enempi Wikipedian puolelle, mut jotain keskeneräisiä töitä pitäis syyssateilla taas parannella täällä. Kun jossain vaiheessa linkitin juttua wanhasta Bugatti EB110:sta... niin eikös nyt VW-Bugatti luonu EB110 SS-versiota kunnioittavan uuden "Centodieci"-mallin (110 italiaks siis), jossa vaatimattomasti 1.600hv... sata enemmän ku Chironissa. Davide Cironin uunituore (16.8.2019) esittelyvideo siitä:
https://www.youtube.com/watch?v=uR8v3YDPC4sE13: Pikku tauko kirjoitteluissa, kun hetken aikaa oli sekaannus salasanan kanssa (selaimella on selvästi jopa huonompi muisti kuin sedällä *virn*). Kohtuu-kilometrit tullu Varjolla tänä kesänä, ja jopa "big dog"-Bimotaa on tullu ulkoilutettua kun oon miettiny raskisko siitä luopua. Vitutti hiljattain, kun erään kreisin piece-of-caca Kraisler-SUV:n kuskin oli pakko ängetä kuolemaa ja liikennesääntöjä halveksien ohi Kehä I:llä... mut en sitte viittiny Turun motarille tultua rykäistä karstoja Bimpen koneesta. Antaa ääliöiden mennä... vai onko kalkkeutuminen alkanu?
E14: Hondan mp-kokonaistuotanto nyt (23.12.2019) noussu yli 400 miljoonan kappaleen:
https://ridermagazine.com/2019/12/23/ho ... roduction/