"250cc on 48.8 mm iskupituus, kun taas piikissä 41.0.
Miten se on mahdollista samalla kampiakselilla?
Ehkä piikin kiertokanki on pidempi ja mäntä osuukin
oikeaan kohtaan, mutta hankipa todelliset mitat tietoon
ennenkuin menet ostamaan (sylinterin korkeus, männäntapilta
männälakeen, kiertokangen pituus). Käy suoraan kiinni on
tulkinnanvaraista. Osat ehkä menee kasaan, mutta käynti onkin
eri asia. Veikkaan, että puristukset on vähän hakusessa.
Tarkoittaakohan toi "corrected compression ratio"
puristussuhdetta alakuolokohdasta mitattuna vai imuventiilin
suljettua? Oli miten oli, ilman kampiakselin vaihtoa kuutioita
löytyy vain 210. Mutta ota huomioon, siinä sylinterin kyljessä
lukee sitten 250. Keksi joku selitys virkavallalle, tai hio
pois siististi ja peitä jäljet."
Muuramelainen on jälleen tehnyt hyvää insinöörintyötä!
Iskunpituuksissa (kampiakselissa) on eroa ja samoin
sylinteriputkien pituuksissa.
GT250:ssä on kokonaisuudessaan 5,7 mm pidempi sylinteriputki,
josta vapaa puristussuhteesta riippumaton osa, eli helmaosa on
7 mm pidempi. Tämä on helppo koneistamossa työstää pois.
Pahin juttu on että GT250:n sylinteri on puristussuhteeseen
vaikuttavalla osalla 1,3 mm matalampi kuin GT125:n. Tämä pitää
ottaa huomioon mäntää valittaessa. Ja tosiaasia on että
iskutilavuus jää n. 210 cc tienoille.
Yksi mahdollinen vaihtoehto on yrittää putkittaa uudestaan
vanhat aihiot, jolloin tilavuutta voi kasvattaa vaikkapa 300-400 cc!
Jos nyt ymmärsin oikein, 250cc setin kansi on 1.3mm matalammalla,
kuin piikin. Kuinka korkealle 250cc mäntä nousee? Kiertokangen
pituus ja männän korkeus tapilta laelle olisi mukava tietää
muutenkin. Sylinteriä nostamalla saadaan mäntää vähän alemmas
kannen suhteen, eli tehdään/teetetään aluslevy vaan väliin.
Pitää ottaa huomioon, että pienemmällä iskulla tarvitaan
kuitenkin hiukan pienempi mäntä-kansi väli (jos vaan ventiilit
sen sallii), jotta puristukset saataisiin samaan 10.3:1.
Mielellään vähän korkeammallekin, kun ollaan muutenkin
virittelemässä.
Ja tässä sitä 250cc conversion-listaa, mitä menee vaihtoon:
- Kannet
- Nokat
- Nokkaketju
- Sylinterit, männät, kiertokanget, kampiakseli
- Ketjut ja rattaat (520)
- Pakoputket?
- Kaasarin suuttimet ja neulat
- CDI-boksi
Ja hintaa tällaiselle setille tulee Jenkeistä n. 800 € käytettynä + 200-300 € rahti ja Saksan suunnalta n. 900 € + 100 € rahti.
Samaan syssyyn vaan tuplaturbot ja vähä nossia pullosta