4tahtimies kirjoitti:Mikä vois olla vikana kun yamaha yzfr ylikuumenee helposti ... jäähytinnestettäkin pitäis olla.
Poimisin tuon jäähdytysjutun ekaks selvitettäväks. Älä aja, jos jäähdytys ei toimi oikein: Yzän jäähdytysjärjestelmän kenkkuiluun täytyy reagoida heti, sillä tunnetusti pikku pulmat johtavat tässä moottorissa seurannaisvahinkoihin, jotka ovat hankalampia ja tyyriimpiäkin korjata.
Kyseessä voi olla pikku kevätharmi (jumittava termari, ilmakupla painejärjestelmässä), mutta oireet kuten huono käynnistyminen ja tyhjäkäynti, ehkä huippujenkin katoaminen (mihin vaikuttaa kyl monia muitakin syitä... tuulen suuntakin) kyl sopis myös kansitiivistevuotoon... mikä ei Yzässä ole mikään täysin tuntematon ropleema. Mutta en tarkoita nyt vielä maalata piruja seinille: tarkasta häiriköivä jäähdytysjärjestelmä huolellisesti, seuraile pyörän oireilua ("mitä se yrittää sanoa minulle?"). Esmes:
1) Moottori kuumenee, jäähdytin kylmä -> termari jumittaa (uusi, jäähdytysnesteen vaihto)
2) Moottori kuumenee hidasajossa, mutta vauhtiajossa ok -> ilmakupla, ilmaa järjestelmä (5-10 min juttu, tarkista paisuntasäiliön-moottorin välinen letku, juurisyy?)
3) Järjestelmä ok, mutta nestettä kuluu, muitakin oireita -> kansitiiviste?
4) Nestettä kuluu, öljy samea ja värivirheinen, pinta nousee -> vesipumpun stefa vuotaa? (tyypillinen seurannaisvahinko, jos moottori ylikuumenee: monimutkainen stefa ei ole ihan halpa, eikä "kalasopaks" menny moottoriöljy enää voitele kunnolla)
Kirjotin aiheesta YZF-R125:n tietopankkijuttuun... sikäli ku sedän jorinoista saa tolkkua