notreal911 kirjoitti:Eli, nuo kertomasi sähkön oudot käyttäytymiset tapahtuvat silloin, kun kääntää virta-avaimesta konees sammuksiin, mutta kone jääkin käymään. Ymmärsinkö oikein? Ja jos näin, mitä tapahtuu jos silloin koneen sammuttaa vaikka vaihteella ja jarrulla, tuleeko silloin "hiljaista". Yritän tuumailla tuleeko nuo outojen toimintojen sähköt magneetolta ( valot ) vai akulta.
Vika ilmeni siten että kun laittoi akun navan kiinni, mittari heräsi henkiin ja myös takavalo syttyi. Mopo lähti normaalisti käyntiin kun avaimenkin laittoi virrat ON asentoon ja kaikki toimi normaalisti. Mopo myös sammui avaimesta eikä lähtenyt käyntiin ilman avainta vaikka mittaristossa olikin norminäkymä.
En malttanut pitää näppejäni erossa moposta ja sain paikannettua vian johtosarjaan ja tarkemmin siihen kohtaan missä öljysäiliö on. Kun johtosarjaa hieman painoi sisäänpäin, vika hävisi.
Otin nipun auki ja koko nippu on sisältä öljyssä jota on vuotanut varmaankin ylitäytön seurauksena nipun päälle. Siinä kohtaa on paljon haarautumiskohtia jotka on suojattu teipillä, varmaankin ihan tehtaan jäljiltä.
En tiedä saako täällä linkittää suoraan kuvaa tähän, vaikka näyttäisi ainakin olevan mahdollista, siis laitan tähän linkin tuohon kuvaan:
VIKAKOHTAOlisiko niin, että kun niputin tuon kunnolla kiinni, johtimet painautuivat lähemmäs toisiaan ja öljy alkoi toimia johtimena, joka sitten sekoitti sähköt totaalisesti.
Tuo nippu pitää nyt putsata ja kuivata kunnolla. Taidanpa ottaa nuo teippiviritelmätkin auki ja katkoa johtimet ja juottaa ne uudestaan kiinni suojaten liitokset kutistesukalla.
Ei tule sitten jatkossakaan ongelmaa tuon takia.
Hyvin mielenkiintoista, ei ihme että näitä sähköjä on joskus jotkut muutkin ihmetelleet