Kinroad XT50GY-2XT50GY-2 on Kinroadin uusin suomeen tuotava mopomalli, joka ilmestyi vuonna 2008.
Gy-2 on muita Kinroadin mopoja reilusti korkeampi, joten se ei sovi alle 160 cm pitkille.
Myös gy2:kkosen huonoja puolia on kova räminä suurilla kierroksilla ja laiskuus vakiona.
Räminän saa helposti loppumaan kun kiristelee vähän katteita, sekä pienillä virityksillä moposta saa tehokkaamman.
Moposta saa myös hienon pienillä muutoksilla.
Helpoimpia virityksiä
-Hitsaus-sauma putken alkukäyrässä (Helppo viilata pois)
-Imukaula (Imukaulan sisämitta on pienempi kuin kaasarin koko, joten tämä hidastaa seoksen virtausta.
Imukaulan voi porata tai viilata kokoon 17mm, mutta helpompi vaihtoehto on tilata uusi kuristamaton imukaula)
-Putken alkukäyrän ns.pullistuma (Tämä on suurin kuristus putkessa ja se kuristaa yllättävän paljon.
Kuristukset poisto onnistuu, kun katkaisee putken pullistuman molemmilta puolilta ja vetää putken sisältä verkkohötikän pois pihdeillä.
Tämän jälkeen putki vain tarvitsee hitsata takaisin kasaan)
-Äänenvaimentimen kuristus (Kinroad gy mallissa tämän kuristuksen saa pois vain aukaisella pultit ja vetämällä kuristuksen pois,
mutta gy2 mallissa tämä ei ole yhtä helppoa. Gy2 äänenvaimentimen loppuosa pitää leikata rälläkällä irti, mutta tämä ei ole välttämättä
hirveän siistiä jälkeä. Kuristuksen poisto tuo noin 5-10 km/h lisää nopeutta, enemmän vääntöä ja lisää ääntä.
Myös äänenvaimentimen alkuosassa on kuristus, joten äänenvaimentimen vaihtaminen uuteen saattaa myös tuoda jonkinverran lisää tehoa)
-Suutin (Myös suuttimen vaihto vaikuttaa tehoihin jonkinverrran ja se on halvempaa kun ostaa isompi kaasari.
Suuttimeksi käy Mikunin tyhjäkäynti suutin)
-Cdi-Boxi (Cdi-Boxin rajoittimen johdon katkaisu auttaa, että mopo ottaa enemmän kierroksia 3 ja 4 vaihteella.
Rajoittimen johto on valko-harmaa. Jos ostaa Racing Cdi-Boxin, niin se tuo tehoa vähän enemmän, mutta johdon katkaisu tulee kuitenkin halvemmaksi.
Racing Cdi-Bokseja saa esimerkiksi wandamotorilta)
-Uusi ilmanpuhdistin (Tuo vähän tehoa ja ääntä lisää)
-Lisäilma hässäkän poisto (Sijaitsee putken alkukäyrässä. Katkaisee rälläkällä ja tukkii reijän jos ei halua äänien kovenevan. Tuo vähän lisää vääntöä ja nopeutta)
XT50PYhttp://i.servut.us/i/800pxVakioKinroad1.jpgXT50PY on yksi Kinroadin uusimmista mopomalleista, jota alettiin myymään suomessa vuonna 2007. Py on myös noin 10cm muita enduro-mallisia mopoja pienempi ja mopoa on helppo käsitellä, tämän vuoksi mopo on hyvä mopoiluharrastusta aloittavalle.
Kuristuksien poisto
Pakoputken alkukäyrä
Pakoputken alkukäyrässä on hitsaus-sauma kuristamassa. Kuristus on myös helppo viilata pois.
Äänenvaimennin
Äänenvaimentimen loppuosa
http://i.servut.us/i/Loppuosa.jpgÄänenvaimentimen loppuosan irrottaminen tuo vakio kinroadiin 5-10km/h lisää nopeutta, enemmän vääntöä ja äänet muuttuvat paljon paremmiksi. Loppuosa on kiinni kolmella kuusiokolopultilla, joten irroittamisen pitäisi olla helppoa. Loppuosa on täynnä verkkoa ja muuta sälää. Äänenvaimentimen alussakin on luultavasti jonkin sortin kuristus, joten koko äänenvaimentimen vaihtaminen uuteen tuo eniten tehoja.
Imukaula
Myös imukaula voidaan laskea kuristukseksi, sillä sen sisämitta on joissain paikoilla pienempi kuin kaasarin koko ja tästä johtuen hidastaa seoksen virtaamista. Imukaulan kokoa voi muuttaa monella tapaa esimerkiksi poraamalla sen 17mm kokoon tai viilaamalla.
Viilaaminen on työläämpi vaihtoehto mutta myös jälki on parempaa eikä sisälle pitäisi jäädä epätasaisuuksia.Viilaaminen onnistuu parhaiten joko pyöröviilalla tai sähkö/painelma toimisella pienois hiomakoneella.Viilatessa on myös hyvä muistaa että viilaisi imukaulan mahdollisimman pyöreäksi ja mahdollisimman lähelle kaasarin kokoa.
Poraaminen on taas nopeampi tapa mutta kuten yleensä työn jälki ei ole mitään kaunista katseltavaa ja sisälle saattaa jäädä "uria",mutta tehon ja väännön lisääntymisen huomaa kuitenkin.Poraamisen voi toteuttaa kiinnittämällä imukaulan tukevasti jonkinlaiseen kiinnittimeen ja poraamalla alku ja loppupään 17mm kokoon,parhaiten tämä onnistuu pylväsporakoneella,mutta sähkökäyttöisellä käsiporallakin voi saadan jonkin näköisen sähläyksen aikaan. Itse kuitenkin suosittelen pylväporakonetta.
On vielä olemassa sekin vaihto ehto että ostat kaupasta oikean kokoisen imukaulan,tämä tietenkin maksaa mutta jälkikin on parasta näistä vaihto ehdoista.
Huom!Tämä viritys toimii myös gy:ssä!
Suutin
Jos kinroadista halutaan irrottaa viimeisetkin tehon rippeet ilman kaasuttimen vaihtoa voisi isomman suuttimen hankinta olla paikallaan.Py:hyn sopii pää suuttimeksi mikunin tyhjäkäynti suutin,jonka olisi kurittomassa Py:ssä suositeltavaa olla kokoa 80-85.
Huom!Tämäkin viritys toimii myös gy:ssä!
Cdi-Boxi
Mopoon voi vaihtaa erilaiseksi, esim Wandamotorilta saatavaan Racing Cdi-Boxiin. Vaihdon jälkeen mopo ottaa enemmän kierrosta verrattuna vakioon. Cdi-Boxi sijaitsee Py:ssä tankin ja rungon välissä.
XT50GYOn Kinroadin valmistama enduro mopo,ja se on Kinroad Xt50Py:n edeltäjä.
XT50GY on yksi yleisimmistä kinroad malleista,se on rekisteröity kahdelle ja vakiona se kuluttaa bensiiniä noin 2.8-3l/100km ja on täten erittäin edullinen ajaa. Hyvinä puolina gy:ssä voi mainita sen mukava penkki,sähkö startti,Levyjarru edessä,vapaan merkkivalo,sopivan löysä alusta matka-ajoon,sekä tehokas Honda Monkeyn 4-tahtinen "lisenssi" kone joka takaa mukavan kyydin ja hyvät äänet.
Huonoina puolina Gy:ssä voisi mainita pienoisen tärinän,mataluuden, joidenkin harvinaisten osin saatavuuden,sekä pienoisen väännön puuteen vakiona.
Xt50Gy on muiden vakio mopojen tapaan melko laiska vakiona mutta irroittamalla pakoputken ja imukaulan kurit,ohittamalla rajoittimen,sekä säätämällä kaasuttimen vapaammin virtaavalla ilmanpuhdistajalle ja suuremmalle suuttimelle sopivaksi,paranee kiihtyvyys ja vääntö huomattavasti ja nopeuskin alkaa pyörimään siellä 50-75km/h paikkeilla,väleistä,yksilöstä ja viritys taidoista riippuen.
Sopivat välit Xt50Gy:ssä matkanajoa silmällä pitäen joko 15-13 hampainen eteen ja vakio 58 piikkinen taakse,jos taas haluaa keulia,polttaakumia tai muuten vain ärhäkämmän pelin kannattaa eteen laittaa 12-13 piikinen ja taakse 58-62 piikkinen,eturattaaksi käy Honda Monkeyn ratas johon pitää joko ostaa uusi lukkolevy tai modata vanhaa ja taakse käy joidenkin derbi mallien takarattaat.
Lopuun voisin vielä kertoa että Xt50Gy on melko luotettava mopo,vaikka se onkin valmistettu kiinassa ja jos olet joskus kuullut että tämä kyseinen mopo olisi laiska se ei pidä paikkaansa koska kun kaikki turhaan konetta ahdistavat kurit on otettu pois se huhujen mukaan voittasi muut enduro mopot huipuissa,ja jos sinua jäi vaivaamaan vaikkapa kurien poista tai mistä saa rattaita kyseiseen mopoon vieraile foorumin puolella katsomassa.
Tekniset tiedot:
Pituus 212cm, Akseliväli 136,5cm
Puristussuhde 8.8:1
Leveys 83cm
Korkeus 119cm
Paino 105kg
Maksimi teho. 2.0kw/7000r/min
Maksimi vääntö 2.8N.m/6500r/min
Tyhjäkäynti nopeus 1500r/min ± 100r/min
Maksimi kantavuus 108kg
Displacement of cylinder 50ml
Takarengas 4,1-18"
Sytytystulppa NGK CR7HSA tai C7HSA
Eturengas 2,75-21"
Sytytystulpan kärkiväli 0.6-0.7mm
Vakio-nopeus 45km/h->60km/h
Venttiilien välykset Imuventtiili :0.05mm, Pakoventtiili :0.06mm
Sytytysjärjestelmä CDI
Moottori Ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen nelitahtimoottori
Kuutiotilavuus 49,5
Käynnistys Poljin, sähköstartti
Vaihteisto 4-vaihteinen (Kaikki vaihteet alaspäin)
Kaasutin DENI 17mm
Eturatas 14h Takaratas 58h
Etujarru Levyjarru Takajarru Rumpujarru
Etujousitus Teleskooppihaarukat Takajousitus Monojousi
PrinceKinroad prince on custom mallinen mopo jota saa myös 125kuutioisena,siinä on tehokas Honda Monkeyn 4-tahtinen lisenssi kone.
Hviä puolia princessä on sähköstartti,nyky tyylin mukainen isolevyinen levy jarru edessä,näyttävä ulkonäkö sekä monien mielestä varsin miehekkäät äänet.
Se on myös yksi harvoista custom mallisista mopoista markkinoilla ja takuuvarma katseen kääntäjä tiellä,ja jos normaali ulkonäkö ei miellytä on tämä loistava aihio ensimmäiseksi chopper projektiksi tai muuten vain ensimmäiseksi mopoksi.Ajettavuus mopossa on hyvä,rento ja 4-tahtinen moottori ei tukehdu pienilläkään kierroksilla ja takaa ajo elämyksen josta olet aina haaveillut.
Huonoina puolina monet ovat pitäneet pienoistä tärinää,tärinästä johtuvia ääniä,sekä kiinalaisuutta.
Useimmat näistä vioista on kuitenkin pääsee eroon pienellä työllä ja vaikka monet haukkuvat kiinalaisia mopoja ovat ne osoittautuneet hyvällä huollolla ja rakkaudella yhtä luotettaviksi kuin kaikki muutkin,ja ne ovat kaiken lisäksi pieni kulutuksisia.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Piti sitte laittaa nämä tännekin