tuhwi kirjoitti:Joo elikkä mulla olis tunturi hopper jossa pitäis noitten etupumppujen öljyt vaihtaa ja oon miettiny että onko niissä jonkinsortin tyhjennysruuvvi tai jotain? jos jollain on kokemusta pumppuöljyjen vaihtamisesta niin kertokaa toki
Ohjeet pääasiassa Hopperin keulaan mutta pätee varmaan hyvin muihinkin nestekeuloihin.
Mitä tarvitsen?
- USD-keulassa: 24 kokoa oleva lenkki öljyntäyttökorkkiin ja pohjapultin avaamiseen H8=8mm kuusiokolo-avain.
- Hopperin-keulassa: Öljyntäyttökorkkiin H10=10mm kuusiokolo avain,
Hopperin keulassa ei pohjassa olekkaan tyhjennys mahdollisuutta. - Jos kysessä jokin kiinan Monkeyn levykeula, niin siinä on sitten X-lenkkiavaimella aukeava kanta korkissa ja pohjassa H8=8mm kuusiokolo.
- Öljyä, kaupassa myydään ihan keulaöljyä/vastaavaa, niin se on paras tähän hommaan. Itse en 10e purkkia ostanut, kun sattui motoliikkeessä sanoon, että 10w20 olis viskositeetiltään hyvä keulaöljy, joten pistin tallista ihan normaali 10w30 moottoriöljyä ja kyllä se silläkin pelasi.
Aloitetaan öljynvaihto keulaan.
Avaa öljyntäyttökorkki avaimella. Varoen kuitenkin, jos jousi sieltä pongahtaa eli hiljalleen ruuvataan. Seuraavana otetaan jousi/palikat sieltä pois ja valutetaan öljy johonkin astiaan, tässä kohtaa on hyvä pumpata vähän sitä liukuputkea, että kaikki öljy tulee pois. Usd ja kiinan Monkeyn levykeulassa tämä öljyn poisto onnistuu pohjapultin avaamisella Muista sulkea valutettuasi öljyt.
Nyt on siis tyhjä, seuraavana laitetaan jousi/palikat takaisin sisälle ja painetaan liukuputki aivan pohjaan, kaadetaan öljyä aluksi sopivasti ja pumpataan hiljalleen taas, jotta öljy menee sopivasti joka väliin. Seuraavaksi liukuputki pohjaan ja täytetään siihen asti, että tulee täyteen öljyä, vedetään pumppu takaisin ylös hiljalleen, jolloin öljynpinta laskee ja pidetään ylhäällä kun laitetaan korkki kiinni.
Nyt voit koittaa tuliko hyvin joustava vai joustaako liikaa tai liian vähän? Hopperin keulassa itsellä meni tuollalailla hyvin, mutta jos jää vähän liikaa joustavammaksi, niin voi avata sen öljykorkin ja lisätä vaikka öljypurkin korkillisen verran öljyä lisää ja katsoa auttaako yhtään.
(Paljon ei kumminkaan kannata kerralla lisätä, kun ite menin laittaan sillee hätäsesti monta korkillista, että se muuttuis vielä jäykemmäksi mutta kävi sitten sillee, että liukuputkihan ei joustanut enää vaikka kuinka painoi maata vasten.)
HUOM: Suosittelisin vaihtamaan stefat, jos vähääkään tuntuu, että ne ovat huonohkot keulassasi ja vuotaa. Itsellä kaksi (2) viikkoa jousti hyvin ja sitten jäi vähän keula pohjaanpäin, kun stefat vuoti ihan hitusen.
Stefan vaihto hopperin keulassa ainakin seuraavasti:
Mitä tarvitsen?
- Pitkä hylsysarjan jatkopää, 10mm. hylsy ja vaikka räikkä millä vääntää.
1. Öljyntäyttökorkista suoraa liukuputken alapäästä avataan M6 mutteri eli 10mm. kannalla, sitten liukuputki lähtee vetämällä pois.
2. Nyt on sitten helppo irrottaa se vanha stefa siitä vaikka ruuvimeisselillä ja laittaa uutta tilalle (oli uusi kyllä vähän tiukka laittaa mun mielestä, mutta pienellä naputtamisella se onnistuu)
3. Kasaus takasin taas samallalailla ku irrotettiin, eli mutteri kiinni vaan yms.
Tällä ohjeella luulisi nestekeuloihin vaihdettua öljyt sisälle / lisätä pikkusen jos keula joustaa liikaa.
ohjeet monkeyt.netistä...