Puch-moottoriset Tunturit

Olli1998
Pyörä:
Tunturi Hopper, Yamaha Aerox, Aprilia SR, Yamaha XT, Peugeot trekker,Suzuki S1,
Liittynyt:
22.8.2013 19:16
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Olli1998 » 28.12.2013 15:00

Onko Tunturi Breakit hyvii? Saako niit viritettyy helposti ja paljo kulkee vakiona? Ku aattelin ehkä ostaa.
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 28.12.2013 18:35

Suht. harvinaisia ovat. Kyllähän niihin viripalikka saa, sama kone kuin Super Sportissa.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 30.12.2013 1:49

Onko Tunturi Breakit hyvii?
Mikä nyt on hyvä. On se nyt tossumopoksi hyvä.
paljo kulkee vakiona?
35-50 riippuen koneen kunnosta, pakoputken tukkoisuudesta, kaasarin säädöistä ja tähtien asennosta. Sanotaan että toiset kulkee, toiset ei. Se on sitten sattumaa mikä niistä kulkee.
Saako niit viritettyy helposti
Puchshop myy viripalikkaa koneeseen. Pytyt vaatii lohkojen avarruksen, japakoputket ei mene suoraan kiinni. Kyllä niistä vakiopytyistäkin jonkunverran saa irti. Supersport menee joku 70 viilatulla, ilman huuhteluihin koskemista kohtalaisella putkella hyvällä kaasuttimella ja imusarjalla, sekä vakioalkukäyrällä. Breakki varmaan menee samoihin.
keuliikaasusta
Pyörä:
Tunturi Start -74
Liittynyt:
15.1.2012 13:00
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut keuliikaasusta » 30.12.2013 17:25

Kuva

Kiinanpoikien valuseokset taas vaihteeksi kohillaan, kello neljän ruuhkassa risteyksessä vaihdepoljin sano työsopimuksen irti ja lähti maata kiertävälle radalle.
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut pbt » 5.1.2014 15:35

Tuohon breikki asiaan että oma ainakin meni parhaimillaan 90 (50cc metra viilattuna) vakio pytyllä kulki serkun kevarin mittariin 79 ja gps sano 81 että hyvin saa kulkemaan.
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 8.1.2014 20:20

Moposportilta saatavilla muutamaa ylikokomäntää Autisa JPC sylintereihin!! Itse pistin pari tilaukseen.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 11.1.2014 0:38

Mahtaisko 10% sitruunahappoliuoksella putsaaminen passata papiskan lohkoille?
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 11.1.2014 17:31

En oikeen tiiä mitä hyötyä siittä olisi, sitruunahappohan poistaa ruostetta tehokkaasti, mutta ei kai siitä rasvan/paskan puhdistajaksi ole.

Ite joskus pesin noita lohkoja tolla autoglymin vanteiden pesu- happopesuaineella. Lähti ihan kohtuullisesti.
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 11.1.2014 19:53

Joo ei tehoa rasvaan tuo sitruunahappo. Naftalla ensin rasva ja öljy pois, sitten huuhtelu liuotinpesulla ja vedellä. Pata Patalla vielä hieman hinkkaa ulkopuolelta niin hyvä tulee.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Pehr Eräaukko
Liittynyt:
31.1.2014 21:13
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Pehr Eräaukko » 31.1.2014 21:15

Moi, mistähän kannattaisi etsiä seuraavaksi Tunturi Breakin moottoriin (puch) Tarvis yhden rattaan vaihteistoon, eli pääkselin pienin irtoratas. Sain voimakoneen kautta uuden, mutta oli noin 1 millin liian iso... Ei sovi paikalleen. Olisko kellää purkuosina ?
mettärälläin
Liittynyt:
14.2.2014 19:16
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut mettärälläin » 14.2.2014 19:25

Olisi super sportin koneen kasaus loppusuoralla.
Pitääkö kytkinkopan alla oleva käyttöratas tuntua löysältä? Lukituslevy on paikallaan eikä ratas ota mihinkään kiinni vaikka hiukan heiluukin. Noita rattaita on mulla muutama kappale, osassa keskireijän sivussa se kolo johon lukituslevyn tappi menee osassa ei.

Pehr Eräaukko kirjoitti:Moi, mistähän kannattaisi etsiä seuraavaksi Tunturi Breakin moottoriin (puch) Tarvis yhden rattaan vaihteistoon, eli pääkselin pienin irtoratas. Sain voimakoneen kautta uuden, mutta oli noin 1 millin liian iso... Ei sovi paikalleen. Olisko kellää purkuosina ?


Katso vaikka tämä: http://www.tori.fi/satakunta/Paljon_mop ... ?ca=10&w=2
SellYourSoul.90
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
12.9.2005 17:03
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut SellYourSoul.90 » 11.4.2014 21:46

Vaikka viime postauksesta on pari kuukautta aikaa, kysytään silti.

Mulla on prokkiksena -8? lukulaisen Tunturi Startin puhallinjäähdytteinen 2-jalkavaihteinen moottori. Kuvia moposta ja moottorista eri vaiheista jotta saa mahd. hyviä tunnistuksia..
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Kampiakseliin piti alunperin vaihtaa kiertokanki uuteen. Ihmettelin jo kampiakselia purkaessa että mikä paikka on ollut kierossa kun oli kiertokangen ala/yläpää kulunut epätasaisesti eli alhaalta vasemmalta, ylhäältä oikealta.
Uuden kiertokangen kanssa suoraksi kellottaessa ei tahtonut suoristua sitten yhtään millään, vaan tuntui kokoajan enemmän ja enemmän siltä että kiertokangen alatapin reikä on koneistettu aavistuksen verran vikapaikkaan..
Tilasin siis uuden kampiakselin moposportilta. Se vaan ei vastaa tuota kampiakselia kytkinpuolen akseliltaan minkä koneesta olen purkanut pois.
Kuva

Akselin päädyn kierre on tarvikkeessa pienempi, poorit ovat pienemmät ja tuo akselin olake on eri paikassa vrt. "orginaali" akseli. Moposportilla ei ollut muuta kampiakselia tarjolla 2-vaihteiseen puchiin, kuten ei myöskään Voimakoneella tai Finnmopolla.


Ainoa paikka mistä olen löytänyt oikeanlaisia kampiakseleita, on ulkomailta kisamallin kampiakselit.
-> http://www.puchshop.de/catalog/topracin ... anguage=EN

Tässä vielä vertailuna samanlainen kampiakseli mitä tuli Moposportilta.
-> http://www.puchshop.de/catalog/cm-crank ... -1749.html

Tässä vielä muokattu kuva molemmista akseleista mistä erot erottaa selvemmin.
Kuva

Huomasin että Voimakoneen hinnastossa on maininta 2-vaihteisen kampiakselista:" kampiakseli 12mm m-tapille Pappa-Tunturi 2-V (EI CLASSIC)kokonaispituus 16cm"
-> http://www.elisanet.fi/voimakone/hinnas ... nnasto.txt
Heräsi epäilys, että kampiakseli olisi siitä koneesta. Olisiko jollain kuvaa ko. koneen kampiakselista?
Harjoittelu tekee mestarin, ja mestari harjoittelee aina.
Pv-Foorumi, katso ja rekisteröidy! | Projektitopic @ Pv-foorumi
Photobucketin galleria | Photobucketin toinen galleria
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 11.4.2014 22:03

Classicin koneessa on sama kampura kuin kolme- ja nelivaihteisissa Pucheissa. Siinä kytkimen puolen akseli on pidempi.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 13.4.2014 14:11

Ei ole eka kerta kun menee kampura solmuun. Ei huomaa helpolla, mutta magneeton puolelta yleensä menneet solmuun. (Kiertokangen laakeri pamahtaa ja vauhtipyörä vääntää akselin jos ollut ennestään nähnyt taivalta tai huono asentaja)

Tuohon kampiakselihommaan, itse ostaisin toisen purkumoottorin ja ottaisin siitä kampuran. Kanki vaihtoon luonnollisesti. Kiinalaisetkin kestää.
SellYourSoul.90
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
12.9.2005 17:03
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut SellYourSoul.90 » 13.4.2014 18:06

Alkuperäinen (uskoakseni) kiertokanki ei kyllä ollut korkannut alapäästä, eikä kampiakselissa näkynyt muutenkaan mitään iskeymiä tai vastaavia. Tämän paremmaksi en sitä alkuperäistä kampiakselia uudella kiertokangella saanut. 0,01mm/0,11mm on lukemat..
-> https://www.youtube.com/watch?v=9CNIXAjwNhg

Videosta ei välttis sitä hoksaa mutta heitto tuntui juurikin olevan magneetonpuolen tapin reijän sijainnissa/suoruudessa.
Harjoittelu tekee mestarin, ja mestari harjoittelee aina.
Pv-Foorumi, katso ja rekisteröidy! | Projektitopic @ Pv-foorumi
Photobucketin galleria | Photobucketin toinen galleria

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista