Xccelerator kirjoitti:Kyseessä vähän ajettu 2016 Derbi Xtreme. Ajettu aiemmin viime syksynä edellisen omistajan toimesta, joten nyt purin kaasuttimen ja vaihdoin bensan ja öljyt uusiin. Samalla vaihdoin tämän ohjeen suosituksesta suuttimen kokoon 80. Kyseessä on vakio mopo ja sellaisena se on tarkoitus pitää tätä suutin muutosta lukuunottamatta.
http://www.motot.net/wiki/Derbi_DRD_X-Treme_viritysTällä hetkellä mopo kulkee pirteästi, mutta kun vauhti kasvaa ja kääntää kaasun aivan pohjaan niin mopo meinaa tukehtua aivan totaalisesti eli käytännössä täydellä kaasulla ajaminen on lähes mahdotonta. Kulkee noin 47km/h kun ajaa vähän vajaalla kaasulla.
Onko ideoita mistä moinen mahtaisi johtua? Vaikea uskoa että suuttimen kasvattaminen 72:sta 80:een voisi aiheuttaa noin suuren muutoksen, varsinkin kun tuo 80 on suositeltu koko.
Tämä ongelma on nyt (viimeinkin) ratkaistu. Kirjoitan ratkaisun vielä tänne, niin ei jää vääriä oletuksia elämään internetin ihmeelliseen maailmaan edellisen viestini perusteella.
Kyseisessä laitteessa on alkuperäisenä 72 suutin. Vaihdoin suuttimen kokoon 80 ja otin samalla reikälevyn irti kaasuttimesta. Lopputulos oli huono eli täyskaasulla "tukehtuu" kuten edellisessä viestissä on kuvattu.
Seuraavaksi vaihdoin suuttimeksi alkuperäisen 72:n ja lopputulos oli, että paikallaan kun laittoi kaasun pohjaan niin moottori sammui. Ajaminen oli mahdotonta kun kaasua käänti yli puolenvälin.
Seuraavaksi kokeilin suuttimeksi 95:sta ja nyt kone käy mainiosti. Ehkä hieman rikkaalla, joten hankin jo koon 90 valmiiksi varastoon ja se testataan sitten kun junnulla on kortti taskussa ja hän voi heittää vähän pidempiä testilenkkejä kuin muutama 100 metriä pikkutiellä.
Eli vika oli vain yksinkertaisesti se, että en ollut huomioinut että kaasuttimen reikälevyn poisto voi vaikuttaa noin paljon. Onneksi tuolta Wikistä löytyi maininta tuosta reikälevyn poiston vaikutuksesta suuttimen kokoon. Aiemmin olin lukenut jostain muulta, että on yhdentekevää onko levy paikallaan vai ei ja luotin sitten tuohon. Eli kiitokset wikin kirjoittajille!
Ajattelin jättää tuo reikälevyn pois, koska ymmärtääkseni huippunopeus ei tuosta kasva, koska kierrosten rajoitin estää sen.
Nyt kun tuoreöljyvoitelu on poissa niin pääse käyttämään kovia öljyjä. Nyt käytössä on ylijäämäpurkki Motulin Kart Gran Prix:iä 2% seoksella ja toimii hienosti eikä juuri savuta. Aiempien kokemuksien mukaan tuskin juuri karstaakaan. Kun tuo loppuu, niin luultavasti siirryttään Motul 800 Offroad:iin tai Road Racing:in. Noita saa Saksasta hyvin edulliseen hintaan.