Puch-moottoriset Tunturit

Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 6.6.2015 0:45

Aecel kirjoitti:Elikkäs nyt kesän kynnyksellä alkaa jo viimein Superi oleen valmis, ainakin ulkoisesti.
Ois vaan pari kysymystä siitä. Elikkä kun keulana on joku "nimetön", ei mitään Paiolin tai Idealin leimoja missään, niin mitä sinne pitäis pistää sisälle? Joskus luin puhuttavan "vaseliinikeulasta" , niin pitääkö sinne jousten sekaan tunkea jotain jäykkää vaseliiinia vai mitä? Tällä hetkellä siellä on jotain paskalta tuoksahtavaa kolmekymmentä vuotta vanhaa mustaa tönkköä, jota etäisesti voisi kuvitella vaseliiniksi. Öljy luultavasti tulis läpi niistä kahdesta muoviholkista, eikä mitään stefoja missään ollut.
Kuva

Se on Huber-keula, oli sporteissa olisiko -71 alkaen ja päättyen -79 supersportiin.
Hyvä keula, huoltovapaa ja uskaltaa hyppiä niilläkin.
Voimakoneelta saa hyvää tavaraa, ainakin nyt laatuun panostetaan enemmän takavuosiin verrattuna.
AMA-Ryn galleriasta saa tähysteltyä minkä värinen kukin vuosimalli on ja selviää samalla tuo keulahomma.
Hdsanteri
Liittynyt:
7.6.2015 16:13
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Hdsanteri » 7.6.2015 16:45

Moi mulla 1961 pappatunturi.
Eli olisi tarkoitus saada löylyä kiukaaseen.
Trm pytty 40mm porattu 0.05 välys meteor mäntä
12mm bing säätösuutin
Sikarin mallinen uus putki
uusi kampiakseli kiertokanki 2v racing
alkupèränen kansi laskettu tappiin

Eli mitä tehdään?? 60cc pytty+paine kansi
Hyvät neuvot tarpeen.
Viimeksi muokannut Hdsanteri päivämäärä 8.6.2015 13:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Aecel
Liittynyt:
21.7.2014 16:55
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Aecel » 7.6.2015 20:48

Kiitoksia asiallisista vastauksista! :)
Tuohon keula hommaan; kävin AMA:n rompetorilla kysymässä muuan Tunturi-gurulta tuota keula hommaa ja hän käski putsata kunnolla (bensa, löpö) ja sitten rasvata jähmeällä vaseliinilla sen sisemmän liukuputken ja huolellisesti, jottei se pääse kuivana liukumaan. Vuosimallihommaan hän kommentoi, että ihan hyvin saattaa olla '79, mutta erinomainen merkki Tunturilaisesta tavasta sotkea mopoihin ensin vanhat, sitten rikkinäiset ja sitten vasta oikeat osat. :D

Puchshopista sen verran, että tilanne on se, että sylinteri menee uusiksi, mutta kun Suomesta ei uutta löydy, eikä Rompetoreilta ole hyvää tullut vastaan vielä, ja ajamaan tekis mieli päästä, niin tarttis tilata saksanmaalta, mutta ongelmana on se, että kun sieltäkään on oo löytäny ku noita viripyttyjä, (no okein, tais siellä kopio-orggis olla, mutta hinta yhtä suolanen ku suomipojalla) niin tarttee kait sellanen laittaa.
Oonkin vähä ajatellu tällästä yhistelmää kun tämä sylinteri, uustuotanto korkeapainekansi ja sitte tuollanen 15mm kopio-Bingi.
Mutta toimisko tuo setti toimis vakioputkella? Huonosti, vai ei ollenkaan?
Siis tarkoitus ei oo tehä mitään hirvitystä millä pystyis paukutteleen illat pitkät torilla, vaan sellanen värkki, milä pystyis suvi-illassa ajamaan auringonlaskuun lämpimän ilman hyväillessä... ööh, onnensa kukkuloilla olevaa tunturistia.
Vähän vaan myös mietityttää tuo yksi männänrengas ja männänvaihtoväli.
Nuo Airsalit olis kyllä halpoja ja ei mun tarkotuksiin sopivan vireitä, mutta kiinalainen laatu on maailman suurimpia kysymysmerkkejä.

Vink,vink, jos jollakin tässä Varsinais-Suomessa Turun lähellä olis sopuhinnasta myynnissä vauhtipyörä, jossa ura vielä ehjä ja orggispytty jota ei ole viilattu pilalle, niin saa pistää viestiä. ;)
Vakiolla ajavat pääsevät taivaaseen, viritetyillä minne vaan
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 9.6.2015 22:53

Oonkin vähä ajatellu tällästä yhistelmää kun tämä sylinteri, uustuotanto korkeapainekansi ja sitte tuollanen 15mm kopio-Bingi.
Mutta toimisko tuo setti toimis vakioputkella? Huonosti, vai ei ollenkaan?
Tossa pytyssä pitää helmat hioda ohkaseksi että saa menemään paikalleen, tai lohkot avartaa.

Tuskin se ainakaan huonompi on mitä vakiosylkkä. Tuna kun on yleensä sellanen ettei vakiosta huonommaksi pääse.

Noi Bingit on vähän...ei nyt voi sanoa huonoja, mutta rajottuneita. PHBG Dellortto on paermpi. Kaikkia säätöosia saa, ja kaikkea pystyy säätämään. Saa mun muistaakseni 16 millisenä. Itsekkin aikoinani pelasin noitten Bingien kanssa kunnes hommasin PHBG:n ja ongelmat loppu kun sai säädettyä.

Vakioputki on huono. Kyllä noi virisylkät on joten kuten vakioputkilla toimineet, eniten saa tietysti irti teharilla.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 22.6.2015 22:02

Hdsanteri kirjoitti:Moi mulla 1961 pappatunturi.
Eli olisi tarkoitus saada löylyä kiukaaseen.
Trm pytty 40mm porattu 0.05 välys meteor mäntä
12mm bing säätösuutin
Sikarin mallinen uus putki
uusi kampiakseli kiertokanki 2v racing
alkupèränen kansi laskettu tappiin

Eli mitä tehdään?? 60cc pytty+paine kansi
Hyvät neuvot tarpeen.

15mm ''Munabing'' ja oikea korkeapainekansi, saa Finnmopolta.
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut joonasfin » 24.7.2015 23:30

Nyt tarvittaisiin apua osaavilta ihmisiltä. minulla löytyy tunturi sport 76 vuosimallia ja tarvitsisi vaihtaa kiertokangen ja kampiakselin laakerit. taitoa löytyy noista mopojen näpertelystä suht hyvä määrä mutta olisi kiva tietää jo etukäteen että onko helppohomma ja mitä muuta tarvitsee vaihtaa noitten laakereiden lisäksi
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 27.7.2015 23:32

Moottori pitää purkaa kun noi vaihtaa, jolloinka kannattaa vaihtaa sinne kaikki laakerit eli:

-L17 (jos oikein muistan?) petarit 2kpl
-6303 C3 (jos oikein muistan....) laakerit yksi kampuralle, toinen sinne vaihteistoon

Stefat myös vaihtoon ja tiivisteet. Kiertokankea (ja sen laakeria) et saa vaihdettua itse perustyökaluilla vaan täytyy lähettää johonkin mopo-sporttiin yms. vaihdettavaksi. Sitä ei saa vaihtaa prässillä sanoo viisaammat, vaan ne kampiakselin puoliskot tulee vetää toisistaan irti. Yläpään laakerin tietty saa vaihdettua mutta mun mielestä kannattaa se todennäkösesti suvussa kulkenut alkuperäisasennus kiertarikin (ja sen mukana se alapäälaakerikin) vaihtaa.
Tommi6
Paikkakunta:
Soini
Liittynyt:
13.12.2002 13:30
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Tommi6 » 28.7.2015 10:13

kertokaapas te viisaammat ihmiset onko nämä seuraavat osat puch vz 50 k 3 x moottoriin kuinka tärkeitä osia ?

Koodi: Valitse kaikki
Moottori

7b Ruuvi 60.05.008.11

10 Ruuvi 60.06.035.10

10a Ruuvi 60.06.083.10

10b Aluslaatta 651.934.70

12c Ruuvi 60.06.045.10

13b Jousimutteri 651.900.70

13c Sanka 501.902.70

16 Ruuvi 60.08.010.01

18 Ruuvi 60.06.070.18

18 Ruuvi 60.06.050.18

18 Ruuvi 60.06.050.10 Koteloon 171.906.75

18 Ruuvi 60.06.060.10 Koteloon 171.906.75

19a Ohjausholkki 661.901.60

22 Jousiholkki 661.902.70

28 Kumitulppa 681.906.60


osanumero ? Moottorin tiivisterengas sarja 681.200.70

17 Kiertokanki t. 831.989.70

3 Laatta 62.0611.15

7a vaarnaruuvi 60.06.018.80

------------------------------------------------------

Kytkin

4 Tiiviste 841.920.60

8 ruuvi 651.968.60

10 Tiiviste 681.922.60

13 lukkorengas 671.910.60

16 tähtilaatta 63.10.6798 A A10,5

16a tähtilaatta 63.08.6798 A

17 jousilautanen 841.908.60

24 kytkinrumpu Z=18 841.915.60

---------------------------------------------------------

Vaihteisto

1 liukulaatta 691.012.69

10 lukkorengas 671.911.60

13 lukituslaatta 651.945.70

14 mutteri 651.906.60 koko ?

15 mutteri 651.904.60 koko ?

19 tiiviste 681.923.60

20 liukulaatta = 1,5 691.040.70

20 liukulaatta = 1,0 691.041.70

23 Liukulaatta 691.013.70

28 vaihteen siirto kytkin 851.937.70 ?

x rullalaakeri 521.922.77

x rullalaakeri 521.921.77

29 liukulaatta = 3,0 tarpeen mukaan 691.043.77 ?

29 liukulaatta = 3,25 tarpeen mukaan 691.044.77 ?

29 liukulaatta = 3,5 tarpeen mukaan 691.045.77 ?

29 liukulaatta = 3,75 tarpeen mukaan 691.046.77 ?
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut joonasfin » 28.7.2015 10:53

Slerpa_ kirjoitti:Moottori pitää purkaa kun noi vaihtaa, jolloinka kannattaa vaihtaa sinne kaikki laakerit eli:

-L17 (jos oikein muistan?) petarit 2kpl
-6303 C3 (jos oikein muistan....) laakerit yksi kampuralle, toinen sinne vaihteistoon

Stefat myös vaihtoon ja tiivisteet. Kiertokankea (ja sen laakeria) et saa vaihdettua itse perustyökaluilla vaan täytyy lähettää johonkin mopo-sporttiin yms. vaihdettavaksi. Sitä ei saa vaihtaa prässillä sanoo viisaammat, vaan ne kampiakselin puoliskot tulee vetää toisistaan irti. Yläpään laakerin tietty saa vaihdettua mutta mun mielestä kannattaa se todennäkösesti suvussa kulkenut alkuperäisasennus kiertarikin (ja sen mukana se alapäälaakerikin) vaihtaa.

nyt on kone kasassa mutta ei ole koitettu vielä. minkä arvoinen on tuo sportti kun siinä on kone kunnossa mutta runko ei niin hyvässä
soossimies
Pyörä:
Yamaha WR125x -11, Tunturi Supersport -84 ja Derbi Senda -07
Paikkakunta:
tammela
Liittynyt:
30.9.2015 16:38
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut soossimies » 2.10.2015 16:22

Mäkistation kirjoitti:Jos pienesti pipi persie ei haittaa, niin sitte Tunturi menee metsäajossakin, ite tuli joskus muinoin Sportilla paukutettua vaikka ja missä. Superi vois olla melko jees metsämopona, yläkauttaisella putkella varustettuna, ei jää mahasta kiinni.

kyllähän tuo oma supersporttini mettässä kulkee hyvinki
Jos joku ei mee paikalleen niin käytetään VOIMAA
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 4.10.2015 20:50

Joo saa nähdä, muutama viikko sitten minusta tuli '81 Suppanan onnellinen omistaja, siitä pitäisi jalostaa näppärä metsäpeli.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 5.10.2015 19:49

Mullakin olisi tarkotuksena tehdä mettämopo, ja mopo on ollut jalostumassa tuolla tallissa nyt varmaan 5 vuotta. Jalostajaa ei ole vaan oikeen näkynyt kun ei ole oikeen inspannut.
Sokeri-Norsu
Liittynyt:
12.4.2005 20:44
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Sokeri-Norsu » 12.10.2015 20:45

Sokeri-Norsu kirjoitti:Joo, päätin purkaa koneen ihan mielenkiinnosta eikä tosiaan vaikeeta ollu. Kampiakselin stefa vuotaa ja mäntä vaihdon tarpeessa. Jos vaikka kulkis taas normaalisti näitten korjaamisen jälkeen.


Tässähän kävi perinteisesti eli kone ollut vuoden palasina tuossa pöydällä :D Näyttää kaikki palikatkin olevan vielä tallessa. Lähinnä mietityttää oliko käynnistinakselin toisessakin päässä liukulaatta, räjäytyskuvat kun sanoo "tarvittaessa". Ehkäpä ens kerralla tekee projektit loppuun vielä sillon kun muistaa :D
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 30.10.2015 0:56

MUlla samalla tavalla noi mopon koneet tuolla leviänä. Kun saa muut tosta ensin tehtyä pois alta, niin sitten voisi siirtyä mopon konetta laittelemaan.
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 31.10.2015 0:31

Oma mylly tuolla odottelee että Puchshopin kilkkeet joskus eksyisi kotiin. Runkolaakeripesät vielä pitäis jollain kairata 2mm syvemmiksi että saisi 6203:t sopimaan.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista