
Itselläni oli siis alumiinisylinteri johon Vertexin mäntä 60€, Narakun tiivisteet 5€ ja neulalaakeri 0.75€
Jännät viat teillä


Mieluusti sitä mäntää vaihtaa kuitenkin ennenkun sitten päättää haukata, mutta kyl saa olla tosiaan loppuun ajettu.
RiJa kirjoitti:Tervehdys,
pojan Derbi Sendaan (2001) etsin vinkkejä, mistä lähteä etsimään vikaa, kun
- reilun viikon verran mopo on "nykinyt" täysillä kierroksilla ajettaessa
- eilen aamulla lähti käyntiin vain mäkilähdöllä, mutta päivällä koulun pihasta ja illalla ihan normaalisti polkasemalla
- tänään aamulla taas vain mäkilähdöllä käyntiin ja iltapäivällä ei sitten enää silläkään.
Putsattiin kaasari + suuttimet, vaihdettiin bensaletku (vanha oli "kovettunut") ja tyhjennettiin bensansuodattimen kautta vanhat bensat ulos. Ajateltiin, että jos järjestelmään on päässyt vettä jostain ja siksi epätasainen käynti ja käymättömyys. Putsattiin tulppa ja tulpan hattu + kuivattiin konetta (vettä tullut tämän päivän ajan ihan reippaasti myös mopon päälle). Putsauksien jälkeen polkasemalla ei edes lupaa eikä lähde käyntiin. Mäkilähdössä lähtee kyllä käyntiin, mutta ei ota yhtään kierroksia = kun mäkilähdön vauhti loppuu, mopo sammuu. Sama lopputulos ryypyllä tai ilman. Ruuvasin myös ilmaruuvia melkein kiinni ja mekein kokonaan auki, mutta sama lopputulos.
Mistäköhän vikaa lähtisi etsimään?
Toinen vika on sitten täälläkin paljon keskustelua herättneet sähköt. Akku (toukokuussa ostettu) antoi ulos 0,6V tänään päivällä. Vaihdettiin vanha akku takaisin samalla kun putsattiin kaasaria. Sieltä 7V ulos - eli ihan ok vanhaksi akuksi? Mutta Derbihän ei ilmeisesti tarvitse akun virtaa käynnistymiseen? Mitkään valot (mittaristo, etu, taka) ei pala ennen kuin kone on käynnissä. Touko-kesäkuussa vaihdettu suuttimet, koho, neula, akku, virtalukko, tulppa, bensan suodatin, kaasuvaijeri