Tarzani
- Liittynyt:
- 28.4.2014 21:02
Jos moottorin kyljestä vuotaa öljyä ni paikkaa vuoto pakoputkimassalla. Jos keula ei toimi niin osta multa ylimääräinen. Se toimii ainakin paikallaan pumpatessa. Jos ei käy tyhjäkäyntiä ku ryypyllä niin säädä tyhjäkäyntiruuvista kaasarin sivusta. Veikkaisin että olet jo kokeillut sitä aikaisemmin. Voit myös vaihtaa tyhjäkäyntisuuttimen.
Toivottavasti oli jotain apua.
moramiäs
- Pyörä:
- Orion RX-50 -12
- Liittynyt:
- 21.4.2014 22:00
Tarzani kirjoitti:Orionissa on tällä hetkellä vakavia ongelmia. Toivottavasti joku osaisi auttaa. Itseltäni loppuu ymmärrys. Eli mopo pätkii aika pahasti välillä. Välillä tavallaan korjautuu ja sitten seokset heittelevät myös. Vika oli jo ennen 70cc muutosta.
Asioita mitä tehty: Kokeiltu kahdella eri kaasarilla, kolmella eri cdillä, kahdella eri puolalla, tulppa vaihdettu, sähköt tarkistettu ja 70cc muutoksen yhteydessä vaihtui mäntä ja sylinteri + tietenkin kaikki venttiileihin liittyvä. Ajoitukset pistin kohdalleen kun T näkyi alhaalta ja merkit olivat kohdallaan, vaikka mäntä oli n. 1 tai 2 mm alempana ylimmästä kohdasta mihin se olisi voinut tulla.
Seoksia on säädelty molemmilla kaasuttimilla ja välillä pahimman pätkimisen aikana työntää mustaa savua pakoputkesta. Muuten ei savuta ollenkaan ja hyvin ottaa huippukierrokset, sekä kulkee. Pätkiminen vaan käy hermoille koska välillä todella pahaa ja toisinaan ei ollenkaan. Se ei riipu kierrosalueesta, mutta mielestäni puolikaasulla pahinta.
Auttakaa miestä hädässä
Mikäs suutin sulla on paikoillaan? Jotain onkelmia luulis olevan bensansaannin kanssa :o Toisaalta jos seos on oikein runsaalla niin pukkaa tummempaa... Ehkä se saa liikaa bensaa. Yhessä vanhassa manki koneessa tumma savu johtu väljistyneen venttiilivarren kumin vuoksi palotilaan pääsevästä öljystä... Mutta se pitäis jo savussa haistakki selvästi.
Eri kokoisen suuttimen kokeilu saattaisi olla paikallaan. Ja savun ollessa kovin runsasta ehkäpä vielä pienemmän sellaisen. Mulla 70cc.n kanssa muistaakseni 85. se on aikasopiva, mutta joskus harvoin tuntuu tukehtuvan oikein matalilla kierroksilla..
-Sydän on terve kun se on punainen ja vasemmalla ;D-
Orskumies
- Pyörä:
- MH Furia, Orion Rx 150
- Liittynyt:
- 12.9.2013 11:22
Tarzani kirjoitti:Jos moottorin kyljestä vuotaa öljyä ni paikkaa vuoto pakoputkimassalla. Jos keula ei toimi niin osta multa ylimääräinen. Se toimii ainakin paikallaan pumpatessa. Jos ei käy tyhjäkäyntiä ku ryypyllä niin säädä tyhjäkäyntiruuvista kaasarin sivusta. Veikkaisin että olet jo kokeillut sitä aikaisemmin. Voit myös vaihtaa tyhjäkäyntisuuttimen.
Toivottavasti oli jotain apua.
ei ole kierroksista kiinni, ei se vain käy, joku imuvuoto ehkä ?
iskareihin vaihan Stefat ja moottoriin tiivisteet
Asia kunnossa.
Tarzani
- Liittynyt:
- 28.4.2014 21:02
moramiäs kirjoitti:Tarzani kirjoitti:Orionissa on tällä hetkellä vakavia ongelmia. Toivottavasti joku osaisi auttaa. Itseltäni loppuu ymmärrys. Eli mopo pätkii aika pahasti välillä. Välillä tavallaan korjautuu ja sitten seokset heittelevät myös. Vika oli jo ennen 70cc muutosta.
Asioita mitä tehty: Kokeiltu kahdella eri kaasarilla, kolmella eri cdillä, kahdella eri puolalla, tulppa vaihdettu, sähköt tarkistettu ja 70cc muutoksen yhteydessä vaihtui mäntä ja sylinteri + tietenkin kaikki venttiileihin liittyvä. Ajoitukset pistin kohdalleen kun T näkyi alhaalta ja merkit olivat kohdallaan, vaikka mäntä oli n. 1 tai 2 mm alempana ylimmästä kohdasta mihin se olisi voinut tulla.
Seoksia on säädelty molemmilla kaasuttimilla ja välillä pahimman pätkimisen aikana työntää mustaa savua pakoputkesta. Muuten ei savuta ollenkaan ja hyvin ottaa huippukierrokset, sekä kulkee. Pätkiminen vaan käy hermoille koska välillä todella pahaa ja toisinaan ei ollenkaan. Se ei riipu kierrosalueesta, mutta mielestäni puolikaasulla pahinta.
Auttakaa miestä hädässä
Mikäs suutin sulla on paikoillaan? Jotain onkelmia luulis olevan bensansaannin kanssa :o Toisaalta jos seos on oikein runsaalla niin pukkaa tummempaa... Ehkä se saa liikaa bensaa. Yhessä vanhassa manki koneessa tumma savu johtu väljistyneen venttiilivarren kumin vuoksi palotilaan pääsevästä öljystä... Mutta se pitäis jo savussa haistakki selvästi.
Eri kokoisen suuttimen kokeilu saattaisi olla paikallaan. Ja savun ollessa kovin runsasta ehkäpä vielä pienemmän sellaisen. Mulla 70cc.n kanssa muistaakseni 85. se on aikasopiva, mutta joskus harvoin tuntuu tukehtuvan oikein matalilla kierroksilla..
Ei voi olla venttiileistä tai niihin liittyvistä osista koska ne on uudet. Mustaa savua tulee kun paukahtaa pahasti putkessa. Se on vaan hetkellistä. Voisiko jättää sytyttämättä? Suuttimen kokoa en nyt muista tarkalleen. Olisikohan ollut 72. Sitä en vielä vaihdellut kun kokeilin toisella kaasuttimellakin, jolla sama ongelma. Pätkiminen helpottui kun laitettiin seoksia rikkaammalle eli kaasarin neulaa alas. Toisaalta ryyppy päällä pätkii reilusti enemmän. Aiemmin oli vielä niin laihalla ettei vastannut kaasuun vaan booaas välittömästi.
Tälläinen venkslaaminen ei olisi nyt hyväksi kun juuri on laitettu 70cc sylinterisarja kiinni ja pitäisi olla sisäänajossa. Nyt seokset heittelee ja pätkii ja röpöttää. Varmaan tykkää!
Voisiko olla vielä esim. staattorissa? Valot eivät tosin vilku pätkimisen aikana.
moramiäs
- Pyörä:
- Orion RX-50 -12
- Liittynyt:
- 21.4.2014 22:00
Kokeileppa ihmeessä suurempaa suutinta näin alkuun. Vähintään 80. Alkuperäinen tässä on muistaakseni 75, ainaki tässä mallissa 19mm kaasuttimella. Itse ainakaan en usko staattorin vikaan... Kipinässä luulisi silloin olevan jatkuvaa häikkää eikä vain ajoittain. En kuotenkaan ole tähän tämän mopon kosteaan magneettoon pahemmin perehtyny kun ei ole ollut tarvetta... Mutta paukahtelu pakoputkessa viittaisi pieneen viiveeseen sytytyksessä. Jo yhden hampaan heitto nokkaakselissa riittää siihen ja mopo silti toimii. Sehän muuten hieman syö tehojakin jos näin on. Että tarkistappas vielä varalta ne merkit magneetossa (pääsee näkemään lohkon päällä olevan korkin avaamalla) ja nokkaakselin rattaassa ovat kohdillaan!
-Sydän on terve kun se on punainen ja vasemmalla ;D-
Orskumies
- Pyörä:
- MH Furia, Orion Rx 150
- Liittynyt:
- 12.9.2013 11:22
Nyt auttakaa äkkiä, meneekö seos rikkaammalle kun seosruuvia kiertåä myötäpäivään vai toisinpäin?
Asia kunnossa.
Tarzani
- Liittynyt:
- 28.4.2014 21:02
Mitä laihemmalle säädät niin sitä enemmän ottaa kierrosta. Tollee oon ite saanu kohalleen. Mitä rikkaammalle sitä enemmän turaa.
Äänestä sen kuulet.
Edit. Ja oman orionin vika selvisi, tosin vasta pitkän etsinnän ja päänmenon jälkeen. Eli sai liikaa bensaa. 21mm kaasari oli kiinni vaikka suutin oli kohtuu kokoinen. Nyt vakio kaasari ja 88 suutin. Ihan hyvin toimii, lukuunottamatta ihan minimaalista pätkytystä alimmilla kierroksilla. Orion on siis 70cc.
Ja sori hieman aiheesta poikkeavaa, mutta jos muitakin auttaisi.
Orskumies
- Pyörä:
- MH Furia, Orion Rx 150
- Liittynyt:
- 12.9.2013 11:22
Mitä helvettiä nyt teen kun kierrokset jää leijumaan eikä ole tyhjäkäyntiä. Ei se seosruuvin räplääminen näköjään auta vittuakaan.
Edit. Anteeksi muutama kirosana mutta meni hermot, koska tämä hajoaa käsiin tällä hetkellä
Asia kunnossa.
Tarzani
- Liittynyt:
- 28.4.2014 21:02
En osaa kyllä itsekään enää auttaa. Oma orioni aloitti pätkimisen uudelleen. Äsken aukaisin magneeton puoleisen lohkon ja tutkin mitä se on syönyt. Ei siellä mitään kummempia ollut. Impulssikäämin toimintaa mittailin jne.
Varmaan nyt seuraavaksi staattorin osto. Jos ei auta niin takanreunaa koristaa kuutio orion logolla
Orion rx50
- Liittynyt:
- 3.8.2014 14:52
Onkos joku ottanut orionista magneettoa poies? Onko ihan normaali oikeen kätinen kierre ja mimmosella ulosvetäjällä ootte vetässy sen pois? Ulosvetäjä löytyy, mutta on kolmijalka mallinen nii saattaa vääntää magneettoo kieroo. Löytyykö tietoo?
Ja orioniin tuli semmosta vikaa et jakoketju hyppää aina rattaalla(vähä kuluneet rattaat ja ketju tosi löysällä) ja sen jälkeen moottorin ajotukset on pieles ja kone ei ota enää kierroksia tai ei käy ollenkaa, nii pitäs päästä tohon ketjuun käsiks.
Tarzani
- Liittynyt:
- 28.4.2014 21:02
Oon ottanu magneeton pois. Ulosvetäjä oli samanlainen kolmijalkainen ja ajoi asiansa. Onko sulla ketjun kiristäjä paikallaan? Multa se oli ainaki irronnu. Voit aukaista sen rattaan suojan ja tutkia ketjua sitä kautta tai sitten vetäistä sylinterin irti ja katsoa samalla onko mäntä missä kunnossa. Varo ettei ketju irtoa alhaalta tai muuten tulisi lisää aukaisemista. Tosin jos otat magneeton pois niin ihan sama. Itsellä alkoi pätkiminen magneeton pois käyttämisen jälkeen. En tiedä mikä siinä meni väärin. Toivottavasti oli jotain apua.
Orion rx50
- Liittynyt:
- 3.8.2014 14:52
Koitin irrottaa sitä magneettoo tos äsken mut ei hievahtanu mihinkään.Se pultti oli tosi tiukassa mutta pistin putken pätkän kiertokangen silmukasta läpi nii sain sen pysymään paremmin paikoillaan. Nii eihän niitä kolmee kuusiokoloo tarvii irrottaa viel tos vaihees ku näyttäs et ei pidä magneettoo mitenkään. Ja se ketjun kiristäjä oli mulla iha paikoillaan mut epäilen et ketju on vaa nii pirun venyny ja rattaat vähä kuluneet niin pomppii välil ylitte. Kun tarkistin moottorin ajotusmerkit nii oli pahasti heittoo, ei mikää ihme jos ei pelitä. Niin ne kolme kuusiokoloo, eihän tarvii tos vaihees viel aukasta? Vai miten on
Tarzani
- Liittynyt:
- 28.4.2014 21:02
Mäkään en osaa kyllä enää auttaa. Antaa tietävämpien vastailla. Mä tajusin sen että magneetossani ei t merkkiä ole ollenkaan. Ajotukset oon säätäny f merkkiin
eli 2 astetta ennakolle. Ihmettelen miten on voinut käynnistyä ja edes toimia yhtään. Onko kellään t merkintää magneetossa? Yhdessä koneliikkeessä sanottiin että t merkki tulee heti f:n jälkeen. Mulla siinä tulee pallo. Liikkeessä sanottiin myös että orionissa se pallo on sama kuin t. Jos jollain on mahdollisuuksia niin katsokaa siitä magneeton päällä olevasta korkista mikä merkki siihen pysähtyy tai mitä merkkejä teillä siellä on. Joka tapauksessa f on väärä merkki ja säädän sen nyt siihen pallukkaan. Jännitetään sormet ristissä mitä tapahtuu kun saan taas kyljen kiinni
Edit. Ja jos joku ihmettelee miksi säädin f merkintään niin silloin ei ollut magneetto auki ja näytti pienestä reijästä t-kirjaimelta
Orion rx50
- Liittynyt:
- 3.8.2014 14:52
Tuo yläkuolokohdan T merkki löytyy ainakin itseltä ja tosiaa melkeempä heti F merkin jälkeen, mulla 2011 vuosmalli. Osaatko viel tarzani sanoo niistä kolmesta kuusiokolosta mitkä on siinä magneeton keskellä että pitääkö ne aukasta kun ottaa magneettoo poies?
Tarzani
- Liittynyt:
- 28.4.2014 21:02
Ei mun mielestä tarvinnu. En kyllä myöskään muista otinko ite ne pois. Jos ei lähe muuten ni ota kuusiokolot pois. Kyllä sen saa koottua
Liikahtaako edes?
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista