Nipanderi kirjoitti:Vireboy kirjoitti:Mulle sanottiin tosta ongelmasta täällä mototissa painelevyn säätämisestä, mutta en ole viittinyt ruveta aukomaan kytkinkoppaa kun juuri vaihdoin öljyt.
Ja juu en ole expertti näissä eikä oikein löydy uskallusta avata konetta, miten tuo painelevy säädetään?
Painelevy löytyy heti kytkinkopan alta, ainoat tarvittavat työkalut ovat 16mm lenkkiavain kiksin vireen poistoa varten, 19mm lenkkiavain itse painelevyn säätömutteria varten (tästä koosta en ole aivan varma, 16-20mm välillä se kuitenkin oli), kytkinkopan tiiviste, tai tiivistemassaa, sekä 4 tai 5mm kuusiokolo kytkinkopan ja öljypumpun pultteja varten.
Elikkä homma aloitetaan avaamalla vesipumpun kopassa sijaitseva alin kuusiokolo, jossa on prikka alla. Tämän jälkeen syylärin korkkia avaamalla jäähytysnesteiden pitäisi tulla rivakasti pihalle, ne kannattaa ottaa vaikkapa tyhjään limsapulloon talteen, mikäli uusia nesteitä ei ole saatavilla. (Huom! Vesipumppua EI tarvitse irroittaa kokonaan.) Sitten vesipumppuun menevä jäähdytysneste letku irti.
Nesteiden valutuksen jälkeen pyörä on syytä heittää maahan kyljelleen, kytkinpuoli ylöspäin tietenkin
(tämä saa vaihteistoöljyn valumaan itse vaihteistoon, jolloin kytkin on kuivana, eikä öljyä valu ulos kytkinkoppaa irrottaessa.)
Sitten öljypumppu otetaan pois tieltä. Tämä onnistuu avaamalla öljypumpun suojus, ja irroittamalla öljypumppu kytkinkopasta (muistaakseni 2 kuusiokolo pulttia.) Myös kaikki muut vaijerit ja letkut jotka ovat kytkinkopassa kiinni, tulisi irroittaa niin, että kytkinkopan saa vapaasti irroitettua.
Seuraavaksi otat 16mm lenkin, ja pyörittelet kiksin päällä olevaa mutteria auki päin, kunnes kuulet kytkinpuolelta selvän naksauksen. (mitään ei mene rikki, se on vain kiksin jousi joka pääsee vireestä.) Ainiin, kiksi kannattaa ottaa irti, mikäli se on tiellä.
Tämän jälkeen vain irroitat kaikki pultit jotka pitävät kytkinkoppaa kiinni, ja voit nostaa kytkinkopan pois. Kiksin rattaista kannattaa ottaa muutama
kuva, jos epäilee niiden takaisin laittamisen tuottavan vaikeuksia
Tässä vaiheessa et voi olla näkemättä
painelevyä sekä sen säätömutteria. Mutteri sijaitsee kytkinjousien keskellä.
Säätö tapahtuu seuraavasti: Löysytä mutteria niin, että voit pyörittää mutterin sisällä sijaitsevaa pulttia vapaasti. Sisempää pulttia tulee pyörittää kiinni päin, kunnes tunnet sen ottavan johonkin kiinni. Tämän jälkeen pyörität pulttia puolisen kierrosta takaisin päin, ja lukitset pultin paikalleen kiristämällä ulomman mutterin.
Tämän jälkeen kaikki kootaan samassa järjestyksessä kuin ne otettiin poiskin, kiksin rattaat asetellaan kytkinpuolelle silmämääräisesti oikein. (ne menevät kyllä oikealle paikalleen kun kytkinkopan laittaa paikalleen.)
Muista raapia vanhan tiivisteen rippeet lohkoista irti, ennen kuin laitat uuden tilalle, tai laitat tiivistemassaa!
Kiksin virittämiseen on mototissa jaeltu useita erilaisia ohjeita, mutta itse tykkään tehdä sen seuraavasti: Kiksi laitetaan ihan siihen akselin päähän booreilleen, niin että se mahtuu pyörimään täysin ympäri. Tämän jälkeen poljinta veivataan vastapäivään niin pitkälle, kuin se menee (sinun pitäisi tuntea, kuinka palautusjousi kiristyy.) Kun kiksi ei enää pyöri, pyöritetään kiksin päällä oleva 16mm pultti kokonaan kiinni, ja pyöritetään kiksiä hallitusti myötäpäivään niin pitkälle kuin se menee. Nyt kiksin palautuksen pitäisi toimia. (jos tämä tuli selitettyä kovin epäselvästi, voin tehdä vaikka youtube videon, homma on simppeli kun sen ymmärtää.)
Sitten vain öljypumppu kiinni, talteen otetut jäähdytysnesteet takaisin syyläriin, ja ajoa!
Jos jäi jotain epäselvää, niin kysykää ihmeessä!
E: Tässä siis kyseinen
video, suokaa anteeksi crocsit :3
E2: Tosiaan sitä poljinta ei tarvitse hakata noin kun se ei enää pyöri, tarkoituksena oli vain osoittaa, että akseli on pyöritetty loppuun asti.
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''