Derbin huolto ja ongelmat #3

.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut .Juho » 30.3.2018 15:16

TapZ kirjoitti:Miten saan um rabasan kampiakselin pyörimään normaalisti lohkojen yhteen laittamisen jälkeen kun ei kampiakselin päihin napauttelu auttanut. Voiko stefa olla liian syvällä.

Mittaa rakotulkilla paljonko välystä kampiakselin ja kampikammion välissä.
Molemmilta puolilta tietenkin...jos välys nolla toisella puolella ni lisää naputtelua. Jos ei liiku: lohkot auki uudestaan.

Stefat voi olla liian syvällä jolloin stefan huuli on laakerin sisäkoolissa kiinni. = ei hyvä.
Mut senkin näkee jo helposti onko liia syvällä...

Mut joo kuitenkin, jos se kampiakseli ei pyöri nätisti ni ei laiteta käyntiin.
Toki kannattaa huomioida että nbr ja viton stefoilla kampiakseli pyörii aluksi hiukan nihkeämmin koska on sen verran tiukasti sopivat kauloihin...teflon stefoilla se pinta on liukkaampi eikä aiheuta juurikaan vastusta (niitä ei sitten saa öljytä!).

Ja viton/nbr stefoja asennettaessa huuleen öljyä tai rasvaa.
Repeämisriski on tuolloin huomattavasti pienempi kun lähtee konetta kuormittamaan ekan startin jälkeen kunnon kierroksilla.
Simbba6
Liittynyt:
7.11.2017 20:36
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Simbba6 » 4.4.2018 18:09

Derbi senda xtreme sm 2012.
Mulla on semmoinen ongelma että aamuisin derbi lähtee vasta noin 40 polkasun jälkeen ryyppy päällä käyntiin. Jos on 3+ astetta ulkona niin lähtee aina ekalla! Jos kylmä niin alussa se ei edes lupa, kunnes se alkaa sitten menemään käyntiin. Kaasua en voi antaa, koska silloin se sammuu välittömästi. Kun olen saanut sen käyntiin, niin alussa en voi antaa kaasua kunnolla! Sammuu melkein heti kun lähtee liikkeelle. Eli pitää vähitellen kaasuttaa kunnes ottaa tehopiikin ja sit sillä lähteä liikkeelle ja kaasuttaa kunnes moottori on lämmin! Kun moottori on lämmin niin toimui kuin unelma!
Simbba6
Liittynyt:
7.11.2017 20:36
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Simbba6 » 4.4.2018 18:14

Olen aina antanut sen jopa 10min sen käydä aamuisin tyhjäkäyntuä, mutta se silti sammuu välillä kun antaa kaasua vähän enemmän. Pitää todella hitaasti kääntää kaasua että ottais kierroksia. En voi edes käynnistää sitä vähellä kaasulla. Kun kone on lämmin ja antaa paikan päällä kierroksia niin kun kääntää kaasun nopeasti pohjaan niin meinaa myös sammua! Ihan ku tukehtuis johonki.
eitoimixdd
Liittynyt:
7.4.2018 17:34
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut eitoimixdd » 7.4.2018 17:45

mikä vittu on derbissä (xtreme senda 2002) kun käynnistää ni vetää vitusti kierroksia? jos ryyppy päällä käynnistää nii ei veä kierroksia ku laittaa ryypyn pois päältä. mut sitku käynnistää ilman ryyppyä +2 ilmalla vetää kierrokset niin korkeille et tuntuu ku mopo räjähtäis siihen. mitään ongelmia eikai entisellä omistajalla ollu, paitsi joku isompi vika joka korjattu.. send help
otka1
Pyörä:
ruoska derbi
Paikkakunta:
kiiminki
Liittynyt:
3.7.2015 18:38
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut otka1 » 9.4.2018 19:20

Minkä kokoinen suutin sopisi -07 Gileraan, putken kuri irti, ei reikälevyä tms kuristuksia. Toimii muuten hyvin, mutta ei käy matalaa tyhjäkäyntiä. Kun säätää tk-ruuvista käymään ilman kaasua, kuulostaa silti kuin olisi vähän kaasu auki. Kun ajosta löysää kaasun, niin kierrokset jää leijaamaan. Kun laittaa pienemmälle tk-ruuvista, niin sammuu. Kaasari uusi 17.5mm dellorto, suuttimia kokeliltu 80-88, tyhjäkäyntisuuttimia 32-40 seos ja tk ruuveja säädelty, neulaa kokeiltu joka välissä, juuri vaihdettu petilaakerit, stefat ja koneen tiivisteet. Sylinteri vaihdettu 2v sitten, ja mäntä viime keväänä. Kampurakin vaihdettu jossain välissä. Myöskin kaikki sytytysosat sataattoria myöten vaihdettu. Ongelma ollut jo 2 vuotta, koko ajan kun mopo ollut itsellä. Alkaa itellä keinot loppua.
If one day the speed kills me, don't cry because i was smiling.
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut johnnyw » 10.4.2018 18:33

Ensimmäisiä kunnon ajoja talven jälkeen derbillä ja nyt tuli erikoinen ongelma. Eli ihan kun tyhjäkäynnillä loppusi bensa, jos antaa käydä tyhjäkäyntiä ni pikkuhiljaa rupeaa ensin leijaamaan kierroksia jonka jälkeen hyytyy ja sammuu. Tuon jälkeen saa aina vähän aikaa odotella ja polkea useamman kerran että suostuu lähtemään uudestaan käyntiin. Ajossa kuitenkin osakaasulla/täyskaasulla toimii ihan normaalisti ja jos "herkuttelee kaasulla" eikä anna sammua ni pysyy tyhjäkäynnilläkin. Ainakun reilummin antanut kaasua ni tyhjäkäynti on vähän aikaa ok, mutta sit alkaa taas leijuttamaan/hyytymään. Eli mihkähän hemmetti tohon nyt tuli? TK suutin/joku kanava kaasarista tukossa?

On tolla talvellakin tasasin väliajoin pieni lenkki heitetty tai vähintään käytetty, bensatkin ollu käytännössä aina uutta ja eilen itseasiassa melkein tyhjään tankkiin rykäsin tankin täyteen uutta bensaa.

Kylmänä kuitenkin starttaa ryypyllä aina ekasta laakista ni en usko että itse bensansaannissa olisi ongelmaa. Manuaali hanakin käytössä ni hana ei voi jumittaa.

Speksit on siis:

Malossi MHR replica 80cc
Top Racing EVO Kampura
Dellorto VHST 28mm kaasari + Twinair vapari suodattimella
Malossin VL15 läppärunko/läpät ja X360 imukaula
Voca racing carbon 80cc

Koneeseen vaihdettu kaikki laakerit, tiivisteet, stefat jne sekä tuo sylinterisarja & kampura viime kesän lopulla. Ajettu sen jälkeen ehkä max 2000km.
Viimeksi muokannut johnnyw päivämäärä 12.4.2018 6:16, muokattu yhteensä 1 kerran
TapZ
Liittynyt:
28.3.2018 18:57
Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut TapZ » 11.4.2018 20:32

Haittaako, jos kytkin akselin laakerissa on molemmin puolin tuo ns. suoja.
https://www.google.fi/search?biw=1920&b ... OOaHdM8WBM:
otka1
Pyörä:
ruoska derbi
Paikkakunta:
kiiminki
Liittynyt:
3.7.2015 18:38
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut otka1 » 11.4.2018 20:53

TapZ kirjoitti:Haittaako, jos kytkin akselin laakerissa on molemmin puolin tuo ns. suoja.
https://www.google.fi/search?biw=1920&b ... OOaHdM8WBM:

Ite laitoin normaali c3 laakerin ilman niitä suojia. Saa ne suojat siitä pois toiselta puolen, jos semmosen ostaa.
If one day the speed kills me, don't cry because i was smiling.
Terpiboii
Pyörä:
Derbi drd xtreme 2011
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
14.4.2018 20:15
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Terpiboii » 14.4.2018 20:24

Derbistä kuului ääntä, joka muistutti renkaan hinkaamista johonkin. Aluksi vain parin kilometrin välein, mutta se alkoi kuulumaan useammin. Mopo myös nykii vähän kun ääni kuuluu. Kuului vaikka oli kytkin pohjassa eli ei varmaan ole mootorissa vika. Tarkistin ettei renkaisiin osu mitää. Auttakaa ailoittelevaa. :D
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 14.4.2018 22:08

Pyöränlaakerit sököt? Jarrut laahaa?
Terpiboii
Pyörä:
Derbi drd xtreme 2011
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
14.4.2018 20:15
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Terpiboii » 15.4.2018 9:40

Nyt ei edes käynnisty :(
Terpiboii
Pyörä:
Derbi drd xtreme 2011
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
14.4.2018 20:15
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Terpiboii » 15.4.2018 14:13

Nyt käynnistyi. :D Uskaltaako ajaa korjaamolle (pari kilometriä) korjauttamaan renkaan laakerit.
n3d
Pyörä:
Kymco
Liittynyt:
30.5.2010 12:22
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut n3d » 15.4.2018 14:56

Hyvä että käynnistyi! Ajamalla vaan, mutta rauhallisesti. ;)
Apikka02
Liittynyt:
17.4.2018 7:47
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Apikka02 » 17.4.2018 8:40

Tere.
Sain koneen vihdoin kasaan ja eilen mopoa käyntiin niin pieni kolina/kilinä tyhjäkäynnillä ja vaihteella kytkin pohjassa.
Vedossa ääni loppuu, mut heti ku kaasu pois niin taas kuuluu.
Kaikki osat vaihdettu juuri uusiin...kampiakseli,laakerit, mäntä.
Avasin magneeton kopan ja magneettoa pyörittämällä kolina kuulostaisi tulevan jostain kampikammion sisältä?
Ei tunnu väljyyttä magneettoa nostamalla, mut eestaas ku vähän pyörittää niin kolina käy, että mitähän vit*ua?
Muuten toimii hyvin, mut toi ääni kun päästää kaasusta, taikka tyhjäkäynnillä, mut heti ku antaa kaasua niin loppuu.
Jos jollain jotai hajua niin olisin kiitollinen avusta.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 17.4.2018 11:33

Vauhtipyörä nyt ekana irti ja tarkista että staattorin pultit on kunnolla kiinni ja ettei sielä ole mitään ylimääräistä.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista