4-tahtimoottorin perushuoltoon kuuluu venttiilien välyksien säätäminen. Kannessahan siis on keinuvivut, joita nokka liikuttaa, ja jotka avaavat venttiilit. Nämä välykset ovat moottorin kannalta tärkeitä, sillä liian suurilla tai liian pienillä välyksillä kone ei toimi oikein. Venttiilivälykset tulisi tarkistaa joka 5000km:n välein. Jos mankistasi kuuluu tyhjäkäynnillä "nakutusta", on erittäin todennäköistä, että venttiilin välykset eivät ole kohdallaan.Jos välykset ovat liian pienet, eli tiukat, saattaa venttiilit jäädä auki, ja puristukset vuotaa pois. Jos liian isot, venttiilit ei välttämättä aukea tarpeeksi, ja koneesta ei saada kaikkea mahdollista tehoa irti. Onneksi välyksien tarkastaminen ja säätäminen ei ole vaikeaa, tarvitset muutaman työkalun ja hieman kärsivällisyyttä, kuten näissä moottorihommissa yleensäkin.
Työkalut
-8mm, 9mm ja 17mm lenkkiavaimet
-Rakotulkki
-Jakoavain, tai Hondan oma venttiilien säätö työkalu
-Joku rätti jolla saa ylimääräset öljyt pyyhittyä pois
Ohjeet
1. Avaa magneetonkoppa (3x 8mm pultti) ja venttiilit korkit (17mm). Pakopuolen (alempi) korkissa yleensä on öljyä, joten kannattaa pitää jotakin kippoa alla, jos ei halua alustan paskaantuvan.
Korkin alta paljastuu:
2. Käännä magneetto niin, että siitä oleva "T"-merkki osoittaa ylöspäin, merkin kohdalle. Koita onko molemmassa venttiilissä ja nostimessa välystä, jos ei, käännä magneettoa 360° eli täysi kierros, kunnes merkit ovat taas kohdakkain.
3. Löysää venttiilien säätömutterit (9mm)
4. Etsi rakotulkista 0,05mm liuska, ja aseta se kuvan mukaisesti venttiilin ja nostimen pultin väliin.
5. Kiristä pulttia sen verran, että nostimessa ei tunnu yhtään välystä. Liuskan kuuluu liikkua "tahmeasti" nostimen pultin ja venttiilin välissä, ei siis jämähtää siihen.
6. Anna liuskan olla välissä, ja kiristä nostimen mutteri. Jos kierteet on kunnossa, pulttia ei tarvitse pitää kiinni, pelkän mutterin kiristys riittää.
7. Tarkista välys vielä kiristämisen jälkeen uudestaan.
Toista sama homma myös toiselle venttiilille. Kokoa irroittamasi osat päinvastaisessa järjestyksessä kuin irroitit, eli korkit vaan kiinni ja magneeton koppa paikalleen. Thäts it, jos nakutus hävisi, vedit oikeasta narusta. Jos se jäi, voi nakutusta pitää mm. kytkin tai nokkaketju.
Notes
-Välykset tarkastetaan koneen ollessa kylmä, alle 35°C.
-Oikea välys on 0,05mm, sekä imu-, että pakopuolella.
www.kiinanihmeet.co.cc
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.