Kaikki puolat on 2 johtoisia. Niissä, missä on 1 johto toinen johto on kiinni puolan rungossa eli mistä se pultataan ja näiden puolien tulee saada pultin kautta maata. Toinen on siis aina maajohto, oli se sitten eri liittimellä tai kokonaan ilman toista liitintä. Tällaisia on mm. Suizan PEI järjestelmän PV:n puolat. Täysin 1 johtoista puolaa ei voi edes olla. Se ei toimi.
Sytytyspuola toimii oli johdot liittimissä kumminpäin tahansa, mutta puolan napaisuudella on silti paljon merkitystä. Oikealla puolan napaisuudella kipinä hyppää keskielektrodista sivuelektrodiin, mutta väärällä napaisuudella sivuelektrodista keskielektrodiin ja tällöin voi pahimmillaan kipinä olla jopa 40% heikompi. Syy on siinä että sivuelektrodia ei ole suunniteltu luovuttamaan virtaa. Toinen syy on että sen lämpötila moottorissa on useita satoja asteita kylmempi kuin keskielektrodin (jälkimmäisellä suorempi lämmönjohtavuus kanteen). Asia on sama kärjellisissä ja kärjettömissä järjestelmissä. Asiasta lisää http://mgaguru.com/mgtech/ignition/ig104.htm
Eli kipinä tulee kytki puolan kumminpäin tahansa, mutta väärää napaisuutta ei suositella käytettäväksi.
Joo, voimakoneen porukka on juuri nyt lomalla, mutta en olettanut että asialla on niin kiire. Harvinaisempien laitteiden kanssa ei ehkä muutoinkaan kannattaisi ottaa sanaa kiire mukaan. Saa vapaasti olla eri mieltä, mutta minä muistan vielä sellaisenkin ajan että osia tilattiin liikkeistä fyysisillä kirjeillä postin kuskaamina kun kukaan ei osannut internetistä haaveillakaan. Silti kukaan ei kuollut siihen venttaamiseen.
Sytytyspuola toimii oli johdot liittimissä kumminpäin tahansa, mutta puolan napaisuudella on silti paljon merkitystä. Oikealla puolan napaisuudella kipinä hyppää keskielektrodista sivuelektrodiin, mutta väärällä napaisuudella sivuelektrodista keskielektrodiin ja tällöin voi pahimmillaan kipinä olla jopa 40% heikompi. Syy on siinä että sivuelektrodia ei ole suunniteltu luovuttamaan virtaa. Toinen syy on että sen lämpötila moottorissa on useita satoja asteita kylmempi kuin keskielektrodin (jälkimmäisellä suorempi lämmönjohtavuus kanteen). Asia on sama kärjellisissä ja kärjettömissä järjestelmissä. Asiasta lisää http://mgaguru.com/mgtech/ignition/ig104.htm
Eli kipinä tulee kytki puolan kumminpäin tahansa, mutta väärää napaisuutta ei suositella käytettäväksi.
Joo, voimakoneen porukka on juuri nyt lomalla, mutta en olettanut että asialla on niin kiire. Harvinaisempien laitteiden kanssa ei ehkä muutoinkaan kannattaisi ottaa sanaa kiire mukaan. Saa vapaasti olla eri mieltä, mutta minä muistan vielä sellaisenkin ajan että osia tilattiin liikkeistä fyysisillä kirjeillä postin kuskaamina kun kukaan ei osannut internetistä haaveillakaan. Silti kukaan ei kuollut siihen venttaamiseen.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein