Fantic Motor Caballero 50

vantic
Liittynyt:
5.7.2017 11:22
Re: Fantic Motor Caballero 50

ViestiKirjoittanut vantic » 30.7.2017 13:26

Tossa yksi juttu.

NN osti yksityishenkilöltä 4.11.2008 käytetyn mopon 2 000 eurolla. Matkamittarin lukema oli kaupantekohetkellä

3 821 kilometriä. Mopolle oli 29.8.2007 myönnetty 24 kuukauden takuu.

Katkenneen öljypumpun vaijerin takia moottoriin ei päässyt öljyä, mikä johti moottorin kiinnileikkaamiseen 18.5.2009.

Mopon matkamittarin lukema oli tällöin 6264 kilometriä.
VAATIMUKSET

Ostaja vaatii maahantuojaa korvaamaan mopon korjauskustannukset (327,70 euroa), viasta aiheutuneet matkakulut (62,40 euroa) ja puhelinkulut (10 euroa). Ostaja vaatii summalle viivästyskorkoa.

Mopolle myönnettiin 24 kuukauden takuu.

Pakoputken avartaminen on tehty putken tukkeutumisen takia.

Tämä on tavanomainen huoltotoimenpide. Koska pakoputken kuristaminen on alun perin tehty moottoritehon alentamiseksi nopeusrajoituksia silmällä pitäen, avartamista voidaan pitää tehdasasetuksiin palauttamisena.

Vaijerin katkeamisen jälkeen öljypumppu syöttää moottoriin vain riittävästi öljyä, jotta se kulkee tyhjäkäynnillä.

VASTAUS

Maahantuoja kiistää ostajan vaatimukset.

Mopon pakoputkistoa on muutettu siten, että se ei vastaa alkuperäistä. Moottori "kiertää" viritettynä huomattavasti enemmän kuin mitä valmistaja on suunnitellut. Takuuehtojen mukaan muutoksia ei saa tehdä. Takuu ei myöskään kata vaijereita.

Öljyvaijerin katkeamisen yhteydessä öljypumppu jää osittain "päälle" -asentoon, jolloin pumpusta edelleen virtaa öljyä koneeseen, vaijerin katkeamisesta huolimatta. Jos ajoneuvoa on viritetty, kuten tässä tapauksessa, moottori ei suuremmasta pyörintänopeudesta johtuen saa riittävästi öljyä.

Alkuperäisrakenteella ja hyvälaatuisella öljyllä pakoputki ei tukkeudu. Avartamista ei näin ollen tarvitse suorittaa.

Mopo on tullut tehtaalta kuristettuna. Kuristus on näin ollen tehdasasetus. Väite siitä, että öljyä riittäisi vain tyhjäkäyntiin, ei pidä paikkansa.

Maahantuoja on tästä huolimatta Good Will -eleenä korvannut ostajalle kahden tunnin edestä korjaustyötä (90 euroa), männänrenkaat (57,30 euroa) ja uuden vaijerin (115 euroa).

RATKAISUN PERUSTELUT

Osapuolet ovat eri mieltä siitä, kattaako maahantuojan myöntämä takuu öljyvaijerin katkeamisesta aiheutuneen moottorivaurion.

Kuluttajansuojalain 5 luvun 15 a §:n mukaan tavarassa katsotaan olevan virhe, jos myyjä on sitoutunut vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan (takuu, ja tavara tänä aikana huonontuu takuussa tarkoitetulla tavalla. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta.

Kuluttajariitalautakunta toteaa asiassa olevan riidatonta, että pakoputkistoa on avarrettu, eikä siten tältä ominaisuudeltaan vastaa alkuperäistä mopoa. Takuuehtojen mukaan takuu on voimassa edellyttäen, että ajoneuvoa ei ole muutettu tai mukautettu.

Kuluttajariitalautakunta toteaa, että asiassa on arvioitava onko mopoon tehdyllä muutoksella ollut syy-yhteyttä moottorin rikkoutumiseen. Maahantuoja on väittänyt, että mopo saa riittävästi öljyä myös silloin kun öljypumpun vaijeri on katkennut edellyttäen, että moottori ei käy liian korkeilla kierroksilla. Korkeiden kierrosten välttämiseksi pakoputkistoa on kuristettu mopon valmistuksessa. Ostaja katsoo, ettei moottori öljypumpun vaijerin katkeamisen jälkeen saa tarpeeksi öljyä ajoa varten, vaan että se saa vain riittävästi öljyä tyhjäkäyntiä varten.

Koska ostaja on virittänyt mopoa eikä ole esittänyt lautakunnalle ulkopuolisen asiantuntijan lausuntoa tai muuta erityistä selvitystä asiassa, kuluttajariitalautakunta katsoo maahantuojan saattaneen todennäköiseksi, että moottorin rikkoutuminen on johtunut ostajan puolella olevasta seikasta. Kuluttajariitalautakunta katsoo näin ollen, että mopolle myönnetty takuu ei kata öljypumpun vaijerin katkeamisesta aiheutunutta moottoririkkoa.

Kuluttajariitalautakunta ei suosita asiassa hyvitystä.

Päätös oli yksimielinen.
Tomzii
Liittynyt:
27.7.2017 0:31
Re: Fantic Motor Caballero 50

ViestiKirjoittanut Tomzii » 30.7.2017 22:52

Multa tippu tänää ku olin lähös ajaa joku mutteri ja kytkin ei enää sen jälkeen ottanut että mikähä mahtaa olla?
valmet00
Liittynyt:
19.4.2015 19:59
Re: Fantic Motor Caballero 50

ViestiKirjoittanut valmet00 » 1.8.2017 7:11

Varmaan kykimen säätömutteri siitä kaasarin läheltä. Mistä tarrasarjoja saa hankittua näihin. Alkuperäisiä kyllä löytyy, mutta siihen se sitten jääkin. Tietääkö joku mitkä katteet ovat samannäköiset -13 vuoden fanticin kanssa?
Tomzii
Liittynyt:
27.7.2017 0:31
Re: Fantic Motor Caballero 50

ViestiKirjoittanut Tomzii » 1.8.2017 20:41

valmet00 kirjoitti:Varmaan kykimen säätömutteri siitä kaasarin läheltä. Mistä tarrasarjoja saa hankittua näihin. Alkuperäisiä kyllä löytyy, mutta siihen se sitten jääkin. Tietääkö joku mitkä katteet ovat samannäköiset -13 vuoden fanticin kanssa?

Kun sen laittaa takas nii pitäs toimia?
Veikkaaa
Liittynyt:
14.8.2017 17:31
Re: Fantic Motor Caballero 50

ViestiKirjoittanut Veikkaaa » 14.8.2017 17:37

Miten muut kiinnittäneet timelessin fattiksen. Raiserit eivät pulttien kohdalta sopineet.
Simppaa_
Liittynyt:
8.4.2016 23:12
Re: Fantic Motor Caballero 50

ViestiKirjoittanut Simppaa_ » 15.8.2017 23:52

Veikkaaa kirjoitti:Miten muut kiinnittäneet timelessin fattiksen. Raiserit eivät pulttien kohdalta sopineet.

Dremelillä modasin raisereita, hioin reikiä siten että osuu reikiin

Mikäs vois omassa fantikissa olla kun pätkii kylmänä helvetisti, lämpimänä ei niinkään, mutta tuntuu tehottomalta. Tulppa vaihdettu, suutin katsottu kahdesti, ilmanputsarin katson seuraavaksi..
Veikkaaa
Liittynyt:
14.8.2017 17:31
Re: Fantic Motor Caballero 50

ViestiKirjoittanut Veikkaaa » 19.8.2017 22:50

Minkälainen rajoitin tossa 2017 fantic casassa on ?
vantic
Liittynyt:
5.7.2017 11:22
Re: Fantic Motor Caballero 50

ViestiKirjoittanut vantic » 20.8.2017 11:24

Ei ole rajoitinta. Ainoastaa kuristettu.
Veikkaaa
Liittynyt:
14.8.2017 17:31
Re: Fantic Motor Caballero 50

ViestiKirjoittanut Veikkaaa » 20.8.2017 15:38

Kaverilla 2016 casa ja kulkee lähemmäs 70 vakiona, kun taas itsellä 2017 casa ja kulkee sen 46 :DD
vantic
Liittynyt:
5.7.2017 11:22
Re: Fantic Motor Caballero 50

ViestiKirjoittanut vantic » 21.8.2017 12:14

Veikkaaa kirjoitti:Kaverilla 2016 casa ja kulkee lähemmäs 70 vakiona, kun taas itsellä 2017 casa ja kulkee sen 46 :DD


Varmaan otettu kureja pois jos kulkee 70. Kyl vakion pitäis kulkee sen 55-60.
Veikkaaa
Liittynyt:
14.8.2017 17:31
Re: Fantic Motor Caballero 50

ViestiKirjoittanut Veikkaaa » 22.8.2017 18:19

Ei se oo kureihin edes koskenut
vantic
Liittynyt:
5.7.2017 11:22
Re: Fantic Motor Caballero 50

ViestiKirjoittanut vantic » 22.8.2017 21:17

Sit on maahantuojal tullu laitettuu liian iso reikänen kuri.
Normaali kokosel putki kuril ei voi kulkee 70.
Simppaa_
Liittynyt:
8.4.2016 23:12
Re: Fantic Motor Caballero 50

ViestiKirjoittanut Simppaa_ » 25.8.2017 19:20

vantic kirjoitti:
Veikkaaa kirjoitti:Kaverilla 2016 casa ja kulkee lähemmäs 70 vakiona, kun taas itsellä 2017 casa ja kulkee sen 46 :DD


Varmaan otettu kureja pois jos kulkee 70. Kyl vakion pitäis kulkee sen 55-60.

Mulla menee 64 kurillisena, myötätuuleen sen 70.
vantic
Liittynyt:
5.7.2017 11:22
Re: Fantic Motor Caballero 50

ViestiKirjoittanut vantic » 26.8.2017 1:03

Sul on varmaan Competizione. Ne kulkee ton verran vakiona.
Ärräksä
Liittynyt:
24.1.2005 12:40
Re: Fantic Motor Caballero 50

ViestiKirjoittanut Ärräksä » 26.8.2017 14:54

Kukaan onkinut lukuja, että paljonko on ilmoitettu tehoja irtoavan competizione mallista?

Miten pärjää esim. valenti racingin paremmille malleille?

Jotenkin vain itse tunnun aina kallistuvan am6 puoleen, koska tuntuu niin järkyttävältä ratkaisulta piaggion osalta poistaa tasapainoakseli koneesta. Luulisi näiden uusderbien kanssa irtoavan kaiken vähänkin irtoamassa olevan siinä satasen vauhdissa.

Comppimallista kaipailisin vieläkin paljon enemmän kokemuksia. Youtubestakin aika heikosti löytyy ainakin supermoto matskua.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista