Puch-moottoriset Tunturit

Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Betaversio » 13.11.2011 15:44

Retroilija kirjoitti:Mie nyt purin tuon kaasarin ja pistin kasaan, kertokaas joku mulle minne päin mä säädän sitä säätösuutinta ettei mikää räjähdä :D

Ruuvailet sitä edestakaisin niinkauan että löydät sellasen kohdan missä mopo toimii parhaiten
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 13.11.2011 17:29

No nyt on jotain käynnistysvikoja. Poljinta saa räplätä pirun kauan, joskus pärähtää laiskasti käyntiin mutta sammuu viimeistään sitten kun laittaa kaasua. Kun mä laitoin sita kaasaria kasaan niin kaasuvaijeri oli jännästi mutkalla mutta kaasu kyllä toimii. Mitäs nyt?
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 13.11.2011 18:16

Laita eka kylmäkäynnistyksessä joku 3 varttia auki, ja lähde siitä laittamaan kiinnipäin aina kun mopo alkaa röpöttelemään. Itellä se suutin on jotain noin ½ kierrosta auki kun ajelen.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 13.11.2011 21:13

Katos pentele, mullahan oli suutin melkein kokonaan kiinni. Kiitos.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 13.11.2011 21:19

Ja se kolme varttiakin on se vähintään arvo, jos ei käynnisty, laita joku vartti vielä lisää sitä suutinta auki. Ite olen säätösuuttimen kanssa huomannut, että kaasu pohjassa lähtisi paremmin käymään, mitä kaasu ylhäällä.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 14.11.2011 15:16

Niimpä tekee. Mitäs nyt kun vaikka tyhjäkäynnin ruuvi olisi kokonaan pohjassa niin se vaan sammuu kun kaasun ottaa pois? Kun mä laitan suutinta kiinnipäin ni tuntuu paranevan mutta ei jää tyhjäkäynnille jos ei ole kokonaan kiinni ja sitten sammuu. Kertokaas joku mulle nyt että mitä se säätösuutin suuttaa kun pakoputkesta tulee joissain kohdissa öljyä/muuta mustaa sontaa.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 14.11.2011 17:38

Se vielä että missä noissa 80-luvun Puchin koneissa on öljynpinnan tarkistusruuvi? Mä nääs katoin Tunturin huoltokirjasta mut se on tyyliin 60-luvulta.
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 14.11.2011 20:10

Se on ihan normaalia että putkesta tulee hiukka mönjää, se on vaan sitä ei niin hyvin palanutta öljyä. Varsinkin jos on turhan paljon sitä öljyä niin tulee enemmän.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 14.11.2011 23:57

Se vielä että missä noissa 80-luvun Puchin koneissa on öljynpinnan tarkistusruuvi? Mä nääs katoin Tunturin huoltokirjasta mut se on tyyliin 60-luvulta.
Kutakuinkin samassa kohtaa missä 60 luvullakin. Se on siinä kytkimenposken kyljessä, aika alhaalla. Katto ettet ota kiinnitysruuvia pois, vaan otat juuri sen tarkastusruuvin. Itelle käynyt pari kertaa niin että olen ottanut sen kiinnitysruuvin mäkeen, ja pähkännyt että mikäs nyt on kunnei öljyä tule, ja vähän ajan päästä huomannut että perskeles.

Mitäs nyt kun vaikka tyhjäkäynnin ruuvi olisi kokonaan pohjassa niin se vaan sammuu kun kaasun ottaa pois?
Ootko koittanut neulaa säädellä. Periaatteessahan se ei normikaasarissaerityisemmin kai tyhjäkäynnille vaikuta, mutta nämä bingit on ihan oma maailmansa. Näissä vähän kaikki voi vaikuttaa kaikkeen. Koita ensiksi hakea joku kohta missä kone käy edes jonkunmoista tyhjäkäyntiä, ja siitä alkaa sitten laskemaan sitä käyntiä niin paljon kun tohtii.

Kertokaas joku mulle nyt että mitä se säätösuutin suuttaa kun pakoputkesta tulee joissain kohdissa öljyä/muuta mustaa sontaa.
Mönjät on kaasari 2t koneessa ihan normia, sieltä tulee se kaikki palamaton paska pihalle, tai tässä tapauksessa jää pakoputkeen. Tunturin putki on vielä siittä kelju kun se mielestäni kerää erityisen tehokkaasti kaikki mönjät sisäänsä eikä päästä niitä pihalle, ja putki on melko usein tukossa tämän vuoksi.



Se suuttimen säätö on eka vähän hankalaa, itekkin ensiksi tuskailin sen kanssa, mutta kyllä se siittä lähtee kun tajuaa mikä on homman nimi ja osaa hakea sen oikean säädön sinne.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 15.11.2011 8:02

Nvm, koho tarkistettu ja kunnossa on. Sytytystulpan sais ainaki vaihtaa.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 16.11.2011 18:25

Kas, se on sitten back to basics nyt. Mopoikä alkaa olemaan ohi ja auton räpeltäminen saa taukoa vähän.

Eli tarkoitus on laittaa alkuperäiseen kuosiin moottori ja ''old school'' viritykset viilamattomalla vakiopytyllä sekä kaasarilla.
Mäntä on yksirenkainen Elko, kansi laskettu sen verran että korokkeet ovat melkein poissa.
Vaikka olenkin aikoinaan pyörinyt paljon täällä foorumilla neuvomassa viritysvinkkejä, kuitenkin ne päässyt unohtumaan mulla.

Eli tarkoitus olisi saada kulkemaan SS 60km/h ja vääntää sopivasti kiusattaessani metsähallitusta. Ja voi ajaa milloin missä kun huvittaa. Asteita tänne ;)

Autisat sekä JPC:t saavat odottaa vielä pahvilaatikossa hyllyllä.. Ehkä joskus nekin pääsevät tositoimiin toisella mopolla. Ehkä.

Edit: Jos meinaatte kommentoida jotain meikäläisen kuvaa, pistäkää mielummin privaa kun uusi galleria on kämäinen, sen takia jäänyt vastaamatta viimevuotisiin kysymyksiin :nolo:
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 16.11.2011 19:45

Kuva
Kuva
Onkos toi nyt sellanen vanhanmallin putki? Pappa tunassa.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
J.Tuominen
Pyörä:
Yamaha DT -02,Suzuki Pv -93,Tunturi Super Sport,paappis ja Sportti
Paikkakunta:
Kauhajoki
Liittynyt:
14.9.2008 20:58
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut J.Tuominen » 16.11.2011 21:28

Mitä kannattaa ottaa huomioon kun rupeaa super-sportin konetta remppaamaan.uudet tiivisteet ja stefat löytyy.sitte pitääs varmaan laakerit ja kytkinlevyt vaihtaa ja mäntä jos siltä näyttää.olisko jollaki listaa laakereista joita tarvittee niin olis laakerit valmiina kun rupee purkamahan.
PS: jos jollain pyörii superin etulokari nurkis niin ostaisin mielellään pois.
Onkimato
Liittynyt:
23.5.2011 17:29
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Onkimato » 16.11.2011 22:40

Hoi! Yksi laakeri koneessa ainankin on E15 vai mikähän se tyyppinimi oli. Minulla olisi yksi puch koneen laakeri. Saat sen eurolla jos kiinnostaa. Se tuli oman Sachs koneen laakerien mukana "sivutuotteena". Uusi laakeri ja käyttämätön.
Monkey osat tarjoaa: Pitracing.fi
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 16.11.2011 22:41

Onkos toi nyt sellanen vanhanmallin putki? Pappa tunassa.
Ei se se kaikkein vanhin ole. Tuo on se yleisin putki mitä niissä on ollut, eli se 70-luvun putki. 80-luvulla tuli sitte semmonen erilainen, ja niissä 60-luvun vehkeissä on sellanen erilainen.

Mopoikä alkaa olemaan ohi ja auton räpeltäminen saa taukoa vähän.
EI näsitä mopoista eroon pääse. Itekkin olen nyt jo jonkun aikaa autokortin omistanut, ja silti jostain syystä tulee lähdettyä mopedilla kylille, ja näitä räpellettyä :lol: . Yksinkertaisesti nämä vehkeet on vain pirun komeita ja kiinostavia laitteita. Autot on sitten kanssa ihan jees vehkeitä (itelläkin v4 saab on projektina tällä hetkellä, pitäisi saada nyt talveksi ajoon vielä), vaikkakin niitten laitolle täytyy varata enemmän aikaa mitä mopon laitolle. Siksi pidän mopon laittoa jotenkin mieluisempana, kun voi vaan illalla mielijohteesta käydä tekemässä jotain, eikä homma silti jää yleensä kesken.

Eli tarkoitus on laittaa alkuperäiseen kuosiin moottori ja ''old school'' viritykset viilamattomalla vakiopytyllä sekä kaasarilla.
Eikö old-school virityksiin kuulu sentään jonkunmoinen viilaus? Sellanen millisinne-millitänne- tyylinen, sekä männän viilaus päältä huuhteluitten ja pakoaukon kohdalta sekä alhaalta helmasta?


Mitä kannattaa ottaa huomioon kun rupeaa super-sportin konetta remppaamaan.uudet tiivisteet ja stefat löytyy.sitte pitääs varmaan laakerit ja kytkinlevyt vaihtaa ja mäntä jos siltä näyttää.olisko jollaki listaa laakereista joita tarvittee niin olis laakerit valmiina kun rupee purkamahan.
Eka asia mikä kannattaa lohkoja avatessa muistaa on se, että tunturin koneessa on paljon sellasia pieniä rullalaakereita (puhutaan kymmenistä). Ne tulee sieltä iloisesti ulos kun lohkot avaa, ja kannattaa joku astia laittaa alle. Muuten ne pikkuset ullat on ympäri tallia lattialla ja viemärissä.

Toinen asia mikä on ensisijaisen tärkeää, on se kampiakselin laakereitten shimmaus eli välyksen säätö. En ala siitä sen enempää puhumaan nyt, siitä on ollut tässä lähiaikoina juttua sen verta että löydät varmaan ohjeet siihen jostain tunturitopicista (tästä, tai sitten siitä toisesta)

Muista myös tarkastaa että klappaako kiertokanki paljon alapäästä. Sivuttain saa klapata, mutta ylös-alas-klappia ei saa olla lainkaan.

OSta laadukkaita laakereita sitten sinne koneeseen, SKF ja Koyo nyt ainakin on hyviä.

Tarvitset remppaan nyt ainakin:

-kampuran L17 laakerit 2kpl
-6203(?) C3 laakereita 3kpl
-kytkimen painelaakerin
-kytkimeen liukulaakerin


Noi nyt äkkiseltään tuli mieleen, listasta mahdollisesti puuttuu joku laakeri.


Yksi laakeri koneessa ainankin on E15 vai mikähän se tyyppinimi oli.
Ei ole mitään E-laakeria Puchissa.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista