Retroilija kirjoitti:Mie nyt purin tuon kaasarin ja pistin kasaan, kertokaas joku mulle minne päin mä säädän sitä säätösuutinta ettei mikää räjähdä
Ruuvailet sitä edestakaisin niinkauan että löydät sellasen kohdan missä mopo toimii parhaiten
Retroilija kirjoitti:Mie nyt purin tuon kaasarin ja pistin kasaan, kertokaas joku mulle minne päin mä säädän sitä säätösuutinta ettei mikää räjähdä
Kutakuinkin samassa kohtaa missä 60 luvullakin. Se on siinä kytkimenposken kyljessä, aika alhaalla. Katto ettet ota kiinnitysruuvia pois, vaan otat juuri sen tarkastusruuvin. Itelle käynyt pari kertaa niin että olen ottanut sen kiinnitysruuvin mäkeen, ja pähkännyt että mikäs nyt on kunnei öljyä tule, ja vähän ajan päästä huomannut että perskeles.Se vielä että missä noissa 80-luvun Puchin koneissa on öljynpinnan tarkistusruuvi? Mä nääs katoin Tunturin huoltokirjasta mut se on tyyliin 60-luvulta.
Ootko koittanut neulaa säädellä. Periaatteessahan se ei normikaasarissaerityisemmin kai tyhjäkäynnille vaikuta, mutta nämä bingit on ihan oma maailmansa. Näissä vähän kaikki voi vaikuttaa kaikkeen. Koita ensiksi hakea joku kohta missä kone käy edes jonkunmoista tyhjäkäyntiä, ja siitä alkaa sitten laskemaan sitä käyntiä niin paljon kun tohtii.Mitäs nyt kun vaikka tyhjäkäynnin ruuvi olisi kokonaan pohjassa niin se vaan sammuu kun kaasun ottaa pois?
Mönjät on kaasari 2t koneessa ihan normia, sieltä tulee se kaikki palamaton paska pihalle, tai tässä tapauksessa jää pakoputkeen. Tunturin putki on vielä siittä kelju kun se mielestäni kerää erityisen tehokkaasti kaikki mönjät sisäänsä eikä päästä niitä pihalle, ja putki on melko usein tukossa tämän vuoksi.Kertokaas joku mulle nyt että mitä se säätösuutin suuttaa kun pakoputkesta tulee joissain kohdissa öljyä/muuta mustaa sontaa.
Ei se se kaikkein vanhin ole. Tuo on se yleisin putki mitä niissä on ollut, eli se 70-luvun putki. 80-luvulla tuli sitte semmonen erilainen, ja niissä 60-luvun vehkeissä on sellanen erilainen.Onkos toi nyt sellanen vanhanmallin putki? Pappa tunassa.
EI näsitä mopoista eroon pääse. Itekkin olen nyt jo jonkun aikaa autokortin omistanut, ja silti jostain syystä tulee lähdettyä mopedilla kylille, ja näitä räpellettyä . Yksinkertaisesti nämä vehkeet on vain pirun komeita ja kiinostavia laitteita. Autot on sitten kanssa ihan jees vehkeitä (itelläkin v4 saab on projektina tällä hetkellä, pitäisi saada nyt talveksi ajoon vielä), vaikkakin niitten laitolle täytyy varata enemmän aikaa mitä mopon laitolle. Siksi pidän mopon laittoa jotenkin mieluisempana, kun voi vaan illalla mielijohteesta käydä tekemässä jotain, eikä homma silti jää yleensä kesken.Mopoikä alkaa olemaan ohi ja auton räpeltäminen saa taukoa vähän.
Eikö old-school virityksiin kuulu sentään jonkunmoinen viilaus? Sellanen millisinne-millitänne- tyylinen, sekä männän viilaus päältä huuhteluitten ja pakoaukon kohdalta sekä alhaalta helmasta?Eli tarkoitus on laittaa alkuperäiseen kuosiin moottori ja ''old school'' viritykset viilamattomalla vakiopytyllä sekä kaasarilla.
Eka asia mikä kannattaa lohkoja avatessa muistaa on se, että tunturin koneessa on paljon sellasia pieniä rullalaakereita (puhutaan kymmenistä). Ne tulee sieltä iloisesti ulos kun lohkot avaa, ja kannattaa joku astia laittaa alle. Muuten ne pikkuset ullat on ympäri tallia lattialla ja viemärissä.Mitä kannattaa ottaa huomioon kun rupeaa super-sportin konetta remppaamaan.uudet tiivisteet ja stefat löytyy.sitte pitääs varmaan laakerit ja kytkinlevyt vaihtaa ja mäntä jos siltä näyttää.olisko jollaki listaa laakereista joita tarvittee niin olis laakerit valmiina kun rupee purkamahan.
Ei ole mitään E-laakeria Puchissa.Yksi laakeri koneessa ainankin on E15 vai mikähän se tyyppinimi oli.