Derbin huolto ja ongelmat #2

ranenare
Liittynyt:
4.5.2014 11:22
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut ranenare » 6.3.2015 12:07

Mikäs mäntä tuohon uuden mallin koneelliseen derbiin pitäs laittaa? Pytty on Airsal 50cc, mutta ei oo tarkkaa mittaa jolla männän saisi mitattua. Voinko vaan laittaa tuohon esim. proxin tai italkitin 39,85 männän? Pyttyhän on siis nicasil-pinnoitettu, onko sillä merkitystä? Tuon Airsalin oman männän laittasin muuten, mutta hintaakin on 60€.
V99
Pyörä:
Derbi drd sm
Paikkakunta:
Kivijärvi
Liittynyt:
6.8.2013 22:36
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut V99 » 6.3.2015 22:45

Airsalin pytyn alkuperäinen mäntä on 39,90mm. Eli ei kannata sitä 39,85 mäntää sinne laittaa, koska välys kasvaa jo liian isoksi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö taas sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut .Juho » 6.3.2015 22:55

Mittaa sen sylinterin sisähalkaisija mikrometrillä, sitten tilaat oikean kokoisen männän.
Parempi vaihtoehto olisi mittauttaa mp-liikkeessä sen sylinterin koko.. samalla sanot, että tilaa oikean kokoisen männän (-> vastuu siirtyy huoltoukolle jos leikkaa kiinni liian pienen välyksen takia -- näin siis sen pitäisi mennä).
Sorsa_saatana
Pyörä:
pösö xps -04, Derbi Drd Pro Sm -06
Paikkakunta:
joensuu
Liittynyt:
19.10.2013 15:07
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Sorsa_saatana » 7.3.2015 19:07

joku vois kertoo paljon ja mitä öljyä kannattaisi laittaa per pumppu. kyseessä siis -06 drd pro sm ja marzocchin keula. haen tässä mahdollisimman hyvää ajotuntumaa mutkiin ja jarruttaessa ja endotessa... renkaat ja jarrut alkaa olla hieman vakiota paremmat ;)
JanKuu
Liittynyt:
20.11.2014 15:54
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut JanKuu » 7.3.2015 21:44

Elikkäs koneremontin jälkeen saatu derbi käyntiin ja mopo kuumenee noin 3minuutissa tulikuumaksi ja nesteet melkein kiehuu :eek: .. ja kierroksia ei nosta ? mistä alan säätämään että nostaisi kierroksia? voiko johtua liianpienestä suuttimesta?
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut .Juho » 7.3.2015 21:58

mopo kuumenee noin 3minuutissa tulikuumaksi ja nesteet melkein kiehuu .. ja kierroksia ei nosta

Tuosta lauseesta ei voi olla kovin vaikea päätellä vikaa.
(kannentiiviste vuotaa -- laita uusi ja kiristä momenttiin.
Oikeat momenttiarvot löydät Derbin sivuilta.. muista vaihtaa uudet pinnapulttien mutterit (vm: jatkomutterit | um: kuparimutterit.. molemmat M7 kokoa)
JanKuu
Liittynyt:
20.11.2014 15:54
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut JanKuu » 7.3.2015 22:25

?
ketjuveto
Pyörä:
Yamaha fzr 600 -91, Tunturi pappa -72
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
5.8.2011 22:40
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut ketjuveto » 10.3.2015 14:34

Niin että kannentiivisteesi vuotaa, vaihda se ja kiristä kansi momenttiin. Muista vaihtaa myös uudet pinnapulttien mutterit ,jotka vm rabasassa on jatkomutterit ja um rabasassa kuparimutterit (molemmat kokoa m7) oikeat momentit löydät derbin sivuilta.
On se semmosta....
karstamagneetti
Pyörä:
EXC125 '07
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
23.9.2014 21:31
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut karstamagneetti » 14.3.2015 17:25

Taannoin esiintyi ongelma, kun uudenmallin koneen vesipumpun stefa petti. Hommasin uudet stefat jotka voitelin ja asensin ne niin, että taaemman tekstiosa osoitti ulomman stefan "ei tekstipuolta", eli molemmat niin että tekstit koneesta ulospäin. Uudet öljyt sisään, jonka jälkeen tuossa viime viikolla kaverin kanssa tarkisteltiin öljyjä siitä Oil Minim. reiästä ja yllättäen öljyt olivat taas harmaat, eli vedet seassa. Voisiko aiheuttajana olla se, että olen asentanut stefat väärinpäin tai koneen sisään jäi jonkun verran vanhoja öljyjä jotka värjäsivät uudet. Tietysti uusikin stefa on voinut varmaan pettää :s
H3ssuu
Liittynyt:
8.3.2015 13:28
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut H3ssuu » 14.3.2015 21:59

Osaisko joku sanoa mikä derbissä vikana? olin vaihtamassa vapria vakioputsariin ja sitten kun sain vakion kiinni ja koitin laittaa käyntiin niin eipä lähtenyt, huomasin että pakoaukosta valui bensaa.. Noh tarkistin neulaventtiilin ja kohon, vaihoin samalla uusiin, ei mitään vaikutusta. Eli mikä nyt vois olla kun PAKOAUKOSTA tulee bensaa? läpätkin katsoin ja siellä oli suht iso kumin palanen läppien välissä mutta ei vaikuttanut vaikka sen otin pois.
Poram
Liittynyt:
4.6.2014 20:18
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Poram » 15.3.2015 19:13

Ei vissiin sytytä ? Katos tulppa.
TinZee
Pyörä:
Derbi X-Race 2007
Paikkakunta:
Vammala
Liittynyt:
4.8.2013 20:39
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut TinZee » 15.3.2015 20:28

Mikähän tossa derbissä taas mahtaa olla, kun vesipumpun alapuolella on pikkunen reikä mistä sitten nestettä tulee pihalle (Kuva on suuntaa antava. Reikä siis lohkon alapuolella.) :S Ja sitten vielä piti kysyä sitä, että mistäköhän saattas johtua sellanen "sirinä"?(kuuluu koneesta tai sen lähettyviltä) Ja voimistuu kun painaa vähän kaasua... Juur vaihdettu Airsalin 50cc pyttysarja, ja muutama kerta käynnistelty n. 5% seoksilla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 15.3.2015 21:01

Käsittääkseni tuosta reiästä valuu vettä jos ulompi vesipumpun stefa on rikki. Joku osaavampi voi tarkentaa...

Sirinä voi johtua esim. männänrenkaista. Tarkistithan uusien renkaiden päittäisvälyksen ennekuin asensit ne pyttyyn?
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut kossusukka » 15.3.2015 21:28

Juuh, siinä pumpun akselilla on kaks stefaa, välissä tyhjä pieni tila johon tuo reikä menee. Jos sieltä reijästä tulee öljyä, moottorin puoleinen stefa sökö, jos jäähäriä, pumpun puoleinen stefa sökö. Käytännössä ne molemmat stefat vaihdetaan useimmiten, sillä eiköhän se toinenkin sieltä kohtapuoliin ole hajoamassa.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
TinZee
Pyörä:
Derbi X-Race 2007
Paikkakunta:
Vammala
Liittynyt:
4.8.2013 20:39
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut TinZee » 15.3.2015 22:50

Päittäisvälystä en katsonut. Voisko vähän tarkentaa, että paljon päittäisvälyksen pitäisi olla? Ja vesipumpun stefaahan epäilinkin, mutta pitihän se varmistaa täältä. Jäi vähän hämäämään vielä se, että mistä sais sellasia vesipumpun stefoja sais? Uudenmallin koneeseen siis.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista