Puch-moottoriset Tunturit

P U C H
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut P U C H » 16.11.2011 23:54

Ja kone kannattaa pestä huolellisesti enen, kun rupeaa mitään purkamaan.
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 17.11.2011 19:25

Slerpa_ kirjoitti:
Eli tarkoitus on laittaa alkuperäiseen kuosiin moottori ja ''old school'' viritykset viilamattomalla vakiopytyllä sekä kaasarilla.
Eikö old-school virityksiin kuulu sentään jonkunmoinen viilaus? Sellanen millisinne-millitänne- tyylinen, sekä männän viilaus päältä huuhteluitten ja pakoaukon kohdalta sekä alhaalta helmasta?


Juuri näin. Asteita kaipailen, enkä jaksa kaivaa muutamia vanhoja topikkeja läpi.. ;)
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 17.11.2011 19:29

EI kai old school viilauksessa mitään asteitakaan tarvita? Taisi olla viilaajista harvat ketkä oikeasti aikoinaan asteitten päälle ymmärsi. Vedät vaan jonkin verran sivulle sitä aukkoa, ja ylöspäin. Imuaukkoa vastaavasti sivulle ja alaspäin.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 18.11.2011 16:14

Ääh, menin matalimman aidan yli ja tämä apuun: http://rushi.kapsi.fi/puch50/
J.Tuominen
Pyörä:
Yamaha DT -02,Suzuki Pv -93,Tunturi Super Sport,paappis ja Sportti
Paikkakunta:
Kauhajoki
Liittynyt:
14.9.2008 20:58
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut J.Tuominen » 18.11.2011 20:23

kauanko teillä on yleensä kestäny puch shopista tilaus.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 18.11.2011 20:27

Mimmoista tavaraa tilaat? Aika harva tilannut sieltä.
Kattelin just pitkästä aikaa moparin sivuja, aika moni viritysosaa loppunut Tunturi-osastolta..
Mutta ei niin huonoa ettei jotain hyvää, eräältä sivustolta löytyy uutena se legendaarinen 15mm kananmunabingi!!!
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 18.11.2011 22:03

J.Tuominen kirjoitti:kauanko teillä on yleensä kestäny puch shopista tilaus.
N. kuukausi tai pari. Kannattaa ottaa yhteyttä sinne, jos ei ala osia kuulumaan 3 kuukauden jälkeen. Itellä kuljetus petti, ja hukkasivat paketin. Lähettivät kuitenkin uudet osat tilalle.

eräältä sivustolta löytyy uutena se legendaarinen 15mm kananmunabingi!!!
Mikä sivusto on tämä eräs sivusto? Ja onko kanamuna bingi se pappatunturimainen hyvä bingi, johon saa säätösuuttimen vai semmonen uus täysin paska?

Ääh, menin matalimman aidan yli ja tämä apuun
Ei edelleenkään mitään ohjearvoja tai muita vastaavia old school viilaukseen. Jos siitä mopostasi haluat old schoolin, tee sellanen moposporttin mustan yleismalliteharin näkönen putki ilman änkkää (tai vaihtoehtoisesti 60-luvun tunan putki), kaasariksi joku viilattu pappisbingi, tai sitten se 15mm pappisbingin näkönen, jossa säätösuutin. Tankkiin n.4-5% 2t mixiä (taitaa olla lähimpänä sen ajan öljyjä).
J.Tuominen
Pyörä:
Yamaha DT -02,Suzuki Pv -93,Tunturi Super Sport,paappis ja Sportti
Paikkakunta:
Kauhajoki
Liittynyt:
14.9.2008 20:58
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut J.Tuominen » 18.11.2011 22:16

En ny oo varsinaisesti sieltä mitää tilaamas,halpoja osiahan sielä olis mutta pitää tuna kunnostaa enne joulua että ei taida osat keretä.

Minkälaiset jarrukengät näihin sopii takana on ainakin Leleu napa mutta etunavassa/jarrukilvessä ei ole mitää merkiä.Ei ainakaan yhtäkkiä aivan samanlaiset ollu.

Kannattaako tällääset laittaa takaiskareiksi tuollaiset siinä on ny http://www.tunapaja.com/tuotteet.html?id=8/37
vai ostaa jostain sellaiset missä on ympärillä jousi,jos jollain olisi linkkiä heittää sellaasiin.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 18.11.2011 22:21

Jos pappis, kannattaa laittaa sellaset alkluperäsen näköset, jos joku sportti, laita tollaset.
J.Tuominen
Pyörä:
Yamaha DT -02,Suzuki Pv -93,Tunturi Super Sport,paappis ja Sportti
Paikkakunta:
Kauhajoki
Liittynyt:
14.9.2008 20:58
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut J.Tuominen » 18.11.2011 22:24

Slerpa_ kirjoitti:Jos pappis, kannattaa laittaa sellaset alkluperäsen näköset, jos joku sportti, laita tollaset.

super sporttiin tulos.millaaset?

Millä muuten saa vuosimallin selville runko numero löytyy mutta tyyppikilpeä ei ole.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 18.11.2011 23:17

Aaa joo katoin väärin että tossa sun linkissäsi oli jousi siinä iskarin päällä.

Moposportilla oli muistaakseni sellasia iskareita missä jousi päällä. Kannattaa sieltä kattoa.

Runkonumeron kanssa saa muistaakseni AMA ry:ltä selvityksen vuosimallista.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 19.11.2011 15:44

Olin purkamassa virimottia, otin mg-kopan pois ja mitä mitä..Vauhtipyörä löysällä! Äkkiä nippuun, ai sitä tunnetta kun saa koko moottorin toimimaan vuoden tauon jälkeen :lol:

Selvitän parhaillaan kananmunapingiasiaa.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 19.11.2011 16:41

Puchshopissa oli tollanen 15mm pappismallinen bingi myynnissä, tosin hintakin oli aika suolanen, jotain 110-120 euroa.

Ihan jees tollanen varmaan olisi, hinta on ainoa tekijä minkä vuoksi tollasta ei mielestäni kannata ostaa. Halvemmalla saisi PHBG kaasarin, joka on kuitenkin säätötarkkuudessa ihan omalla tasolla, jättäen kaikki bingit taakseen. Pieni hinta lisää, ja saa tohon PHBGseen sen pohjan että suuttimen vaihtokin käy jossain parissa minuutissa.


Voimakoneella on niitä 15mm uusia bingejä, jotka on ihan paskoja. Niitä tämän näkösiä:Kuva Itellä oli joku uusi 17mm bingi, joka oli täynnä koneistusvirheitä, ja koneistuksen toleranssi oli kanssa vähän mettässä. Sanotaan että se reikä missä lusti liikkuu, oli niin nafti, ettei se jousi jaksanut palauttaa sitä luistia takasin alas. Myös tuon kaasarin säätäminen oli ihan mahdotonta hommaa. Suuttimet ei tiedä mitään, yhtä huonosti mopo kävi, oli sitten siellä 40 suutin tai 100 suutin, sääsinkin kaasarin tekemällä spraymaalipurkin korkista sellasen ahistimen tohon ilmanottoaukon eteen, ja porasin siihen sitten reikiä, jotta sain seokset kohilleen.
J.Tuominen
Pyörä:
Yamaha DT -02,Suzuki Pv -93,Tunturi Super Sport,paappis ja Sportti
Paikkakunta:
Kauhajoki
Liittynyt:
14.9.2008 20:58
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut J.Tuominen » 19.11.2011 18:09

Slerpa_ kirjoitti:
Muista myös tarkastaa että klappaako kiertokanki paljon alapäästä. Sivuttain saa klapata, mutta ylös-alas-klappia ei saa olla lainkaan.

Osta laadukkaita laakereita sitten sinne koneeseen, SKF ja Koyo nyt ainakin on hyviä.

Tarvitset remppaan nyt ainakin:

-kampuran L17 laakerit 2kpl
-6203(?) C3 laakereita 3kpl
-kytkimen painelaakerin
-kytkimeen liukulaakerin


Noi nyt äkkiseltään tuli mieleen, listasta mahdollisesti puuttuu joku laakeri.


kaikki muut laakerit ostin mutta tuota kytkimen likulaakeria ei tahdo löytyä.

ja olisko linkki mistä niitä shimmaauslevyjä saa.

Laitoin tuonne puch shoppiin s-postia vastaus tulin nopeasti kyselin toimitus aikaa ja lupasivat 4-6 arkipäivää
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 19.11.2011 19:44

Mainitsitko että toimitus Suomeen asti?

Voimakoneelta saa vähän kaikkia laakereita&shimmejä, soita sinne tai lähetä sähköpostia.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista