CPI SM/SX

Raxama
Liittynyt:
27.6.2012 22:48
Re: CPI SM/SX

ViestiKirjoittanut Raxama » 16.4.2013 18:56

henkka37 kirjoitti:kerta täälä on näitä osaavia, niin mulla vaihteeks ongelma. otin sen kurin sielt putkest irti joo onnistu aika hyvin, ja tiiän miten se pääsuutin teoriassa vaihdetaan. (en ole siis vielä vaihtanut isompaa suutinta, vaan vakiosuutin kiinni) ongelma on siis se että kone kuumenee ihan älyttömän nopeasti, ja jäähdytinnesteen lämpötila valo syttyy. kysymys on siis että johtuuko tämä juuri siitä liian pienestä suuttimesta? et jos vaihan sen 80 suuttimen siihe nii loppuuko toi ylikuumentuminen..? kiitos =)

Suuttimella ei pitäisi kyllä olla mitään tekemistä tuon kanssa.
hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Re: CPI SM/SX

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 16.4.2013 20:07

Kyllä suuttimen koolla on vaikutusta lämpöihin ja jos on kielitaitoa yhtään niin suosittelen tätä videosarjaa ohjeeksi kaasarin säätämiseen

Part 1
Part 2
Part 3
Part 4
¿
henkka37
Liittynyt:
16.4.2013 1:08
Re: CPI SM/SX

ViestiKirjoittanut henkka37 » 16.4.2013 20:41

siis onko vai ei? :D jasiis kun ajan niin kierrokset on n10k :o ihmettelen, ku normisti oli joku 8k ja nytku otin sen kurin pois niin 10k, onkse liikaa? :D sopivasti? :D
sasumeil
Pyörä:
Suzuki PV '97 käyttisproju, Suzuki PV '90 74cc 5v (Tsekkaa proju). ex: 5 kpl fude, 3x Suzuki PV: 83/89/90, Skyteam monkey '08, Jincheng Manki '05
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.2.2011 18:21
Re: CPI SM/SX

ViestiKirjoittanut sasumeil » 16.4.2013 22:16

Joo älä huudata sitä ennen ku on sopiva suutin. Kun käy laihalla niin se nimenomaan kuumenee -> leikkaamis riski. Kyl sen varmaa joku 10k pitäs ottaaki, hyvällä tuurilla enemmä ku säädöissä-
Tsekkaa pv proju!
Ranekastike
Pyörä:
CPI SX 08
Liittynyt:
29.7.2012 20:24
Re: CPI SM/SX

ViestiKirjoittanut Ranekastike » 16.4.2013 22:34

Kääntä kirjoitti: Latausongelmaan; toimiiko sähköt muuten normaalisti, siis valot, vilkut jne? Vika voi olla joko jännitteensäätimesä, staattorisa, sulakkeesa tai jossain johdossa. Yleinen paikka on jännitteensäätimen liittimen läheisyydesä.
Yleensä jos vika on joistain noista,nii ongelmia on myös valojen kans.
Yks syys voi olla myös yksinkertasesti vanha pilalla oleva akku.




Kyl toimii valot ja sähköt sillon ku akus on virtaa paitsi et virtalukko ei oikein toimi . Akku vaihdettiin just ja sulakeki on kunnos mut mis se jännitteensäädin on?
hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Re: CPI SM/SX

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 16.4.2013 22:52

multa löytyisi 2kpl cpin jännitteensäätimiä, toinen toimii varmuudella ja toisesta ei ole varmuutta, luultavasti täysin toimiva sekin, sekottuneet vaan säilytyksessä niin en voi tunnistaa niitä lähtisi 2kpl 10e + postit :)
¿
_pepe
Pyörä:
Skyteam monkey
Liittynyt:
30.3.2011 16:25
Re: CPI SM/SX

ViestiKirjoittanut _pepe » 17.4.2013 21:52

sasumeil kirjoitti:Joo älä huudata sitä ennen ku on sopiva suutin. Kun käy laihalla niin se nimenomaan kuumenee -> leikkaamis riski. Kyl sen varmaa joku 10k pitäs ottaaki, hyvällä tuurilla enemmä ku säädöissä-

Itelläni otti sopivaan alamäkeen ajossa jenkaa kurittomana 77,5 suuttimella päälle 12k. mitään lämpiämisongelmia ei ollut, ja ei todellakaan ollut säädetty, kävi luultavasti hiukan laihalla mutta eikös se periaatteessa laihalla käy paremmin. eipä ollut kurittomana kauaa ja moottori pysyi ehjänä, jälkeenpäin miettiny että miten kesti sellaisella ajotyylillä. Ja tuo kuumeneminenhan voi johtua rikkoutuneesta vesipumpun stefasta, päästää öljyä jäähdytyskanaviin ja vesi ei kierrä. Itsellä käynyt niin useasti
vator14
Pyörä:
Husqvarna sm 125
Liittynyt:
1.4.2012 11:04
Re: CPI SM/SX

ViestiKirjoittanut vator14 » 20.4.2013 14:31

En sattunut kuvaa ottamaan siitä prikasta siinä alkukäyrässä lähellä pyttyä, mutta siinä on sellanen noin 10mm reijällä oleva prikka kahella hitsipisteellä kiinni. On se aika jännä jos muilla ei vastaavia ole? 8o

Kaasari kannattaa säätää kurittomalle!!! Toimii varmasti paremmin isommalla suuttimella, mutta suosittelisin aloittamaan säätämisen liian isolla suuttimella (yli 80 kokoinen) niin voi välttyä koneen laihallemenolta ja tästä seuraavilta ongelmilta.

Omissa säädöissäni on vielä ongelmia. Eli moottorin ollessa kuuma röpöttää keskialueella aivan hillittömästi, mutta kun kierrokset nousevat yli 7000rpm lähtee vetämään ja kuulostaa hyvältä, mutta veto lakkaa 8000rpm. Rupeaa röpöttämään ja kaikki tehot lähtee, menee siis suunnilleen moottori jarruun. Parin sekunnin kuluttua lähtee taas vetämään kuin taikaiskusta ja tätä toistuu pari kertaa lähes joka kerta kun kiihdyttää. Myös jos moottorin kierrättää kiihdyttäessä yli 9000rpm niin vaihteen vaihdon jälkeen jää röpöttämään vähäksi aikaa ennen kuin lähtee vetämään. Jos ajelee vähän aikaa 30-40km/h liikenteessä noin 5000rpm kiihdytys vaikeutuu entisestään ja ei jaksa kiertää vapaanakaan kuin 7000-8000rpm kunnes vain kuulostaa kuin olisi rajoitin vastassa. Tällähetkellä minulla on poistettu se kuri siitä paisarin ja alkukäyrän välistä mutta siinä pytyn lähellä oleva prikka on edelleen tallella. Olen kokeillut suuttimet 88-80 läpi ja 80 on tällä hetkellä kiinni. Toimii hieman samalla lailla kuin 88 suutin jolla ei kiertänyt kuin 5500rpm, mutta kuitenkaa moottori ei ole täyskaasulla rikkaalla. Tulppa oli ihan hyvän näköinen kaasupohjassa ajon jälkeen suurin piirtein maitokahvin värinen, eikä ollut karstanen. Tulpalla ei myöskään ole ajettu kuin 700km. Missä vika mahtaa olla? Olisiko 82 suutin parempi koska sitä en vielä ole kokeillut? Onko moottori laihalla? Sytytyksessäkö ongelma on? Muuten käy tyhjäkäyntiä ja toimii hyvin. Voisiko karstaisella putkella olla vaikutusta asiaan? Karstaa on noin 0.5-1.5mm putken reunoissa.

Kuinkas muuten mahtaisi penkin lukon saada auki? Eli enne penkki ei pysynyt kiinni mutta nyt se ei aukea... Lukko kääntyy normaalisti lähes 90 astetta mutta kuitenkin pysähtyy kuin seinään ennen kuin lukko aukeaa. Kenelläkään ollut samaa? Koitettu öljytä ja suihkuttaa vettä ja paineilmaa mutta pysyy kiinni. :itku:
Tää on kyllä viimene itä pyörä minkä mä osta...
henkka37
Liittynyt:
16.4.2013 1:08
Re: CPI SM/SX

ViestiKirjoittanut henkka37 » 20.4.2013 19:00

nosiis mä oon nyt ajellu tolla kurittomalla putkella ihan hyvin, en oo säätäny kaasaria ja vieläki tuo vakiosuutin kiinni. Tossa huomenna kai tyhjennetää jäähdytinnestesäiliö harmaasta paskasta vaihteeks ja vaihetaa vesipumpun stefa.. again.. mut siis emmä toho ekaa vikaa osaa mitää sanoo, mut toi ettei penkki aukee nii mul oli ihan sama jossai kohti, hakkasin nyrkillä pari kertaa siihe lukkoo ja kunnolla väänsin avainta nii kyl se siitä aukes, jotai likaa jossa välis kenties? osaavat voi neuvoo tota isompaa vikaa :D
zzzz
Liittynyt:
24.4.2012 21:26
Re: CPI SM/SX

ViestiKirjoittanut zzzz » 21.4.2013 0:42

itellä 77.5 suutin ja kierrokset ylittää 11 tonnii kurittomal... ja onks sul kaasarin muut säädöt kunnos? missä lovessa neula on kaasarissa? tarkista ettei ilmanputsari oo tukos. ja jos röpöttää ni saa liikaa bensaa 8)

-ja siit lukost ni koita vaa pyöritellä sitä ni ehkä aukeis :)
vator14
Pyörä:
Husqvarna sm 125
Liittynyt:
1.4.2012 11:04
Re: CPI SM/SX

ViestiKirjoittanut vator14 » 23.4.2013 18:31

Mihinkään muuhun en ole kaasarissa koskenut kuin suuttimeen. Joten voisin olettaa niiden muiden olevan vakio asetuksissa, koska vakiona toimi hyvin.

Heitin 82 suuttimen ja otin tulpasta sen paksun osan pois sieltä ylhäältä mihin se tulpanhattu tulee kiinni, kun se siellä oli vielä edellisen omistajan malliin.Siis vanhassakin tulpassa oli se. :nolo: (Siinä aivan tulpan kärjessä kierteillä kiinni se isompi kärki.) Lähti nyt pelaamaan paremmin röpötys koko kierrosalueella lähes kokonaan kadonnut, mutta vieläkään ei kierrä yli 8000rpm-9000rpm. Ajossa alamäkeen kiertää juuri ja juuri 10500rpm kunnes ei jaksa enää. Johtuukohan tämä jo siitä ylimääräisestä prikasta siellä? Kuitenkin tulppa näytti viimeksi 80 ja 82 suuttimella samalta eli osittain musta ja osittain harmaa/ valkoinen. Kokeilin vielä uudellen 84 suutinta ja ero 82 suuttimeen oli huomattava. Ei toiminut enään ollenkaan ei vaan halunnut kiertää yli 6000rpm. Voiko tuo 82 suutin olla laihalla jos 84 menee ihan järjettömän rikkaalle? Kaikki tulpasta otetut säädöt on otettu noin 10km kovan ajon jälkeen isolla tiellä ja 98E5 bensalla ja castrol öljyllä jota on lisätty 0.5% tankkiin. Olenko liikkeellä väärällä alueella suuttimissa? Pitäisikö mennä tuon 80 alapuolelle ja sitten säätää keskialuetta (ilmaruuvista vai mikä se nyt on siinä kaasarin kyljessä) ja siirtää neulaa eri asentoon? Vai jäädä tuohon 82 suuttimeen ja sitten säätää neulaa?

Hieman meinaa olla epäloogista tuo moottorin käytös. Voisiko auttaa jos poistaisin tuon ylimääräisen prikan tuolta ja mahdollisesti vaikka laittaisin varsinaisen kurin lyhennettynä paikalleen? Mietin nimittäin, kun tuo prikka tuossa pakoaukon lähellä katkaiseen virtauksen aivan kokonaan ja alkukäyrä on todella karstainen tästäkin johtuen. Pyörä on rekisteröity opetuskäyttöön ilman matkustajaa niin voisiko olla, että tätä rekisteröintiä varten ceparia on tarvinnut kuristaa lisää ja tuo prikka olisi itse lisätty tuonne? Olisiko hyväksi moottorille se poistaa tuolta?

Sain kuin sainkin penkin auki! :D Hieman vettä ja paineilmaa ja sitten vain painelin sitä lukkoa ylös alas samalla kun käänsin avainta.
Tää on kyllä viimene itä pyörä minkä mä osta...
zzzz
Liittynyt:
24.4.2012 21:26
Re: CPI SM/SX

ViestiKirjoittanut zzzz » 23.4.2013 23:42

Meinaaks sil "prikal" sitä pientä putkee joka menee periaattees pytyn sisää jos oikein nyt muistan ku sillo ku poistin kurit ni just siin pytyn puolel alkukäyräs olisellane laihempi putkiosa? Itekki mietin et onks se kuri ja koitin poistaa mut ei se siit liikkunu :D mut jos saat lisättyy kuvaa ni vois siit jotai sanookki.. Ja laita 77.5 suutin ja koita sil
Puukäsi
Pyörä:
Honda AfricaTwin 750
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
2.5.2011 20:46
Re: CPI SM/SX

ViestiKirjoittanut Puukäsi » 24.4.2013 18:23

Veljen CPI ei toimi ilmeisesti kuin ryyppy päällä. Ja kun on sähköryyppy niin...
Jos jollain olisi jotain ideoita, olisi kiva jos ehdottaisi :).
_pepe
Pyörä:
Skyteam monkey
Liittynyt:
30.3.2011 16:25
Re: CPI SM/SX

ViestiKirjoittanut _pepe » 24.4.2013 22:55

Kellään hyviä neuvoja mikä cpi:llä voisi olla hätänä. Käy huonosti, ei kierrä yli 8500rpm, alkaa sen jälkeen röpeltämään ja tiputtaa kierrokset 7000-7500 paikkeille. veto myös pahasti hukassa. Tekniikalta vakio, vanhalla 13tkm ajetulla männällä saattaa olla tekemistä tuon kanssa ? ei PITÄISI olla kaasarin säädöissä vikaa, varsinkin kun aina mopolla hypätessä lyö kaikki tehot pois ja vapaalla kiertää 4000-5000 ja tuntuu pätkivän ja röpeltävän pahasti. Alkaa toimimaan kun ottaa virrat pois ja takaisin päälle ja käyntiin.
vator14
Pyörä:
Husqvarna sm 125
Liittynyt:
1.4.2012 11:04
Re: CPI SM/SX

ViestiKirjoittanut vator14 » 25.4.2013 14:43

Pepe: Jos et ole koskenut kaasarin säätöihin ennen ongelmien alkua niin sitten vika saattaa olla sytkässä. Myös ilmanputsari saattaa olla tukossa jolloin menisi seokset rikkaalle... Saa korjata jos olen väärässä!

Jees eli laitoin tänään tuon varsinaisen kurin takaisin lyhennettynä kuten ennenkin oli, mutta en kuitenkaan tuota prikkaa jaksanut vielä poistaa. Joten yritin siitä kuvaa ottaa niin voitte sitten kertoa, että onko tuo sitä poistettavaa mallia? :lol:
pieni kuri 2.jpg

pieni kuri.jpg

Jos tuo ei ole poistettavia niin minulla kulkisi kurittomana 57km/h gps:sään joten kuulostaa ainakin minusta hieman pieneltä tuo nopeus. Olen hieman ymmärtänyt, että cepari kurittomana lähentelisi jo 70-75km/h tästä ei tietenkään ole omaa kokemusta. :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tää on kyllä viimene itä pyörä minkä mä osta...

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista