Mihinkään muuhun en ole kaasarissa koskenut kuin suuttimeen. Joten voisin olettaa niiden muiden olevan vakio asetuksissa, koska vakiona toimi hyvin.
Heitin 82 suuttimen ja otin tulpasta sen paksun osan pois sieltä ylhäältä mihin se tulpanhattu tulee kiinni, kun se siellä oli vielä edellisen omistajan malliin.
Siis vanhassakin tulpassa oli se. (Siinä aivan tulpan kärjessä kierteillä kiinni se isompi kärki.) Lähti nyt pelaamaan paremmin röpötys koko kierrosalueella lähes kokonaan kadonnut, mutta vieläkään ei kierrä yli 8000rpm-9000rpm. Ajossa alamäkeen kiertää juuri ja juuri 10500rpm kunnes ei jaksa enää. Johtuukohan tämä jo siitä ylimääräisestä prikasta siellä? Kuitenkin tulppa näytti viimeksi 80 ja 82 suuttimella samalta eli osittain musta ja osittain harmaa/ valkoinen. Kokeilin vielä uudellen 84 suutinta ja ero 82 suuttimeen oli huomattava. Ei toiminut enään ollenkaan ei vaan halunnut kiertää yli 6000rpm. Voiko tuo 82 suutin olla laihalla jos 84 menee ihan järjettömän rikkaalle? Kaikki tulpasta otetut säädöt on otettu noin 10km kovan ajon jälkeen isolla tiellä ja 98E5 bensalla ja castrol öljyllä jota on lisätty 0.5% tankkiin. Olenko liikkeellä väärällä alueella suuttimissa? Pitäisikö mennä tuon 80 alapuolelle ja sitten säätää keskialuetta (ilmaruuvista vai mikä se nyt on siinä kaasarin kyljessä) ja siirtää neulaa eri asentoon? Vai jäädä tuohon 82 suuttimeen ja sitten säätää neulaa?
Hieman meinaa olla epäloogista tuo moottorin käytös. Voisiko auttaa jos poistaisin tuon ylimääräisen prikan tuolta ja mahdollisesti vaikka laittaisin varsinaisen kurin lyhennettynä paikalleen? Mietin nimittäin, kun tuo prikka tuossa pakoaukon lähellä katkaiseen virtauksen aivan kokonaan ja alkukäyrä on todella karstainen tästäkin johtuen. Pyörä on rekisteröity opetuskäyttöön ilman matkustajaa niin voisiko olla, että tätä rekisteröintiä varten ceparia on tarvinnut kuristaa lisää ja tuo prikka olisi itse lisätty tuonne? Olisiko hyväksi moottorille se poistaa tuolta?
Sain kuin sainkin penkin auki!
Hieman vettä ja paineilmaa ja sitten vain painelin sitä lukkoa ylös alas samalla kun käänsin avainta.
Tää on kyllä viimene itä pyörä minkä mä osta...