Derbin huolto ja ongelmat #1

Samppa1993
Pyörä:
Derbi Senda sm x-treme 05 Oli ja meni
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
6.12.2009 14:14
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Samppa1993 » 17.8.2012 16:24

Taaan kirjoitti:
Kville kirjoitti:Kiertokangen alapään neulalaakeri luultavasti rikki

mistäs semmosen saa ostettua?

uuden saa kiertokangen kanssa ostettuna, maksaa sen 40-50€ kunnollinen. En tiedä paljon sen vaihtaminen kampiakseliin maksaa. Uuden motoforce std kampiakselin hinta on siinä 90-110€ joten sellainen on järkevämpää ostaa ja asentaa, kuin alkaa vaihtamaan kiertokankea kampiakseliin muutaman kympin säästön takia. Samalla vaihtaa runkolaakerit ja stefat. Motoforce tekee laadukkaita kampiakseleita, halvempaa ei kannata ostaa. Halvemmat merkit on step2 ja muut kiinalaiset, enkä suosittele niiden ostamista.
Trokaaja
Liittynyt:
30.10.2011 15:27
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Trokaaja » 17.8.2012 18:35

Ei vatun moobile......

Miten saan vähennettyä öljynsyöttöä???????????????????? Mutteri vaijerissa on jo niin kireällä kun voi olla.

Alkaa hiukan vtuttamaan kun imasee säiliön hetkessä tyhjäksi. Olkaa kilttejä ja vasratkaa!!!!

Vedän sen mutterin auki ja löysään? Helpommin sanottu kuin tehty.. On niin jäätävän kireällä ja vaijeri heiluu kuin heinämies..
Viimeksi muokannut Trokaaja päivämäärä 17.8.2012 20:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Kville
Pyörä:
terpin romu
Paikkakunta:
roi
Liittynyt:
16.5.2012 11:43
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Kville » 17.8.2012 20:02

Trokaaja kirjoitti:Ei vitun moobile......

Miten saan vähennettyä öljynsyöttöä???????????????????? Mutteri vaijerissa on jo niin kireällä kun voi olla.

Alkaa hiukan vtuttamaan kun imasee säiliön hetkessä tyhjäksi. Olkaa kilttejä ja vasratkaa!!!!

Löysäät sitä vaijeria sieltä öljypumpusta. Siis sieltä luistista
ei riemulla rajaa kun derbillä ajaa. ja vitut :)
Trokaaja
Liittynyt:
30.10.2011 15:27
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Trokaaja » 17.8.2012 21:54

Niin ja mitenköhän sitä säädetään luistista? Kun ei vaijeri anna periksi
-ToK-
Pyörä:
Derbi drd pro Malossi
Liittynyt:
14.3.2010 18:45
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut -ToK- » 17.8.2012 22:40

Onko täällä jollakin uudenmallin derbin vaihteisto auki tai muistaako joku ulkomuistista millaiset prikat eturattaan akselin kaksi ensimmäistä ratasta vaativat? Mulla on nytten kolme prikkaa joiden paikkaa en tiedä, epäilen kuitenkin niiden kaikkien olevan vaihteistosta. Osaako joku antaa prikkojen 18, 16 ja 17 SISÄ ja ULKO mitat, SEKÄ järjetyksen eli MINKÄ rattaiden väliin prikat kuuluvat?
Eli tuosta räjäytyskuvata rattaat 8 ja 30 ja miiden väliin tulevat prikat eli ilmeisesti 18, 16 ja 17. Ihmettelen vain, että akselin paksuus on 17mm ja kahden prikan sisäreiän suuruus on 17mm, MUTTA YKSI prikka on sisäreiän suuruudeltaan 18mm!?! Kuuluuko se tuohon n. 6 akseliin ollenkaan.

TÄSSÄ RÄJÄYTYSKUVA JOSTA NUMEROT OTETTU!
http://www.easyparts.nl/showdrawing/294 ... Shaft.html

Entä tietääkö joku miksi vaihderumpu ei pyöri eli vaihteet eivät vaihdu. Ennen purkamista pelitti hyvin.
pirtelö
Pyörä:
Derbi DRD limitedi ja matrixi
Paikkakunta:
kokkola
Liittynyt:
18.4.2010 14:35
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut pirtelö » 18.8.2012 0:49

Jälleen lisää ongelmia -.- tiiä missä on vika ku kone menee sillei vetää eivedä vetää ei vedä silleen Vyn vyn vyn vyn vyn ymmärtäkö ? :D

alkaa mennä jo mielenkiinto tässä
prum prum
Taaan
Liittynyt:
25.11.2010 21:59
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Taaan » 18.8.2012 1:47

Samppa1993 kirjoitti:
Taaan kirjoitti:
Kville kirjoitti:Kiertokangen alapään neulalaakeri luultavasti rikki

mistäs semmosen saa ostettua?

uuden saa kiertokangen kanssa ostettuna, maksaa sen 40-50€ kunnollinen. En tiedä paljon sen vaihtaminen kampiakseliin maksaa. Uuden motoforce std kampiakselin hinta on siinä 90-110€ joten sellainen on järkevämpää ostaa ja asentaa, kuin alkaa vaihtamaan kiertokankea kampiakseliin muutaman kympin säästön takia. Samalla vaihtaa runkolaakerit ja stefat. Motoforce tekee laadukkaita kampiakseleita, halvempaa ei kannata ostaa. Halvemmat merkit on step2 ja muut kiinalaiset, enkä suosittele niiden ostamista.

ei vittu et tulee kalliiks.. :D onnistuisko kampiakselin vaihto tämmöselt perusjantterilt?
Kville
Pyörä:
terpin romu
Paikkakunta:
roi
Liittynyt:
16.5.2012 11:43
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Kville » 18.8.2012 8:56

onnistuuhan se jos ossaat laittaa samat osat sammaan paikkaan ja löytyy ulosvetäjä magneettoon. Ja jos oot vähänkään moottoria ollu purkamassa pitäs onnistua ilman kummosempia ongelmia
ei riemulla rajaa kun derbillä ajaa. ja vitut :)
-ToK-
Pyörä:
Derbi drd pro Malossi
Liittynyt:
14.3.2010 18:45
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut -ToK- » 18.8.2012 11:52

-ToK- kirjoitti:Onko täällä jollakin uudenmallin derbin vaihteisto auki tai muistaako joku ulkomuistista millaiset prikat eturattaan akselin kaksi ensimmäistä ratasta vaativat? Mulla on nytten kolme prikkaa joiden paikkaa en tiedä, epäilen kuitenkin niiden kaikkien olevan vaihteistosta. Osaako joku antaa prikkojen 18, 16 ja 17 SISÄ ja ULKO mitat, SEKÄ järjetyksen eli MINKÄ rattaiden väliin prikat kuuluvat?
Eli tuosta räjäytyskuvata rattaat 8 ja 30 ja miiden väliin tulevat prikat eli ilmeisesti 18, 16 ja 17. Ihmettelen vain, että akselin paksuus on 17mm ja kahden prikan sisäreiän suuruus on 17mm, MUTTA YKSI prikka on sisäreiän suuruudeltaan 18mm!?! Kuuluuko se tuohon n. 6 akseliin ollenkaan.

TÄSSÄ RÄJÄYTYSKUVA JOSTA NUMEROT OTETTU!
http://www.easyparts.nl/showdrawing/294 ... Shaft.html

Entä tietääkö joku miksi vaihderumpu ei pyöri eli vaihteet eivät vaihdu. Ennen purkamista pelitti hyvin.
Hemmownaa
Pyörä:
Derbi DRD Pro R
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
28.3.2012 20:41
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Hemmownaa » 18.8.2012 12:58

mites tuo derbin öljypumpun säätö suoritetaan kun tarttis laittaa 3% seos airsalia varten ja taitaa olla nyt tehdas säädöissä... miten tuota säädetään ja kuinka paljon mihin suuntaan?
Sako600
Liittynyt:
30.4.2012 12:02
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Sako600 » 18.8.2012 13:13

Käsitin että täällä voi kysyä gileran koneesta.

Elikkä kyseessä on siis gilera rcr 2009 eli sama kuin derbi. Kone on toiminut siinä hyvin, mutta nykyään siittä ei oikeen enää löydy tehoja ja se pitää erinlaista ääntä kuin ennen, eikä myöskään pysy kunnolla käynnissä. Miten tämän voi korjata?

Itse oon aatellu, että puhdistan ilmansuodattimen ja kaasarin. Olisiko karstojen poltosta apua? Viimeksi poltin karstat putkesta noin 1500km sitten. Männällä on ajettu noin 9700km joten sitä ei ole kai vielä tarvetta uusia?
miksuhh
Liittynyt:
13.7.2009 22:30
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut miksuhh » 18.8.2012 13:21

Koneesta ei kuitenkaan kuulu mitään kilkatusta/nakutusta tai muuta normaalista poikkeavaa ääntä?

Vaikuttaisi siltä, että putki voisi olla aika tukkoinen.

Kannattaa kuitenkin aloittaa ihan perus toimenpiteillä eli;
- Tulpan putsaus / vaihto
- Ilmanputsarin pesu, öljyäminen
- Karstojen poltto putkesta
- Kaasuttimen puhdistus

jne.

http://www.motot.net/wiki/Mopon_m%C3%A4 ... aishuollot

Onsekin paljon mahdollista, että mäntä jotain mallia halppis ja tehot rupeavat katoamaan jo tuolla ajomäärällä.

Kannattaa säätää tyhjäkäyntiä jos ei tyhjällä tykkää oikein käydä ja ennen on toiminut. ;)
Koneremontteja (derbi, gilera, aprilia) , kysy
http://www.motot.net/talli/osat/id53967/
Samppa1993
Pyörä:
Derbi Senda sm x-treme 05 Oli ja meni
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
6.12.2009 14:14
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Samppa1993 » 18.8.2012 13:24

Sisäänajoon laita 0,5-1dl tankkiin vaan öljyä 3-4 ekan tankkauksen ajan, mulla ainakin puski sitä öljyä ulos ihan kivasti airsalin kanssa ulos putken päästä vaikka oli vakiosäädöillä sisäänajon jälkeenkin kun en enään lisäilly öljyä bensan sekaan. Tosin jos haluat säätää sen pumpun niin säätö tapahtuu öljypumpun luota siitä vaijerin kuoren mutterista. Avaa öljypumpunkoppa, siellä näkyy viivat jotka ovat kohdakkain jos se on vakiosäädöissä. Se mutteri mikä pitää vaijerin kuoren kiinni siellä niin ruuvailet sitä. Kun se kuori menee ylöspäin niin vaijeri kiristyy ja se lisää öljyn syöttöä.
[leipuri]
Pyörä:
Ex Derbi, Yamaha Dt Stunt Project
Paikkakunta:
Pirkanmaa, Sastamala
Liittynyt:
20.9.2011 16:58
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut [leipuri] » 18.8.2012 14:42

miksuhh kirjoitti:Koneesta ei kuitenkaan kuulu mitään kilkatusta/nakutusta tai muuta normaalista poikkeavaa ääntä?

Vaikuttaisi siltä, että putki voisi olla aika tukkoinen.

Kannattaa kuitenkin aloittaa ihan perus toimenpiteillä eli;
- Tulpan putsaus / vaihto
- Ilmanputsarin pesu, öljyäminen
- Karstojen poltto putkesta
- Kaasuttimen puhdistus

jne.

http://www.motot.net/wiki/Mopon_m%C3%A4 ... aishuollot

Onsekin paljon mahdollista, että mäntä jotain mallia halppis ja tehot rupeavat katoamaan jo tuolla ajomäärällä.

Kannattaa säätää tyhjäkäyntiä jos ei tyhjällä tykkää oikein käydä ja ennen on toiminut. ;)

Omasta mielestä senverta paljon ajettu, että vaihda mäntä myös uuteen, sillä tehojen puute voi johtua siitä!
if you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!
Trokaaja
Liittynyt:
30.10.2011 15:27
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Trokaaja » 18.8.2012 15:40

Miten säädän öljyn syöttöä pienemmälle? Kyllä, olen säätänyt mutterin jo tappiin.

Joku sanoi että suoraan luistista, mutta miten tuo onnistuu kun ei se anna yhtään lisää vaijeria vaikka kuinka repisi..

On sen verran rikkaalla että imaisee 1tkm koko säiliön, tai alle. Ja kyllä, olen etsinyt koko internetin läpikotaisin, enkä löydä mitään apua.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista