Elikkä kaikki alkoi siitä, kun minulla oli baotian moottori ja siinä oli uusi mäntä ja ehjä pytty + vakiokansi. Ajoin tällä setillä 250km ja toimi hyvin.
Ostin aidon hondan välimallin koneen. Yläkerta oli huonossa kunnossa joten laitoin siihen yläkerran tuosta entisestä koneesta. Samalla kävin koko koneen läpi täysin vaihteistoa myöten ja vaihdoin tiivisteet + stefat. Avarsin myös kannesta kanavia maltillisesti. Venttiilit oli avarruksen aikana irti ja putsasin kannen paineilmalla ennen sen asennusta.
Laitoin koneeseen myös Teboil Silver 10w40 semi synteettiset auton moottoriöljyt.
Kun lähdin ajamaan mopo pätki ja sammuili. Tulpan vaihdolla alkoi toimia normaalisti. Kerkesin ajamaan vain kilsan tai pari, kun kone lämpöleikkasi. Se lähti käyntiin, mutta leipoi 5km matkalla noin 10 kertaa.
Männän kunto oli tämä:
Ja pakovena oli jostain syystä tämän näköinen, miksi?
Ekana tuli mieleen öljypumppu, mutta eikös sylinterin voitelu tapahtu pelkästään kampiakselin heittämillä roiskeilla? Öljyä oli myös tikun puoleenväliin, kun korkkia ei oltu kierretty kiinni.
Missä vika siis voisi olla? Itselläni ei oikein tule mitään mieleen. En uskalla hoonauttaa pyttyä ja ostaa uutta mäntää ennenkuin tiedän leipomisen syyn ettei uudella männällä käy samalla tavalla.
Olen myös melko varma, että kone on täysin oikein kasattu.