Tunturi Tiger Air/Aqua

Lantti
Pyörä:
Liukuri ja thunturi
Paikkakunta:
Honkajoki-City
Liittynyt:
20.11.2006 19:39

ViestiKirjoittanut Lantti » 26.2.2011 17:29

No samaa laatua taitaa Puch olla, kytkin ei ainakaa yhtää paree ole. Pv:n kone taas on ihan omaa luokkaanasa, onhan se Crossipyörän alakerta. Melkeempä sanon että paras alakerta kaikista mopoista, ei hyvä kuntonen vakio kytkinkää pelästy ollenkaa kasikympeistä. Eikä niis muutenkaa mitää pahemmin ole ollu, kaveri sai kakkosen rattaan sileeks, oli kyllä niin kova suoritus että kätellä piti :D
Epäonnistumisen riski on suuri, kun taidoton yrittää opettaa halutonta tekemään tarpeetonta.

75cc - 22mm - Gianelli - 14/28 - 84km/h - Ja kirjaimellisesti huutaa pitempiä välejä
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 26.2.2011 21:57

Täytyy kovat virit olla, jos puchin kytkimen saa luistamaan, varsinkin jos on 3 levynen kytkin kiinni. Edellyttää tietenkin sitä että koneessa on oikeanlaiset öljyt (mitä ne yleensä ei ole) ja kytkinlevyt kunnossa. Puchissa kun se kytkin on siinä kampiakselin päässä, morinissa käsittääkseni ne kytkinlevyt on siellä vaihteisto akselin päässä, jossa kytkimeen tietääkseni kohdistuu paljon suuremmat voimat mitä tuolla kampiakselin päässä.

Mutta, itellä ei tosta morinista ole mitään suuria kokemuksia. Mitä nyt niitä "kaverilla" kokemuksia. Kytkin alkoi jo pelkällä teharilla ja isommalla kaasarilla luistamaan. Malossilla ja teharilla oli jo luistaminen niin kamalaa ettei mitään määrää.

PVn kone on sen verran ainakin kestävyydeltään omaa luokkaansa, ettei sitä kannata alkaa oikeen muihin vertaamaan. Tosin, kyllä siitäkin koneesta huonot puolensa löytyy, kuten tuo paska puoliläppä systeemi, ja mielestäni tuon koneen vaihteisto on jotenkin jäykkä verrattuna vaikka puchiin. Tosin, tuo viimeinen on täysin mielipide asia.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18

ViestiKirjoittanut Throttle » 26.2.2011 22:01

Kyllä Puchin 3-levyinen kytkin selvästi parempi kuin Morinin, joka pelästyy 75 malossia heti.
Myös alakerta on lujaa laatua, en ole ikinä kuullut että Puchista olisi mennyt vaihderattaasta hampaat.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 26.2.2011 22:08

Puchi miehet täällä täysin provosoituneena kun joku on mennyt haukkumaan puchin kytkintä :lol:

Mutta, Morinin kytkintä huonontaa vertailussa puchia vasteen mielestäni vielä se, että kytkinjousia ei taida saada itse jäykennettyä ainakaan helposti. Puchissa homma hoituu prikalla, jonka laittaa sen yhden kytkinjousen alle.
EtuX
Pyörä:
Suzuki PV vm-96, Aprilia RS 125 vm-2000
Paikkakunta:
Ilmajoki
Liittynyt:
17.4.2008 15:12

ViestiKirjoittanut EtuX » 26.2.2011 23:51

Kyllähän tuohon morininkin saa prikat sinne alle itse inakin
lattanut eikä mitään ole valitellu
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 26.2.2011 23:54

Jaa, no sitten sekotin rakenteeltaan tuon morinin kytkimen rakenteen johonkin toisen kytkimen rakenteeseen.
Braindead
Pyörä:
Tunturi City Puch vm. ??
Paikkakunta:
Raahe
Liittynyt:
8.7.2006 21:31

ViestiKirjoittanut Braindead » 27.2.2011 17:29

Lantti kirjoitti:Pv:n kone taas on ihan omaa luokkaanasa, onhan se Crossipyörän alakerta.


Huomauttaisin sen verran että myös Morinin ja Puchin alakerran lohkoja on käytetty krosseissa. Huom. Lohkoja, koska RM:n alakertakaan ei identtinen ole sisuskaluiltaan pv:n kanssa, muunmuassa 5-vaihteinen vaihteisto. Sähköt ja yleensä kampurakin on eri rämän koneissa.

Puchin lohkoja on käytetty 70-luvulla vanhan liiton krosseissa ja trialeissa. Tosin nuissakin koneissa oli huomattavia poikkeuksia mm. vaihteistovälityksien ja sylinterisatsien osalta. Lujaa ne on kulkenu jo alkuperäisenäkin mm. Etelä-Euroopan maissa.

Sitten morini, GSA:takin on käytetty krosseissa, mm. Malaguteissa muissa italialaisissa vehkeissä.

Morinin kytkin ei ole sen huonompi kuin kaksi muutakaan edellämainittua, se vaan tahtoo olla aika ranttu sen kans mitä öljyjä käyttää. Ite käytin castrolin 80/90 vaihelaatikko öljyjä kytkimen lisäaineen kera ja kytkin piti pintansa. Ex-tigerissa oli 50 kuutioisena enemmän potkua mitä monissa huonosti laitelluissa 75cc myllyissä. Mun puschi tunkat ei oo ikään niin hirveen tehokkaita ollu että ois tarvinnu paljoa rueta miettimään öljyjä tahi rikkaa jousen alle.

PS. Olen kyllä ajanut muutamallakin pv:llä joissa luistaa kytkin ja sekin on ollut ihan väärästä käytöstä, huonoista öljyistä ja vääristä asetuksista johtuvaa ;)
roni2796
Liittynyt:
17.4.2010 23:32

ViestiKirjoittanut roni2796 » 4.3.2011 16:50

Mitenkäs tuo aqua suunnilleen kulkis kurittomalla vakioputkella, 16mm PHBG:llä ja 14/42 väleillä?
sigmapower
Pyörä:
Aprilia Rx 125, Tunturi Tiger Aqua
Paikkakunta:
Kärsämäki
Liittynyt:
23.6.2009 22:47

ViestiKirjoittanut sigmapower » 4.3.2011 17:30

roni2796 kirjoitti:Mitenkäs tuo aqua suunnilleen kulkis kurittomalla vakioputkella, 16mm PHBG:llä ja 14/42 väleillä?

60-65kmh, ei se mikää tykki ole mutta vääntöä kyllä löytyy ;)
BMW tarvitsee esikuvia, Toyota Hiace.
Aleksi__
Pyörä:
Aprilia RS125 -07, Derbi DRD Edition -05
Paikkakunta:
Säkylä
Liittynyt:
11.11.2010 20:00

ViestiKirjoittanut Aleksi__ » 5.3.2011 23:41

Mitäs öljyjä ootte pistäny alakertaan?
TemeM
Liittynyt:
12.9.2009 20:17

ViestiKirjoittanut TemeM » 6.3.2011 0:23

http://www.mc-scatter.com/staattori-min ... 44980.html
Käykö tälläne tigruu, pohjalevy ja vauhtipyörä löytyy omasta takaa
EtuX
Pyörä:
Suzuki PV vm-96, Aprilia RS 125 vm-2000
Paikkakunta:
Ilmajoki
Liittynyt:
17.4.2008 15:12

ViestiKirjoittanut EtuX » 6.3.2011 0:46

TemeM kirjoitti:http://www.mc-scatter.com/staattori-minarelli-ducatin-jarjestelma-p-44980.html
Käykö tälläne tigruu, pohjalevy ja vauhtipyörä löytyy omasta takaa

kokeile ;)
TemeM
Liittynyt:
12.9.2009 20:17

ViestiKirjoittanut TemeM » 6.3.2011 0:55

Helppoha se ois jos ois valmiina, ei viihtis turhaa ostaa(tai eihä se turhaa oo jos toimis) Mut jos joku ois jo testannu ni vois sanoo :D
EtuX
Pyörä:
Suzuki PV vm-96, Aprilia RS 125 vm-2000
Paikkakunta:
Ilmajoki
Liittynyt:
17.4.2008 15:12

ViestiKirjoittanut EtuX » 6.3.2011 1:00

TemeM kirjoitti:Helppoha se ois jos ois valmiina, ei viihtis turhaa ostaa(tai eihä se turhaa oo jos toimis) Mut jos joku ois jo testannu ni vois sanoo :D

soita sinne ja kysy mikä on kiinnitysreikien väli että meneekö kiinni ja kattot kuvasta minkä näkösiä johtoja tulee ja käsket laittaa mukaan kaavion miten johdot laitetaan ;)
roni2796
Liittynyt:
17.4.2010 23:32

ViestiKirjoittanut roni2796 » 6.3.2011 14:16

Alkaa pikkuhiljaa eipäilyttämään onko tää mun takapyörä edes alunperin tigeristä. Rattaalle on 4 pultin kiinnitys, laitoin S1:kkösen rattaan, mutta sekään ei sopinut täysin suoraan, vaan joutui itse poraamaan pulteille reiät.

Takanapa on ainakin jarrukilven kirjoituksesta päätellen Leleun, niinkuin tikrussa kuuluukin. Tigerin omien jarrukenkien kanssa on kuitenkin ongelmia, kun eivät sovi kunnolla jarrurumpuun.

Tässä vielä muutama kuva, jos joku osaisi sanoa mistä tää pyörä on peräisin:

http://s1114.photobucket.com/albums/k53 ... 011210.jpg
http://s1114.photobucket.com/albums/k53 ... 011209.jpg
http://s1114.photobucket.com/albums/k53 ... 011208.jpg

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista