Reetuhai2 kirjoitti:deseiner kirjoitti:Kiitti avusta! Kiristin ketjut ja enää ei rahise.
Mikä siinä on ettei 2-tahdilla sais moottorijarruttaa?
Koska 2-tahti saa voitelun bensan mukana, nelari taas öljypumpusta joka pyörii koko ajan. Eli kun moottorijarrutat, niin kone ei saa voitelua ja voi leipoa.
EI se mistään normaalista moottorijarrutuksesta leivo, etenkin kun kone on luokkaa 50cc ja vakiona kierroksia on tyyliin 5000...viritettynäkään ei tollasta pikkukonetta saa mitenkään kovin helposti leipomaan vahingossa. Tietysti jos tahalleen koittaa ja johonkin alamäkeen menee jarruttelemaan, niin sitten se voi kilahtaa, muttei missään normaaleissa tilanteissa. Isot pyörät, kolpuokit ja nämä leipookin kaiketikkin helpommin mitä jotkut tunturit, ja niiden kanssa koittaisin välttää moottorijarruttelua. Itse pakosti moottorijarruttelen tolla automaatti papalla (en tiedä pitäisikö kakkosvaihteella vapaakytkimen toimia niin kuin vapaakytkin toimii, vai pitäisikö sen olla sillain lukittuna että voi moottorijarruttaa, anyway, itellä se on lukossa), ja on suht huvittavaa kuunnella ihmisten reaktioita, usein tulevat kauhuissaan selittämään että "jos tuohon malliin jarruttelet, kone leipoo hyvin pian". Eipähän ole nyt n. 10 vuoteen, josta 3-4 viimesintä on liikenteessä, leiponut ollenkaan.
Lisäyksenä vielä, että Tunturin ohjeissa käsketään moottorijarruttamaan joissain tilanteissa. Tuskin ohjeissa niin lukisi, jos se mopo helposti leipoisi siitä jarrutuksesta...
Eiköhän ne kiinasta tule, aika heikko on ollut m-renkaiden kestävyys ainakin omalla kohdalla. Nakkilan pyörästä ja moposta on ainakin GPM:n mäntiä löytynyt.
Itelle tuli moposportilta joku mäntä minkä paketissa luki made in italy. Oliko merkki joku damir tai vastaava?